F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuodeksi 1987 Brabhamilla Patrese vaati palkankorotuksen ja saikin sellaisen. Ikävä kyllä summa oli alustavasti Bernien puolelta vain 50 000 dollaria. Lopulta sponsorit maksoivat Patreselle niin paljon, että loppusummaksi kaudelta tuli 375 000 dollaria. Andrea de Cesaris oli siitä mielenkiintoinen tapaus, että hän osti paikkansa miljoonalla dollarilla tallista.

Helppoa ei Andrealla ollut kuitenkaan vakuuttaa Bernietä kyvyistään. Alunperin hänen palkaksi ehdotettiin Bernien osalta vain 17 000 dollaria ja lopulta se oli 35 000 dollaria peruspalkan osalta. Eräässä vaiheessa neuvotteluja Andrea vaati itselleen 150 000 dollarin palkkaa loppuosalta. Kun Bernie kieltäytyi niin Andrea uhkasi viedä Marlboron rahat muualle. Hän halusi saman rahan kuin Patrese tai hän lähtisi pois.

Lopulta Bernie suostui ison rahan kaikotessa antamaan periksi ja Andrea sanoi ehdokseen haluavansa 375 000 dollaria. Bernielle ja Riccardo Patreselle summa oli vaikea pala niellä, mutta palkan ehdoksi se oli täysin pisteisiin ja sponsoreihin sidottu. Muussa tapauksessa Andrea de Cesaris olisi saanut vain 35 000 dollaria. Pisteittä ei siis kannattanut jäädä. Viimeisenä lisäehtona oli myös Andrean häipyminen muualle sopimuksen päätteeksi vastineeksi isommasta rahasta.

Kun pisteitä tuli ja sponsoritkin maksoivat 340 000 dollaria niin Bernie oli enemmän kuin tyytyväinen. Vaikka kausi menikin keskeytysten merkeissä hyvin usein. Lopulta Patresen ajaessa aiemmin testikuljettajaksi valittu Stefano Modena pääsi rattiin Adelaideen. Vuoden 1987 päätteeksi kuitenkin Bernie vetäytyi tallin johdosta ja myi sen pois.

Vuoden 1988 alussa alustavasti tallin piti tulla mukaan sarjaan, mutta vuoden 1988 oletettu budjettikin oli vai kolmannes vuoden 1987 vastaavasta. Vuonna 1987 Brabhamin budjetti oli 15 miljoonaa dollaria ja vuoden 1988 budjetti olisi ollut rahapulan takia siinä vaiheessa vain 5 miljoonaa dollaria.

Kun isompaa rahaa ei tullut ja ostajatkin olivat haluttomia menemään mukaan vajaalla budjetilla niin kaikki voimat säästettiin kautta 1989 ajatellen. Alustavasti tallin budjetti ei edes vuodeksi 1989 näyttänyt juurikaan ylittävän 5 miljoonaa dollaria.

Lisäksi kyseisellä summalla ei enää 80-luvun lopussakaan f1:ssä tuntunut kovin pärjäävän. Tyrrell käsi muun muassa samoihin aikoihin konkurssiuhasta samalla summalla ja alemmallakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei varsinaista kuljettajapalkkaa mutta laitetaan kuitenkin tämä asia pienenä off-topicina.

Las Vegasissa oli aikanaan myös kaikkien aikojen lipunhinnat. Kaikkien aikojen Grand Prixissa kaudella 1982 aivan parhaimmista paikoista eli käytännössä VIP-vieraiden paikoista sai veloittaa jopa 500 dollaria.

Normaalit lippujen hinnatkin olivat nousseet 300 dollariin mitä pidettiin tuolloin järkyttävän suurena peruspaikkojen osalta.

Edeltävällä kaudella 1981 VIP-paikat maksoivat juurikin vain 300 dollaria ja normaalit paikat sai 150 dollarilla eli noin 1400 Suomen Markalla siihen aikaan. Vertailun vuoksi vielä vuonna 1985 Detroitissakin korkeimmat lippujen hinnat olivat vain noin 300 dollarin arvoiset ja matalimmat hyvän katsomopaikan hinnat olivat 200 dollarin arvoiset.

