F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1978 Watkins Glenissä jaettiin kaikkiaan 2,4 miljoonaa markkaa palkintorahaa. Carlos Reutemann sai siitä voittajana 480 000 markkaa ja toiseksi sijoittunut Alan Jones sai 240 000 markkaa palkintorahaa ja kolmanneksi sijoittunut Jody Scheckter sai 120 000 markkaa palkintorahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1977 Watkins Glenissä jaettiin 1,92 miljoonaa markkaa palkintorahaa. James Hunt sai voittajana 450 000 markkaa palkintorahaa. Mario Andretti sai kakkossijasta 225 000 markkaa palkintorahaa ja Jody Scheckter sai palkintorahaa 112 500 markkaa kolmannesta sijasta. Yhteensä palkintorahat olivat pienentyneet 180 000 markkaa edellisen kahden vuoden vastaavasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kanadan kisoissa ei jääty hyvin usein kauas Yhdysvaltain kisojen palkintorahoista. Kauden 1975 Mosportin kisa peruttiin kaudella palkintorahakiistan vuoksi. Kaudella 1977 Mosportissa jaettiin yhteensä 1,6 miljoonaa markkaa palkintorahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1978 Montrealissa jaettiin 2 miljoonaa markkaa palkintorahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1978 palkintorahoiltaan suurin Euroopan kilpailu oli Hockenheimin kilpailu. Kisassa jaettiin miljoona markkaa palkintorahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1977 Hockenheimin kilpailussa jaettiin yhteensä 750 000 markkaa palkintorahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Nürburgringin kisassa kaudella 1974 jaettiin yhteensä 373 000 markkaa palkintorahaa. Se oli kauden 1974 Euroopassa ajettujen kilpailujen suurin palkintorahasumma.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1978 Watkins Glen maksoi 2 miljoonaa dollaria kisan pidosta mikä oli toiseksi suurin summa kaudella. Vain Long Beach maksoi enemmän kilpailustaan. Montreal maksoi myös ensimmäisen kilpailunsa pidosta suunnilleen saman verran kuin Watkins Glen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1977 Watkins Glen maksoi kisan pidostaan 1,6 miljoonaa dollaria. Saman verran maksoi viimeistä kertaa Kanadan kisaa isännöinyt Mosport.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1977 F1-kilpailujen järjestäjien yhteissummaksi keskiarvoltaan tuli vain 300 000 dollaria. Kallein kisa oli Long Beach joka maksoi 3,5 miljoonaa dollaria kisan järjestämisestä.

Sitten tulivat perässä Watkins Glen ja Mosport 1,6 miljoonan dollarin hinnalla. Euroopan kisoista kallein kisa oli Hockenheimissa mikä maksoi kisanpidosta 750 000 dollaria. Loput maksoivat sitten vain hyvin vähän kisoistaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Euroopan kallein kilpailu kaudella 1974 oli Nyrren kilpailu. Sen järjestäjät maksoivat kisasta yhteensä 373 000 dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1977 Marlboro maksoi kaikkiaan muuta tukea F1-sarjaan kuin ajajien ja tallien sponsoritukea yhteensä 11 miljoonaa markkaa. Summa oli nelinkertaistunut kauteen 1983 mennessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1967 Mosportissa maksettiin palkintorahaa lähes saman verran kuin Watkins Glenissä. Ainoa erikoisuus oli suurempi paalupaikkaraha ja nopeimman kierroksen raha. Molemmat vei nimiinsä Jim Clark. Clark sai paalupaikasta 2000 dollaria ja nopeimmasta kierroksesta kisassa 1000 dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1967 kisojen pidoista maksoi eniten Mosport joka maksoi 618 000 markkaa kisan pidosta. Sen jälkeen eniten maksoi kisan pidosta Watkins Glen. Vertailun vuoksi Monaco maksoi kisan pidosta vain hieman yli 30 000 markkaa. Euroopan kisojen kisaoikeushinnat olivat melkoisen alhaisia aina 70-luvun puoliväliin saakka.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1982 Euroopan kisoista eniten maksoi Monza jossa olivat myös kauden suurimmat Euroopan kilpailun palkintorahat.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Kausilla 1974 ja 1975 Hans-Joachim Stuck eli alkuperäinen Regenmeister maksoi 500 000 markkaa kauden kisoistaan Marchille.
Off-topiccia mutta eikös tämä liikanimi kulkenut jo Rudolf Caracciolalla?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niin olikin. Caracciola oli myös tunnettu Caratschina. Regenmeister tuli terminä vähän myöhemmin käyttöön. Stuck nuorempi oli vain saksalaisista f1-kuskeista ensimmäinen Regenmeister. Stuck vanhempi ja Caracciola olivat näitä Grand Prixien ajajia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Alan Jonesin kausi 1983 olisi ollut varsin mielenkiintoinen. Long Beachin aikoihin Jones oli saatu mukaan suurella vaivalla hieman yli vuoden poissaolon jälkeen. Hänellä oli ollut alunperin uskomaton palkkavaatimus. 2 miljoonaa dollaria kaudelta oli hänen summa.

