Ferrari rikkoo rengassääntöjä

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
oldez sanoi:
Kelpasihan mclarenin kolmaspoljinkin fialle ja michelinin renkaatkin, berylliumista puhumattakaan.
Niin no itse asiassa odotankin mielenkiinnolla mitä muut tallit nyt sitten kehittävät kun tämä pandoranlipas avattiin....ja miten FIA niihin suhtautuu....
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
kc4197 sanoi:
Säännöissä on se ovela homma, että se mikä ei ole erikseen kielletty tulkitaan helposti sallituksi.
Jos säännöissä ei erikseen kielletä renkaan lämmittämistä vastusrätin ympäröimänä muualla kuin vapaassa ulkoilmassa - niin tottahan sen joku joskus hoksaa.
Tokihan sääntöjä f1:sissa yleensä "tulkitaan" paljonkin. Mielestäni se on pahaksi koska kenellekään ei taida olla selvää, kuinka paljon sääntöjä voidaan tulkita. Toisaalta FIA saa itselleen ison valtin "hallita" pistetilannetta antamalla toisille talleille hieman apua. Joko tahtomattaan tai sitten tiedostaen.

Mielestäni laatikko on aika selkeästi sääntöjen vastainen; itse laatikko osallistuu lämmitykseen koska se estää lämmön karkaamisen ulkoilmaan. Kyseessä on siis laatikko jonka sisällä rengas lämpenee, eikä vain kangas jossa on lämpövastuksia.

Mutta, jos kerran FIA on päätöksensä tehnyt, niin eihän siinä sitten mitään - ilmeisesti renkaita saa nyt lämmittää miten vain, kunhan joku kankaanpala vastuksineen systeemistä löytyy.
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Nyt päästiin ToniV ydinkysymyksen äärelle.
Kyse on nimenomaan siitä tulkitseeko FIA sääntöpykälää niin, että LÄMMÖNLÄHTEENÄ saa käyttää ainoastaan säännöissä speksattua rättiä vastuksineen (jolloin energialähteettömät apuvälineet jotka eivät toimi lämmönlähteenä olisi sallittuja) vai niin, että LÄMMITYSTAPAHTUMAA ei saa olla edesauttamassa muita välineitä kuin yksinomaan ko. riepu.

Tähän saatanee tolkku lähipäivinä.

Anyway, ei tuo Ferkku tuosta "edusta" pääse nauttimaan yksin tätä pidempään. Homma on aika helposti kopsattavissa myös muiden tallien käyttöön suunnilleen aikataululla "heti".
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
kc4197 sanoi:
Nyt päästiin ToniV ydinkysymyksen äärelle.
Kyse on nimenomaan siitä tulkitseeko FIA sääntöpykälää niin, että LÄMMÖNLÄHTEENÄ saa käyttää ainoastaan säännöissä speksattua rättiä vastuksineen (jolloin energialähteettömät apuvälineet jotka eivät toimi lämmönlähteenä olisi sallittuja) vai niin, että LÄMMITYSTAPAHTUMAA ei saa olla edesauttamassa muita välineitä kuin yksinomaan ko. riepu.

Tähän saatanee tolkku lähipäivinä.

Anyway, ei tuo Ferkku tuosta "edusta" pääse nauttimaan yksin tätä pidempään. Homma on aika helposti kopsattavissa myös muiden tallien käyttöön suunnilleen aikataululla "heti".
Ei vaan taida olla Michelin-talleille niin suuri siitä saatava hyöty. Saavat näes muutenkin renkaan toimimaan aika-ajossa.
 

Rossi

Member
Liittynyt
27.1.2004
Viestit
64
:)

Hah, joku Ferrarilla katsonut TV-Shoppia (lue: aromipesä)

Keep up the good work!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Moe Szyslak sanoi:
Ei vaan taida olla Michelin-talleille niin suuri siitä saatava hyöty. Saavat näes muutenkin renkaan toimimaan aika-ajossa.
Kimin kohdalla on välillä niin ja näin että toimii vasta toisella kierroksella.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Jippo sanoi:
Niin no itse asiassa odotankin mielenkiinnolla mitä muut tallit nyt sitten kehittävät kun tämä pandoranlipas avattiin....ja miten FIA niihin suhtautuu....
Tiimit voisivat rakentaa autoihinsa renkaat peittävät aerodynaamiset lokasuojat, kuten tuossa taloudellisuusajokilpurissa, ja sanoa FIA:lle että ei ne ole mitkään lokasuojat, vaan renkaiden pyörimätön ulko-osa.


