Honda RA106

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Felix sanoi:
Tottakai se vilahtaa, jos menet vanhaan osoitteeseen. Ohjaus uuteen osoitteeseen toimii niin kauan kuin Honda katsoo sen tarpeeliseksi, viimeistään muutaman vuoden päästä tulee "page not found" vanhasta osoitteesta.
Eikös sen kuitenkin vois ohjata suoraan oikealle sivulle eikä BAR linkin kautta ...
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Rubens and Jenson turn up the heat in Bahrain

Jenson Button and Rubens Barrichello joined the Honda Racing F1 Team in Bahrain on Tuesday morning for the second day of the Honda Racing F1 Team's current test at the Sahkir circuit.



It was another warm and sunny day with an ambient temperature of 27 degrees Celsius and a track temperature of 32 degrees Celsius.

In chassis RA106-01, Jenson spent his early laps completing familiarisation and set-up runs before completing a tyre evaluation programme. Jenson completed 88 laps and set the second fastest time of the day - a 01:31.451.

Rubens also concentrated on finding a good balance in the new chassis RA106-03 during his early runs. He then ran through an aero evaluation followed by a tyre programme. Rubens completed 105 laps today setting the third fastest time - a 01:31.483.
Jenson and Rubens will continue their driving responsibilities in Bahrain tomorrow.

Bahrain test times - Tuesday
1. Luca Badoer (Ferrari V10) 1m 31.228s
2. Jenson Button (Honda) 1m 31.451s
3. Rubens Barrichello (Honda) 1m 31.483s
4. Felipe Massa (Ferrari) 1m 31.902s
5. Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) 1.32.722s

NB: Badoer is driving a restricted V10 2004 Ferrari and Liuzzi is driving a restricted V10 2005 Red Bull.

Mitäs vauhtia tuol mentii viime kaudella?
Lap recordhan tuolla on 1.30,25 M.Shumin ajamana...2004 vuonna.

Eli kohtuu vauhdilla mennään :thumbup:
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Ferrari muistaakseni sopi viime vuonna kohtuu hyvin Bahrainiin ja Fermacher painoi ihan hyvää vauhtia, ennen kuin tuli se joku jäähdytysjärjestelmävika. Lähtemäänkin pääsi jopa kolmantena. Toki renkaat eivät viime vuonna kestäneet Bahrainin rääkkiä, joten ei se muutenkaan kisaa olisi voittanut. Sitä ongelmaa ei tällä kaudella pitäisi olla.
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
??? :mad_old: :mad_old: :mad_old: :mad_old: :mad_old:

Viiden tähden pinnan palaminen. Nyt meni tämä uutinen kyllä yli hilseen. Mosleyn uusin logiikkaharjoitus:
If the similarities between last year's Red Bull racer and Toro Rosso's STR1 have you questioning the legality of the latter, don't, because Red Bull's junior team can legal copy last year's RB1 as it wasn't built by the team.

According to the Formula One regulations, teams are not permitted to share designs with each other. However, that only applies if it was the team who did the designing and building of the chassis.

And in the case of last year's Red Bull RB1, it was Ford who put together the car. And, the rules state, outside sources are allowed to supply more than one team.
Siis mikä ihmeen ero on nyt siis sillä, että Red Bull saa dumpata entisen ruhonsa Toro Rossolle, mutta sitten kuitenkaan Honda ei saa Super Agurille? Tuo Mosleyn logiikka siitä että viime vuoden Red Bull oli Ford/Jaguarin rakentama on kyllä typerä, koska niinhän edellisvuoden BAR-Honda oli BAR-tallin rakentama, eikä tämä nykyinen Honda Racing Team ole sama lafka laisinkaan.

Tämä on nyt taas niitä tapauksia, jotka alleviivaavat miten F1-sääntökirjaa saa talloa FIA:n luvalla aivan miten tahtoo.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis erona on se. Että nykyinen Honda Racing OMISTAA myös menneet BAR autot. Kun taas tämä tapaus RB1:stä joka siis kait perustuu aika pitkälle jaguaarin aikoinaan kehittelemään runkoon ja kun Ford EI OLE enää mukana formuloissa niin niiltä voidaan hankkia auto(RB1) toiselle tallille.