Siinä mielessä 500 dollarin lippuhinta oli erittäin suuri vaikkakin VIP-paikkoja kisaan ei juuri ollut montakaan tarjolla jo muutenkin pienen katsojamäärän vastaanottavalla radalla.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ei varsinaista kuljettajapalkkaa mutta laitetaan kuitenkin tämä asia pienenä off-topicina.

Las Vegasissa oli aikanaan myös kaikkien aikojen lipunhinnat. Kaikkien aikojen Grand Prixissa kaudella 1982 aivan parhaimmista paikoista eli käytännössä VIP-vieraiden paikoista sai veloittaa jopa 500 dollaria.

Normaalit lippujen hinnatkin olivat nousseet 300 dollariin mitä pidettiin tuolloin järkyttävän suurena peruspaikkojen osalta.

Edeltävällä kaudella 1981 VIP-paikat maksoivat juurikin vain 300 dollaria ja normaalit paikat sai 150 dollarilla eli noin 1400 Suomen Markalla siihen aikaan. Vertailun vuoksi vielä vuonna 1985 Detroitissakin korkeimmat lippujen hinnat olivat vain noin 300 dollarin arvoiset ja matalimmat hyvän katsomopaikan hinnat olivat 200 dollarin arvoiset.

Siinä mielessä 500 dollarin lippuhinta oli erittäin suuri vaikkakin VIP-paikkoja kisaan ei juuri ollut montakaan tarjolla jo muutenkin pienen katsojamäärän vastaanottavalla radalla.
Paljonkohan noi hinnat on nykyrahassa? :doubtful:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Onneksi Bernie on hoitanut kilpailuiden järejstämiskulut pieniksi ja kisajärjestäjät ovat pystyneet polkemaan lippuhintoja noista ajoista. Utopistinen ajatus että nykyään normaalista istumapaikasta lähes 600€ pulittaisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tosin Las Vegas oli kallein paikka vuosina 1981 ja 1982 järjestää kilpailu. Vertailun vuoksi kalleimmat paikat vuoden 1982 Kyalamissa olivat 300 Randia tai 214,28:lla dollarilla. Halvimmat hinnat olivat kolmanneksen huippuhinnoista.

Kaikkein halvimmat paikat vuoden 1982 kisoista oli Brasiliassa missä kalleimmat liput eivät maksaneet dollareissa kuin 75 dollaria ja halvimmat paikat sai reippaasti alle 50 dollarin hintaan. Osittain Brasilian hinnat johtuivat maan erittäin järkyttävästä inflaatiosta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1971 Saksan Grand Prixissa jaettiin tuolloin toiseksi suurinta Euroopan kilpailun palkintorahaa. Voitosta sai 10 000 dollaria ja kakkospaikasta 2500 dollaria. Kolmospaikasta sai 2000 dollaria ja vielä poikkeuksellisesti nelospaikasta 1900 dollaria.

Kolmospaikan ja nelospaikan rahat menivät kuitenkin Ferrarin osalta Enzon taskuihin. Siten Clay Regazzoni ja Mario Andretti jäivät ilman palkintorahoja. Voittokaksikko Jackie Stewart ja Fracois Cevert saivat siis nauttia rahoistaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Seuraavana vuonna F1:n suuren sääntökirjan muokkauksen kaudella eli vuonna 1972 Saksan Grand Prix jatkoi toiseksi suurimpana Euroopan puolen palkintorahan jakajana. Kilpailun voittaja sai 20 000 dollaria ja toisesta sijasta sai 4500 dollaria. Kolmospaikasta sai 3500 dollaria ja jälleen poikkeuksellisesti nelospaikasta sai 3000 dollaria.

Ferrarin voittaessa Jacky Ickx ja Clay Regazzoni jäivät jälleen ilman palkintorahoja. Ne menivät taas Enzon osoitteeseen. Ronnie Peterson vei vaikealle Marchin tallille edes vähän rahaa ja samoin teki Howden Ganley BRM:llä.

