Törni
Well-known member
Mistä ihmeestä sinä nyt tuon keksit?kouvotsvoni sanoi:Tavoitteena saada Libanonin joukot sotaan Hizbollahia vastaan?
Tämän keskustelun "juoni" taitaa ruveta selviämään
Mistä ihmeestä sinä nyt tuon keksit?kouvotsvoni sanoi:Tavoitteena saada Libanonin joukot sotaan Hizbollahia vastaan?
Niin, optimismi on karissut hiljalleen täälläkinettelbruck sanoi:Vieläkö uskot? 7.12.2005 osoittamani pessimismi on taas vahvoilla...
Seuraavan:markoj sanoi:Eihän missään sanota, että jutkut haluaa sinne YK:n joukkoja tai henkilökuntaa. Kansainvälinen "koalitio" voi tarkoittaa aivan hyvin USA:n joukkoja ja/tai sen liittolaisia ilman mitään YK:n mandaattia. Tai sitte sellanen kiristetään jälkikäteen. YK on kuitenkin ollu tälle sakille enemmän riippa, joka on estänyt tai vaikeuttanut niiden toimia. Sakilla tarkoitan USA:a, Israelia ja USA:n lähimpiä liittolaisia.
..voi tietysti kovin laajasti tulkiten ymmärtää aivan kuinka haluaa. Uskon tuon kuitenkin tarkoittavan sitä, että Israelille sopisi mainiosti vahvat monikansalliset rauhanturvajoukot. Ne kuitenkin toimisivat Israelin ja Libanonin välissä puskurina. Eli juuri niin kuin Israel haluaa.Rauhanturvajoukkoihin aiemmin torjuvasti suhtautunut maa toivoo nyt kiihkeästi, että sota saisi ulkomaat kokoamaan Libanoniin kansainväliset joukot.
Jos tuon täysin selkeän suomenkielisen lauseen oikein ymmärtäminen on sinusta saivartelua, niin ymmärrän sen hyvin; sen merkitys ei palvellut sinun näkemyksiäsi ja se piti siksi tuomita saivarteluksi.markoj sanoi:Saivartele mitä saivartelet, se sulta onnistuu.
Rauhan saamisen vaikeudesta olemme yhtä mieltä.markoj sanoi:Mitä tohon itse ongelmaa tulee, niin mitään rauhaa Isreal ei tule saamaan ennen kuin on olemassa itsenäinen Palestiinan valtio, joka tavallaan vasta oikeuttaa itse Isrealinkin olemassaolon. Vaihtoehtoinen tapa rauhoittaa tilanne pitäs olla tuttu juutalaiselle väestölle.
Israelin kannattas ehkä kokeilla sellasta, jos todella rauhaa halajavat. Aseellisella ylivoimalla ja ydinaseella ne ei oo saanu rauhaa. Oisko jo aika kokeilla jotain muuta?Törni sanoi:Kokonaan toinen kysymys on se, takaako itsenäinen Palestiinan valtio pysyvän rauhan alueelle.
Hizbollah voitti vaalit Etelä-Libanonissa. Suvereenin valtion aseman antaminen ja hyväksyminen palestiinalaisille voi rauhoittaa tilanteen -tai sitten ei-.markoj sanoi:Israelin kannattas ehkä kokeilla sellasta, jos todella rauhaa halajavat. Aseellisella ylivoimalla ja ydinaseella ne ei oo saanu rauhaa. Oisko jo aika kokeilla jotain muuta?
Ympyrä on taas kerran sulkeutunutmarkoj sanoi:Mitä taas tulee Hizbollahin toimintaedellytyksiin, sotilaallisiin sellaisiin, niin Isreal ois voinut saada paljon parempia tuloksia tukemalla Libanonin virallista hallitusta, kuin sotatoimilla.
Asiat eivät siellä toisella puolella aitaa ole ollenkaan niin selviä kuin annat ymmärtää. Seuraava lainaus on Helsingin Sanomista:markoj sanoi:Tuo kidnappauksista puhuminen on aika harhaanjohtavaa. Sotavanki ois oikea nimitys. Gazassa partioiva sotilas otettiin vangiksi ja taas toisaalta Libanonin (Hizbollahin hallitsemalla) alueella otettiin pari vangiksi.
