FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
https://areena.yle.fi/audio/1-50690265
Mielenkiintoisia noi Mahosen kommentit siitä kuinka vuoden 2017 säännöt rakennettiin ekaa kertaa valmistajien kanssa yhdessä, ja fanien näkökulmaa ajatellen. Mahosen alkuperäinen ehdotus oli 600 hevosvoiman tehot!

Lisäksi R5-autojakin harkittiin, mutta ei olisi valmistajia kiinnostanut samalla tavalla. Toki aika oli eri (puhutaan jotain vuodesta 2013?). Mahonen sanoo, että 150 miljoonaa käytettäisiin vähemmän rahaa jos ajettaisiin R5:lla pääsarjaa.

Lisäksi anekdootti Jost Capitolta, että VW:n vuotuinen budjetti oli 70 miljoonaa, ja olisivat voineet pari kautta ajella salaa ennen kuin joku olisi kysynyt mihin ne rahat on menneet, sen verran isoa on sen kokoisen autotehtaan liikevaihto...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lisäksi anekdootti Jost Capitolta, että VW:n vuotuinen budjetti oli 70 miljoonaa, ja olisivat voineet pari kautta ajella salaa ennen kuin joku olisi kysynyt mihin ne rahat on menneet, sen verran isoa on sen kokoisen autotehtaan liikevaihto...
Jaksoa kuuntelematta, mutta hieman hämmästelen tällaisia puheita. Samoin kuin taannoin WRC-some-keskustelussa käytettyä tikkari-vertausta Toyota-konsernin liikevaihdosta puhuttaessa. Yleisellä tasolla kehtaan väittää, että mitä suurempi pörssiyhtiö, sitä tarkempi budjettikontrolli. Todennäköisesti se moottoriurheilubudjetti on toki absoluuttisesti sitä suurempi, mitä suuremmasta yhtiöstä on kyse, mutta taatusti jonkun VW:n kokoisen valtavan liikeyrityksen controller-armeijalta ei mene yksikään satatonninen läpi sormien yhdenkään raportointijakson vaihteessa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Eilen on taas FIA rakentanut rallia

https://www.fia.com/news/fia-announces-world-motor-sport-council-decisions-20
- Power stage -pisteet myös valmistajille. Kaksi parasta autoa powerin pisteillä saa pisteitä.
- 9 testipäivää per valmistaja lisää uusien renkaiden myötä
- Puolet alkuperäisen kalenterin (!) kisoista on ajettava, jotta myönnetään maailmanmestaruus. Pienemmissä sarjoissa voidaan säätää kisojen minimin määrää jos tilanteet muuttuu
- WRC2-tallit saa ilmoittautua sarjaan viidenteen kisaan mennessä
- WRC2-tallin on ajettava 7 kisaa, joista yksi Euroopan ulkopuolella
- WRC2-pisteitä saadakseen on ilmoittauduttava pisteille, mutta on myös mahdollista ajaa kisa P2-priorityllä keräämättä pisteitä (jos maksimit on tulossa täyteen)
- WRC2:ssa parhaat 6 tulosta 7 kisasta lasketaan
- WRC3:ssa lasketaan parhaat 5 tulosta, ja tulossa on rajoitteita, joilla varmistetaan että sarja tosiaankin on vain nuorille kuljettajille
- JWRC:ssä ajetaan 5 kisaa.
- ERC Junior Cupista tulee ensimmäinen sarja, jota ajetaan uusilla Rally3-autoilla
 
Viimeksi muokattu:

