F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Twitterissä Keimola antaa ymmärtää, että Nigel Stepney kuoli aamulla liikenneonnettomuudessa.
Itsemurha taitaa olla tarkempi syy.
Pysäyttänyt auton tien sivuun ja kävellyt rekan alle. Traagista. Mitä ukko puuhaili tuon dramaattisesti päättyneen formula-uransa jälkeen? Taisi lopulta olla kaikki liikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Murheellinen uutinen.:frown: Stepney oli tietyllä tapaa eräs lahjakkaimpia mekaanikkoja ja päämekaanikkoja omalla ajallaan lajissa Ferrarilla eli 1992-2007. Toki ura alkoi jo vuonna 1977 Shadowin tallissa eräänä sen nuoremmista jäsenistä. Lisäksi oli eräs harvoja Elio de Angelisin Lotus-ajan ystäviä joka sieti italialaisen ajoittain legendaarisiin mittoihin yltyneitä raivokohtauksia silloin kun kaikki ei sujunut tilanteen mukaan.

Hän oli valmis lähtemään Brabhamillekin kaudella 1986 kun Elio meni sinne, mutta ainakin tiettävästi joutui odottamaan siirtoajan umpeutumista.

Sittemmin Elion kuoltua hän vaihtoikin Benettonille missä pysyikin aina kauteen 1992 asti jolloin hänestä tuli lopullisesti enemmän seurattu henkilö suomalaisillekin. Hän muistaakseni selvisi täpärästi tai sai hyvin lieviä vammoja myös Imolassa 1994 Alboreton Michelen renkaan irtouduttua ja vakavasti hän loukkaantui Michael Schumacherin ajaessa hänen nilkoilleen kauden 2000 Espanjan kisassa Barcelonassa varikkokäynnin yhteydessä.

Tuossa kisassa hän toimi muistaakseni tankkausmiehenä vastoin tavallista toimeenkuvaansa tikkarimiehenä tai merkinantajana. Hän tuli tunnetuksi Ferrarin aikoinaan tosiaan poikkeuksellisesti jopa tankkausmiehenä, mutta yleisemmin tikkarimiehenä ja merkinantajana useinkin esimerkiksi juuri kauden 1994 aikana ja sen jälkeen yleisestikin.

Ainoa todella paha juttu hänen urallaan oli vuoden 2007 skandaalit yhdistettynä Kimin ja Felipen auton sabotointiin samalla kaudella. Tosin sillekin oli syy kun hän ei saannut ylennystään ensin mekaanikkopäälliköksi ja sittemmin saatuaan sen liian myöhään hän olisi halunnut päästä vaikuttamaan suunnittelijapuolelle mihin ei Ferrarin Jean Todtilta lupaa tullut.

Stefano Domenicalin osalta tilanne olisi voinut olla toisin sillä ainakin tiettävästi Domenicali ja Stepney tulivat toimeen keskenään ennen tuomiolauselmaa ja tietysti julkisen mielipiteen vanavedessä olemista. Tämä siis Domenicalin osalta. Stepney oli Ferrarin kehitysjohtaja erotessaan, mutta mies katkeroitui juurikin siitä toimenkuvasta.

Hänen ei olisi tarvinnut mennä enää kilpailuihin lainkaan paikan päälle ja sekin kai kävi hermoille. Tiedä tuosta, että olisiko enää muuten mihinkään f1-talliin mennyt työskentelemään tuon skandaalin jälkeen. Aikaa tosin olisi pitänyt kulua siihen riittävän paljon. Kun f1-puolen syytteet oli hoidettu tai jääneet kesken kiitos italialaisen oikeuslaitoksen niin Stepney ehti toimia FIA:n GT1:ssä Sumo Power-tallin tallipäällikkönä vähän aikaa, mutta sen jälkeen tiettävästi teki
alkuperäisen tasonsa mukaisesti eläkkeellä mekaanikon töitä ennen traagista kohtaloaan.

