FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006316294.html

Citroën joutuu maksamaan sopimusrikkomuksestaan valtavan summan, puhutaan miljoonista euroista.

Kun Ogier siirtyy Toyotalle, Citroën säästää sopimussakon verran ranskalaisen palkassa, joka on noin 4–5 miljoonaa euroa. Sakko jää tavallaan Toyotan maksettavaksi.

Rallin nykyiset säännöt ovat voimassa vuoden 2021 loppuun, ja nykyiset neljä tehdastallia ovat sopineet ajavansa MM-sarjaan siihen asti.

Nyt Citroën siis repeää ruodusta.
Taas YLEn jutusta:

– Ymmärtääkseni säännöt määräävät, että tallit sitoutuvat sarjaan aina vuodeksi kerrallaan. Eli mitään sanktioita ei ole tulossa, Rautiainen kertoi.
Lisäksi Pusa väittää, että Lorenzo Bertelli etsisi tehdastallipaikkaa. Eiköhän kaverille riitä huviajelut omalla autolla...

ja mitä höpötystä tämä sitten on?

RALLI sinällään tuskin loppuu vuoden 2021 jälkeenkään. Pääosaan saattaa nousta WRC2-luokka, jossa kulut ja autot ovat halvempia kuin WRC:ssä.

WRC2-autoilla ajetaan EM-sarjaa, ja luokka kiinnostaa paljon harrastajia ja yksityisiä valmistajia.
Vuodeksi 2020 on sovittu hybridiautoista, EM-sarjan taso on sellainen, että mestariksi pääsee johtamatta yhtäkään rallia kertaakaan, ja mitä ihmeen yksityisiä valmistajia?
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vähän hätäisen oloinen tekele kieltämättä. Ja sisältää toki myös niin karkeita asiavirheitä, että hieman herää epäilys, miten aktiivista kirjoittajan lajiseuraaminen on tätä nykyä.

Ehkä Pusa on saanut vihiä Lapista ja juttu on pitänyt saada äkkiä ulos? Tai sitten hän on seurannut suu vaahdossa tämän viikkoista Henkan onnettomuuden forum-spekulointia, ja palikat on menneet aivan sekaisin (Pusahan oli itse tapahtuma-aikaan Korsikalla)?
 

Fenomenal

Active member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
44
R5 luokan nostaminen pääluokaksi olisi enemmän kuin suotavaa. Valmiiksi jo monta merkkiä ja suhteellisen tasaväkisiä autoja suurin osa. Yksityiskuskit voisivat antaa näyttöjä ja yllättää tulosluettelossa ajaessaan lähes yhtä hyvällä kalustolla kuin tehdastiimitkin. Ja autoja maailmalla kilpakäytössä taitaa olla jo reilusti yli tuhat kappaletta.

Myös tehdastallien kieltäminen sarjasta voisi olla yksi mahdollinen ratkaisu tyyliin WTCR vakioautosarja. Valmistajien pisteitä esim. kahdelle-kolmelle parhaalle merkin edustajalle, riippumatta tiimistä tai onko yksityiskuski. Kuljettajien ja tallien maailmanmestaruus tittelit sitten vielä erikseen.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
R5 luokan nostaminen pääluokaksi olisi enemmän kuin suotavaa. Valmiiksi jo monta merkkiä ja suhteellisen tasaväkisiä autoja suurin osa. Yksityiskuskit voisivat antaa näyttöjä ja yllättää tulosluettelossa ajaessaan lähes yhtä hyvällä kalustolla kuin tehdastiimitkin. Ja autoja maailmalla kilpakäytössä taitaa olla jo reilusti yli tuhat kappaletta.