Asioiden yksinkertaistaminen ja niiden katsominen värittyneiden lasien läpi ei kanna kovin pitkälle :thumbup:Kun Hizbollah sieppasi kaksi israelilaista sotilasta, Israel syytti Libanonin hallitusta. Asiaan ei vaikuttanut se, että Libanonin muut väestöryhmät ja poliittiset liikkeet kuin Hizbollahin kannattajat ovat vuosia miettineet, miten vahva ja arvovaltainen islamistijärjestö saataisiin riisutuksi aseista.
Heikko hallitus ei pysty panemaan Hizbollahia aisoihin voimalla. Kun Hizbollah oli siepannut israelilaissotilaat ja liikkeen kannattajat juhlivat "voittoa" ajelemalla pitkin Beirutin katuja liput liehuen, monet beirutilaiset katsoivat vierestä täynnä voimatonta raivoa.
"On merkillistä, että yksi mies, Hassan Nasrallah, joka edustaa vain osaa shiiamuslimeista, pitää panttivankinaan koko Libanonin kansaa", sanoi libanonilainen politiikan tutkija Elie Fawaz. Nasrallah on Hizbollahin johtaja.
Minä en kaipaa sitaatteja julkisuudessa esiintyneistä tiedoista etenkään, jos niissä ei ole mitään uutta informaatiota. Miten tuo edes liittyy mun sanomisiin? Täysin selvää on, että Hizbollahin riisuminen aseista päämäärä johon kaikkien osapuolien on pyrittävä. Mutta auttaako Isrealin nykyiset toimet sitä päämäärää? Hizbollah on kuitenki helvetin paljon muutakin, kuin raketteja ampuvia hihhuleita.Törni sanoi:Asiat eivät siellä toisella puolella aitaa ole ollenkaan niin selviä kuin annat ymmärtää.
Asioiden yksinkertaistaminen ja niiden katsominen värittyneiden lasien läpi ei kanna kovin pitkälle :thumbup:
Amen.markoj sanoi:Minä en kaipaa sitaatteja julkisuudessa esiintyneistä tiedoista etenkään, jos niissä ei ole mitään uutta informaatiota. Miten tuo edes liittyy mun sanomisiin? Täysin selvää on, että Hizbollahin riisuminen aseista päämäärä johon kaikkien osapuolien on pyrittävä. Mutta auttaako Isrealin nykyiset toimet sitä päämäärää? Hizbollah on kuitenki helvetin paljon muutakin, kuin raketteja ampuvia hihhuleita.
Ja taas sulle menee kaipaamasi laatukeskustelu toisten tölvimiseen. Muut ovat lapsellisia ja puolueellisia sinun edustaessasi kypsyyttä ja objektiivisuutta. Et vaan taida kyetä. Mene pois kitisevä homppeli.
Sinä ryhdyit saivartelemaan sanojen kidnappaus ja sotavanki kanssamarkoj sanoi:Minä en kaipaa sitaatteja julkisuudessa esiintyneistä tiedoista etenkään, jos niissä ei ole mitään uutta informaatiota. Miten tuo edes liittyy mun sanomisiin?
Keskustelu loppui sit käskystäsi tähän :doubtful:Törni sanoi:Sinä ryhdyit saivartelemaan sanojen kidnappaus ja sotavanki kanssaMinä toin esille sen, että ei se siellä Libanonin puolella niin itsestäänselvää ole. Väännänkö lisää, vai joko avautui?
Mutta kiitoksia keskustelusta kaikille osapuolille. Olihan siinä ajoittain jo vähän asiallistakin potkua. Ei se aivan loppuun asti kantanut, mutta hyvä alku keskustelun piristymiselle täällä asiapuolella :thumbup:
Minun osaltani. (Siihen minulla lienee "käskyvalta"kouvotsvoni sanoi:Keskustelu loppui sit käskystäsi tähän :doubtful: