F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Jaa no ne ovat sen aikaisia dollarimääriä ja vuonna 2002 tuli jo eurotkin. Sitä edeltävät summat ovat laskettu markkamäärien pohjalta ja muutettu dollareiksi seurannan helpottamiseksi.

Tällä hetkellä vielä hetken aikaa kärjessä ovat tuossa tilastossa Katayama ja Diniz, mutta hyvin pian eli ensi vuonna Maldonado nousee kärkeen tuossa tilastossa varmasti ja on nytkin kolmantena.

Nykypäivän maksumiehistä myös testisummat huomioon ottaen Narain Karthikeyan on aika paljon maksanut ajoistaan sarjassa ja Christian Klienilläkin rahaa paloi varsin paljon Jaguarin aikoihin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ja laitetaan pikaisen maksukuskien top 3-listan päätteeksi vuoden 2002 siihen asti eniten urastaan maksaneiden kuljettajien rahasummat:

1. Ukyo Katayama: 68,6 miljoonaa dollaria

2. Pedro Diniz: 66,6 miljoonaa dollaria

3. Alex Yoong: 35 miljoonaa dollaria

Yoongin yksittäisen kauden summaennätys on pysynyt näihin päiviin voimassa ja nyt tällä hetkellä kolmatta sijaa pitää hallussaan Pastor Maldonado josta tulee ensi kaudella eniten maksanein kuljettaja f1:ssä.
Mihin väliin Alonso sijoittuu?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Aika häntäpäähän Alonso sijoittuu muuten ellei oteta tätä Santanderin muodostamaa tilannetta huomioon hänen rahasummissaan. Alonson tavalla rahoitettuja ajajia f1:ssä on ollut erittäin vähän historian saatossa. Juurikin nämä ihan ensimmäiset maksukuskien pioneerit Siffert ja de Adamich olivat samalla tavalla rahoitettuja.

Toki olihan myös Emilio de Villotakin pesetamäärissä mitattuna melkoinen rahamies aikanaan. Muuten Alonso onkin maksanut uransa aikana Minardien testit ja kisarahat mukaan lukien vain 4 miljoonaa dollaria.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Warsteinerin olutraha oli elintärkeää Arrowsille vuosien 1978-1980 aikana. Sponsoritukea tuli kaikkiaan 2,25 miljoonaa dollaria eli noin 750 000 dollaria vuosittain.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Olutmerkeistä puhuttaessa Skolin piti olla Fittipaldin pääsponsori ja tallin tulevaisuuden pelastaja. Ikävä kyllä talli ei saanut rahoja sovituissa määrissä. Ainoastaan kuukausieriä ja lopulta koko sponsorisumma jo ensimmäisen vuoden osalta jäi vajaaksi. Kyseessä oli vuoden 1980 sponsorisumma.

Vuoden 1981 osalta uusi johto yrityksessä päätti jättää aiemmin sovitun summan maksamatta. Siitä iskusta talli ei toipunut koskaan. Tuon pelastavan summan piti olla viisi miljoonaa dollaria.

Sillä talli olisi voinut saavuttaa vuoden 1978 tason. Tuolloin budjetti oli saman verran ja Kekenkin suoritukset olisivat voineet olla edes vähän parempia kuin olivat. Ikävä kyllä jouduttiin turvautumaan maksukuskiin ja Serran ennätysraha eli miljoona dollaria auttoivat vain jonkin aikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuosien 1975-1979 ollut Fittipaldin sponsorirahan suuruus Copersucarin osalta yhteensä oli 7 miljardia Italian Liiraa eli noin 6 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria koko ajalta. Suurin summa yksittäiseltä vuodelta oli vuosi 1978 jolloin peräti 2 miljoonaa dollaria oli tuki tallille ja se nosti budjetin 5 miljoonan dollarin paikkeille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Nicola Larini maksoi Colonilla ajostaan vuoden 1987 aikana yhteensä 100 miljoonaa Italian Liiraa kahdesta kilpailustaan. Summa oli reippaasti alle 100 000 dollaria ja Suomen Markoissa summan arveltiin olevan puoli miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Laitetaan sitten vuoteen 1993 mennessä eniten uransa aikana f1:siin maksaneista kuljettajista lista:

Ukyo Katayama: 17 miljoonaa dollaria

Andrea de Cesaris: 16,5 miljoonaa dollaria

Aguri Suzuki: 15,64 miljoonaa dollaria

Ukyo Katayama teki yksinään myös uuden eniten kauden aikana maksetun rahaennätyksen yhden kauden osalta. Vuonna 1993 Tyrrell Racing sai 9 miljoonaa dollaria Katayamalta puhtaana käteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1994 kaikkien aikojen maksutilastoissa Katayama alkoi nousta aivan omille luvuilleen kauas muista kuljettajista. Katayama maksoi 10 miljoonaa dollaria Tyrrelille yhdeltä kaudelta ja se oli taas uusi ennätys.