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
- Puolet alkuperäisen kalenterin (!) kisoista on ajettava, jotta myönnetään maailmanmestaruus. Pienemmissä sarjoissa voidaan säätää kisojen minimin määrää jos tilanteet muuttuu
Noniin ihan hyvä, että on joku järki tuon maailmanmestaruuden jakamisen suhteen. Onhan tuossa kuuden rallin mestaruussarjassa sellainen cup-meininki, mutta asia on sentään hyvissä ajoin tiedossa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Noniin ihan hyvä, että on joku järki tuon maailmanmestaruuden jakamisen suhteen. Onhan tuossa kuuden rallin mestaruussarjassa sellainen cup-meininki, mutta asia on sentään hyvissä ajoin tiedossa.
Kuulostaa vaan hassulta toi että alkuperäsistä ralleista puolet pitää ajaa, eikä korvaavia kisoja otettaisi mukaan laskuun. Vai onko tuosta jäänyt pois lisämaininta, että pitää ajaa puolet alkuperäisen kalenterin rallien lukumäärästä, eli kuusi kappaletta?
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Kuulostaa vaan hassulta toi että alkuperäsistä ralleista puolet pitää ajaa, eikä korvaavia kisoja otettaisi mukaan laskuun. Vai onko tuosta jäänyt pois lisämaininta, että pitää ajaa puolet alkuperäisen kalenterin rallien lukumäärästä, eli kuusi kappaletta?
Oletan että on tarkoitettu juuri sitä, että puolet alkuperäisen kalenterin rallien lukumäärästä pitää ajaa.
Toki siellä lukee nimenomaan, että puolet alkuperäisistä ralleista. Mielenkiintoista
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5082
Sijainti
Parc Fermé
Oli todella. Autosport on viime aikoina jäänyt (ymmärrettävästi) pahasti DirtFishin jalkoihin rallimediana, mutta tämä oli kyllä malliesimerkki sellaisesta taustoittavasta jutusta, jota mielellään lukee.
...oletan toki vähemmän kumpaakin lukeneena et Autosportin kisa-arviot eivät ole olleet Dirtfishin tapaisia joissa on nähty turhankin usein arvioita tyyliin "kuljettaja X 5/10, koska keskeytti ekana päivänä" vaikka kisassa olisi tullut konerikko kuljettajasta riippumattomista syistä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
...oletan toki vähemmän kumpaakin lukeneena et Autosportin kisa-arviot eivät ole olleet Dirtfishin tapaisia joissa on nähty turhankin usein arvioita tyyliin "kuljettaja X 5/10, koska keskeytti ekana päivänä" vaikka kisassa olisi tullut konerikko kuljettajasta riippumattomista syistä.
No juu, en viitannut tällä varsinaisesti Colin Clarkin usein fanipohjaisiin kuskiarvioihin (joiden pohjakosketus saavutettiin Evansille Monzasta annetun kympin myötä), vaan enemmänkin uutispuoleen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Autosportin pääasiallinen rallitoimittaja David Evans loikkasi Dirtfishille aika tasan vuosi sitten. Vielä 2019 lopulla jopa maksoin Autosportin digitilausta, sitten koko sivustoa ei hirveästi tullut avattua viime vuoden aikana...
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Dirtfishistä puheen ollen, Tänakilla oli vuoden sponssisoppari heidän kanssaan. Aikovatkohan alkavalla kaudella tukea jotain kuljettajaa?
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
382
Sijainti
Vantaa
Nyt seuraa hieman järjetöntäkin kehitysideaa... Saa vapaasti lytätä.

Autonvalmistajilla on halu levittäytyä tiettyihin maihin (kuten USA, Kiina) markkinoinnin perusteella, mutta se maksaa paljon ja kyseisillä alueilla ei ralli ole mitenkään erityisen suuressa suosiossa, joten lähtölistat ovat lyhyitä eikä kiinnostus ole kovin suurta.

Toisaalta taas alueelliset sarjat ovat myös ongelmissa, koska koko kauden kiertäminen on kallista eikä siitä myöskään seuraa kovinkaan suurta näkyvyyttä. Edes EM-sarjaan ei tahdo löytyä koko sarjan kiertäviä kuskeja, vaikka täällä on suurimmat perinteet rallille.