Arrows ei suostunut maksamaan summaa ja siitä tuli pitkä kiista jo ennen kautta. Lopulta Jones alensi summaa 750 000 dollariin kaudelta. Arrows ei pystynyt löytämään rahoja. Siinä vaiheessa ajettiin jo Riossa. Lopulta Jones alkoi kyllästyä ja löi pöytään 10 kisan sopimuksen Monacosta eteenpäin kauden loppuun.

Sopimus olisi ollut 500 000 dollarin arvoinen. Arrowsilla harkittiin asiaa summan maksamisesta, mutta mainosarvon saamiseksi Jonesin piti ajaa Long Beachissa. Jones ilmoitti ajavansa, mutta siinä tapauksessa pitävänsä kiinni alkuperäisestä sopimuksesta eli 2 miljoonaa dollaria piti löytyä tai vähintään 750 000 dollaria kolmen kisan kuluessa.

Sponsorit pysyivät nihkeinä entisen mestarin ajoille ja lopulta Long Beachin viikonloppuna ennen sunnuntain kilpailua Jones oli kyllästynyt odotteluun ja ilmoitti ajavansa kauden loput kisat, mutta 500 000 dollaria piti löytyä jo seuraavaan kisaan Paul Ricardiin mennessä.

Arrowsilla ei pidetty Jonesin vaatimuksista. Mestarien Ajon aikaan Jones oli lyönyt tiskiin viimeisen tarjouksensa. Hänelle piti maksaa kauden jäljellä olevista kisoista vähintään 50 000 dollaria kisalta ja hän olisi käytettävissä vasta Monacosta eteenpäin sillä hän halusi antaa aikaa Arrowsille ja sen sponsoreille rahan kokoamiseen.

Talli oli siinä vaiheessa kyllästynyt Jonesin vaatimuksiin ja lopulta antoi potkut Jonesille maksaen tälle vain yhden kisan hinnan eli 50 000 dollaria ja otti Chico Serran ajamaan takaisin talliin 500 000 dollarin hinnalla Monacoon asti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Chico Serra olisi ollut alunperin maksukuskien kuningas kaudella 1983. Hänen piti toimittaa 2 miljoonaa dollaria kaudelta. Se vastasi hänen kahden aiemman vuoden Fittipaldin maksusummia yhteensä.

Kausilla 1981-1982 Serra oli maksanut miljoona dollaria kauden ajoista. Lopulta Serra maksoi kuitenkin vain 500 000 dollaria ja joutui pois tallista Monacon jälkeen. Thierry Boutsen sai nuorena kuskina paikan myöskin 500 000 dollarin hintaan loppukauden ajaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausien 1986-1987 F1:n ja Indycarin sodan aikana käytiin taistelua erittäin menestyneistä kuljettajista. Suomalaisittain mielenkiintoisin tilanne olisi ollut Keke Rosbergin mahdollinen ajaminen Indycarissa. Suomalainen kuljettaja oli Paul Newmanin mukaan Indycariin markkina-arvoa tuova nimi.

Palkka uran lopettamisen perumisesta olisi toki ollut vähemmän kuin F1:ssä mutta Indycarin puolella se olisi silti ollut valtavan suuri. Keke olisi ansainnut 2 miljoonaa dollaria ja palkintorahat päälle.

Kekeä ei kuitenkaan kiinnostanut koska Keke oli vain hieman aikaisemmin lehdille antamissaan lausunnoissa todennut Indycarin olevan erittäin vaarallista muun muassa ovaaleilla ajamisen takia.

Lisäksi Keke oli jo aiemmin ajanut Amerikassa CanAm-sarjan kisoja ja uranvaihdos ei vain tuntunut enää siinä vaiheessa oikealta. Keken palkkatarjous olisi ollut suurempi kuin kenenkään Indycarin sen hetken kuljettajan. Mukaanlukien Mario Andrettin.
 
Ylös