CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15056
Kauden 1983 tallipaikkojen valinnat olivat varsin kiinnostavia. Loppukaudesta 1983 vielä kun ei ollut tietoa turbon tulosta Williamsille niin McLaren tarjosi Kekelle paikkaa tallissa 1-2 miljoonan dollarin hintaan.
Jälkimmäinen tarjous olisi sisältänyt mestaruusbonuksen. Syy oli Ronin kyllästyminen John Watsonin hintavaatimuksiin. Kaudella 1983 Watson sai 1,7 miljoonaa dollaria kaudelta.
Dennis oli Monacon kisan jälkeen tehnyt suunnanvaihdoksen Keken suhteen aiemmista taustoista huolimatta. Ennen sitä Dennis oli myös piikitellyt Kekeä matkan varrella useaan otteeseen. Keke sanoi harkitsevansa asiaa, mutta ei ollut siltikään kiinnostunut asiasta vielä siinä vaiheessa.
Hänellä ei ollut kiire mihinkään ja maailmanmestarina hintalappu pysyisi kohtuudessa ja korkealla. Ainoat muut vakavat ehdokkaat Dennisin mielestä Laudan pariksi olisi ollut sopimuksiensa kanssa tuskailleet Rene Arnoux ja Patrick Tambay. Tambaylle McLaren olisi ollut tuttu talli josta oli myös kokemusta.
Arnouxille sopimus olisi ollut hyvä, mutta hän ilmoitti Dennisille olevansa oman itsensä herra eli ei toisin sanoen suostuisi Laudan tai kenenkään muunkaan kakkoskuskiksi. Siinä vaiheessa Arnoux oli myös tyytyväinen omaan asemaansa Ferrarilla.
Tambaylle tuli kuitenkin lopulta jääminen Renaultin palvelukseen ja Dennis alkoi olla huolissaan sillä Keke ei tullut Williamsilta sopimuksen korotuttua ja turbon tultua talliin. Arnoux jäi Ferrarille ja Tambay siirtyi lopulta Renaultille. Molempia kuljettajia ärsytti myös vain miljoonan dollarin palkka mikä oli vähemmän kuin mitä he ansaitsivat Ferrarilla.
Eräs syy Tambayn siirtymiseen Renaultille oli Dennisin palkkavaatimuksen tyrmäys Ranskan Marlboron edustajien kokouksessa ennen Kyalamin kisaa. Sen jälkeen Tambay siirtyisi mieluummin Renaultille. Lopulta Dennisillä oli kaksi vaihtoehtoa.
Vain Michele Alboreto tai Alain Prost tulisi talliin. Alboreto oli kuitenkin Hotshot ja Ferrari otti Alboreton suojiinsa ja olisi tallikisan tullesakin maksanut Alboretosta enemmän kuin mihin McLaren olisi kyennyt. Alboreton piti olla seuraava Italian maailmanmestari ja Ferrarilla.
Lopulta Kyalamin jälkilöylyt Renaultilla teki melkein mahdottoman mahdolliseksi ja Ron Dennisin mielestä tusinakuskien kuten Sullivanin ja muutaman muun takarivin miehen sijaan Alain Prost sai paikan Niki Laudan tallikaverina ja siitä eteenpäin loppu onkin historiaa.
Jälkimmäinen tarjous olisi sisältänyt mestaruusbonuksen. Syy oli Ronin kyllästyminen John Watsonin hintavaatimuksiin. Kaudella 1983 Watson sai 1,7 miljoonaa dollaria kaudelta.
Dennis oli Monacon kisan jälkeen tehnyt suunnanvaihdoksen Keken suhteen aiemmista taustoista huolimatta. Ennen sitä Dennis oli myös piikitellyt Kekeä matkan varrella useaan otteeseen. Keke sanoi harkitsevansa asiaa, mutta ei ollut siltikään kiinnostunut asiasta vielä siinä vaiheessa.
Hänellä ei ollut kiire mihinkään ja maailmanmestarina hintalappu pysyisi kohtuudessa ja korkealla. Ainoat muut vakavat ehdokkaat Dennisin mielestä Laudan pariksi olisi ollut sopimuksiensa kanssa tuskailleet Rene Arnoux ja Patrick Tambay. Tambaylle McLaren olisi ollut tuttu talli josta oli myös kokemusta.
Arnouxille sopimus olisi ollut hyvä, mutta hän ilmoitti Dennisille olevansa oman itsensä herra eli ei toisin sanoen suostuisi Laudan tai kenenkään muunkaan kakkoskuskiksi. Siinä vaiheessa Arnoux oli myös tyytyväinen omaan asemaansa Ferrarilla.
Tambaylle tuli kuitenkin lopulta jääminen Renaultin palvelukseen ja Dennis alkoi olla huolissaan sillä Keke ei tullut Williamsilta sopimuksen korotuttua ja turbon tultua talliin. Arnoux jäi Ferrarille ja Tambay siirtyi lopulta Renaultille. Molempia kuljettajia ärsytti myös vain miljoonan dollarin palkka mikä oli vähemmän kuin mitä he ansaitsivat Ferrarilla.
Eräs syy Tambayn siirtymiseen Renaultille oli Dennisin palkkavaatimuksen tyrmäys Ranskan Marlboron edustajien kokouksessa ennen Kyalamin kisaa. Sen jälkeen Tambay siirtyisi mieluummin Renaultille. Lopulta Dennisillä oli kaksi vaihtoehtoa.
Vain Michele Alboreto tai Alain Prost tulisi talliin. Alboreto oli kuitenkin Hotshot ja Ferrari otti Alboreton suojiinsa ja olisi tallikisan tullesakin maksanut Alboretosta enemmän kuin mihin McLaren olisi kyennyt. Alboreton piti olla seuraava Italian maailmanmestari ja Ferrarilla.
Lopulta Kyalamin jälkilöylyt Renaultilla teki melkein mahdottoman mahdolliseksi ja Ron Dennisin mielestä tusinakuskien kuten Sullivanin ja muutaman muun takarivin miehen sijaan Alain Prost sai paikan Niki Laudan tallikaverina ja siitä eteenpäin loppu onkin historiaa.