Myös tehdastallien kieltäminen sarjasta voisi olla yksi mahdollinen ratkaisu tyyliin WTCR vakioautosarja. Valmistajien pisteitä esim. kahdelle-kolmelle parhaalle merkin edustajalle, riippumatta tiimistä tai onko yksityiskuski. Kuljettajien ja tallien maailmanmestaruus tittelit sitten vielä erikseen.
Minäkin alan olla tällä kannalla, että R5 -autoista olisi ensivuoden jälkeen tehtävä pääluokka. Vähäsen nykyistä tehokkaamnat moottorit hybrideineen noukalle. Kulut tippuisi järjelliselle tasolle ja yksityisteamit haastaisi tehtaan autoja esim.
TGS.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
R5 isommalla kuristimella ja 6-vaihteinen laatikko rattivaihteella pro luokkaan. Amatöörit jatkaisivat nykyisillä...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Olin jo ennen nykyisten autojen sääntöjen julkaisua sitä mieltä, että R5:stä pitäisi tehdä pääluokka. Noilla edellämainituilla muutoksilla saataisiin todella viihdyttävät laitteet, mutta vähäisellä downforcella ja "huonommalla" alustalla mutkanopeudet pysyisivät kurissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Olen ollut aiemmin WRC-autojen kannalla, mutta vähitellen kääntymässä R5-pohjaisen ratkaisun kelkkaan...näyttävyyttähän niissäkin kyllä riittää.

Yksi ongelma on se, että R5:ssä moni osa on heikompi kuin WRC:ssä. Joissain kisoissahan WRC2-kuskit joutuvat lähinnä kiertelemään kiviä päästäkseen maaliin, ja varovaisemmallakin ajolla voi saada podiumin kun kiireisemmät rikkoo renkaat tai ripustukset. Sitten taas jos näitä lähdetään parantamaan, niin kustannukset nousee taas. Tai sitten se vaan muuttaisi lajin luonnetta...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olin joskus S2000 kannattaja (noh silloiset WRC:thän eikovin kaukana olleet) ja sitten R5 kannattaja ja yhä edelleen.
Kova kilpailu voittaa viimekädessä näyttävät autot. Jonkinlainen paluu juurille olisi suotavaa.

Citroenin lähtö ei lopultakaan ole niin iso kolaus kuin Volkkarin aikanaan. Jos vaan Lappi saisi ajaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Pitkät erikoiskokeet katoavat vähitellen. Tänä vuonna viiden ensimmäisen rallin aikana ainoastaan Meksikossa ja Portugalissa ajetaan yli 30-kilometrisiä erikoiskokeita, ja Portugalin Amaranteakin on lyhennetty 37 kilometristä 30 kilometriin. Argentiinassakaan ei ole enää maratonpätkää.




Ymmärrän kyllä, että All Live ja somepöhinä, mutta kyllä joka rallissa pitäisi edes yksi kunnon pidempi töräys olla. Ruotsille ja Jyskälälle voidaan antaa se anteeksi, koska ovat sprinttikisoja.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kyllä pitkät erikoiskokeet ovat joka rallissa sellainen kohokohta, jota odottaa eniten. Toki avaus-ek ja poweri myös, mutta pitkillä erikoiskokeilla voi tulla eroja ja muutenkin tilanteita, jotka voivat muuttaa koko kisan ihan päälaelleen. Ne 10-15km rykäisyt tahtovat olla usein sellaisia tylsiä läpiajoja, joissa ei eroja tule suuntaan eikä toiseen. Sitten kun alkaa joku 25-30 km pätkä, niin ihan eri jännityksellä seuraa All liveä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Ne 10-15km rykäisyt tahtovat olla usein sellaisia tylsiä läpiajoja, joissa ei eroja tule suuntaan eikä toiseen. Sitten kun alkaa joku 25-30 km pätkä, niin ihan eri jännityksellä seuraa All liveä.
Tässä on muuten mielenkiintoinen väittämä, joka pitäisi tutkia. Tuleeko 30 km pätkällä isompia eroja kuin kahdella 15 km pätkällä?

Esimerkkinä voisin käyttää vaikka El Chocolatea, joka ajettiin 2017 pitkänä ja 2018 kahteen osaan jaettuna.

2017 Meeke ajoi pohjat, esimerkiksi Neuville jäi 31.6 s
2018 Sordo ajoi molemmilla osilla pohjat. Neuville jäi yhteensä 22.1 s + 10.2s = 32.3s

Tämän esimerkin valossa myytti olisi murrettu, mutta pitää tutkia tätä vielä tarkemmin, voisi olla vaikka blogipostauksen paikka kaikkinensa.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tässä on muuten mielenkiintoinen väittämä, joka pitäisi tutkia. Tuleeko 30 km pätkällä isompia eroja kuin kahdella 15 km pätkällä?