Ja jos siis ulkopuolinen taho saa myydä autonsa useammallekin tallille kuten tossa sanotaan niin silloin on sääntöjen mukaista, että Red Bull (viime vuonna) ja Toro Rosso (tänä vuonna) käyttävät samaa autoa... Kai..? :dunno:

Samoin siis aguri on voinut ostaa vanhat arrowsit koska ne löytyivät ulkopuoliseltataholta. Esim. siis jos nämä arrowsit olisivat vaikka olleet toisen nyky tallin omistuksessa ei aguri olisi niitä käsittääkseni voinut hankkia itselleen...
Ja siis kääntäen aguri voisi myös ajaa tulevalla kaudella RB1 autoilla jos vain saisivat ne ostettua... Sehän vasta mielenkiinosta oliskin. :ahem:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Asiasta porkkanaan; mitäs Arrows-autoja Minardi meni aikoinaan ostamaan ja testaamaan? Miltä taholta SA sai ostettua nuo Arrowsit?
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Niin no totta kai kyseessä oli "Jaguarin kehittelemä runko", mutta loppujen lopuksihan kyse oli Red Bullilla siitä että nimi ja omistaja vaihtuivat, sekä tiettyjä asioita oli uudelleenjärjesteltävä (osa Jaguarin toiminnasta tapahtui Fordin tiloissa?). Sama asia tapahtui myös BAR:n ja Hondan tapauksessa, mutta sulavammin useamman vuoden aikana.

Eikö Red Bull muka omistanut viime kaudella käyttämiään autoja ja piirrustuksia niihin? Ainakin BBC:n uutisissa Fordin edustaja sanoi 2004 marraskuussa seuraavaa:"....we have sold our F1 businesses to new owners...". Eli ei todellakaan kyse ollut mistään runkojen myynnistä vaan kaiken mikä liittyi Jaguar F1-talliin.

Ja pois minusta se että tuomisisin Jaguar & Red Bull & Toro Rosso -toimintaa. Minusta sääntö on typerä ja vaikeuttaa uusien tallien tulemista liikaa. Minua ******** se että Honda joutuu ostamaan jotain vuosia vanhaa romurautaa kun tallissa olisi lojumassa täysin hyvät edelliskauden rungot.

Mosley saivartelee saman säännön kohtelemaan kahta suhteellisen samanlaista tapausta täysin päinvastoin :thumbdown
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Barco:[ sanoi:
Mosley saivartelee saman säännön kohtelemaan kahta suhteellisen samanlaista tapausta täysin päinvastoin :thumbdown
Mikä vaan onnistuu, kunhan vaan voitelurahaa liikkuu riittävästi päättäjäin taskuun.
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
Rusina sanoi:
Asiasta porkkanaan; mitäs Arrows-autoja Minardi meni aikoinaan ostamaan ja testaamaan? Miltä taholta SA sai ostettua nuo Arrowsit?
Paul Stoddart osti juurikin kyseiset 2002-mallin Arrows A23:set, ajoi niillä vertailutestin Minardin omiin autoihin nähden, ja myi ne nyt sitten Super Agurille.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo siis aivan tekaistuahan tämä Ford kytkös tässä red bull jutussa on..
Mutta käsittääkseni mainitsemani syyt ovat ne miten tämä toron ajaminen käytännössä RB1 autoilla on mahdollista...

Kai se pitäs aatella jotenkin niin, että tokihan Red Bull kuitenkin teki oman version jaguaarista eli RB1 ja nyt sitten Toro rosso on tehnyt samoin eli "oman" version jaguaarin autosta joka "jotenkin" :tongue: sattuu oleen aikalailla RB1:sen näkönen...

Mutta muuten, eikös Honda olisi voinut myydy 007 autonsa kolmannelle osapuolelle josta sitten aguri olisi ostanut ne? :cool:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Barco:[ sanoi:
Fordin edustaja sanoi 2004 marraskuussa seuraavaa:"....we have sold our F1 businesses to new owners...". Eli ei todellakaan kyse ollut mistään runkojen myynnistä vaan kaiken mikä liittyi Jaguar F1-talliin.
Pointti onkin siinä, että se autojen suunnittelija/tekijä ei ollut osa tuota "F1 businesses".
"It has emerged, however, that a 'loophole' may be in play, with claims that - on paper - the Jaguar R5 (RB1) was officially designed and built by a Ford subsidiary -- which is a non-F1 entity."
f1.racing-live.com
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
nojoo.. toi sääntö on kyllä nyt vähän tyhmä ku ajattelee että tallit rakentaa vuosittain uudet autot periaatteessa ihan alusta loppuun niin ettei niissä paljon samoja osia käytetä, kulutusosia lukuunottamatta. Joka vuosi tulee uusi monokokki, moottori, vaihteisto, jousitus, aerodynamiikka jne. Näitä käytetään vain reilun vuoden ajan ja sitten niillä ei paljon mitään tehdäkkään ellei myydä eteenpäin vuosien kuluttua tai laiteta museoon. Pienin muutoksin nämä autot olisivat kuitenkin ihan kunnon tavaraa seuraavalla kaudellakin.