Suurinta rahaa noina vuosina Euroopassa jakoi Britannian Grand Prix joiden voittosummat olivat 20 000-30 000 dollaria vuosien 1971-1972 välillä. Toinen asia olikin sitten kuuluisa Rothmans 50 000-ajo.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ennen Rothmansin kuuluisaa rahakisaa eniten Euroopassa rahaa jakanut kilpailu oli pidetty vuonna 1970. Tuolloin voittaja oli saanut 35 000 dollaria voitostaan. Noina vuosina Watkins Glenin kanssa ei mikään Euroopan kilpailu voinut palkintorahoissa kisailla.

Tosin rahapuolella ongelmana oli monien muiden kiistojen lisäksi myös kasvava kustannustaso. Se muun muassa romutti Porschen paluun f1:siin 70-luvun alussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1972 Andrea de Adamich toi suurimman osan Surteesin maksurahoista. Sen lisäksi tallin omistaja John Surtees vaati jokaisen muun kuljettajan tuomaan vähintään 1500 dollaria kisaan mukaan. Mike Hailwood maksoi 15 000 dollaria kauden aikana ja Tim Schenken 18 000 dollaria.

Myös muutama paremman budjetin talli kuten Brabham vaati ylimääräisiltä ajajiltaan tuntuvaa maksua per kilpailu. Bernie hinnoitteli summan omasta mielestään halvaksi sillä Wilson Fittipaldi ja Carlos Reutemann toivat suuret summat talliin ja sen takia hinnan ei tarvinnut olla korkea. Bernien hintalappu neljännen Brabhamin ajattamisesta kisoihin oli kuitenkin 3500 dollaria.

Ikävä kyllä alunperin suunniteltu neljännen kuljettajan ajattaminen ei onnistunut kun Rolf Stommelenilta loppuivat rahat kesken kauden. Bernie halusi ja myös ostikin konkurssiin ajautuneen Eifellandin pilkkahintaan. Vaikka Bernie olikin rahalle perso niin jonkin verran ensimmäisellä Brabhamin kaudellaan hän piti kuria myös Graham Hillille.

Lopulta Hill saikin alkuperäisestä 41 000 dollarin palkastaan vain 34 000 dollaria ja loppu meni Bernielle sijoitusrahan muodossa. Sitä oli Hillille kauden kisoista tullut yhteensä 7000 dollaria. Osin tämänkin takia Hill lähti pois Brabhamilta kauden päätteeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyalamin kilpailussa vuonna 1972 piti aluksi maksaa kilpailijoille yhteensä 110 000 dollaria palkintorahaa. Ikävä kyllä kun valtio ei tukenut kilpailupaikan rataremonttia niin radan omistajan piti tehdä vaikea päätös ja suostua korjauttamaan rata von Metternichin määräyksestä. Remonttikulut olivat 25 000 dollaria ja ilman niitä kyseisen vuoden Etelä-Afrikan Grand Prixia ei olisi pidetty.

Muita tuolla kaudella vaarallisia kilpailuja ja pikemminkin jopa aikakauden kriteereillä f1-radaksi sopimattomia kisoja olivat Clermont-Ferrandin ja Nivellesin radat. Clermont-Ferrandin kisa otettiin mukaan vain kun Paul Ricardin ensimmäinen kilpailu oli tuottanut liikaa tappiota järjestäjille ja lisäksi rata oli liian syrjäinen silloisen uuden mediakomission mielestä.

Nivellesin tapauksessa taas Spa-Francorchampsin rata oli liian vaarallinen ja kun Brysselin katuratahanke meni puihin niin sitten ajettiin korvaavalla radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1992 Meksikon kilpailussa lippujen hinnat olivat 210 dollarin arvoisia. Suhteellisesti arvioituna Meksikon kisan lippujen hinnat olivat vielä varsin alhaiset muutamiin muihin kilpailuihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1968 Euroopan kilpailuista vähiten palkintorahaa jakoi Belgian Spa-Francorchampsin kilpailu. Bruce McLareninkin mukaan naurettava voittosumma oli yksi syy monen muun ohella siihen, että miksi seuraavan vuoden kilpailua ei pidetty. Järjestäjien puolesta on kylläkin sanottava, että palkintorahan tultua kunnolla mukaan sponsoroinnin myötä järjestäjien oli pakko yrittää jotain pientä rahaa maksaa muillekin kuin vain kolmelle parhaalle ajajalle. Edeltävällä kaudella Spassa maksettiin voittajalle sentään 1200 dollaria.

