FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
MSport osti satoja Fiestan hyttejä varastoon. Jos ne kuvittelee että business sulaa niin tuskin olisi sijoittaneet siihen hommaan satoja tuhansia...
Sijoittaminen on riskibisnestä toisinaan. Jospa he on laskeneet, että moinen riski kannattaa ottaa. Jos he ajattelevat, että ko hylsyistä kyllä pääsee jollain aikavälillä eroon vaikka sitten riittävän minimaalisin tappion. Onko hylsyt ostettu kovalla rahalla, vai onko Ford myynyt ne "kaverihintaan"???? Pohdintoja.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
MSport osti satoja Fiestan hyttejä varastoon. Jos ne kuvittelee että business sulaa niin tuskin olisi sijoittaneet siihen hommaan satoja tuhansia...
Mä olen ajatellut niin, että Rally1 ja Rally2 ovat omilla laskentapaikoillaan ja asiakasautotuotanto omallaan. Asiakasautotuotanto jatkuu vaikka edustustoiminta nykyisellään ottaisikin happea.

Fiestat saa myytyä varmasti. Fordeilla on oma ostaja- ja käyttäjäkuntansa lajissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Minä taas luulen ja pelkään että siellä on kassa tyhjä Tänakiin sijoittamisesta, ja jos enää jatketaan tai jos joku enää sinne haluaa rahansa viedä niin se on sitten 2021 tyylistä budjetin minimointia.
Ei ihan täysin relevantti termi tuo Tänakiin sijoittaminen Msportin tapauksessa. Tai no....kai se tavallaan on. Tarkoittako se sitä, että Tänakin täytyy tuoda vähemmän rahaa talliin kun muiden. Oikeastaan Tänak on ehkä enemmänkin maksukuski, koska RB kytky. Varmaa ainakin on, että Tänak ei mennyt Msportille jotta sais isomman palkan. Varmaan Msport on jotakin sijoittanut Tänakiin, mutta luulisin, että eniten on sijoittanut RB.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Yksityiskuski-keississä on mun mielestä myös sellainenkin puoli, että aina jotkut heitäkin kannustavat ja tulevat kisoja katsomaan, vaikka hyvin tietävät voiton olevan käytännössä mahdotonta. Silti syvällä sisimmässään yksityiskuljettajat taustajoukkoineen ja faneineen toivovat Jyväskylän kaltaista fiaskorallia ykköskorin miehille, jolloin he olisivat voineet korjata isot pisteet kotiin ja näkyvyyttä kansainvälisessä mediassa. Se olisi taannut ehkä sponsoripaketin seuraavallekin kaudelle.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Nykyiset yksityiskuskit ajaa Rally2 autoilla. Kyllä niilläkin saa nimen näkyville kun pitää kaasun pohjassa...
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Nykyiset yksityiskuskit ajaa Rally2 autoilla. Kyllä niilläkin saa nimen näkyville kun pitää kaasun pohjassa...
On silti eri asia matkustaa ykkösluokassa kuin kakkosluokassa. Jyväskylässä ne muutamat yksityiset olisivat juhlineet kolme päivää putkeen, jos olisivat ajaneet maaliin samassa luokassa kärkimiesten kanssa. Rally2 autolla yksityisen pitää peitota suurempi joukko kuljettajia ja niiden kaikkien poistuminen rivistä on epätodennäköisempää kuin vähäisemmän ykköskorin kuskien.

Kaasun pitäminen pohjassa ja nimen saaminen esille voi tarkoittaa, että joko olet superlahjakas ja kutsu ykkösluokaan odottaa ovella tai sitten olet vetänyt lepikkoon kohtalokkain seurauksin. Harvassa ovat olleet tällaiset yksityiset.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Yllättävä kommentti juuri sinulta. Et ilmeisesti ole seurannut rallia paljonkaan.

