FIA rakentaa rallia.

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8494
Sijainti
Helsinki
Vuonna 1999 Bugalski voitti Xsara Kit Carilla Korsikan ja Katalonian ja assuralleissa F2-luokan autot pärjäsivät WRC-tykeille.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Vuonna 1999 Bugalski voitti Xsara Kit Carilla Korsikan ja Katalonian ja assuralleissa F2-luokan autot pärjäsivät WRC-tykeille.
Tehopainosuhde taisi toki F2:ssa olla etuna. Toki loisi ihan mukavaa värikkyyttä tuloslistaan nykyäänkin kun yhtäkkiä Rally4:lla tultaisiin ihan ylikylän miehen kyytiä. Kroatia -22 taitaa olla tarpeeksi lähellä kun R5:t tykitti osaa WRC:itä tehokkaampia aikoja, toki sääolosuhteet oli lievästi sanottuna epäreilut.

Mä oon muutenkin joskus pohtinut tätä suht vanhaa asetelmaa, missä useammalla kärkipään tiimillä oli tietylle alustalle oma spesialistinsa... Jotenkin on vähän sellainen kutina tuolla persustan seutuvilla, et tämmöinen ei onnistuisi nykyään. Kisan taso on niin kova nykyään et sen yhden alustan maestrona oleminen ei vaan riitä - kärkihevosen pitää osata ajaa alustalla kuin alustalla.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
88
Eihän tässä uusien asioiden kanssa olla tekemisissä kun mietitään pääluokan kilpailullisuutta. Asiat ovat monesti olleet nykytilanteeseen verrattavia tai jopa huonompia. Esimerkkinä nyt vaikka A-ryhmän alkuvuodet (Lancia oli käytännössä ainoa auto jolla pystyi pärjäämään, senkin jälkeen joko Toyota tai Lancia) tai vaikka 1996. Oikeastaan koko ajan 2000-luvun vaihdetta lukuunottamatta kaikki on ollut kiinni muutaman merkin mukanaolosta. Ennen se vähän auttoi että yksityiskuljettajia oli mukana wrc-autoilla, nyt sekin on ilmeisen mahdotonta taloudellisessa mielessä.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
291
Jos M-Sport jättäytyy kauden päätteeksi pois, Pumat lienevät silti vuokrattavissa tulevalla kaudella. Mitähän sellaiseen maksaa premium kasko, 200-300te/viikonloppu? Käytännössä jonkinasteista romua kuitenkin syntyy joka viikonloppu mosan räjähtämisestä auton palamisen putkirungolle.
 
Viimeksi muokattu:

Ippe

Well-known member
Liittynyt
24.4.2021
Viestit
58
Jos M-Sport jättäytyy kauden päätteeksi pois, Pumat lienevät silti vuokrattavissa tulevalla kaudella. Mitähän sellaiseen maksaa premium kasko, 200-300te/viikonloppu? Käytännössä jonkinasteista romua kuitenkin syntyy joka viikonloppu mosan räjähtämisestä auton palaamisen putkirungolle.
Ei takuulla jää!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3544
Ja jos jäisivätkin vapaaksi, niin kuka niitä vuokraisi? Tuo on kuitenkin huonoin autoista ja jos sitä ei edelleenkään kehitetä niin ei ole hinnan väärti. Järkyttävän kallis se tulisi olemaan silti.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
MSportin tilanne on ikävä ja mikäli Tänak lähtee pois, se muuttuu vielä ikävämmäski. He tarvitsevat sinne kuitenkin yhden selkeän kärkihevosen. Eli mikäli saavat ykköskuskin niin todennäköisyys jatkosta on hieman suurempi mutta jos ei kärki kuljettajaa teamiin saada niin mahdollisuus on että laittavat pillit pussiin. Jos se kärki kuski ei ole Tänak niin ehkä myös Evans ns. omana poikan voisi olla sellainen mutta vaikea uksoa että he ketään muutakaan saavat sinne haalittua...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Ennen se vähän auttoi että yksityiskuljettajia oli mukana wrc-autoilla, nyt sekin on ilmeisen mahdotonta taloudellisessa mielessä.
Kysyn taas sadannen kerran: mitä ne yksityiskuljettajat auttoivat? Enemmän nimiä listalla, mutta kukaan ei ajanut silti voitosta muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.

