Ollakseen italialaisen suusta - on vaihteeksi asiaa:
.............
Julkaistu 27.4.2009 23:54:24
Montezemolo ei pelkää 2005-limboa
Turun Sanomat, Manama
HEIKKI KULTA
Ferrarin ylipäällikkö Luca di Montezemolo valaa uskoa omiin joukkoihinsa ja korosti, ettei nykyisestä tule vuoden 2005 kaltaista autoa, jonka kanssa mestaruus tiedettiin hävityksi jo muutaman kisan jälkeen.
- Ferrari ei antaudu koskaan. Stefano Domenicalin asema tallipäällikkönä ei ole kyseenalaistettu. Vielä muutama viikko ja olen varma, että Ferrari on taas hyvin lähellä kärkeä.
Myös kuljettajille di Montezemolo tarjosi kannustusta.
- Kimi Räikkönen osoitti oikeaa sisua - ja ajoi hetken jopa kärjessä. Se oli meille moraalisesti hyvin tärkeä juttu. Felipe Massan puolesta olen pahoillani. Hänkin on oikea joukkuepelaaja.
Sen sijaan kattojärjestö FIA:lle ja sen puheenjohtaja Max Mosleylle talliyhdistys FOTA:n presidentti di Montezemolo kantaa kaunaa.
- Me saamme uuden lattian seuraavaan kisaan, mutta sen sääntöjen harmaalta alueelta kehitetyn diffuusorin rakentaminen tulee erittäin kalliiksi. Olen pahoillani, että tämä maksaa niin paljon, kun autoteollisuudella on muutenkin niin vaikeaa.
Isojen merkkien lähtö lähellä
FOTA aikoo pitää huolta, että jatkossa sääntöpykälät laaditaan kestämään ainakin kolme vuotta, eivätkä ne jätä aukkoja tulkintaan ja samalla antavat myös kustannussäästöjä.
- Olemme olleet kärsivällisiä FIA:n suhteen, mutta kärsivällisyydellämme on rajansa. FIA laati viime hetkessä uusia sääntöehdotuksia keskiviikon maailmanneuvoston istuntoon, vaikka se kutsuttiin koolle McLarenin vuoksi ja he olivat tietoisia FOTA:n kokoontuvan seuraavan kerran vasta 6.toukokuuta.
- Olen keskustellut suurten autovalmistajien kanssa, eikä lähtömme pois F1:stä ole koskaan ollut näin lähellä. Mitään vakautta ei tunnu olevan, kun sääntöjä on muutettu kolme kertaa. Nyt kulutamme jo enemmän KERS:in ja automuutosten vuoksi, vaikka piti leikata kuluja.
- Näyttää, että Mosley haluaa suuret merkit pois, Jos hän haluaa F2- tai F3-tason kilpailuja, se on heidän asiansa, mutta siihen emme lähde mukaan. Vielä vähemmän suostumme kahden kategorian sarjaan, jossa toisilla on tiukat säännöt ja toisilla vapaus, jos suostuvat käyttämään rahaa vähemmän. Sellaisen säännön tekeminen onnistuu vain kuolleen ruumiini ylitse, di Montezemolo purnaili.