Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://areena.yle.fi/podcastit/1-50404532

Kiveen hakatut - Henri Toivonen

Varmasti löytyy joltain tämän ketjun sivulta, mutta ajoittainen nosto on ehdottomasti paikallaan. Noin puolen tunnin juttu, mutta jos ei kaikkea jaksa tai halua kuunnella, niin nämä kohdat kuuluu niin vahvasti suomalaiseen rallisivistykseen ettei niitä voi millään verukkeella sivuuttaa:

7.39-12.09: nauhoitushetkellä 76/77-vuotiaan Antti Syvälahden viiltävän tarkat ja dramaattiset muistelmat
13:43-15.36: todennäköisesti radion uutislähetys 24.1.1986 klo 12.30
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.is.fi/ralli/art-2000010704350.html

Vatasen kirjassa sivutaan Toivosen onnettomuutta.

Kirjassa lukee, että Lancian ”huhuttiin tarpeen tullen oikaisevan säännöistä”. Ehkä Toivosen Lanciasta oli pohjapanssari otettu pois auton keventämiseksi, kirjassa pohditaan.
Tämänhän Antti Syvälahti vahvistaa Henkasta tehdyssä Kiveen hakatut -jaksossa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jaksoa ulkoa muistellessani olikos Syvälahti Korsikalla paikan päällä? Taisi olla. Mietin vaan että millä tietämyksellä hän "mutkien oikomisen" vahvistikaan.
Syvälahti ei vahvistanut "mutkien oikomista", vaan tuon pohjapanssari-asian. Pidän tätä melko luotettavana, sillä täsmällisyydestä - myös ulosannissaan - tunnettu Syvälahti ei heitellyt asioita julkisuudessa mutu-pohjalta.

Ja oli Syvälahti paikalla myös Korsikalla, jopa ihan onnettomuus-ek:lla (joskin onnettomuuspaikan jälkeen kuten suurin osa pätkän katsojista). Ja juuri Syvälahti oli myös se, joka onnettomuutta puhelimitse suomalaisille selosti television iltauutisissa 2.5.1986.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Pitipä kaivaa kirjahyllystäni Antti Syvälahti, moottoriurheilu vei miehen -kirja. Pari poimintaa tekstistä korsikan rallista:

- "Pohjapanssari oli poistettu auton keventämiseksi, millä oli osuutta tuohon nopeuteen"

- "FISA:n tekniikasta vastaava insinööri Gabriele Cadringher tutki auton ja onnettomuuspaikan tarkkaan Jarrutusjälkiä ei löytynyt, vain jäljet yliohjautumisesta."

