Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5585
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://areena.yle.fi/podcastit/1-50404532

Kiveen hakatut - Henri Toivonen

Varmasti löytyy joltain tämän ketjun sivulta, mutta ajoittainen nosto on ehdottomasti paikallaan. Noin puolen tunnin juttu, mutta jos ei kaikkea jaksa tai halua kuunnella, niin nämä kohdat kuuluu niin vahvasti suomalaiseen rallisivistykseen ettei niitä voi millään verukkeella sivuuttaa:

7.39-12.09: nauhoitushetkellä 76/77-vuotiaan Antti Syvälahden viiltävän tarkat ja dramaattiset muistelmat
13:43-15.36: todennäköisesti radion uutislähetys 24.1.1986 klo 12.30
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5585
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.is.fi/ralli/art-2000010704350.html

Vatasen kirjassa sivutaan Toivosen onnettomuutta.

Kirjassa lukee, että Lancian ”huhuttiin tarpeen tullen oikaisevan säännöistä”. Ehkä Toivosen Lanciasta oli pohjapanssari otettu pois auton keventämiseksi, kirjassa pohditaan.
Tämänhän Antti Syvälahti vahvistaa Henkasta tehdyssä Kiveen hakatut -jaksossa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5585
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jaksoa ulkoa muistellessani olikos Syvälahti Korsikalla paikan päällä? Taisi olla. Mietin vaan että millä tietämyksellä hän "mutkien oikomisen" vahvistikaan.
Syvälahti ei vahvistanut "mutkien oikomista", vaan tuon pohjapanssari-asian. Pidän tätä melko luotettavana, sillä täsmällisyydestä - myös ulosannissaan - tunnettu Syvälahti ei heitellyt asioita julkisuudessa mutu-pohjalta.

Ja oli Syvälahti paikalla myös Korsikalla, jopa ihan onnettomuus-ek:lla (joskin onnettomuuspaikan jälkeen kuten suurin osa pätkän katsojista). Ja juuri Syvälahti oli myös se, joka onnettomuutta puhelimitse suomalaisille selosti television iltauutisissa 2.5.1986.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Pitipä kaivaa kirjahyllystäni Antti Syvälahti, moottoriurheilu vei miehen -kirja. Pari poimintaa tekstistä korsikan rallista:

- "Pohjapanssari oli poistettu auton keventämiseksi, millä oli osuutta tuohon nopeuteen"

- "FISA:n tekniikasta vastaava insinööri Gabriele Cadringher tutki auton ja onnettomuuspaikan tarkkaan Jarrutusjälkiä ei löytynyt, vain jäljet yliohjautumisesta."

- "Niin, miksi? Kaikesta kuullusta jäi itselleni mieleen yksi teoria, jolle sain tukea myös eräältä S4:ää ajaneelta. Hän kertoi tapauksesta, jossa juuri Delta S4:n kaasupoljin oli jäänyt teknisen vian vuoksi pohjaan. Tiedän, että sitä myös tuhoutuneesta autosta tutkittiin."
 
Ylös