Ferrari rikkoo rengassääntöjä

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
f) The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements.
Tuossahan kielletään "passiivinen lämmitys" ihan selvästi ;-)

Suljettu tila, johon laitetaan lämmönlähde, estää lämmön karkaamisen ja lämpö itse asiassa heijastuu seinistä takaisin, ja näin lämmittää passiivisesti koko rengasta. Tuo ylimääräinen tila=laatikko siis lämmittää passiivisesti ja näinollen sen pitäisi olla kiellettyä.
 
Viimeksi muokattu:

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
"Ainoa sallittu renkaanlämmityslaite on jne..."

Itse tulkitsisin tuon niin, että lämmitystapahtumassa ei saa käyttää muita laitteita. Piste.


Outoa, jos Ferrari pääsee pinteestä.
 

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
sori tulin keskelle,mutta miten se on jarrujen kanssa,auttaako se kuumuus siinakin?(ei ole pilkkuja,anteeksi tuosta,ja suomikin ruosteessa).
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
f) The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements.
tyre heating device.. Miten sen nyt määrittelee? Jos sen määrittelee laitteeksi, jolla renkaan lämpötilaan voi vaikuttaa nostaen sitä, niin tuohan on helppo testata.

Testit:
a) renkaan lämmitys huoneessa (jonka lämpötila on 20 C) renkaanlämmittimellä, jonka lämpötila on 80 C, tunnin ajan.

b) kuten kohta a), mutta rengas ja renkaanlämmitin laitetaan lämpöeristettyyn laatikkoon.

Mitataan renkaiden lämpötilat useammasta eri kohdasta ja lasketaan keskiarvot kulutuspinnalle, renkaan sivulle ja vanteelle.

Jos kohtien a) ja b) tuloksilla on eroa, niin kohtien a) ja b) välillä käyttöönotettua laitetta voi kutsua nimellä 'tyre heating device'. Ainakin minun mielestäni.

EDIT: Niin tietysti pitää mitata lämpötilat vastaavista kohdista myös ennen lämmitystä ja laskea se lämpötilan muutos ja jos siinä on eroa kohtien a) ja b) välillä, niin....
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jyrkiboy sanoi:
sori tulin keskelle,mutta miten se on jarrujen kanssa,auttaako se kuumuus siinakin?(ei ole pilkkuja,anteeksi tuosta,ja suomikin ruosteessa).
No toki ne jarrut tarvitsee varsin korkean lämpötilan toimiakseen oikein, mutta tuolla lämmittimellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Hidastimet saavuttavat toimintalämpötilansa nopsasti muutenkin.
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
Vellu sanoi:
Tuossahan kielletään "passiivinen lämmitys" ihan selvästi ;-)

Suljettu tila, johon laitetaan lämmönlähde, estää lämmön karkaamisen ja lämpö itse asiassa heijastuu seinistä takaisin, ja näin lämmittää passiivisesti koko rengasta. Tuo ylimääräinen tila=laatikko siis lämmittää passiivisesti ja näinollen sen pitäisi olla kiellettyä.
Eikä

Kaikki lämpö joka tuollakin tavalla saadaan renkaaseen tulee lämmityspeitteiden vastuselementeistä, ei kopan seinistä.

Lämpöä ei vaan päästetä "harakoille".

Myönnän kyllä että liikutaan sääntöjen harmaalla alueella mutta sääntöjä ei ole rikottu.

Sääntötarkennusta odotellessa...
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Bobakki sanoi:
Ferrari ei kyllä ole missään pinteessä varsinkin kun on noudattanut normaalia kaavaa keksintönsä mukaantuomisessa ja pyytänyt sille FIA:n hyväksynnän.
En minäkään siinä näe mitään ongelmaa. Jos FIA muuttaa mieltään tuosta laatikkosysteemistä ja muuttaa säännön, niin pisteisiin sillä ei luulisi olevan takautuvasti vaikutusta.
 

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
Bobakki sanoi:
No toki ne jarrut tarvitsee varsin korkean lämpötilan toimiakseen oikein, mutta tuolla lämmittimellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Hidastimet saavuttavat toimintalämpötilansa nopsasti muutenkin.

No niin se taitaa ollakin,ei kai ne renkaat niin kauhean kuumaa halua.
Se olisi kai vain noin 15% ? tarvittavista asteista,aika merkitykseton.
 

