Kovalainen luottaa kisajyvän löytyvän
HEIKKI KULTA
Renaultin Heikki Kovalaisen, McLarenin Lewis Hamiltonin ja Spykerin Adrian Sutilin Grand Prix -uran avaus lähestyy kovaa kyytiä.
- Enpä ole juuri miettinyt koko h-hetkeä. Vielä ei tunnu missään mitään erilaisia fiiliksiä. Sitten sen näkee, kun mennään Melbourneen, Kovalainen vakuutti vielä Barcelonan testijakson päätyttyä.
- Enkä usko, että minua jännittää sielläkään. Kaikki on tehty niin hyvin kuin mahdollista ja tuloksen pitäisi olla hyvä. Jos ei ole, ainakin voimme sanoa, että kaikkemme on tehty. En minä sitä stressaa.
Kovalainen on viimeksi ollut lähtöruudukossa GP2-kauden päätöskisassa Bahrainissa lokakuussa 2005. Kilpataukoaan suomussalmelainen kuitenkin vähättelee.
- Olen ajanut 15 vuotta kilpaa erilaisilla autoilla. Vuosi siinä välissä ei ole mikään ongelma, eikä saakaan olla ongelma. On vaan pakko päästä siihen rytmiin mahdollisimman äkkiä mukaan.
- En minä ajattele, mitenkähän siellä käy. Luulen, että löydän sen kisajyvän äkkiä. Ihmiset voivat olla monta mieltä, mutta minusta ei kannata sanoa mitään ennen kuin eka kisa on ajettu.
- Sytyn yleensä nopeasti, ajan hyvällä tasolla, olen aggressiivinen enkä jää ihmettelemään. Luulen, että ihan hyvin se lähtee sujumaan, vaikka onkin lyhyt tauko takana, Kovalainen luottaa.
Virheitä ei voi varoa
Kukaan ei ole seppä syntyessään ja F1-tulokkaallekin pidetään luonnollisena, että huipulle kasvetaan omien virheiden kautta.
- Varmaan virheitä tulee, mutta yritän kyllä välttää niitä. En minä suuna päänä aja, sillä siten se kolari tulisi varmasti. Yritän viimeiseen asti välttää virheet ja mennä tilanteen mukaan kisassa. Ohitan, kun paikka on ja jos ei ole, ajetaan toisten perässä.
- Varoakaan ei voi, sillä siellä täytyy olla aggressiivinen ja ottaa se oma paikka. Ei sinne voi lähteä jarruttelemaan ja varomaan. Siitä lähdetään, että välillä tulee virheitä. Niistä on vain päästävä äkkiä yli ja kohti uusia kamppailuja. Se on ainut tie, Kovalainen laskeskelee.
Ei stressiä Alonson vuoksi
Fernando Alonson manttelia Kovalainen ei edes halua sovitella itselleen.
- Alonson ajot Rellulla on ajettu ja minun ajoni alkavat. Fernando oli hyvä kuski, yksi parhaista, totta kai. Niihin saavutuksiin pääsemiseksi täytyisi kaiken mennä ihan nappiin.
- Ei olisi mitään järkeä miettiä sitä tässä vaiheessa. Nyt täytyy keskittyä testeihin ja maksimoida kaikki mahdolliset tekijät, että kun Melbourneen mennään, olemme viimeisen päälle valmistautuneet. Keskityn omaan maksimaaliseen suoritukseen. Jos ajan ensimmäisessä kisassa huonommin kuin Alonso, ei se minua haittaa. Kuitenkin koetan parantaa omia otteitani kisa kisalta.
Auktoriteettia Kovalainen tietysti kaipaa nopeasti tiimissään.
- Sillä puolella eivät juuri muut vaikuta kuin nuo ajosuoritukset. Kun ajaa mahdollisimman hyvin ja antaa kaikkensa, osoittaa talliväelle taistelevansa viimeiseen asti. Joka metri ajetaan täysillä kilpaa.
- Kun ne näkevät päältä sen, että teen aina kaikkeni niin testeissä kuin kisoissa, voittaa sen tallin luottamuksen ja saa enemmän irti tiimistä. Sitä kautta ne tuloksetkin paranevat. Siihen minä pyrin.