Toisaalta rahapulan lisäksi Belgian Kuninkaallinen Autoklubi ei ollut tunnettu rikkauksista ja sponsoroinnin mukaantuloa ei osattu arvioida oikein vaaranmerkeistä huolimatta. Starttirahan aikaan hyvänä puolena oli öljy-yhtiöiden omat maksut joista talleille kyettiin jakamaan rahaa. Sponsoroinnin kaudella ainakin alkuaikoina taas palkintorahat olivat pitkälti päämerkistä kiinni. Bruce McLaren voitti 1000 dollaria ykköspaikastaan ja toiseksi tullut Pedro Rodriguez sai 500 dollaria ja Jacky Ickx Ferrarilla sai 250 dollaria mikä meni luonnollisesti koko sponsoroinnin tuominneen Enzo Ferrarin taskuun.

Vertailun vuoksi rikkain Euroopan Grand Prix eli Monacon kisa toi voittajalle 12 000 dollaria, toiseksi sijoittuneelle 6000 dollaria ja kolmanneksi kurvanneelle 3000 dollaria. Graham Hillin voitto ei ehkä ollut yllätys, mutta Richard Attwoodin kakkospaikka ja Lucien Bianchin kolmanneksi tuleminen olivat aikanaan pieniä yllätyksiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jälleen pientä off-topicia, mutta Englannin Grand Prixin lippujen hinnat vuonna 1971 olivat vain 7,20 markan arvoisia hinnoiltaan. Sen sijaan Watkinsin kisaan lippu maksoikin 50 markkaa ja vuonna 1972 Gleniin pääsi 60 markan hintaan. Pian kuitenkin f1:ssä alkoi siihen aikaan kasvaa lippujen hinnat ja moni muukin asia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Jälleen pientä off-topicia, mutta Englannin Grand Prixin lippujen hinnat vuonna 1971 olivat vain 7,20 markan arvoisia hinnoiltaan. Sen sijaan Watkinsin kisaan lippu maksoikin 50 markkaa ja vuonna 1972 Gleniin pääsi 60 markan hintaan. Pian kuitenkin f1:ssä alkoi siihen aikaan kasvaa lippujen hinnat ja moni muukin asia.
Huh. Nykyään jo töissä olevat F1-kuskit joutuvat maksamaan enempi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1974 Tyrrelille voittoisassa Anderstorpin kilpailussa sen kuljettajille rahaa tuli yhteensä 17 000 dollaria. Voittopalkintona ollut 10 000 dollaria eli noin 44 394 Ruotsin Kruunua menivät Jody Scheckterille ja toiseksi tullut Patrick Depailler sai 7000 dollaria ja kolmanneksi tullut Heskethin James Hunt sai 3000 dollaria.

Yhteensä kolmen parhaan palkinnot olivat siis arvoltaan 20 000 dollaria eli noin 88 788 Ruotsin Kruunua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
70-luvun lipunhinnat olivat noissa aiemmin ilmoitetuissa viesteissä markoissa ja Englannissa oli käytössä punnat, mutta f1-lipunhinnat olivat tuolloin varsin polkuhintaisia vain noustakseen myöhemmin erittäin rajusti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1974 palkintorahojen osuudet kilpailusta toiseen olivat vieläkin varsin epäsäännöllisiä. Jody Scheckterin voittaessa kauden aikana Tyrrelillä myös Brands Hatchin kilpailun sen voiton arvo oli vain 11 000 dollaria. Toiseksi sijoittunut Emerson Fittipaldi sai 5500 dollaria ja Jacky Ickx sai Lotusilla tehdystä työstä ja kolmospaikasta vain 2750 dollaria palkintorahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1978 Argentiinan kilpailusta paikalliset järjestäjät maksoivat 850 000 dollaria kilpailun pidosta kaudella. Summa oli erittäin korkea suhteessa maksettavaan palkintorahaan ja Argentiinan yleiseen taloustilanteeseen.

Kilpailua vaivasivat myös pahat sisäiset levottomuudet joille seuraava vertailukohta löytyi vasta kuluneen kauden ja sitä kautta edeltäneen Bahrainin viikonlopulta.
 
Ylös