Uusien yksityistallien tai tallien yleensä saaminen formula ykkösiin on melkeinpä mahdotonta ilman että ostaa onkun nykyisistä talleista, koska se tarkottaa sitä että pitää maksaa 48 miljoonaa FIA:lle aluksi takuusummana, sitten pitää palkata talliin henkilökunta, kuljettaja(t), suunnitella, rakentaa ja kehittää autoa. Kaikki tämä tehdään periaatteessa kulissien takana ja sponsoreita on aika mahdoton täten saada eli koko rahotus aika huteralla pohjalla alusta asti ellei ole taskun pohjalla muutama sata miljoona dollaria.

Ainoastaan Toyotan kokoinen yritys pystyy perustamaan tallin ihan nollasta, koska sillä on rahaa ja henkilökuntaa, mutta miten joku super agurin tasoinen talli voisi aloittaa ihan tyhjästä? Ei mitenkään. Vielä kun muistaa että minkä tasoinen talli Toyota oli ensimmäisinä kausina kun se aloitti tyhjästä. Se että ostaa autot jostain muualta vaikka vain aluksi auttaa huomattavasti. Ensimmäisen kauden ajaa niillä ja voi samalla suunnitella seuraavalle kaudelle omaa autoa. Sponsoreitakin on paljon helpompi saada tähän toimintaan kun on jo auto.

meni kyl ihan aiheen ohi
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
a 'loophole' may be in play, with claims that - on paper - the Jaguar R5 (RB1) was officially designed and built by a Ford subsidiary -- which is a non-F1 entity."
Niin kuten sanoin niin varmasti Jaguar aikana tallissa käytettiin osittain Fordin tiloja. Sitähän tuo "Ford subsidiary" käsittääkseni tarkoittaa: Ford omistaa yrityksiä (eli siis eivät verotus ym. syistä ole paperilla emokonsernia), jotka sitten toimivat Jaguar tallin osana (käytännössä). Red Bull aikana todennäköisesti samat tyypit ovat siirtyneet varsinaisen tallin alaisuuteen.

Miten ihmeessä Jaguar voi muuten myydä ensin autot suunnittelupapereineen Red Bullille ja sitten vielä toisen kerran Toro Rossolle? Täytyypä varoa ostamasta käytettyä Fordia: vuoden kuluttua ostamisesta saa soiton että olemme myyneet autonne tuulilasin eteenpäin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Barco:[ sanoi:
Miten ihmeessä Jaguar voi muuten myydä ensin autot suunnittelupapereineen Red Bullille ja sitten vielä toisen kerran Toro Rossolle?
Ei tässä porsaanreiässä ihan tuosta ole kyse. Säännöt kieltävät käyttämästä toisen tallin rakentamaa autoa. F1:n ulkopuolella olevan tahon rakentamaa autoa saa käyttää vaikka useampikin talli, jopa yhtaikaa. Red Bull "myi" ulkopuolisen tahon rakentaman autonsa Toro Rossolle. Sen takia sillä on merkitystä, että auton rakensi Fordin tytäryhtiö, ei Jaguarin F1-talli, koska jälkimmäisestä tuli kaupan myötä Red Bull Racing.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Honda clock most winter laps
Nearly 22 thousand kms...
:thumbup:

Jenson Button
Honda has topped a list of the biggest winter testers in formula one, with a staggering tally of nearly 22 thousand kms. :thumbup:

The Japan-owned, Brackley based outfit - with Jenson Button and Rubens Barrichello also impressing on the near-daily time sheets - appear a full four thousand kms clear of McLaren, in the list of total mileage tallied up since late November 2005.

Renault is third (17,200km), ahead of Toyota (15,000km), Williams (13,000km), BMW Sauber (11,600km), Red Bull (7100km), MF1 (6600km) and Toro Rosso (5000km).

The list's two omissions, compiled by Sir Frank Williams' Grove based team, is Ferrari - the only team resisting a new voluntary test limit - and Super Aguri, who make their proper track debut in Spain next week.

