Yllättävä kommentti juuri sinulta. Et ilmeisesti ole seurannut rallia paljonkaan.
Juuri jyskälässä on finski privaatit tuoneet syvyyttä, uskottavuutta ja jatkuvuutta lähtölistaan. Jyskälän Ysäri ilman Bossea, Bastia ja Lasse Lampea olis yhtä köyhä ja ankea kun vuoden 23 jyskälä. Nää ukot antoi tietyille tehdaskuskeille säännöllisesti pataan koko ysärin. On yksittäisiä tapauksia jotka ovat klassikoita vielä tänäpäivänä. Kaikki muistaa kun Isä Rovis niputti kaikki tehdasukot vanhalla Kesäpöytä Tojolla paitsi Bossen. Siinä oli Mcraet ja Sainzit pellen roolissa. Tai kun Kytis ajoi priva tiimi M-Sportille tehdastatuksen. Nää on vain muutamia yksittäistapauksia, mutta ota nämä nimet pois jyskälän lähtölistalta ja mieti, kuinka erilaiselta kisat olisivat näyttäneet. Ja väitän, että näitä em kaltaisia yksittäistapauksia olisi ollut sillioin enemmänkin, mutta rallin kustannukset oli jo silloin liian kalliit (ei tosin lähellekkään niin kalliit kun nyt). Eli Rallissa oli jo silloin moni asia hoidettu päin peetä. Asiat olisivat voineet olla jo silloin paremmen.
Niin, Anttihan kirjoitti näin, boldaus minun:
Kysyn taas sadannen kerran: mitä ne yksityiskuljettajat auttoivat? Enemmän nimiä listalla, mutta kukaan ei ajanut silti voitosta muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta.
Katsoin tuossa EWRC:stä Jyväskylän tulokset läpi 90-luvulta ja pääsääntöisesti paras yksityiskuljettaja oli top-5 ulkopuolella. Sinä näytät keskittyvän niihin harvoihin poikkeuksiin, mutta jokaista Lampea kohtaan on kaksi Honkasta. Ai siis ketä? Niin. Yksityiskuljettaja pääluokassa on yksityiskuljettaja pääluokassa.
Mitä lisää toi 1993 Suurajoissa Tuomo Honkanen A-ryhmän Sierralla? Tai 1998 Jukka Metsälä neliveto-Sierralla, kun sekin oli pääluokan vehje?
Saatiinko 2001 mitä lisäarvoa tai mielenkiintoisempaa voittotaistelua siitä, että mukana olivat mm. Raphael Sperrer, Neil Wearden tai Achim Mörtl?
Oliko Anssi Mustosen meno parempaa kuin esim. Juho Hännisellä 2008? Molemmilla Mitsubishi Lancerit, mutta Hänninen oli N-ryhmäläisellä 45 minuuttia edellä kokonaistuloksessa.
2010 Jaakko Tapperin meno ison A-ryhmän diesel-Seatilla kovin mielenkiintoista varmaankaan ollut... Sillä ei edes Loeb olisi haastanut voitosta.
Kyllähän se syö, kun ei ole tämän enempää autoja mukana, mutta pointtina on se, että ei yksityiskuskit lähtökohtaisesti tuo lisäarvoa sinne pääluokkaan. Vai aiotko vakavissaan väittää, että Serderidis on tuonut ajamiinsa kisoihin muutakin kuin nimen lähtöluetteloon?
Ja tuohon sinun viimeiseen kohtaan vastakysymys. Kun kerran jo 90-luvulla oli liian kallista yksityiskuskeille, niin milloin sitten MM-rallissa ei ole tämä ollut näin? 70-luvulla?