Tässä kuitenkin tilastoja kolmen eniten maksaneimman kesken:

Ukyo Katayama: 27 miljoonaa dollaria

Bertrand Gachot: 18,98 miljoonaa dollaria

Andrea de Cesaris: 18,5 miljoonaa dollaria
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1995 Pedro Diniz teki 16 miljoonalla dollarillaan uuden yhden kauden maksuennätyksen. Kaikkien aikojen tilastossa Katayama jatkoi ylhäisessä yksinäisyydessään. Rahaa meni Tyrrelille 13,3 miljoonaa dollaria kauteen.

Kaudella 1995 muita korkeasti maksaneita miehiä oli muun muassa Taki Inoue. Hän toi 7 miljoonaa dollaria Footworkille.

Tässä kuitekin kolmen parhaan maksusummat:

Ukyo Katayama: 40,3 miljoonaa dollaria

Bertrand Gachot: 23,98 miljoonaa dollaria

Aguri Suzuki: 20 miljoonaa dollaria
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1996 Pedro Diniz toi 13,6 miljoonaa dollaria Ligierille ja Ukyo Katayama toi 13,3 miljoonaa dollaria Tyrrelille. Muita korkeita maksumiehiä oli muun muassa Jos Verstappen 5 miljoonalla dollarilla.

Tässä kuitenkin kolmen parhaan listaa maksettujen summien osalta:

Ukyo Katayama: 53,6 miljoonaa dollaria

Pedro Diniz: 29,6 miljoonaa dollaria

Bertrand Gachot: 23,98 miljoonaa dollaria
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
15 vuotta sitten eli vuonna 1997 eniten maksaneimman kuskin ykköspaikan piti edelleen hallussa Ukyo Katayama. Hän maksoi kaudesta 1997 15 miljoonaa dollaria.

Jo hänen pelkkä minimirahansa eli 7 miljoonaa dollaria riitti Giancarlo Minardille. Kyseinen summa oli maksimiraha minkä Pedro Lamy olisi kyennyt tuomaan hänen talliinsa kaudeksi 1997.

Lamyn kannalta harmittava takaisku oli myös erään portugalilaisen puhelinyhtiön sponsorirahan uupuminen. Kyseinen yhtiö olisi ollut valmis maksamaan Lamylle 7 miljoonaa dollaria ylimääräistä jolloin hintakisa olisi ollut edes tasaisempi Katayaman kanssa.

Lopulta kyseisen yrityksen sovittua summaa ei kuulunut ja Giancarlo Minardi ei säilyttänyt Lamya edes kakkoskuljettajana vaan antoi tilaa nuorelle Jarno Trullille.

Pedro Diniz taas maksoi Arrowsilla kaudesta 1997 vain 8 miljoonaa dollaria. Toiseksi eniten kauden 1997 ajoista maksoi Shinji Nakano 12 miljoonalla dollarilla Prostilla.

Tässä kuitekin tilastoa kaikkien aikojen siinä vaiheessa eniten maksaneista kuljettajista kolmen parhaan osalta:

Ukyo Katayama: 68,6 miljoonaa dollaria

Pedro Diniz: 37,6 miljoonaa dollaria

Bertrand Gachot: 23,98 miljoonaa dollaria
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1998 f1:ssä ei juuri ollut maksukuskeja. Ainoastaan Tyrrellin ja Minardin molemmat kuljettajat yhdessä Pedro Dinizin kanssa maksoivat paikastaan lajissa. Kolmen parhaan osalta kaksi kuljettajaa kaikkien aikojen tilastossa olivat Japanista.

Kolmospaikalle kiilasi Shinji Nakano 12 miljoonalla dollarillaan. Yhteensä summat olivat siis vain kahden vuoden osalta 24 miljoonaa dollaria.

Tässä kuitenkin summat kolmen parhaan osalta:

Ukyo Katayama: 68,6 miljoonaa dollaria

Pedro Diniz: 46,6 miljoonaa dollaria

Shinji Nakano: 24 miljoonaa dollaria
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1999 kolmen kärki pysyi muuttumattomana maksumiesten suhteen vaikka Diniz kiri Katayamaa kaikkien aikojen summissa.

Tässä kolme parasta rahastuksen osalta:

Ukyo Katayama: 68,6 miljoonaa dollaria

Pedro Diniz: 56,6 miljoonaa dollaria

Shinji Nakano ja Toranosuke Takagi: 24 miljoonaa dollaria ja jaettu kolmas sija.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 2000 oli Pedro Dinizin viimeinen kausi f1:ssä. Ikävä kyllä 10 miljoonan dollarin summa kauteen ei riittänyt siirtämään häntä kaikkien aikojen tilastossa ohi Ukyo Katayaman rahan osalta.

