Formula 1 - 2022 - 18 - Japanin GP

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Selitä nyt vielä sitten se, miksi Singaporessa (ja aina aikaisemmin kaikissa muissa kisoissa) ajettiin kierros sen jälkeen, kun kello oli nollassa ja maaliviiva ylitetty? Katsoin kisan lopun nyt uusiksi ja Max ei taida ehtiä ylittämään lähtöviivaa ennen kuin aika loppuu, kello on nollassa juuri samalla hetkellä kun Max on lähtöviivalla, olisiko tuo sitten ollut se ratkaiseva tekijä tässä?
Enpä osaa tarkemmin ottaa kantaa, kuin kyseessä oli 2 eri aikalaskuria. Singaporessa tuli 2h raja vastaan kisan kohdalta. Kun Japanissa 3h raja oli kokonaiskestolle. Edit: kokonaiskesto oli ennen 4h mutta muutettiin kaudella 2021 4->3h
Tuo mitä kirjoitit lähtöviivan ylittämisestä pitää paikkansa, Suzukan radan maaliviiva on ennen gridiä ja sen Max ehti ylittää mutta aika oli täysi ennen kuin ehti löhtöviivalle.
F1TV lähetyksessä näytettiin Maxin lähtö viimeiselle kierrokselle kun samaan aikaan LEC-PER taistelu toisessa kuvassa jossa oli myös kello näkyvissä. Siitä näki että aikaa oli se vajaa 4sek kun Max ylitti ajanottolinjan ja lähti 28.kierrokselle (kuva)
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4253
No kyllä mua ihmetytti kun jotkut kuskit työnnettiin takaisin radalle hiekkaesteestä ja toisia ei. Mielestäni tämä sääntö on reilumpi nykyään, kun ketään ei enää radalle työnnetä.
Unohdinkin jo ton. Varsinkin Schumi tais useamman kerran käskyttää ratavirkailijqt työntöhommiin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5155
Kisattiin huonossa näkyvyydessä.. Siltähän se just näytti ja ei olut nähnytkään kunnon formulakisaa. Ihan mielenkiintosta sinänsä, mutta eihän sillä köröttelyllä ollu mitään tekemistä formulakisan kanssa. Tilanne ei varmasti sen ihmeemmin muuttunut intereiden kanssa, mut jos oltais jatkettu Wet renkailla, ni mekään ei oltais nähty kisasta juuri mitään. Kyl se taitaa olla niin, että extremekelien kanssa on ihan muut luokat, jotka niistä saa kisan aikaiseksi.

Jos ite sais valita, ni kyl ne kuivan kelin kisat vaan on loppujen lopuks itselle mielenkiintoisimpia ja jos oikein heittäytyis vallattomaks, ni välillä vois sataa, mut sen verran, et pystyy slickseillä ajamaan kuitenkin. Tosin onneks ei ite pysty valitsemaan ja pääsee katsomaan sitä mitä sieltä millonki tulee.
No makuasioitahan nämäkin ovat. Itse ainakin pidän sadekelin kisoista enemmän kuin kuivista. Heti kun siirrytään intereille niin siitä lähtee se yllätyksellisyys ja radalle tulee yksi kuivempi linja. Jos sarjassa olisi tällä hetkellä kuskeille mieluiset sadekelinrenkaat kuten menneinä vuosina niin ken tietää vaikka tänään olisi voitu ajaa full wet nakeilla jopa ilman punaisia lippuja. Brasilia 2016 on lähivuosilta hyvä osoitus siitä millainen viihdepaketti kisasta tulee kun koko kisa ajetaan full wetin renkailla. Harmi vaan että nykyään tuomaristo on kaikella sekoilullaan myös munatonta sukkahousukansaa.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Selitä nyt vielä sitten se, miksi Singaporessa (ja aina aikaisemmin kaikissa muissa kisoissa) ajettiin kierros sen jälkeen, kun kello oli nollassa ja maaliviiva ylitetty? Katsoin kisan lopun nyt uusiksi ja Max ei taida ehtiä ylittämään lähtöviivaa ennen kuin aika loppuu, kello on nollassa juuri samalla hetkellä kun Max on lähtöviivalla, olisiko tuo sitten ollut se ratkaiseva tekijä tässä?
Sporting regulationsista löytyy, eli 2h kisakellon päättymisen jälkeen (Singapore) ajetaan viimeinen kierros ruutulipulle. Mikäli päättyy muusta syystä, eli nyt tämän 3h sessiokellon vuoksi, niin ruutulippu heti kun maaliviiva seuraavan kerran ylitetään.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4988
Sijainti
Vantaa


Toi meinas jäädä ihan huomiotta. Laskin tuon neidon singlejen ja albumien myynnin ja sain tulokseksi 2 920 300. Vissiin ihan menestynyt artisti. Omasta mielestäni laulaa ihan kelvollisesti.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Vittu mitä paskaa itse ajoin formula 3 kaatosateessa ennen kuin olin koko vehjettä ja tein nopeimman kierrosajat mitä niillä oli ikinä ajettu
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Hienoa tuomaristo. Gaslylle 20 sekunnin aikasakko kun ajo liian kovaa kun kilpailu oli keskeytetty.