A-ryhmän osalta yksityiskuljettajien tilastot valehtelee, koska osa autoista oli vireeltään lähempänä N-ryhmää. WRC-aikakauden huippukohtana joskus 2001 saattoi olla viivalla 30 pääluokan autoa joista puolet yksityisiä, mutta toisaalta sitten kakkosluokkana oli N-ryhmä tai etuvetoiset. Nykytilanteessa taas lähes kaikki Rally1-autot ajaa kisan voitosta ja sitten sen takana on todella vahva Rally2-luokka.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
MSportin tilanne on ikävä ja mikäli Tänak lähtee pois, se muuttuu vielä ikävämmäski. He tarvitsevat sinne kuitenkin yhden selkeän kärkihevosen. Eli mikäli saavat ykköskuskin niin todennäköisyys jatkosta on hieman suurempi mutta jos ei kärki kuljettajaa teamiin saada niin mahdollisuus on että laittavat pillit pussiin. Jos se kärki kuski ei ole Tänak niin ehkä myös Evans ns. omana poikan voisi olla sellainen mutta vaikea uksoa että he ketään muutakaan saavat sinne haalittua...
Minä taas luulen ja pelkään että siellä on kassa tyhjä Tänakiin sijoittamisesta, ja jos enää jatketaan tai jos joku enää sinne haluaa rahansa viedä niin se on sitten 2021 tyylistä budjetin minimointia.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
88
Kysyn taas sadannen kerran: mitä ne yksityiskuljettajat auttoivat? Enemmän nimiä listalla, mutta kukaan ei ajanut silti voitosta muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.

A-ryhmän osalta yksityiskuljettajien tilastot valehtelee, koska osa autoista oli vireeltään lähempänä N-ryhmää. WRC-aikakauden huippukohtana joskus 2001 saattoi olla viivalla 30 pääluokan autoa joista puolet yksityisiä, mutta toisaalta sitten kakkosluokkana oli N-ryhmä tai etuvetoiset. Nykytilanteessa taas lähes kaikki Rally1-autot ajaa kisan voitosta ja sitten sen takana on todella vahva Rally2-luokka.
No siihen se auttoi, että erityisesti pätkän varressa katsojille oli enemmän pääluokan autoja ihmeteltäväksi. Mutta eihän se toki varsinaiseen kilpailutilanteeseen auttanut, kun ei yksityiskuljettajilla todellista mahdollisuutta kärkeen ollut. Sitä tuossa viestissäni tavoittelinkin, että ei minusta nykytilanne ole ainakaan sen huonompi kuin monena ajankohtana aikaisemminkaan. Nykyautot ovat hienoja ja kilpailu tiukkaa. Jos pari autonvalmistajaa saisi mukaan niin tilanne olisi todella hyvä.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
125
No siihen se auttoi, että erityisesti pätkän varressa katsojille oli enemmän pääluokan autoja ihmeteltäväksi. Mutta eihän se toki varsinaiseen kilpailutilanteeseen auttanut, kun ei yksityiskuljettajilla todellista mahdollisuutta kärkeen ollut. Sitä tuossa viestissäni tavoittelinkin, että ei minusta nykytilanne ole ainakaan sen huonompi kuin monena ajankohtana aikaisemminkaan. Nykyautot ovat hienoja ja kilpailu tiukkaa. Jos pari autonvalmistajaa saisi mukaan niin tilanne olisi todella hyvä.
Laitetaan sinne MM-sarjaan kaikkien muiden lisäksi vielä yksi luokka lisää, ns. yksityiskuljettajat... N-ryhmässä taisi joskus olla tuollainen palkinto (privateer)?
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
291
Minä taas luulen ja pelkään että siellä on kassa tyhjä Tänakiin sijoittamisesta, ja jos enää jatketaan tai jos joku enää sinne haluaa rahansa viedä niin se on sitten 2021 tyylistä budjetin minimointia.
Sama.

Ylimenon kun otit puheeksi, tänä syksynä saa ylipäätään jännittää sovittavia askelmerkkejä kauteen 2025 ja sen lisäksi mahdollisia uusia valmistajia.

Hiljaista muuten on ollut. Tai noh, Jyskälän allahan jokainen tiimipäällikkö tuntui esittävän melko erilaisia kehitysajatuksia. Melko hurjaa ajatella, ettei edes käyttövoimasta ole selvyyttä vajaan puolentoista vuoden päähän.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Kysyn taas sadannen kerran: mitä ne yksityiskuljettajat auttoivat? Enemmän nimiä listalla, mutta kukaan ei ajanut silti voitosta muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.
Yllättävä kommentti juuri sinulta. Et ilmeisesti ole seurannut rallia paljonkaan.