Joku tiimi voisi laskea autonsa etusiivekkeen niin matalalle, että se viistäisi maata. Sitten rakentaisivat siihen 15 cm korkeudelle hyvin minikokoisen siivekkeen. Sitten selittäisivät FIA:lle että se maata viistävä levy ei ole mikään etusiiveke vaan suojalevy jonka tarkoitus on suojata etusiivekettä.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Michelinille sopisi sellainen Bibendum minkä sisälle se rengas aina lämmitystä kaivatessaan katoaisi. Siinä sitä olisikin ihmettelemistä, jos joku talli unohtaisikin ne paikoilleen ja kuski kolistelisi pitkin rataa Bibendumit renkaiden päällä :wink:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Jippo sanoi:
Pitääkö minun tulkita tuo kirjoituksesi niin että et ymmärrtänyt mistä oli kyse?
´

Pitääkö minun tulkita tämä niin, että hymiöiden käyttösi on vähintäänkin outoa... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Antaa olla. Vältän jatkossa sanomisiesi kommentointia, niin ei tarvitse miettiä näitä.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Toni_V sanoi:
Tokihan sääntöjä f1:sissa yleensä "tulkitaan" paljonkin. Mielestäni se on pahaksi koska kenellekään ei taida olla selvää, kuinka paljon sääntöjä voidaan tulkita. Toisaalta FIA saa itselleen ison valtin "hallita" pistetilannetta antamalla toisille talleille hieman apua. Joko tahtomattaan tai sitten tiedostaen.

Mielestäni laatikko on aika selkeästi sääntöjen vastainen; itse laatikko osallistuu lämmitykseen koska se estää lämmön karkaamisen ulkoilmaan. Kyseessä on siis laatikko jonka sisällä rengas lämpenee, eikä vain kangas jossa on lämpövastuksia.

Mutta, jos kerran FIA on päätöksensä tehnyt, niin eihän siinä sitten mitään - ilmeisesti renkaita saa nyt lämmittää miten vain, kunhan joku kankaanpala vastuksineen systeemistä löytyy.
Entäpä jos laatikko pistetään aurinkoon? Kyllä minusta tuo keksintö ylittää tietynlaisen rajan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Varsin koomisen näköinen "laite". FIA:n säännöt ovat täynnä epäselvyyksiä ja porsaanreikiä ja tässä on vain käytetty sellaista hyväksi eli "laite" on sääntöjen mukainen vaikka mielestäni säännön hengen vastainen. Sääntöä tehdessä on varmasti ollut ajatuksena se, että vain lämmitinpeite on sallittu ja "grilli"uunit kielletty, mutta kaikki tältä väliltä onkin sitten taas jäänyt harmaaksi alueeksi, joka ei ole tullut sääntöä laadittaessa mieleen. Insinöörit ovat sen verran nokkelia, että tulemme varmasti näkemään nyt lisää mitä ihmeellisimpiä systeemejä jotka eivät ole "uuneja".

Tällekin sähläykselle olisi helppo laittaa stoppi eli mitään lämmittimiä ei sallittaisi, kuskit opetelkoot ajamaan kylmillä renkailla kuten tavallisetkin tallaajat.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tuo laite saattaisi olla toteutettuna aivan mainiosti pehmeänä, eristeineen muotoon ommeltuna peittona tai paremminkin makuupussina. Keskusteltaisiinko silloin?

Voisi asentaa helpommin vaikka rengas kiinni autossa ja siinä voisi olla sponsorin suuri logo.