Puutteistaan huolimatta hieno mies on nyt sitten ikuisesti poissa...
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ainoa todella paha juttu hänen urallaan oli vuoden 2007 skandaalit yhdistettynä Kimin ja Felipen auton sabotointiin samalla kaudella. Tosin sillekin oli syy kun hän ei saannut ylennystään ensin mekaanikkopäälliköksi ja sittemmin saatuaan sen liian myöhään hän olisi halunnut päästä vaikuttamaan suunnittelijapuolelle mihin ei Ferrarin Jean Todtilta lupaa tullut.
No sepä oli hyvä syy sabotoida autoja ja vetää itkupotkuraivareita sekä aiheuttaen spy-gaten.:rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä olivat Elio de Angelisin raivokohtaukset?
Samaa vähän ihmettelin. Eliota on kutsuttu "F1:n viimeiseksi herrasmieheksi" ja hän oli hyvän kotikasvatuksen saaneena aika epätyypillinen italialainen. Mitä kertonee sekin, että oli oikeastaan ainut kuski, joka kanssa Keke vietti aikaa vapaa-ajallaankin.

Asema Lotuksen sisällä kyllä vaihteli rajustikin heittopussista ykköspojaksi, mutta tuskin se hyväkäytöksisestä Eliosta kamalasti johtui. Rinnalla kun oli sellaiset kaverit kuin Mansell ja Senna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ei sitten kauden 1983 kausikoostetta ole luettu Elion osalta tai muutenkaan noita lähettämiäni Elion Lotus-uraa ja silloin tällöin hänen kausien 1980-1985 ajalta koskevia viestejä näemmä kovinkaan tarkasti. Asia on varsin vahvaa off-topicia ja koska olen ollut bannissa niin valitettavasti en voi tässä toikissa jatkaa asiasta enempää. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Vihjeenä voin antaa hänen raivokohtauksistaan ainakin kauden 1983 Montrealin jälkeisen raivokohtauksen ja myös kauden 1985 Sennan kanssa tapahtuneen välikohtauksen. Tarinaa riittäisi, mutta näistä ei valitettavasti voi puhua.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Jos Kazakhstanin GP kelpaa "joksikin Azebaijanin kisaksi", niin o/.

Azerien pyrkimykset eivät ole kauan olleet tiedossa, joten vaikeahan sinne kisaa oli veikkailla.

En ole en (vaikka työnkuvaan markkinointia kuuluu ja kuului edellisessäkin duunissa), mutta kohderyhmän läpinäkyvä aliarvioiminen ei kuulosta hyvältä markkinointistrategialta.

Sitäpaitsi tuo viestii, ettei Azerbaidzanissa luoteta omaan vetovoimaan ja markkinoida itseä, vaan mielummin piiloudutaan salanimen taakse.
Ei viesti kohdeyleisolle, koska silloin olisi valittu eri nimi. Euroopan GP eksoottisessa Azerbaidzanissa todennakoisesti viestii kiimaista kutsua varakkaille moottoriurheilusta kiinnostuneille matkailijoille.

Muutenkin maa on varmasti hieno kohde, josta loytyy vahva paikallinen kulttuuri ja ylpea kansa, kunhan vain uskaltautuu heittaytya mukaan ja nauttia matkailusta formuloilla maustettuna!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kanadalaisille varsin murheellinen uutinen oli f1-sarjan muutenkin vanhimpiin (ellei peräti vanhin elossa ollut?:confused:) kuljettajiin kuulunut Albert Pease Jr eli tuttavallisemmin vain Al Pease sillä isäukko-Al ei juuri moottoriurheilusta perustanut niin menehtyi pari päivää sitten 92-vuotiaana nykyisessä kodissaan Serviervillessä Tenneseessä. 93 vuotta olisi täyttänyt vielä tänä vuonna. Pease ei rahanpuutteen ja muutenkin lähinnä Kanadassa perustetun moottoriurheilun maineensa vuoksi päässyt muihin f1-kisoihin kuin Kanadaan.

Ja kun muut tallit eivät hänestä pitäneet ja ostoautot olivat yhtä ainoaa täysin ikäloppua ja ajokelvotonta Eaglea lukuunottamatta jo ostettu niin Peasen f1-kilpailuista tuli kaoottisia. Intoa riitti ja miehessä ei ollut mitään vikaa, mutta auto oli täysin ajokelvoton. Ja ikääkin oli hyvin runsaasti sillä Pease oli Kuninkaallisten Ilmavoimien sotaveteraani ja 46 vuotta vanha osallistuessaan ensimmäiseen f1-kisaansa.