Juuh ajoi varmasti, mutta ajoi silti hiljempaa kuin mitä siinä kohtaa ajetaan. Lisäksi mitä sitte vaikka ajoi? Moneen kertaan todettuna täälläkin että moni kuski on hiilenä koska sanoivat että eivät halua nähdä nostokalustoa asfaltilla. Gasly ajo ajattelmattomasti, mutta myös kisajärjestäjät mokasi. Vaikka Gasly olis ajanut vain satasta niin jälki olisi ollut silti rumaa. Suurempi ongelma että on ratavirkailijoiden ja kisajohdon virhe.

Jännästi tämä touhu on nykyään ihan sitä itteään kun rahanahne sheikki johtaa ja jenkit huseeraa omaa rahabisnestäään.

Puhumattakaan ratavirkailijasta joka olis kuollut joka tapauksessa jos olisi osuma tullut. Toki F1 ja Fian on lakastava tämä maton alle.
Mitä ihmettä sä vaahtoat tästä asiasta? Sä yrität tehdä tästä suuremman ongelman kuin se oikeasti onkaan. Nostokalustoa on pakko nähdä asfaltilla, jos auton romun asema sitä edellyttää. Eivät ratavirkailijat ala kikkailemaan romua ensin nurmikolle josta kone sen voi käydä poimimassa. Tietyillä radoilla tämä voisi tarkoittaa pahimmillaan useita punaisia lippuja, jolloin prinsessat odottavat varikolla, että miehet siirtävät raadot pois radalta.

En tiedä mitä kyseisessä kohdassa kisatilanteessa on vauhtia, mutta ei se Gaslyn ilmoitettu 250 km/h ole kovin kaukana siitä, ainakaan siis sateella. Mietis nyt itsekin. 250 nopeutta kohdassa jossa on hetki sitten heilutettu tuplakeltaisia ja taidettiin heiluttaa silläkin hetkellä. Minkä rangaistuksen siitä olisi saanut kisan aikana? Miksi pitää olla niin typerä, että jättää huomioimatta keltaiset liput? Miksi Bianchi ajoi niin lujaa keltaisilla? Bianchilla oli muuten osuessaan PYÖRÄKUORMAAJAN perään hyvinkin yli sadan kilometrin tuntinopeudella. Ennen lapasesta lähtöä nopeutta oli yli 200 km/h. Eli se siitä kohtuu mitättömästä.

Miksi sinä et nosta haloota siitä mitä olisi voinut tapahtua, jos Gasly olisi osumut 250 lasissa siihen Sainzin autoon? Sinäkin olisi voinut Gasly kuolla ihan samalla tavalla. Mun mielestä pitäisi enemmänkin painottaa keltaisten lippujen aluetta ja sillä pidettävää nopeutta. Ei sitä letkaa tarvitse saada edes kiinni yhden kierroksen aikana? Näkihän se Gasly itsekin, että rataa vasta siivotaan eikä turva-auton poistumisesta ole mitään tietoa annettu. Miksi siis kaahata hulluna keltaisten lippujen alueella?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4233
Vittu mitä paskaa itse ajoin formula 3 kaatosateessa ennen kuin olin koko vehjettä ja tein nopeimman kierrosajat mitä niillä oli ikinä ajettu
Oletko siis joku entinen tai nykyinen kilpa-kuljettaja? Millä tasolla olet Formula 3- autoa ajanut?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4233
Siis ajoin rataennätyksen sateella ja pinoväen veljekset katto että mitä ihmettä? Tyyppi tulee kylmlt kylmiltään ja tykittää pohjat.
Siis olet joku tulevaisuuden nimi autourheilussa, vaiko kuljettaja, jonka piti loistaa, mutta ei koskaan saanut uraansa urkenemaan?
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Turva-autotilanteessa se letka pyritään tietysti ajamaan mahdollisimman nopeasti kiinni
Tämä on just osa ongelmaa, josta pitäisi päästä eroon. Turva-auto on ensisijaisesti radalla siksi, että on jotain kaikkia koskevaa syytä ajaa erityisen varovasti. Käytännössä tätä noudatetaan kuitenkin siten, että turva-auton aikana ei saa ohittaa ja turva-auto määrää mitä tahtia se letka etenee - niiden kohdalla, jotka ovat siinä letkassa. Virtuaalisen turva-auton aikana on minisektorikohtainen minimiaika, joka käytännössä vastaa nopeusrajoitusta. Nyt en 100% varmaksi muista sääntöjä ulkoa mutta tätä ei taida normaalissa turva-autotilanteessa olla. Sama sääntö, tai jokin vastaava, kuitenkin olisi tarpeen. Tämä ei ollut ensi kerta, kun letkasta pois ollut on yllättänyt nopeudellaan ratahenkilöstön. Turva-autoletkan kiinniajaminen mahdollisimman suurella nopeudella ei pitäisi olla mikään oikeus.