Mestariaines hukassa

Active member
Liittynyt
8.3.2002
Viestit
33
No nyt kun tarkemmin katsoin sääntöjä, niin kyllä Ferrarin viritys on melko yksikäsitteisesti sääntöjen vastainen.
Edellä mainitun lämmityspykälän lisäksi kohdassa 81 kielletään kaikenlaiset suojat ja peitteet, mainiten samalla erityisesti sallitut, mm. "-tyre heating blankets". Siis ei "tyre heating covers"!

Ai jaa, että FIAn hyväksyntä? Se muuttaa asian. Missäs tämä FIAn antama lupa onkaan mainittu?
 
Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
jyrkiboy sanoi:
No niin se taitaa ollakin,ei kai ne renkaat niin kauhean kuumaa halua.
Se olisi kai vain noin 15% ? tarvittavista asteista,aika merkitykseton.
Tässä nyt varmaan kuitenkin puhutaan ajasta ennenkuin autot lähtevät ajamaan, joten jarruilla ei pitäisi olla mitään merkitystä tähän aiheeseen. Kuten Bobakki jo sanoikin.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
kc4197 sanoi:
Toistan tässä jo tuolla edellä sepustamani asian :

Kyse on käsittääkseni siitä, että onko LÄMMÖNLÄHTEENÄ kielletty käyttämästä muunlaista härveliä kuin tuo säännöissä speksattu vastusrätti.
Jos näin on, eikä tilaa, jossa rengasta lämmitetään erikseen ole määrätty/kielletty - on boksi sellainen apuväline, jota ei ole kielletty, eikä sen käytöstä voida rangaista.

Jos säännöissä on nimenomaan rajattu LÄMMITYSTAPAHTUMAAN osallistumasta kaikenlainen muu välineistö kuin tuo rätti - on laite selkeästi kielletty. Tässä tapauksessa - ei muuta kuin ferkulta Usan pisteet pois :)

Kuinka on - onko jollain ko. sääntökohta kaivettuna esille?
Vaikka menee toiston puolelle, niin minusta mielikuvitusta pitää käyttää, jotta näkisi laatikon sallittuna.

Kun laatikko nostetaan ulos aurinkoon, sisällä oleva rengas on lämpimämpi, kuin toinen rengas joka ei ole laatikossa.

(Voisi verrata vaikkapa auringonpaisteessa olleeseen autoon. Sisällä autossa on todella kuuma).
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, missä kohtaa menee raja? Missä kohtaa katsotaan että hukkalämpöä ei pääsekkään enää harakoille? Pitääkö renkaitten olla ihan ulkosalla? Entä jos ne ovat varikkopilttuussa? Silloin lämmönhukka on varmasti pienempi kuin ulkona tuulessa. Entä jos pari settiä tukitaan varikkopilttuun vessaan niin että sinne ei muuta mahdu ja laitetaan ovi kiinni? Tällöin hukkalämpö on vieläkin pienempi. Entä jos kuormuriin rakennetaan erillinen täuysin ilmatiivis ja tyköistuva tila jossa säilytetään renkaita kun niitä lämmitetään?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Vois tietty lukea ao. tekstin uudestaan....;)
As a result, the FIA is believed to be satisfied that the devices do not contravene Article 75F of Formula 1’s Sporting Regulations, which stipulates that, “The only permitted type of tyre heating devices are blankets which use resistive heating elements.”

However, some rival teams believe that the boxes more than stretch the definition of ‘blankets’ and instead constitute a kind of ‘tyre oven’, which is clearly outside the regulations.

One leading engineer told Autosport-Atlas, “If Ferrari is allowed to use this system then it seems strange, because it is clear that you can only use a blanket to heat the tyre and not a metal box.”

The key advantage of using a metal box is that it heats up the tyre more uniformly over the entire rubber surface as opposed to just the contact patch.
Mutta on se vaan jännä, että nyt pitäisi sitten ollakin joustavia näiden sääntöjen kanssa.:doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mestariaines hukassa sanoi:
No nyt kun tarkemmin katsoin sääntöjä, niin kyllä Ferrarin viritys on melko yksikäsitteisesti sääntöjen vastainen.
Edellä mainitun lämmityspykälän lisäksi kohdassa 81 kielletään kaikenlaiset suojat ja peitteet, mainiten samalla erityisesti sallitut, mm. "-tyre heating blankets". Siis ei "tyre heating covers"!