Silti mies osallistui kolmeen Kanadassa ajettuun kisaan. Ensimmäisessä niistä vuonna 1967 Pease pääsi maaliin, mutta häntä ei hyväksytty tuloksiin ja jo silloin tuomaristo harkitsi hänen liputtamistaan pois radalta. Tosin ei Peasen kisa kovin hyvin sujunut muutenkaan kun auton moottori oli vaurioitunut. Ostoauton moottori oli tiettävästi Dan Gurneyn autossa Euroopan kisoissa ollut moottori ja se oli hyvin kulunut. Peasen oman kerronnan mukaan hänen autonsa akku hajosi Mosportin Mossin mutkassa ja ilman vara-akkua ja yhtä kaukana varikolta hän oikaisi sääntöjä ja pääsi lopulta autolleen vara-akku mukanaan ja kun se oli korjattu niin Pease jatkoi matkaansa. Ihme kyllä vaurioitunut moottori kesti vielä yhden kisamitan kokonaan maaliin saakka.

Sade radalla tasoitti tasoeroja, mutta Pease oli jäänyt muille jo liikaa. Lopulta Pease oli maalissa 42 kierrosta voittajaa jäljessä.:eek: Vuoden 1968 kisaan Pease ei edes viitsinyt lähteä mukaan koska auto oli lupauksista yhtä pelottavan hidas kuin edelliselläkin kaudella yhtä pahan moottorivaurion kanssa ja lopulta John Maryonin samankaltaisella Eaglen ostoautolla tulos oli f1-historian tunnetuin. Kanadan Grand Prix 1969 jäi Peasen uran viimeiseksi f1-piireissä ymmärrettävissä syistä.

Auto oli hengenvaarallisen hidas ja lisäksi Pease syyllistyi myös ohitusyritysten estelyyn ja tönimiseen. Ihme kyllä tuomaristo ei olisi todennäköisesti koskaan liputtanut Peasea radalta ulos ilman osumistaan Jackie Stewartiin. Silloin Pease oli jäänyt Stewartista jo ties miten monta kierrostakin. Vasta silloin tuomariston musta lippu nousi ja f1:set oli hänen osaltaan ajettu. Ja silloinkin vasta Ken Tyrrellin käytännössä hyökättyä heidän kurkkuihinsa kiinni ja vedottua tähtikuljettaansa henkeen ja terveyteen.

Pease oli ja on edelleen tiettävästi ainoa kuljettaja jonka hylkäyksen syy oli kirjattu olleen uskomaton hitaus radalla. Lähimmäksi tätä erikoisuutta pääsi kauden 1981 Englannin Grand Prixissä Silverstonessa muuan yleinen herrasmies nimeltä Elio de Angelis. Tosin Elio ei varsinaisesti ollut mitenkään erikoise tai vaarallisen hidas tuomariston valituksista huolimatta, mutta hän syyllistyi lukuisia kertoja toisten kuljettajien estelyyn ja tönimiseen radalla.

Elion syyllisyys oli sikäli Peasea pahempi siten, että Eliolle näytettiin lukuisia kertoja sinisiä lippuja ja vielä silloisen säännöstön mukaan viimeisenä varoituksena 1-3 kertaa keltaista lippua ja kun lopulta perseily oli mennyt hänen osaltaan aivan liian pitkälle ja uhkasi koko tuomariston uskottavuutta niin vasta silloin heilahti hänellekin musta lippu.

Ja toisin kuin Pease joka vetäytyi vähin äänin pois kuninkuusluokasta Kanadan sarjojen pariin niin Elio oli saada perseilystään kilpailukieltoa ja Peasen tapaan jopa hänen ajajanlisenssinsä oli uhattuna sen klpailun perseilyn takia. Tilannetta muistaakseni vielä pahensi Peter Warrin suorittama tuomariston kovistelu tilanteesta. Elion hylkäyksen syyksi tuli sinisten ja keltaisten lippujen huomaattamatta jättäminen, yleinen estely ja tuomaristolle valittaminen. Ainoa seikka mikä lievensi tuomiota oli vain se, että Elio tuli varikolle heti saatuaan mustan lipun eikä jäänyt erään saksalaisen tapaan radalle ajelemaan. Elio ei onneksi koskaan sen jälkeen syyllistynyt vastaavan tason tekoon, mutta muutaman kerran kyllä hänen urallaan aina mietti sitä hänenkin ajotapaansa. Kun aina piti estellä.