Juuri jyskälässä on finski privaatit tuoneet syvyyttä, uskottavuutta ja jatkuvuutta lähtölistaan. Jyskälän Ysäri ilman Bossea, Bastia ja Lasse Lampea olis yhtä köyhä ja ankea kun vuoden 23 jyskälä. Nää ukot antoi tietyille tehdaskuskeille säännöllisesti pataan koko ysärin. On yksittäisiä tapauksia jotka ovat klassikoita vielä tänäpäivänä. Kaikki muistaa kun Isä Rovis niputti kaikki tehdasukot vanhalla Kesäpöytä Tojolla paitsi Bossen. Siinä oli Mcraet ja Sainzit pellen roolissa. Tai kun Kytis ajoi priva tiimi M-Sportille tehdastatuksen. Nää on vain muutamia yksittäistapauksia, mutta ota nämä nimet pois jyskälän lähtölistalta ja mieti, kuinka erilaiselta kisat olisivat näyttäneet. Ja väitän, että näitä em kaltaisia yksittäistapauksia olisi ollut sillioin enemmänkin, mutta rallin kustannukset oli jo silloin liian kalliit (ei tosin lähellekkään niin kalliit kun nyt). Eli Rallissa oli jo silloin moni asia hoidettu päin peetä. Asiat olisivat voineet olla jo silloin paremmen.
Niin, Anttihan kirjoitti näin, boldaus minun:

Kysyn taas sadannen kerran: mitä ne yksityiskuljettajat auttoivat? Enemmän nimiä listalla, mutta kukaan ei ajanut silti voitosta muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.
Katsoin tuossa EWRC:stä Jyväskylän tulokset läpi 90-luvulta ja pääsääntöisesti paras yksityiskuljettaja oli top-5 ulkopuolella. Sinä näytät keskittyvän niihin harvoihin poikkeuksiin, mutta jokaista Lampea kohtaan on kaksi Honkasta. Ai siis ketä? Niin. Yksityiskuljettaja pääluokassa on yksityiskuljettaja pääluokassa.

Mitä lisää toi 1993 Suurajoissa Tuomo Honkanen A-ryhmän Sierralla? Tai 1998 Jukka Metsälä neliveto-Sierralla, kun sekin oli pääluokan vehje?
Saatiinko 2001 mitä lisäarvoa tai mielenkiintoisempaa voittotaistelua siitä, että mukana olivat mm. Raphael Sperrer, Neil Wearden tai Achim Mörtl?
Oliko Anssi Mustosen meno parempaa kuin esim. Juho Hännisellä 2008? Molemmilla Mitsubishi Lancerit, mutta Hänninen oli N-ryhmäläisellä 45 minuuttia edellä kokonaistuloksessa.
2010 Jaakko Tapperin meno ison A-ryhmän diesel-Seatilla kovin mielenkiintoista varmaankaan ollut... Sillä ei edes Loeb olisi haastanut voitosta.

Kyllähän se syö, kun ei ole tämän enempää autoja mukana, mutta pointtina on se, että ei yksityiskuskit lähtökohtaisesti tuo lisäarvoa sinne pääluokkaan. Vai aiotko vakavissaan väittää, että Serderidis on tuonut ajamiinsa kisoihin muutakin kuin nimen lähtöluetteloon?

Ja tuohon sinun viimeiseen kohtaan vastakysymys. Kun kerran jo 90-luvulla oli liian kallista yksityiskuskeille, niin milloin sitten MM-rallissa ei ole tämä ollut näin? 70-luvulla?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1551
Sijainti
Porvoo
Ja kun odotellaan @jjx viiltävää vastausta niin saisiko sen yhteen vastaukseen? Ei seitsemään kertaan lainattu samaa viestiä. Se muokkausnappi löytyy sieltä alhaalta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Niin, Anttihan kirjoitti näin, boldaus minun:



Katsoin tuossa EWRC:stä Jyväskylän tulokset läpi 90-luvulta ja pääsääntöisesti paras yksityiskuljettaja oli top-5 ulkopuolella. Sinä näytät keskittyvän niihin harvoihin poikkeuksiin, mutta jokaista Lampea kohtaan on kaksi Honkasta. Ai siis ketä? Niin. Yksityiskuljettaja pääluokassa on yksityiskuljettaja pääluokassa.

Mitä lisää toi 1993 Suurajoissa Tuomo Honkanen A-ryhmän Sierralla? Tai 1998 Jukka Metsälä neliveto-Sierralla, kun sekin oli pääluokan vehje?
Saatiinko 2001 mitä lisäarvoa tai mielenkiintoisempaa voittotaistelua siitä, että mukana olivat mm. Raphael Sperrer, Neil Wearden tai Achim Mörtl?
Oliko Anssi Mustosen meno parempaa kuin esim. Juho Hännisellä 2008? Molemmilla Mitsubishi Lancerit, mutta Hänninen oli N-ryhmäläisellä 45 minuuttia edellä kokonaistuloksessa.
2010 Jaakko Tapperin meno ison A-ryhmän diesel-Seatilla kovin mielenkiintoista varmaankaan ollut... Sillä ei edes Loeb olisi haastanut voitosta.