Ai jaa, että FIAn hyväksyntä? Se muuttaa asian. Missäs tämä FIAn antama lupa onkaan mainittu?
FIA:n hyväksyntä on mainittu useammassakin asiaa käsittelevässä uutisessa, tässä yksi. Kun talli tuo jonkin uuden innovaation kehiin, normaali proseduuri on varmistaa sen sääntöjenmukaisuus FIA:n tekniseltä delegaatilta (Charlie Whiting).

Se kohta 81 käsittelee näkösuojia. FIA:han tympääntyi jonkin aikaa sitten siihen, että tallit pyrkivät suojaamaan innovaatioitaan muiden katseilta verhoamalla ne välittömästi. Tuokin on kyllä vähän oudosti muotoiltu, noiden mainitsemiesi sallittujen peitteiden yläpuolella luetellaan "erityisesti kielletyt" peitteet.

81) During the entire Event, no screen, cover or other obstruction which in any way obscures any part of a car will be allowed at any time in the paddock, garages, pit lane or grid, unless it is clear any such covers are needed solely for mechanical reasons, which could, for example, include protecting against fire.

In addition to the above the following are specifically not permitted
: - engine, gearbox or radiator covers whilst engines are being changed or moved around the garage
; - covers over spare wings when they are on a stand in the pit lane not being used
; - parts such as (but not limited to) spare floors, fuel rigs or tool trolleys may not be used as an obstruction.
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Vellu sanoi:

Huono sääntö, kun se ei ole yksiselitteinen. Tuskin tuon takia pisteisiin voidaan koskea, vaikka se todettaisiin laittomaksi tai sääntöä muutettaisiin yksiselitteiseksi.
Etenkään kun se ilmeisesti on FIAn taholta todettu sääntöjen mukaiseksi...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Laitetaan vielä selvyydeksi:
Renkaan lämpötila lienee luokkaa 60-90 astetta, hiilikuitujarrujen toimintalämpötila on jossain luokassa 600-800 astetta (muistaakseni). Eli jarrujen lämpötilannousulla 20 -> 80 astetta ei ole käytännön merkitystä niiden toimintaan - ne eivät vielä vaan toimi mitenkään parin ensimmäisen jarrutusmetrin aikana. Joku voisi muistaa kaasun, jota renkaan sisällä käytetään. Kyseessä ei kuitenkaan ole ilma, vaan joku muu kaasu.

Alkuperäiseen asiaan vielä, miksi ihmeessä FIA ei tee selkeitä sääntöjä ja tulkitse niitä selkeästi? :jaska:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Toni_V sanoi:
Alkuperäiseen asiaan vielä, miksi ihmeessä FIA ei tee selkeitä sääntöjä ja tulkitse niitä selkeästi? :jaska:
Siksi, että autourheilulehdistön uutisaiheiden määrä tippuisi 50%? ;)

Asian todelliset seuraukset kuitenkin nähdään siinä vaiheessa kun toiset tallit alkavat tuoda mukaan omia keksintöjään tai tekevät protestin noista Ferrarin lämmittimistä.

Toistaiseksi ne kuitenkin ovat sääntöjenmukaiset... FIA:han sen loppujenlopuksi määrää, vaikka olisi kuinka epäoikeudenmukaista tai väärin. Tuota kirjoitettujen sääntöjen mukaisuuttahan on meidän todella vaikea arvioida, kun ei ole varmaa tietoa lämmittimien tekniikasta.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Dnada21 sanoi:
Etenkään kun se ilmeisesti on FIAn taholta todettu sääntöjen mukaiseksi...
Ehkä olisi pitänyt kirjoittaa se 'myöhemmin' sinne perään tällaisten virhetulkintojen varalta. Vaikka se (Ferrarin rengasuuni) on todettu nykyisellään sääntöjenmukaiseksi, niin mahdollisesti voidaan vielä senkin jälkeen todeta, että se sittenkin on sääntöjenvastainen, jos uutta tietoa tai perusteluita toiseen suuntaan tulee ilmi.
 
Ylös