Peasella oli f1-uransa jälkeen aikaa ajaa kanadalaista Formula A-luokkaa jossa hän peräti yhden kilpailun voittikin ja hän oli urallaan kerran myös kahdeksas silloisessa f1-sarjaan kuulumattomassa Kanadan Grand Prixin testikilpailussa. Ja kyllä hänellä uraa riitti jo vuodesta 1950 lähtien Kanadan eri rata-autoilun ja rallisarjan pareissa. Lopulta tuli ensin uran loppu ja sitten tulikin jo noutaja.

Hänen tyttärensä Vicky ainakin pyörii Kanadan autoliiton edustustehtävissä tai on ainakin pyörinyt niissä. Kehuja ainakin siltä suunnalta riitti Jacques Villeneuven ja Gilles Villeneuven ajoaikoina huolimatta siitä mitä Euroopassa tai Yhdysvalloissa hänestä ajateltiin. Eli siis Peasesta.

Kevyet mullat sillä vaikka autot olivat umpisurkeita ja poislukien hylkäyksestä tapahtunutta välikohtausta tuomareiden ja Ken Tyrrellin kanssa niin muuten Pease oli kyllä humoristi vertaansa vailla ja semmoinen kuljettajien isähahmo sillä Jack Brabham oli häntä vähän nuorempi.

Hieno mies on poissa.:(
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Kanadalaisille varsin murheellinen uutinen oli f1-sarjan muutenkin vanhimpiin (ellei peräti vanhin elossa ollut?:confused:) kuljettajiin kuulunut Albert Pease Jr eli tuttavallisemmin vain Al Pease...
Jokunen vuosi sitten kuolleen Paul Pietschin jälkeen vanhin elossaoleva lienee Robert Manzon. Ajoi jo 1950 F1-sarjassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Näin muuten onkin. Saattaa Manzon olla viimeinen kuljettaja joka olisi ajanut myös F1:n edeltäjässä eli Formula A:ssa tai jopa Grand Prix-sarjan loppuvuosina. Mene ja tiedä siitä sitten.:confused:
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Heinz Brendel on käsittääkseni vielä elossa, ajoi Mersulla Saksan GP:ssä 1939. Toki F1:ssä ei koskaan ajanut.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Itse olen ylläpitänyt elossa olevista GP-kuljettajista listaa jo useamman vuoden. Pease oli tietääkseni kuudenneksi vanhin.

Edellä ovat jo edellä mainittu Manzon, Eric Thompson ja Kenneth McAlpine. Lisäksi Marokon GP:ssä 1958 F2-autoilla mukana olivat Robert La Caze ja André Guelfi.

Kokonaisuudessaan listallani on 407 nimeä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Lisäksi Tony Settember on myös poistunut f1-kuskien taivaalliseen tai huonommassa onnessa maanalaiseen seuraan hieman yli 86 vuoden ikäisenä. Hän menehtyi 4.5 eli kaksi päivää sitten oltuaan kolme päivää sairaalassa vakavan sairauskohtauksen riivaamana. Settember ajoi Emerysonilla ja Sciroccolla f1:siä vuosina 1962 ja 1963. Paras sijoitus oli kahdeksas virallisten f1:sten osalta.

Settember teki uraansa enemmän Yhdysvalloissa ja moottoriurheilun järjestöpuolella. Settember oli tunnettu jo 1950-luvulla urheiluautoilijanakin. Hän harjoitti kilpa-ajajan uraansa ennen f1:siä enimmäkseen italiassa sillä Settember oli vanhempiensa suvun kautta osittain italialainen. Vuonna 1963 hän ajoi Sciroccolla Itävallan lentokenttäradan epävirallisessa f1-kilpailussa toiseksi heti Jack Brabhamin jälkeen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös