Nyt seuraa hieman järjetöntäkin kehitysideaa... Saa vapaasti lytätä.
Autonvalmistajilla on halu levittäytyä tiettyihin maihin (kuten USA, Kiina) markkinoinnin perusteella, mutta se maksaa paljon ja kyseisillä alueilla ei ralli ole mitenkään erityisen suuressa suosiossa, joten lähtölistat ovat lyhyitä eikä kiinnostus ole kovin suurta.
Toisaalta taas alueelliset sarjat ovat myös ongelmissa, koska koko kauden kiertäminen on kallista eikä siitä myöskään seuraa kovinkaan suurta näkyvyyttä. Edes EM-sarjaan ei tahdo löytyä koko sarjan kiertäviä kuskeja, vaikka täällä on suurimmat perinteet rallille.
Mitä jos osittain yhdistettäisiin WRC ja alueelliset mestaruussarjat (ERC, APRC, MERC jne.) siten, että osa MM-sarjan kisoista olisi samalla myös alueellisten sarjojen kisa? Toki tässä on omat ongelmansa, kuten eri sarjojen eri promoottorit jne., mutta kuvitellaan, että ne saadaan jotenkin ratkaistua.
Katsotaan tätä nyt aluksi MM-sarjan kautta. Yksi valitushan on ollut se, että kisoilla ei ole enää omaa luonnetta, vaan kaikki ovat samassa muotissa. Näin sarjoja yhdistelemällä saataisiin vaihtelua, kun osa kisoista olisi esim. EM-sarjan mukaisesti noin 200 km ja osasta, kuten pelkästään MM-sarjan kisoista voitaisiin tehdä pidempiä, 400-500 km. Alueelliset sarjat pysyisivät noin suunnilleen ennallaan, mutta näkyvyys olisi parempi ja näyttöjen antaminen sitä myöten mahdollisesti helpompaa.
MM-sarjassa olisi lisäksi mukana WRC2-cup muille kuin WRC-nelivedoille ja WRC3-cup kaksivetoisille autoille. Nämä voisivat olla pelkästään alueellisten sarjojen kisoissa, joista vähintään 2 pitäisi olla Euroopan ulkopuolella, tms. Kaikki Euroopan ulkopuoliset MM-sarjan kisat olisivat samalla alueellisia kisoja, mutta Euroopan kisoista osa olisi pelkästään MM-sarjaa, ns. perinteiset rallit.
Jos nyt luotaisiin kuvitteellinen sarjakalenteri (kootaan nykyisistä ralleista, jotka olisivat sopivia ja jotka on ajettu samoihin aikoihin, kun ne ajettaisiin tässä) ja pyritään siihen, että vähintään yksi alueellinen kilpailu/alue (poislukien lähi-itä) ja että kaluston siirrot olisivat suht yksinkertaisia.
Kisoja olisi yhteensä 12, eli yksi per kuukausi. Perinteisiä kisoja olisivat ainakin Monte Carlo, Jyväskylä ja Wales. Muitakin tietty voisi olla, mutta kalenterin muodostaminen on melkoisen vaikeaa, jos haluaa yhtenäistää noita kaluston kuljetuksia.
Nykyisellään Amerikan kisat hoituvat samalla kalustolla ja tähän pyritään tässä nykyisessäkin. Ongelmia tuottaa Ruotsin ralli, joka on perinteinen ralli ja sinänsä ansaitsisi paikan kalenterissa, ja toisaalta se, että sieltä Amerikasta tulisi saada ne autot myös pois jossain vaiheessa. Yksi vaihtoehto on korvata Ruotsin ralli esimerkiksi Sno*Drift Rallyllä, joka ajetaan Michiganissa. Tässä vaihtoehdossa seuraava kisa olisi Meksiko, jonka jälkeen kalusto rahdattaisiin Etelä-Amerikkaan, joko Argentiinaan tai Chileen, jota ennen ajettaisiin yksi kilpailu Euroopassa. Jos taas Ruotsi ajetaan, ei Amerikoissa voi ajaa kuin kaksi kisaa. Silloin itse pudottaisin Meksikon, jotta saadaan yksi kisa Etelä-Amerikkaan ja USA:n kisana voisi olla perinteisesti maaliskuussa ajettava 100 Acre Rally Missourissa.
Afrikassa Safari kuuluu myös kalenteriin ja Aasian-Tyynenmeren alueelta voisi ottaa kaksi kisaa, Australia/Uusi-Seelanti ja Japani/Kiina.
Eli kalenteri voisi olla tällainen:
1. Monte Carlo - WRC
2. Ruotsi - WRC
3. 100 Acre - NACAM,WRC
4. Circuit of Ireland - ERC, WRC
5. Argentiina - CODASUR,WRC
6. Safari - ARC,WRC
7. Barum - ERC,WRC
8. Suomi - WRC
9. Uusi-Seelanti - APRC,WRC
10. Katalonia - WRC
11. Japani - APRC,WRC
12. Wales - WRC