Ymmärrän Gaslyn tuohtumisen. Periaatteessa radalla ei saisi kilpailijoiden näkökulmasta olla mitään muuta, kuin suunnilleen kisavauhtia eteneviä kanssakilpailijoita. Kaiken muun voi olettaa turvallisuusriskiksi. Mutta... silloin, kun radalla on romua, ei ole paljoa muita vaihtoehtoja, kuin tuoda radalle ratahenkilökuntaa, työkoneita tai jättää romut siihen. Kaikki näistä ovat vaaratekijöitä (ei yhdenvertaisia vaan eri suuruisia ja eri tahoille). Tilanteen muuttaminen turvalliseksi pitää siis lähteä kilpailijoista. "Ajakaa varovaisesti" on myös aika tyhjä määräys ja huonoa sääntöjen laadintaa, jos se ei konkreettisesti velvoita nopeuden laskuun.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tarkoittaako tää nyt siis sitä, että on mahdollista sellainen skenaario, jossa odotellaan sateen loppumista 2h 45min, ajetaan kisaa 3 kierrosta ja jaetaan täydet pisteet?
Jep
Tai tilanteessa jossa ajetaan 3 kierrosta ja odotetaan 2h45min niin jaetaan vain 5 ekalle pisteet
Sama skenaario mutta eri järjestyksessä
Tuleeko kellään mieleen tilannetta, jossa on hyvä syy sille, että säännöt määräävät tällä tavoin ristiin? Vai onko tämä muidenkin foorumistien mielestä tarpeettoman epälooginen pykälä, jonka toteutuvuutta käytännössä FIA ei osannut selvittää oikein, silloin kun sääntöjä rustasivat?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Tämä on just osa ongelmaa, josta pitäisi päästä eroon. Turva-auto on ensisijaisesti radalla siksi, että on jotain kaikkia koskevaa syytä ajaa erityisen varovasti. Käytännössä tätä noudatetaan kuitenkin siten, että turva-auton aikana ei saa ohittaa ja turva-auto määrää mitä tahtia se letka etenee - niiden kohdalla, jotka ovat siinä letkassa. Virtuaalisen turva-auton aikana on minisektorikohtainen minimiaika, joka käytännössä vastaa nopeusrajoitusta. Nyt en 100% varmaksi muista sääntöjä ulkoa mutta tätä ei taida normaalissa turva-autotilanteessa olla. Sama sääntö, tai jokin vastaava, kuitenkin olisi tarpeen. Tämä ei ollut ensi kerta, kun letkasta pois ollut on yllättänyt nopeudellaan ratahenkilöstön. Turva-autoletkan kiinniajaminen mahdollisimman suurella nopeudella ei pitäisi olla mikään oikeus.

Ymmärrän Gaslyn tuohtumisen. Periaatteessa radalla ei saisi kilpailijoiden näkökulmasta olla mitään muuta, kuin suunnilleen kisavauhtia eteneviä kanssakilpailijoita. Kaiken muun voi olettaa turvallisuusriskiksi. Mutta... silloin, kun radalla on romua, ei ole paljoa muita vaihtoehtoja, kuin tuoda radalle ratahenkilökuntaa, työkoneita tai jättää romut siihen. Kaikki näistä ovat vaaratekijöitä (ei yhdenvertaisia vaan eri suuruisia ja eri tahoille). Tilanteen muuttaminen turvalliseksi pitää siis lähteä kilpailijoista. "Ajakaa varovaisesti" on myös aika tyhjä määräys ja huonoa sääntöjen laadintaa, jos se ei konkreettisesti velvoita nopeuden laskuun.
Tilannekohtaisia nämä. Kuivalla kelillä turva-auton perässä lienee aika turvallista jostain mutkasta hakea joku romu. Kunhan silloinkin pysytään asfaltin ulkopuolella.
Tässä tilanteessa ei ollut syytä kiirehtiä radalle koska oli punaset liput ja aikaa siirtää romut. Minuutin olisivat odottaneet niin rata tyhjä.

TIlannekohtainen/keli/näkyvyys harkinta meni vinoon tässä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1972
Sijainti
Vyborg
Tuleeko kellään mieleen tilannetta, jossa on hyvä syy sille, että säännöt määräävät tällä tavoin ristiin? Vai onko tämä muidenkin foorumistien mielestä tarpeettoman epälooginen pykälä, jonka toteutuvuutta käytännössä FIA ei osannut selvittää oikein, silloin kun sääntöjä rustasivat?
Itse luulin ennen kisan jatkamista kuskien saavan puolikkaita pisteitä yli 2 tunnin venytyksen aiheuttaman tynkäkisasta. Joka hetken aikaan näytti olevan jopa vaakalaudalla kovaan sateen takia.
Oliko tämä FIAn mokailua vai onko sääntökirja kenties muuttunut, täksi kaudeksi pykälien kohtaan?
Sääntöjä joudutaan tulkitsemaan tarkemmin jatkossa jotta ei tulisi hämminkiä tulevaisuudessa.
 
Ylös