Oleellista on jonkun jo säännöistä kirjaama kohta että lämpö tulee olla tuotettu sähköllä resistiivisellä materiaalilla. Toiminnallisesti pinnan lämmitys saattaa riittää. Jos rengas, vanne ja sisältö ilma vai typpi? lämpiää laatikossa kokonaan muuttuu rengaspaine joka ollee silti hallinnassa. Tuskin kovin merkittävä innovaatio, mutta hieno osoitus että yritys on kova. Liekö edes peltiä. Lienee jotain komposiittia
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Felix sanoi:

Tällekin sähläykselle olisi helppo laittaa stoppi eli mitään lämmittimiä ei sallittaisi, kuskit opetelkoot ajamaan kylmillä renkailla kuten tavallisetkin tallaajat.
Se heikentäisi turvallisuutta kun kylmissä renkaissa on huono pito!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
patriot sanoi:
Se heikentäisi turvallisuutta kun kylmissä renkaissa on huono pito!
No tuskin se turvallisuutta nyt niin paljon heikentää, että renkaanlämmittimet pelkästään tuon takia pitäisi sallia. Yllättävän hyvin nuo Cart-kuskitkin ovat elossa selvinneet, vaikkeivät renkaitaan esihaudo.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No joo kyllähän sen kanssa pystyisi elämään ja kuskit homman klaaraisi. Formula ykkösistä on vuosien saatossa kehitetty kuitenkin moottoriurheilun yksi turvallisimmista luokista. Tuollainen uudistus aiheuttaisi heikennystä. Cartissa/IRL:ssä toi turvanormit on muutenkin alempana.

Ei kannata siis sinnepäin vertailla. Tuli mieleen asiaan kuulumaton seikka. Pmv joskus totesi, että ihmisen sietokyvyn rajat kohdattiin jenkkisarjoissa eikä ykkösissä, kun moni kuski joutui jostain ovaalikisasta vetäytymään kun esiintyi huimausta tms. Ehkäpä se saattoi johtua siitä, että kuskien fyysinen kunto on siellä heikompi kuin ykkösissä...
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Felix sanoi:
Tällekin sähläykselle olisi helppo laittaa stoppi eli mitään lämmittimiä ei sallittaisi, kuskit opetelkoot ajamaan kylmillä renkailla kuten tavallisetkin tallaajat.
Silloin pitäisi kytätä sitä ettei kukaan kiero tiimi käytä mitään huomaamattomia infrapunalämmittimiä joilla renkaita voitaisiin lämmittää matkan päästä. Tai joku laittaisi renkaiden sisälle vastuslankoja ja sitten ennen ajoa mukamas säädeltäisiin ilmanpaineita mutta se ilmaletku olisikin todellisuudessa sähköjohto jolla annettaisiin virta niihin piilotettuihin vastuslankoihin.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
patriot sanoi:
Se heikentäisi turvallisuutta kun kylmissä renkaissa on huono pito!
Tuolla tasolla kuljettajalta voidaa edellyttää taitoa että älliä ajaa renkaiden suorituskyvyn ylärajoilla kulloisen pidon mukaan. Kuljettajille maksetaan miljoonia ja asialla pitäisi olla maailman parhaat ajajat niin jos he eivät pysy radalla kylmillä renkailla niin sitten täytyy painaa jarrua tai hankkia turvallisempi ammatti :thumbup:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllähän kylmät renkaat ovat tulleet CART:ssa varsin kalliiksi jos romun määrässä mitataan. Varsinkin radan kuivuessa sateesta ei kylmillä slikseillä pääse mihinkään. Vanhaan aikaan kun turbon potku tuli epäprogressiivisesti mukaan, ei renkaita voinut juuri ajamallakaan lämmittää. Tällöin tuloksena oli aika paljon romua.

Toki kuivalla radalla pitoa on sen verran että kylmillä slikseillä ajaminen mittaa oikeata ajotaitoa eikä pelkästään tuuria. Mielestäni renkaan lämmittimet on ihan järkevä juttu kokonaisuuden kannalta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tuota, eihän uuninkaan seinät mitään lämmitä, vaan pitävät lämpövastusten tuottaman lämmön sisällä.

Ferkun lämmittimet ovat siis uuneja. Eli uunit ovat sallittuja renkaanlämmittämiseen...
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Mitä, onko teillä keittiössä sellainen uuni, jossa ei ole kiinteitä vastuksia???
Meillä vastukset on kyllä ihan integroituna uunin rakenteisiin kiinteästi!
 
Ylös