- "Niin, miksi? Kaikesta kuullusta jäi itselleni mieleen yksi teoria, jolle sain tukea myös eräältä S4:ää ajaneelta. Hän kertoi tapauksesta, jossa juuri Delta S4:n kaasupoljin oli jäänyt teknisen vian vuoksi pohjaan. Tiedän, että sitä myös tuhoutuneesta autosta tutkittiin."
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Uusi itselleni ennenkuulumaton huhu Henkan onnettomuuteen. kirjassa "Top Gear, maailman parhaat autot" esitetään huhu jonka mukaan "Lancia olisi piiloittanut herkästisyttyvää typpioksidia auton turvakaariputken sisään lisätehon saamiseksi". Kysessä ilmeisemmin siis ilokaasu. Sama jota Toyota käytti A-ryhmässä vaahtosammuttimeen piiloitettuna.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Uusi itselleni ennenkuulumaton huhu Henkan onnettomuuteen. kirjassa "Top Gear, maailman parhaat autot" esitetään huhu jonka mukaan "Lancia olisi piiloittanut herkästisyttyvää typpioksidia auton turvakaariputken sisään lisätehon saamiseksi". Kysessä ilmeisemmin siis ilokaasu. Sama jota Toyota käytti A-ryhmässä vaahtosammuttimeen piiloitettuna.
Jep. Kakkosryhmän Vauxhall Vivassa sitä käytettiin myös yleisesti ensiapulaukun täytteenä. Luin netistä.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
174
Uusi itselleni ennenkuulumaton huhu Henkan onnettomuuteen. kirjassa "Top Gear, maailman parhaat autot" esitetään huhu jonka mukaan "Lancia olisi piiloittanut herkästisyttyvää typpioksidia auton turvakaariputken sisään lisätehon saamiseksi". Kysessä ilmeisemmin siis ilokaasu. Sama jota Toyota käytti A-ryhmässä vaahtosammuttimeen piiloitettuna.
Sellainen huhu. Mää luulen, että sitä tehoa tuskin tarvittiin enään lisää tuollaisilla konstein. Pitoa ja ajo-ominaisuuksia enemmänkin
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Uusi itselleni ennenkuulumaton huhu Henkan onnettomuuteen. kirjassa "Top Gear, maailman parhaat autot" esitetään huhu jonka mukaan "Lancia olisi piiloittanut herkästisyttyvää typpioksidia auton turvakaariputken sisään lisätehon saamiseksi". Kysessä ilmeisemmin siis ilokaasu. Sama jota Toyota käytti A-ryhmässä vaahtosammuttimeen piiloitettuna.
Juutuubi kommenteissa tuli joskus vastaan toisenlainen variaatio tästä. Tyyppi kivenkovaan väitti kuinka joku hänen sukulaisensa "tiesi" että henkan lancian turvakaaret oli täytetty bensalla koska lancian varsinainen tankki oli liian pieni korsikan ek kilsoille. Siksi kuulemma leimahti niin pahasti ulosajon seurauksena. 😲
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Sellainen huhu. Mää luulen, että sitä tehoa tuskin tarvittiin enään lisää tuollaisilla konstein. Pitoa ja ajo-ominaisuuksia enemmänkin
Älä luule. Markku kertoi San Remon haastattelussa Pulkkiselle, että hevosvoimia on 50-70 enemmän kun Jyväskylässä. ....Ja Olympukseen hän oli pyytänyt vielä lisää. Lancia oli 86 kehityksessä Pösöä jäljessä joka osa-alueella. Ja Audilla oli aina 100hv enemmän kun muilla. En tiedä miten ilokaasu toimii, voiko jeesata esim turboviivettä joka oli tuolloin karmea??? Mutta totta on, että tehoa oli tuohon aikaan tarpeettoman paljon, kun Kankku sanoi, ettei renkaat kestä kun 10km jos vääntää turboruuvin kaakkoon.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
793
En tiedä miten ilokaasu toimii, voiko jeesata esim turboviivettä joka oli tuolloin karmea???
Ilokaasu tuo lisää happea palotilaan ja jäähdyttää imuilmaa -> voi syöttää enempi polttoainetta. Ongelmana ilokaasussa on se, että sitä voi yleensä käyttää varsin lyhytaikaisesti, koska säiliöiden koko tulee rajoittavaksi tekijäksi.

Delta S4:ssä oli mekaaninen ahdin parantamassa vääntöä alakierroksilla, turboviive ei ollut niin suuri ongelma kuin Audissa tai Peugeotissa.
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
147
Sijainti
England
The Delta S4's didn't have Nistros in the roll bar. I think people mix up the rumours from the 1988 Sanremo where Lancia were seen to be changing the fire extinguisher's at service. Which lead to rumours they were using them to hold NOS.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
The Delta S4's didn't have Nistros in the roll bar. I think people mix up the rumours from the 1988 Sanremo where Lancia were seen to be changing the fire extinguisher's at service. Which lead to rumours they were using them to hold NOS.
When it came to Lancia, almost any kind of cheating was possible at the time, they had their own rules and they were creative enough to stretch them. For example, the jury of the San Remo rally 86 that must have been bribed by Fiorio. 037 and S4 homologation cheating. In Italy, only winning matters and they are ready to take all possible risks for that.

Mutta kuten sanottu, mitään todisteita Ilokaasu powerista ei ole, kyseesä huhu jonka todenperäisyys on kyseenalanen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös