FW08
Registered User of Talent
Ei kai se välttämättä autosta kiinni ollutkaan, kuten sanoin, Vettelille ei kukaan olisi voinut mitään.Kun uskoteltiin ettei Heikillä olisi sillä autolla ollut mitään mahdollisuuksia Vetteliin.
Ei kai se välttämättä autosta kiinni ollutkaan, kuten sanoin, Vettelille ei kukaan olisi voinut mitään.Kun uskoteltiin ettei Heikillä olisi sillä autolla ollut mitään mahdollisuuksia Vetteliin.
Nyt on kyllä faktat hiukan hakusessa tuosta Monzan kisasta. Se sää-apu mitä Hamilton olisi tarvinnut olisi ollut juuri se että sää pysyy koko ajan samanlaisena, eikä tarvi alkaa vaihtamaan renkaita. Mutta kuinka todennäköistä sellainen on? Olisi tarvinnut tuuria että taktiikkansa olisi toiminut, mutta sitä ei tullut.Niin? Vastasin vain siihen olisiko vettelille kukaan pystynyt vastaamaan. Kun uskoteltiin ettei Heikillä olisi sillä autolla ollut mitään mahdollisuuksia Vetteliin. Kisa aloitettii sateella ja oli sitä melkein koko kisa, mutta joutu tekee yhden ylimääräisen stopin laittaessa välikeli nakit alle, joten ei olisi tarvinnut apua säältä.
Aika-ajot meni pilalle kun sade iski radalle ja heikki kerkesi kuivalla nakuttaa juuri ja juuri mukaa Q3 ja muut ei räikkönen,hamilton,kubica yms.
Näin. Heikki itse asiassa ajoi Monzassa todella hyvin kisassakin, mutta koska Vettel oli vielä parempi, niin se näytti huonolta. Mielestäni Heikki oli silti tuossa kisassa toiseksi paras ja ilman Vettelin suoritusta se olisi näyttänyt aivan erinomaiselta.Monzan kisasta piti tulla helppo voitto Heikille, koska "asiantuntijat" eivät uskoneet, että paalulla ollut Vettel+Toro Rosso -yhdistelmä voisi olla niin vahva kuin se oli sateessa. Heikki ajoi varmasti kakkosruudusta kakkosena maaliin, mutta tuskin Vettelille olisi kukaan muukaan mitään voinut, niin vahvassa vedossa hän oli tuona viikonloppuna.
Monesti se vaan on niin, että "yleisesti" ollaan sitä mieltä, että ei voi olla hyvä jos joku on vielä parempi.Mielestäni Heikki oli silti tuossa kisassa toiseksi paras ja ilman Vettelin suoritusta se olisi näyttänyt aivan erinomaiselta.
Button ei itseasiassa tehnyt mielestäni kaudella 2000 mitään kovin ihmeellistä. 4. sija oli kauden paras sijoitus autolla millä Ralffi ajeli useastikin palkintopallille. Jos Heikin Renault-kauteen vertaat, ei Heikki varmasti sen tasokkammaalla autolla ajanut.sulta on siinä tapauksessa jäänyt kausi 2000 täysin pimentoon. Button oli todella kovassa huudossa, koska lupaavia nuoria brittikuskeja ei ollut vähään aikaan tullut lajiin. Hypetys tosin loppui heti kauden lopuksi kun ei saanut jatkoa williamsilta ja räikkönen painoi päälle.
Muistan Alonson kyllä olleen Trullin kanssa useasti kovilla, ja kautta 2004 pidettiin muistaakseni Alonson suhteen pettymyksenä.tässä kohtaa taidat paljastaa itse tietämättömyyden. Muistan aivan selkeästi kun alonso rankattiin 2003-2004 useimmissa toimittajien ja muiden ns. asiantuntijoiden rankingeissa kimin edelle.
Muistaakseni turunsanomissa (en löytänyt uutista, koska en luultavasti jaksanut tarpeeksi etsiä ) oli joskus juttua Heikin ja Kimin ajotyyleistä. Heikki siinä taisi mainita, että heillä on Kimin kanssa samantyyppiset ajotyylit.Onhan tuo Heikin "menestyminen" Mäkillä ollut varmaan melkein kaikille pettymys. Uskoin kyllä silloin, kun Heikki sopimuksen teki, että Lyyis tulee olemaan kova luu, mutta ihan näin suureen eroon en uskonut. Heikki on ollut liian hidas. Lyyis on itse asiassa tehnyt varmaan enemmän ajovirheitä kuin Heikki, mutta kisavauhti on sitten ollut niin eri luokkaa, ettei Heikki ole juuri tosiaan muulloin kuin sadekelillä pystynyt hyödyntämään Lyyiksen virheet.
Minusta minulla on oikeus olla pettynyt siihen, ettei Heikistä tuskin koskaan tule maailmanmestaria. Minusta lähes jokainen kuski tuolla sitä tavoittelee ja siksi tuolla ajaa. En usko, että kenenkään kisakuskin suurin motiivi on raha. Menestyksestä siellä ajetaan ja ollaan valmiit vaarantamaan henkensä sen takia. Ei minua ainakaan hirveästi kiinnosta seurata, kun Heikki pyörii radalla kuin kirsikka p####ssa tai ohitetaan kierroksella samaan aikaan kun tallikaveri taistelee kisojen voitoista. Siksi toivonkin, että Heikki vaihtaa maisemaa toiseen talliin, jossa ehkä pystytään rakentamaan paremmin hanskaan sopiva auto ja voidaan toivoa menestystä sattumalta vähän Brawnin malliin. Mäkillä ero Heikin ja Lyyiksen välillä on liian suuri siihen, että Heikki voisi tapella mestaruudesta. Ja sanon kyllä sen, että Kimillekin tekee tiukkaa...
Tuo uutinen oli jossakin täällä vähän aikaa sitten mutta foorumimme asiantuntijat kuitenkin lyttäsivät Heikin mielipiteen asiasta.Muistaakseni turunsanomissa (en löytänyt uutista, koska en luultavasti jaksanut tarpeeksi etsiä ) oli joskus juttua Heikin ja Kimin ajotyyleistä. Heikki siinä taisi mainita, että heillä on Kimin kanssa samantyyppiset ajotyylit.
Heikillä ja Lewiksellä taasen ajotyylit ovat täysin erilaiset ja tämä luultavasti selittää Heikin kisavauhdin puutetta ja rengasongelmia ainakin osittain.
Näissä ajotyyleissä ja säätöjutuissa on pari ikävää seikkaa jotka on muuttujina eikä täysin tarkoita ajotyyliä.Muistaakseni turunsanomissa (en löytänyt uutista, koska en luultavasti jaksanut tarpeeksi etsiä ) oli joskus juttua Heikin ja Kimin ajotyyleistä. Heikki siinä taisi mainita, että heillä on Kimin kanssa samantyyppiset ajotyylit.
Heikillä ja Lewiksellä taasen ajotyylit ovat täysin erilaiset ja tämä luultavasti selittää Heikin kisavauhdin puutetta ja rengasongelmia ainakin osittain.
Offtopic mutta jos em. ajotyylit pitävät paikkansa, vois ajatella todellakin että Kimillä tulee mäkillä ongelmia vaikka luultavasti on nopeampi kuin Heikki..
Sentään löytyi ainakin yksi aihe jossa voimme olla enempi vähempi yhtä mieltä. Heikin tapauksessa sikälikään ei kannata heittää kirvestä kaivoon, että muistetaan vaikkapa Felipe Massan tapaus. Kaverihan oli aika hukassa ekoina kausinaan, eikä pärjännyt läheskään aina tallikavereilleen (Heidfeld, Fisi) ja sai oikeastaan potkut Sauberilta ja joutui testikuskiksi Ferrarille kun kisapaikkaa ei ollut tarjolla varmaan mistään tallista. Mutta mutta, sepäs osoittautuikin Felipen siunaukseksi ja kaveri on kehittynyt valtavasti vuosien varrella. Miksei siihen pystyisi Heikkikin? Kaikki eivät toki sitä mahdollisuutta saa, joten sen varaan ei voi laskea. Mutta mahdollisuutensa Heikilläkin vielä on.Button ei itseasiassa tehnyt mielestäni kaudella 2000 mitään kovin ihmeellistä. 4. sija oli kauden paras sijoitus autolla millä Ralffi ajeli useastikin palkintopallille. Jos Heikin Renault-kauteen vertaat, ei Heikki varmasti sen tasokkammaalla autolla ajanut.
Muistan Alonson kyllä olleen Trullin kanssa useasti kovilla, ja kautta 2004 pidettiin muistaakseni Alonson suhteen pettymyksenä.
Kai muistat miten se ensimmäisen voitto Mikalle tuli? Kyllä Coulthard oli Häkkistä parempi kaudella -97, mutta kaudella -98 jäi tosi pahasti varjoon. Ei sillä etteikö Mika olisi ollut välillä nopea, mutta Coulthard oli koko kauden tasaisempi/kilpailukykyisempi. JA Coulthardia povattiin McLarenin ykköstykiksi kaudeksi 1998, mutta kuinkas sitten kävikään...?
Montakos voittoa Barrichello otti kahdella ensimmäisellä Ferrari kaudellaan?:thumbup:No kyllähän sitä odottaa hyviä sijoituksia jos mclaren talliin päässyt. Aina on huipputallien kakkoskuskikin menestynyt hyvin jos rattimiehiä.
Taitaa olla ensi kaudella ainakin Kimillä yksi etu puolellaan ja se on tämä täydellä tankilla ajaminen. Kiminhän ajotyyli on ollut hellä renkaille ja taas Lyyis on paininut useasti renkaiden kulumisen suhteen. Mielenkiintoista nähdä, hyötyykö Kimi tästä seikasta yhtään, että pystyy pitämään renkaat toimintakuntoisina pitempään. Nykyiset Bridgestonet tuntien ei kyllä tiedä yhtään, miten renkaat toimii ja kuka saa ne parhaiten toimimaan. :jaska:Tämän takia itse tyydyn vain seuraamaan mitä tuleman pitää, ja toivon, että Kimin vauhti on sen verran kovaa että sillä saa Larenin mekaanikoiden tuen taakse. Tämä on kaiketi välttämätöntä, tai siis sen menetys on pahasta.
Eli tän mukaan Heikin ja Kimin ajotyylit voisivat olla samankaltaisia, aivan kuten Kimin ja Lewisinkin. Tämä myös kertoo, että eräs Fernando poikkeaa sarjasta, kuten foorumilla on uumoiltukin. Koska nämä kaikki osuvat foorumilaisten näkökulmasta oikein ja kohdalleen, tuskin Massan osalta mennään pieleen. Eli eiköhän nuo ajotyylitkin ole tulleet selville.MTV3 sanoi:- Aivan ensimmäiseksi haluan tehdä selväksi, että periaatteisiimme on aina kuulunut ja kuuluu samanlaisen auton tarjoaminen kummallekin kuljettajalle. Autoa ei siis ole suunniteltu luontaisilta ominaisuuksiltaan sopimaan sen enempää Lewisille kuin Heikillekään, Neale vakuutti.
- Heillä ei myöskään ole erityisen paljon toisistaan poikkeavat ajotyylit. Takavuosina meillä on ollut kuljettajapareja, joiden ajotyylien takia oli perusteltua tutkia eri näkökulmasta esimerkiksi etujousitusta, Neale kertoi.
- Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, niin esimerkiksi eräät Kimi Räikkösen suosimat asiat Juan Pablo Montoyaan verrattuna olivat mielenkiintoisia ja Fernando Alonsollakin oli melko omalaatuinen tyyli, Neale jatkoi.
Joo, siellä ruvettiin jo kehittämään Kimille seuraavan kauden autoaJonathan Neale puhuu ajotyyleistä:
Eli tän mukaan Heikin ja Kimin ajotyylit voisivat olla samankaltaisia, aivan kuten Kimin ja Lewisinkin. Tämä myös kertoo, että eräs Fernando poikkeaa sarjasta, kuten foorumilla on uumoiltukin. Koska nämä kaikki osuvat foorumilaisten näkökulmasta oikein ja kohdalleen, tuskin Massan osalta mennään pieleen. Eli eiköhän nuo ajotyylitkin ole tulleet selville.
Tosin tämä haastattelu/uutinen (jonka luotettavuudesta en ota vastuuta) kertoo myös sen, että ajotyyli ei näköjään ratkaise auton sopivuutta kuljettajalle. Ongelmia on siis renkaidenkin suhteen, johon vaikuttaa muutkin kuin pääpiirteet ajotyylissä.
Aika ympäripyöreitä tuo Neale tuossa puhuu, ainakin viime vuonna tuli selväksi että Heikillä ja Lewisilla oli hyvinkin erilaiset ajotyylit alkukaudesta. Loppukaudesta Heikin oli sitten pakko muuttaa tyyliään Lewisin suuntaan että renkaat kestäis. Sama homma tänä vuonna, eli Heikki ei pysty ajamaan sillä tyylillä millä haluaisi vaan yrittää edelleen ajaa Lewisin tyylillä. Tätäkö se Neal tarkoittaa että "ei ole erityisen paljon toisistaan poikkeavat ajotyylit", no ei varmaan olekaan ainakaan tällä hetkellä, millä asteikolla hän sitä sitten lienee arvioinut.Eli tän mukaan Heikin ja Kimin ajotyylit voisivat olla samankaltaisia, aivan kuten Kimin ja Lewisinkin. Tämä myös kertoo, että eräs Fernando poikkeaa sarjasta, kuten foorumilla on uumoiltukin. Koska nämä kaikki osuvat foorumilaisten näkökulmasta oikein ja kohdalleen, tuskin Massan osalta mennään pieleen. Eli eiköhän nuo ajotyylitkin ole tulleet selville.
Tosin tämä haastattelu/uutinen (jonka luotettavuudesta en ota vastuuta) kertoo myös sen, että ajotyyli ei näköjään ratkaise auton sopivuutta kuljettajalle. Ongelmia on siis renkaidenkin suhteen, johon vaikuttaa muutkin kuin pääpiirteet ajotyylissä.
En tehnyt sitä päätelmää tuosta Nealen kommentista vaan tästä:Miksi päättelet tuosta että Kimin ja Heikin ajotyylit on samanlaisia? Eihän Neal niitä vertaile ollenkaan?
Tässä ei ole sen enempää lähdettä joten tämä on puhasta pekulointia.Eetoss sanoi:Muistaakseni turunsanomissa (en löytänyt uutista, koska en luultavasti jaksanut tarpeeksi etsiä ) oli joskus juttua Heikin ja Kimin ajotyyleistä. Heikki siinä taisi mainita, että heillä on Kimin kanssa samantyyppiset ajotyylit.
Niin, se taitaa viitata tähän usein linkattuun juttuun:En tehnyt sitä päätelmää tuosta Nealen kommentista vaan tästä:
Tässä ei ole sen enempää lähdettä joten tämä on puhasta pekulointia.
Nealelta sitten kysyttiin kommenttia asiaan, ja sanoi seuraavaa:"I was able to drive the pace that I can with this car all the way from the beginning to the very end," said the Finn.
"I cannot go quicker.
"I struggle to maintain the tyre performance if I accelerate any more.
"And for me the car gets out of shape if I increase the pace and I cannot carry more speed through the corners, so we need to work more to get the car better for me."
--
"I just need to find more pace in the race, especially towards the end of the harder tyre stints, that's always quite a lot more difficult for me than for Lewis, so we need to work on that."