Kyllähän se syö, kun ei ole tämän enempää autoja mukana, mutta pointtina on se, että ei yksityiskuskit lähtökohtaisesti tuo lisäarvoa sinne pääluokkaan. Vai aiotko vakavissaan väittää, että Serderidis on tuonut ajamiinsa kisoihin muutakin kuin nimen lähtöluetteloon?

Ja tuohon sinun viimeiseen kohtaan vastakysymys. Kun kerran jo 90-luvulla oli liian kallista yksityiskuskeille, niin milloin sitten MM-rallissa ei ole tämä ollut näin? 70-luvulla?
Jos katsoit vain tulokset, ei se kerro koko totuutta, katso mieluummin tuloksia esim ekan päivän jälkeen....metsähallitus ja tekniikka monesti karsii lopputuloksista pois junnulahjakkuuksiakin....yksityiskuskien varaosabudjetit ei myöskään ole tehtaan kuskien tasolla

Joo kyllä, nämä bosset ovat isossa kuvassa harvinaisia poikkeuksia eikä heidän kaltaisiaan nähty juurikaan esim Rac tai San Remoralleissa, muista ralleista puhumattakaan. Ehkä vain Fin-Swe kisoissa nähtiin vastaavia poikkeuksia kun oli Jonssonit ja Rådströmit Ruottis.

Ja kyllä nämä Honkaset ja Serderikset ovat isossa kuvassa melko tarpeettomia sarjan arvostuksen kannalta, mutta penkalla olijoille ihan kiva.

Voiskohan rajan vetää vuoteen 1981 jolloin ralli oli viimeksi halpaa kun Vatanen voitti yksityistiimin autolla mestaruuden????
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Kun kerran jo 90-luvulla oli liian kallista yksityiskuskeille, niiin milloin sitten MM-rallissa ei ole tämä ollut näin? 70-luvulla?
Virallinen vastaus on: Ennen Audi Quattroa, jonka hinta oli toiselta planeetalta ja tähtitieteellinen verrattuna BDA Escorttiin
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Vatanen Suttonin Escortilla on ihan yhtä yksityistallilla ajettu kun Loeb Kronoksen Xsara:lla...

Ja tuohon auton hintaan... BDA Escortti maksoi kivitalon verran 80-luvulla... Ei nittäkään ihan joka jätkälle riittänyt
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Nykytilanteessa taas lähes kaikki Rally1-autot ajaa kisan voitosta ja sitten sen takana on todella vahva Rally2-luokka.
Nyt on faktan tarkistuksessa pahasti reikiä. Ei todellakaan voi sanoa "lähes kaikki R1 autot" ajaa voitosta. Toki R1 autoja on viivalla niin vähän, että voi sanoa, että lähes puolet R1 kuskeista ajaa voitosta. Ei esim Ep/Katsuta/Sordo todellakaan kuulu kategoriaan ajavat yhdessäkään kisassa voitosta, vaikka moni tällä foorimilla uskovat Esupin voittavan mestaruuden ensvuonna hyvällä tuurilla

Tuo pitää paikkansa kyllä että R2 on tällähetkellä vahva ja urheilullisesti mielenkiintoinen luokka
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nyt on faktan tarkistuksessa pahasti reikiä. Ei todellakaan voi sanoa "lähes kaikki R1 autot" ajaa voitosta. Toki R1 autoja on viivalla niin vähän, että voi sanoa, että lähes puolet R1 kuskeista ajaa voitosta. Ei esim Ep/Katsuta/Sordo todellakaan kuulu kategoriaan ajavat yhdessäkään kisassa voitosta, vaikka moni tällä foorimilla uskovat Esupin voittavan mestaruuden ensvuonna hyvällä tuurilla
Mitä vaaditaan "voitosta ajamiseen"? Miten menisi selkokielinen määritelmä?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Vatanen Suttonin Escortilla on ihan yhtä yksityistallilla ajettu kun Loeb Kronoksen Xsara:lla...