Juuri jyskälässä on finski privaatit tuoneet syvyyttä, uskottavuutta ja jatkuvuutta lähtölistaan. Jyskälän Ysäri ilman Bossea, Bastia ja Lasse Lampea olis yhtä köyhä ja ankea kun vuoden 23 jyskälä. Nää ukot antoi tietyille tehdaskuskeille säännöllisesti pataan koko ysärin. On yksittäisiä tapauksia jotka ovat klassikoita vielä tänäpäivänä. Kaikki muistaa kun Isä Rovis niputti kaikki tehdasukot vanhalla Kesäpöytä Tojolla paitsi Bossen. Siinä oli Mcraet ja Sainzit pellen roolissa. Tai kun Kytis ajoi priva tiimi M-Sportille tehdastatuksen. Nää on vain muutamia yksittäistapauksia, mutta ota nämä nimet pois jyskälän lähtölistalta ja mieti, kuinka erilaiselta kisat olisivat näyttäneet. Ja väitän, että näitä em kaltaisia yksittäistapauksia olisi ollut sillioin enemmänkin, mutta rallin kustannukset oli jo silloin liian kalliit (ei tosin lähellekkään niin kalliit kun nyt). Eli Rallissa oli jo silloin moni asia hoidettu päin peetä. Asiat olisivat voineet olla jo silloin paremmen.

esim Argentiinan kaltaiset kauko/ autosärkemiskisat oli kasarilla-ysärillä ankeita kisoja kun annäläisillä hätyyteltiin podiumeja. Ei ollut edes yksityiskuskeja ja tehdastallejakin niukasti. Näitä kisoja ei muisteta klassikoina.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Kysyn taas sadannen kerran: mitä ne yksityiskuljettajat auttoivat? Enemmän nimiä listalla, mutta kukaan ei ajanut silti voitosta muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.

.
Ihan konkreettisesti se ainakin auttoi siinä, että sijoille 5-6 ei ajettu n-ryhmän Mitsuilla jokaisessa rallissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Minä taas luulen ja pelkään että siellä on kassa tyhjä Tänakiin sijoittamisesta, ja jos enää jatketaan tai jos joku enää sinne haluaa rahansa viedä niin se on sitten 2021 tyylistä budjetin minimointia.
Minä taas uskon, että heidän kassa ei ole tyhjä, eikä edes lähellä sitä. Perustelut: he eivät olisi sijoittaneet Tänakiin vaan olisivat ajattaneet Gussia ja Ranskiksia jos tilanne olisi vakava. Se mitä uskon, on että he ovat laskeneet, että heidän kassa tulee olemaan nykyisellä menolla tyhjä jollain aikavälillä. Kyllä he näkevät sen, että heidän R2 bisnes sulaa kun Yaris tulee myyntiin. R1 tarkoitus on markkinoida heidän teknistä osaamista ja luoda uskottavuutta R2 projektille ja Virossa ja Jyskälässä nähtiin miten tuo markkinointi onnistuu.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
MSport osti satoja Fiestan hyttejä varastoon. Jos ne kuvittelee että business sulaa niin tuskin olisi sijoittaneet siihen hommaan satoja tuhansia...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Kysyn taas sadannen kerran: mitä ne yksityiskuljettajat auttoivat? Enemmän nimiä listalla, mutta kukaan ei ajanut silti voitosta muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.
Melkein sama väite, kun sanoisit, että F1 Sarja voitaisiin ajaa ilman viittä peräpään tallia, koska eihän ne voita koskaan muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
MSport osti satoja Fiestan hyttejä varastoon. Jos ne kuvittelee että business sulaa niin tuskin olisi sijoittaneet siihen hommaan satoja tuhansia...
Olis kiva tietää kuinka paljon ko määrä hyttejä maksaa. Onko arviota kenelläkään. R3 ja fwd luokkiin menee ainakin jokin osa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
MSport osti satoja Fiestan hyttejä varastoon. Jos ne kuvittelee että business sulaa niin tuskin olisi sijoittaneet siihen hommaan satoja tuhansia...
Aika ilmeistä kuitenkin on, että heidän R2 bisnes todennäköisesti saattaa hiipua, mutta ei välttämättä lopu kun seinään. Ja sitten toiselta kantilta: auttaako Puman menestys myymään lisää R2 Fiestoja? Fabia myy ilman pääluokan markkinointia. jos bisneksen kannalta ajattelee, heidän täytyisi tehdä R2 Fiestasta voittaja auto, mutta se vaatisi investointeja. Jos R1 puolen investoinnit siirrettäisiin Fiestan kehitykseen, tulisiko siitä voittaja? Nämä ovat varmaan asioita joita joku viisas parhaillaan kalkuloi.
 
Ylös