Uskoo ken tahtoo ettei autoa kehitetä mieluummin Lewisin ajotyylille kuin Heikin. Mutta jos asia olisikin näin, auto ja renkaat kuitenkin kiistämättä toimii paremmin Lewisin ajotyylillä kuin Heikin. Miksi muuten Heikkiä olisi patistettu muuttamaan tyyliään samanlaiseksi kuin Lewisillä? Tuskin ihan huvin vuoksi. Jos auto olisikin säkällä toiminut paremmin Heikin tyylillä, kenties Lewis olisi joutunut muuttamaan itse tyyliään Heikin suuntaan. Mutta itse epäilen että tällöin olisi mennyt auto uusiksi.But when asked about the subject by itv.com/f1 during Tuesday’s Vodafone McLaren Mercedes Phone-in, Neale insisted the team had not tailored the design of the MP4-24 to suit Hamilton rather than Kovalainen – and that they had fairly similar driving styles in any case.
“Firstly let me make it clear that our policy has been, and always will be, to provide a car of equal capability for both drivers,” he said.
“So the car isn’t customised in its inherent characteristics to either Lewis or to Heikki.
“And neither do they have particularly diverse driving styles.
“There have been occasions in the past when we’ve had driver pairings where particular driving styles have warranted a different look at front suspension, for example.
“Without giving too much away on that, some of the things that Kimi [Raikkonen] preferred in a car compared to Juan Pablo [Montoya] were interesting, and Fernando Alonso had a pretty unique style as well.
“I would say the difference in driving style between Lewis and Heikki is not on that level.
“[But] there are differences in set-up and on occasion Heikki has struggled with the softer tyre, and we’ve done a lot of work with him recently on tyre wear, tyre pressure management and set-up.”
Neale pointed out that Kovalainen has usually been much stronger in qualifying rather than race, but admitted the reasons for that were still not fully understood.
“Heikki qualifies really well, but it’s perhaps just in that first phase of the race where he has found the car more challenging and probably hasn’t felt that he had the car underneath him that he had in qualifying,” he said.
“So somewhere between those two lies the answer, and if either Heikki or myself really knew the answer to that we’d have fixed it earlier in the year.
“It’s something that’s very much still a work in progress.
“We’re hugely supportive of Heikki and we’ve got a good team of people around him trying to really focus on giving him the confidence in the car during that early part of the race.”
Hamiltonin autossa oli luultavasti märänkelin säädöt kuin taas Heikillä kuivan. Täysin käsittämätöntä oli se Hamiltonin meno. Tätä seikkaa puoltaa myös aika-ajomenestys. Hyvä taktiikka sinänsä, jompi kumpi osuu.Itseasiassa Hamilton oli jo ohittanut Heikin ja noussut kakkoseksi, mutta kisa stragedia meni mönkään yhden ylimääräisen varikkostopin takia, joten luultavasti Hamilton olisi rökittänyt vettelin jos olisi heikin lähtöruudusta päässyt lähtemään koska nousi 14 ruudusta Heikin ohi.
Sekoitat varmaan Silverstoneen. Aika-ajo kuivalla: Heikki paalulle ja Hamilton taisi olla neljäs. Kisa sateella ja Lewis ihan ylivoimainen. Tuossa Heikillä taisi olla kuivan ja Hamilla sadekelin säädöt. Samallahan tuo oli kauden ainoa kisa, missä Heikki lähti aika-ajoon kevyemmmällä autolla kuin Lewis (toki pari kysymysmerkkiä on esim. SC-tilanteiden takia)Hamiltonin autossa oli luultavasti märänkelin säädöt kuin taas Heikillä kuivan. Täysin käsittämätöntä oli se Hamiltonin meno. Tätä seikkaa puoltaa myös aika-ajomenestys. Hyvä taktiikka sinänsä, jompi kumpi osuu.
Joku aika-ajo taas viime kaudella oli, jossa Hamilton ei päässyt sateella mihinkään.