Mitä jos osittain yhdistettäisiin WRC ja alueelliset mestaruussarjat (ERC, APRC, MERC jne.) siten, että osa MM-sarjan kisoista olisi samalla myös alueellisten sarjojen kisa? Toki tässä on omat ongelmansa, kuten eri sarjojen eri promoottorit jne., mutta kuvitellaan, että ne saadaan jotenkin ratkaistua.

Katsotaan tätä nyt aluksi MM-sarjan kautta. Yksi valitushan on ollut se, että kisoilla ei ole enää omaa luonnetta, vaan kaikki ovat samassa muotissa. Näin sarjoja yhdistelemällä saataisiin vaihtelua, kun osa kisoista olisi esim. EM-sarjan mukaisesti noin 200 km ja osasta, kuten pelkästään MM-sarjan kisoista voitaisiin tehdä pidempiä, 400-500 km. Alueelliset sarjat pysyisivät noin suunnilleen ennallaan, mutta näkyvyys olisi parempi ja näyttöjen antaminen sitä myöten mahdollisesti helpompaa.

MM-sarjassa olisi lisäksi mukana WRC2-cup muille kuin WRC-nelivedoille ja WRC3-cup kaksivetoisille autoille. Nämä voisivat olla pelkästään alueellisten sarjojen kisoissa, joista vähintään 2 pitäisi olla Euroopan ulkopuolella, tms. Kaikki Euroopan ulkopuoliset MM-sarjan kisat olisivat samalla alueellisia kisoja, mutta Euroopan kisoista osa olisi pelkästään MM-sarjaa, ns. perinteiset rallit.

Jos nyt luotaisiin kuvitteellinen sarjakalenteri (kootaan nykyisistä ralleista, jotka olisivat sopivia ja jotka on ajettu samoihin aikoihin, kun ne ajettaisiin tässä) ja pyritään siihen, että vähintään yksi alueellinen kilpailu/alue (poislukien lähi-itä) ja että kaluston siirrot olisivat suht yksinkertaisia.

Kisoja olisi yhteensä 12, eli yksi per kuukausi. Perinteisiä kisoja olisivat ainakin Monte Carlo, Jyväskylä ja Wales. Muitakin tietty voisi olla, mutta kalenterin muodostaminen on melkoisen vaikeaa, jos haluaa yhtenäistää noita kaluston kuljetuksia.

Nykyisellään Amerikan kisat hoituvat samalla kalustolla ja tähän pyritään tässä nykyisessäkin. Ongelmia tuottaa Ruotsin ralli, joka on perinteinen ralli ja sinänsä ansaitsisi paikan kalenterissa, ja toisaalta se, että sieltä Amerikasta tulisi saada ne autot myös pois jossain vaiheessa. Yksi vaihtoehto on korvata Ruotsin ralli esimerkiksi Sno*Drift Rallyllä, joka ajetaan Michiganissa. Tässä vaihtoehdossa seuraava kisa olisi Meksiko, jonka jälkeen kalusto rahdattaisiin Etelä-Amerikkaan, joko Argentiinaan tai Chileen, jota ennen ajettaisiin yksi kilpailu Euroopassa. Jos taas Ruotsi ajetaan, ei Amerikoissa voi ajaa kuin kaksi kisaa. Silloin itse pudottaisin Meksikon, jotta saadaan yksi kisa Etelä-Amerikkaan ja USA:n kisana voisi olla perinteisesti maaliskuussa ajettava 100 Acre Rally Missourissa.

Afrikassa Safari kuuluu myös kalenteriin ja Aasian-Tyynenmeren alueelta voisi ottaa kaksi kisaa, Australia/Uusi-Seelanti ja Japani/Kiina.