While some drivers who wear scarlet might have figured in the running, then, it is nonetheless Honda's Button (8700km) on top of the list of drivers who have had the busiest winter, followed by Pedro de la Rosa (7500km) of McLaren. :thumbdown
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Honda well prepared for opening GP in Bahrain

Having seen its two RA006 cars cover more than 4600kms and set the pace among the V8 runners during four days of testing in Bahrain, the Honda Racing F1 Team was encouraged by its achievements in the Middle East.


"It was good to be in Bahrain for our first test at this circuit, not only because it is the venue for the first Grand Prix of the year, but also because the circuit layout is technically very good to test the car and of course the weather is much warmer than in Europe! We have learnt a great deal about the car and the tyres this week to be really prepared for the first race of 2006," reported Mark Ellis, Chief Engineer Vehicle Performance.

Shuhei Nakamoto, Engineering Director at Honda Racing Development, was equally encouraged by the prformance and reliability displayed by the latest specification of Honda RA806E V8 engine. He said: "The Bahrain circuit is quite hard on the engine and we have had a couple of problems as we seek to run the engines for longer at higher revs. On the other hand, two engines have run over 1000kms without any problems, so we are heading in the right direction. We have more improvements to c
ome for next week in Barcelona."
:thumbup:
Loistavaa... Lisää tehoa sinne pannuun... :ahem: ...
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Joo, Honda on hienosti "kirinyt" muiden etumatkaa näin kauden alkua kohden.
Veikkaan että Bahrainin GP voittotaistelussa on neljä tallia ja yksi niistä on Honda.
Malesian GP onkin eri juttu kun ajetaan "vanhoilla" koneilla, sinne vaikkaan enään kahta tallia voittotaisteluun ja edelleen yksi niistä on Honda. :wink:
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Yksi ihmeellinen asia tässä pre-seasonissa on ollut hiljaisuus renkaista ja ennen kaikkea Bridgestonen ja Michelinin kaksintaistelun viimeisestä vuodesta. Ottaen huomioon miten suuressa roolissa Bridgestone oli Ferrarin viime vuotisessa romahduksessa ja toisaalta miten se mahdollisti vuoden 2004 nöyryytyksen, on renkaista odotettavissa merkittävää tekijää myös tälle kaudelle. Toistaiseksi arvailijat ovat olleet suhteellisen hiljaa. Nyt Fisichella on arvaillut Michelinin edelleen olevan Bridgestonen edellä, Sky Sportsilta:

Fisi: Michelin are in good shape

Giancarlo Fisichella says he feels that Michelin still have the edge over Bridgestone as the Formula One tyre war heads into its final season.

Although Michelin had the edge during 2005, many predicted that the re-introduction of mid-race tyre changes could help its Japanese rival emerge as the stronger option over the coming season, especially with Williams and Toyota onboard to aid development work during the course of the year.

The fact that Michelin has already announced that it will withdraw from F1 at the end of 2006 added further weight to that argument, but Renault driver Fisichella said he felt that Michelin still have the edge going into the opening race of the year in Bahrain.

"I think they are doing very well," he said when quizzed on the job he feels the French company has been doing over the close season. "We have a good level of performance on the first lap, and the consistency is good too.

"There has been some graining sometimes, but it depends on the track temperatures. Overall, I think they are looking better than Bridgestone."
Arvailisin itse samaa: Michelin on hieman edellä. En kuitenkaan usko että nähdään niin suuria tasoeroja kuin edellisinä vuosina, mutta rengastaistelu saattaa tehdä muutenkin rämpivistä Toyotasta ja Ferrarista selvää. Näin mestaruus jäisi jo tältäkin kannalta Renaultin ja Hondan kaksinkamppailun varaan. Eri asia onkin sitten paljonko Michelin tallit kärsivät, kun joutuvat vuoden kuluttua vaihtamaan renkaitaan. Bridgestone on kuitenkin Ferrarin kumppani, eikä kohtelu taatusti tule olemaan ikinä tasapuolista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Barco:[ sanoi:
mutta rengastaistelu saattaa tehdä muutenkin rämpivistä Toyotasta ja Ferrarista selvää.
Toisaalta Williamsin vauhti näyttää aika lupaavalta renkaista huolimatta.
Eri asia onkin sitten paljonko Michelin tallit kärsivät, kun joutuvat vuoden kuluttua vaihtamaan renkaitaan. Bridgestone on kuitenkin Ferrarin kumppani, eikä kohtelu taatusti tule olemaan ikinä tasapuolista.
No, eihän Bridgestonea vielä ole valittu siksi ainoaksi rengastoimittajaksi...
 
Ylös