Ja tuohon auton hintaan... BDA Escortti maksoi kivitalon verran 80-luvulla... Ei nittäkään ihan joka jätkälle riittänyt
....ja entäs isä Sohlbergin Citroen team? Kronos Loebiä ja Suttonia 81 ei voi verrata keskenään. En tiedä kuinkapaljon Ford rahoitti Suttonia v.81, ehkä joku osuus tuli tai oliko maahantuojat mukana sponssina. Vatanen ainakin antanut haastatteluissa sellaisen mielikuvan, että Ford oli virallisesti vetäytynyt rallista sinävuonna. Kronoksen kaikki mekaanikot oli ainakin samoja mitä Citikalla oli edelliskautena ja ralli oli ko vuonna sen hintaista, että Kronoksella ei ollut sellaisia rahoja, jolla se kausi olis viety läpi.

BDA saattoi maksaa kivitalon verran, mutta Audi maksoi moninkertaisesti enemmän. Nuo hinnat olis mielenkiintoista kaivaa jostain. On vaan hataria muistikuvia. ....ja Kivitalon hintainen ralliauto on vielä halpa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Mitä vaaditaan "voitosta ajamiseen"? Miten menisi selkokielinen määritelmä?
Arvasin, että tämä kysymys esitetetään. Joka ikinen ralliin osallistuva kuljettaja on potentiaalinen voittaja ja ajaa voitosta. Ja Serderis ajaa myös maailmanmestaruudesta niin kauan kun hänellä on siihen teoreettiset mahdollisuudet. Ja kyllä. Serderis ajaa jokaisen kilpailun voitosta ja on potentiaalinen voittaja ehdokas. Eli Serderiksellä on yhtäläinen todennäköisyys voittaa yleiskilpailu kun Kalle Rovanperällä. Ja jokaisella joka omistaa ajokortin on joka vuoden tammikuussa mahdollisuus voittaa rallin maailmanmestaruus. Onko lisättävää.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Voiskohan joku kaivaa jostain Audi Quattron ja BDA escortin hintalapun 80-luvulla? Hatara muistikuva, että joku olis nämä hinnat sanonu Tuomisen podissa, ettei olisi ollu Lasse Lampi??
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vatanen ainakin antanut haastatteluissa sellaisen mielikuvan, että Ford oli virallisesti vetäytynyt rallista sinävuonna. Kronoksen kaikki mekaanikot oli ainakin samoja mitä Citikalla oli edelliskautena ja ralli oli ko vuonna sen hintaista, että Kronoksella ei ollut sellaisia rahoja, jolla se kausi olis viety läpi.
Eihän se sitä "tosiasiaa" muuta, että Citroen oli virallisesti vetäytynyt MM-sarjasta 2006, aivan kuten Ford 1981.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Arvasin, että tämä kysymys esitetetään. Joka ikinen ralliin osallistuva kuljettaja on potentiaalinen voittaja ja ajaa voitosta. Ja Serderis ajaa myös maailmanmestaruudesta niin kauan kun hänellä on siihen teoreettiset mahdollisuudet. Ja kyllä. Serderis ajaa jokaisen kilpailun voitosta ja on potentiaalinen voittaja ehdokas. Eli Serderiksellä on yhtäläinen todennäköisyys voittaa yleiskilpailu kun Kalle Rovanperällä. Ja jokaisella joka omistaa ajokortin on joka vuoden tammikuussa mahdollisuus voittaa rallin maailmanmestaruus. Onko lisättävää.
Eli tämä on se selkokielinen määritelmä siihen, ketkä ajavat voitosta? Mutta siinä tapauksessahan mitään ei missään nimessä pidä muuttaa, jos Jyväskylässäkin oli sen melkein 70 voitosta ajavaa kuljettajaparia. Hienoa!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Eihän se sitä "tosiasiaa" muuta, että Citroen oli virallisesti vetäytynyt MM-sarjasta 2006, aivan kuten Ford 1981.
Oliko Citroen "virallisesti" vetäytynyt v.2006 vai oliko se vain "muodollisesti" vetäytynyt? Vai oliko 2006 välivuosi vai jäähdyttelyvuosi. Ja vetäytyihän Ford "virallisesti" myös 2011 MM-sarjasta, mutta M-sport jatkoi. Voiko Suttonin tilannetta verrata M-sportin nykyiseen tilanteeseen, eli onko M-sport nyt yksityistiimi kuten Sutton 81?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Eli tämä on se selkokielinen määritelmä siihen, ketkä ajavat voitosta? Mutta siinä tapauksessahan mitään ei missään nimessä pidä muuttaa, jos Jyväskylässäkin oli sen melkein 70 voitosta ajavaa kuljettajaparia. Hienoa!
Selkokilinen vastaus: kaikki kynnelle kykenevät ajavat voitosta ja mestaruudesta.
 
Ylös