Eli kalenteri voisi olla tällainen:
1. Monte Carlo - WRC
2. Ruotsi - WRC
3. 100 Acre - NACAM,WRC
4. Circuit of Ireland - ERC, WRC
5. Argentiina - CODASUR,WRC
6. Safari - ARC,WRC
7. Barum - ERC,WRC
8. Suomi - WRC
9. Uusi-Seelanti - APRC,WRC
10. Katalonia - WRC
11. Japani - APRC,WRC
12. Wales - WRC
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nykyisellään Afrikan rallisarja on lähinnä vitsi. En ole niinkään varma että Safari-ralli Keniassa normi pikataivalrallina olisi se optimaalisin vaihtoehto. Logistiikkakustannukset johonkin Egyptiin tai Marokkoon olisivat paljon halvemmat. Ja tosiaan sen Ruotsin rallin voi kyllä korvata jollain Kanadan tundralla ajettavalla kisalla. Keskuspaikkana voisi olla Edmonton tai vaikka Yellowknife.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Nykyisellään Amerikan kisat hoituvat samalla kalustolla ja tähän pyritään tässä nykyisessäkin. Ongelmia tuottaa Ruotsin ralli, joka on perinteinen ralli ja sinänsä ansaitsisi paikan kalenterissa, ja toisaalta se, että sieltä Amerikasta tulisi saada ne autot myös pois jossain vaiheessa. Yksi vaihtoehto on korvata Ruotsin ralli esimerkiksi Sno*Drift Rallyllä, joka ajetaan Michiganissa. Tässä vaihtoehdossa seuraava kisa olisi Meksiko, jonka jälkeen kalusto rahdattaisiin Etelä-Amerikkaan, joko Argentiinaan tai Chileen, jota ennen ajettaisiin yksi kilpailu Euroopassa. Jos taas Ruotsi ajetaan, ei Amerikoissa voi ajaa kuin kaksi kisaa. Silloin itse pudottaisin Meksikon, jotta saadaan yksi kisa Etelä-Amerikkaan ja USA:n kisana voisi olla perinteisesti maaliskuussa ajettava 100 Acre Rally Missourissa.
Nykyisellään tallit toimii niin, että huoltokalustoa on kaksi settiä, yksi pysyy Euroopassa ja toinen kulkee kaukokisasta toiseen merirahtina tai maata pitkin. Autot taas lennätetään aina kaukokisoihinkin yksittäin, ja on talleille melkein parempikin, että kahden kaukokisan välissä on yksi Euroopan kisa, jotta huoltokamat ehtii kulkea kisasta toiseen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/next-wrc-rules-cycle-could-last-three-years/
Rally1-autoilla saatetaan ajaa sittenkin vain kolme vuotta näillä säännöillä (eli Compact Dynamicsin hybridiyksiköllä) viiden sijaan. Tämä olisi hyvä päätös, koska tällä hetkellä tapahtuu asioita nopeasti ja joidenkin mielestä koko hybridihomma on jo vanhentunut. Sähköistämiseen pienemmissäkin luokissa aiotaan panostaa:

I can only tell you one thing: we introduce a whole roadmap about electrification and hybridisation of all the rally car pyramid. We are working closely with the manufacturers on the whole pyramid [from Rally1 to Rally5].”
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Rally1-autoilla saatetaan ajaa sittenkin vain kolme vuotta näillä säännöillä (eli Compact Dynamicsin hybridiyksiköllä) viiden sijaan. Tämä olisi hyvä päätös, koska tällä hetkellä tapahtuu asioita nopeasti ja joidenkin mielestä koko hybridihomma on jo vanhentunut. Sähköistämiseen pienemmissäkin luokissa aiotaan panostaa:
Hyvä päätös. Sähköautot on varmasti se suunta, mihin pitäisi pyrkiä mahdollisimman pian. Sitten voi taas olla rauhassa, koska sillä tekniikalla saa ajella pitkään ilman mitään suuria ja kalliita muutoksia. Hybridi on nyt pakollinen välivaihe, koska vielä ei saada riittävän pitkälle kehittyneitä sähköautoja, ilman että erikoiskokeiden nykyformaattia täytyisi liiaksi rajoittaa.
 
Ylös