...

Tämän esimerkin valossa myytti olisi murrettu, mutta pitää tutkia tätä vielä tarkemmin, voisi olla vaikka blogipostauksen paikka kaikkinensa.
Erinomainen idea :thumbup:

Tämän kaltaista analysointia helpottaisi tosin huomattavasti, jos tulokset saisi ladattua eWRC:stä valmiiksi Excel-ystävällisessä muodossa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tässä on muuten mielenkiintoinen väittämä, joka pitäisi tutkia. Tuleeko 30 km pätkällä isompia eroja kuin kahdella 15 km pätkällä?

.
Voi olla kyllä totta, että erot ovat yhtä suuria suhteutettuna erikoiskokeen pituuteen. Mutta tietysti, jos sillä 10km pätkällä joku ajaa 3s. kovempaa, tulee sellainen fiilis että kilpailun tilannetta se ei hetkauta juurikaan. Sen sijaan, jos 30km pätkällä vedetäänkin 9s eroa kerralla, se säväyttää enemmän ja muuttaa heti koko kisan asetelmaa.
Mutta joka tapauksessa, ehdottomasti tutkimuksen paikka, kuinka tuo pätkän pituus vaikuttaa keskimäärin eroihin. Tämä olisi varmasti kuljettajillekin mielenkiintoista tietoa, koska erikoiskokeen pituudella tuntuu olevan psykologisestikin aika iso vaikutus siihen, millä fiiliksellä kuskit pätkälle starttaavat.
Ääriesimerkkinä joku parin kilometrin yleisöerikoiskoe; Melkeinpä poikkeuksetta kaikki lähtevät noille pätkille asenteella; Ajetaan alta pois, vältetään virheitä. Näillä erikoiskokeilla ei voi tehdä mitään eroja.
Vastaavasti joku 30km maratonpätkä; Monet satsaavat kaikki paukut näihin pätkiin ja yrittävät hyökätä tavallista enemmän. Joskus menee nappiin, mutta tyypillisemmin menee yliyrittämiseksi ja virheitä tulee. Sitten ajatellaan usein niin, että pitkällä pätkällä on jotenkin varaa enemmän virheisiin, koska aikaeroja tulee joka tapauksessa ja moni muukin sählää. Kuitenkin ralli pitäisi nähdä kokonaisuutena, ja jokainen sekunti on yhtä arvokas, oli se sitten pitkällä tai lyhyellä pätkällä. Ogier tuntuu olevan tästä hyvä esimerkki. Sama keskittyminen ja suoritusten tasaisuus säilyy koko kisan ajan, eikä hän anna maratonpätkien tai lyhyiden sprinttien vaikuttaa ajotapaansa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Ainakin nykyisin, kun splittiaikoja ei saa autoon, on pitkällä pätkällä se merkitys, ettei tiedä mitä vauhtia itse ajaa suhteessa muihin. Jos taas ajetaan kahdessa lyhyemmässä osassa, välissä saa tiedon siitä, miten on mennyt. Lisäksi renkaita voi vaihtaa takakontista ja pieniä säätömuutoksia tehdä. Meksikon kaltaisissa kisoissa auto saa vähän jäähtyä, samoin renkaat. Toisaalta vaatii kuskilta myös taitoa saada kerran päälle löydetty ajorytmi uudestaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4960
Sijainti
Parc Fermé
Ymmärrän kyllä, että All Live ja somepöhinä, mutta kyllä joka rallissa pitäisi edes yksi kunnon pidempi töräys olla.
No jos nykyään meinaa olla haastavaa kuunnella yli 3min kestävä kipalekkin niin ihmekös jos <30km pätkälle ei sytytä.

Mikä on muuten asvalttiralleissa viimeisen 10-15v ajanjaksolta pisin pätkä? All Live-muodossa ois mielenkiintoinen joku 50km asvalttiek:kin.
 
Ylös