Tässä kolmen parhaan tilastoja:

Ukyo Katayama: 68,6 miljoonaa dollaria

Pedro Diniz: 66,6 miljoonaa dollaria

Shinji Nakano ja Toranosuke Takagi: 24 miljoonaa dollaria ja jaettu kolmas sija.

Laitan myös tuohon edelliseen 1999 viestiin korjauksen sillä Takagi maksoi vuonna 1999 myöskin 12 miljoonaa dollaria.

Kaikkien aikojen kolmikkoon oli nousemassa tuolloin nopeasti myös Pedro de la Rosa 7 miljoonan dollarin vuosihintaan. 14 miljoonaa hän oli kerennyt kahdessa vuodessa maksaa ajoistaan kuninkuusluokassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 2001 tilastot kolmen parhaan osalta pysyivät samoina vaikkakin nopeasti takana tuli kärkikolmikon takana myös Jos Verstappen.

Pedro Diniz ei saanut tallipaikalleen Sauberilta jatkoa 10 miljoonalla dollarillaan ja näin ohitus Katayamasta tilastokärkeen maksumiesten osalta jäi tekemättä.

Tässä kuitekin lista kolmen eniten maksaneen kuskin osalta:

Ukyo Katayama: 68,6 miljoonaa dollaria

Pedro Diniz: 66,6 miljoonaa dollaria

Shinji Nakano ja Toranosuke Takagi: 24 miljoonaa dollaria
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 2003 uusi maksukuskien kärkikolmikko pysyi ennallaan. Kaikkien aikojen neljänneksi urallaan siinä vaiheessa maksanein kuljettaja oli Hollannin Jos Verstappen.

Hän maksoi uransa viimeisestä kaudestaan 10 miljoonaa dollaria ja oli maksamassa myös kaudesta 2004 samaa hintaa, mutta Trust joutui vetämään tukensa Josilta ja näin Minardin jatkosopimus jäi saamatta rahanpuutteen takia.

Laitetaan poikkeuksellisesti myös neljännen sijan summat mitä Jos laittoi palamaan f1:siin uransa aikana kärkikolmikon lisäksi:

Ukyo Katayama: 68,6 miljoonaa dollaria

Pedro Diniz: 66,6 miljoonaa dollaria

Alex Yoong: 35 miljoonaa dollaria

Jos Verstappen: 33 miljoonaa dollaria
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1975 Brabhamin budjetti oli 775 000 dollaria. Budjetti oli siis pienin huipputallin budjetti, mutta Martinin tukemana kasvamaan päin. Vertailun vuoksi Marchilla oli miljoonan dollarin budjetti ja Ferrarilla 2,5 miljoonan dollarin budjetti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuosi 1975 oli Bernien aikana ensimmäinen vuosi jolloin Brabham kykeni maksamaan kuljettajilleen vakituista palkkaa. Sitä ennen kuljettajien palkkiot kaudelta koostuivat enin osin kilpailujen palkintorahoista tai maksukuskin rahoista. Graham Hillin palkka ensimmäisenä vuonna oli tosin poikkeus säännöistä.

Carlos Reutemann oli erinomaisen kilpailukykyinen maksukuski Brabhamilla. Hänkin maksoi uransa alkuvaiheessa yhteensä 300 000 dollaria. Vasta Martinin tukirahat vapauttivat hänet maksuvelvoitteesta.

Yhdessä Carlos Pacen kanssa molemmat herrat kykenivät vaatimaan 75 000 dollarin kausirahaa. Sponsorit maksoivat vielä lisäksi vähän ylimääräistä minkä vuoksi sitten he saivat jonkin verran enemmän rahaa kuin mitä Bernie olisi muuten maksanut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Vuonna 1986 Brabhamilla ei juuri rahoista nautittu vaikka budjetti tallilla oli suuri. Nelson Piquetin saamiseksi viimeinen yritys oli hintaluokassa 1,5 miljoonaa dollaria ja pisteraha olisi ollut 1500 dollaria. Nelson sai ylivoimaisen tarjouksen Williamsilta ja vielä kiristi itselleen 10 000 dollarin pisterahan suostuttuaan tarjoukseen.

Brabhamilla oli siten kireä tunnelma ja Riccardo Patrese ei saanut juurikaan rahaa. Kausi oli muutenkin katastrofi Elio de Angelisin menehtymisen myötä. Lopulta Patrese sai suurimman osan kauden 1986 palkastaan sponsorien kautta.

Lopulta palkka oli 150 000 dollaria kaudelta ja siitä Bernien maksama normipalkan osuus oli naurettavat 17 000 dollaria. Saman verran sai kaudelta myös vapailla markkinoilla ollut ja lähinnä turhautumistaan Lotusin testikuskina purkanut Derek Warwick.
 
Ylös