Tämä kirjoitus on kaikille niille, jotka eivät tunne sympatiaa Minardin nimen säilymiseen. Kaikille niille jotka eivät ole koskaan Minardista pitäneet tai tule pitämään. Lisäksi tämä on kaikille Minardi faneille täällä, meille jotka tahdomme nähdä vielä Minardin.
Jokaisella meistä on asioita jotka koskettavat tai tekevät jostain asiasta muita tärkeämpiä. Tämä asia voi olla muiden tärkeiden asioiden kanssa yhtä tärkeä tai muuten vaan tärkeä. Joku käsittelee asiaa enemmän järjellä, toinen tunteella, joskus nämä sekoittuvat ja syntyy jotain ainutlaatuista. Kun ihminen kokee että jokin asia koskettaa häntä ja liikuttaa syvältä tai hän löytää jostain asiasta yhtäläisyyksiä omaan elämään, syntyy vahva yhdistävä side näiden kahden tunteen ja asian välille.
On täysin ymmärrettävää että toinen tykkää mustikasta ja toinen mansikasta, mutta kun on tarpeeksi kauan mustikoita syönyt ja ajattelee siirtyä mansikoihin, ei voi silti koskaan unohtaa miten hyviä ne mustikat olivat. Et ehkä syö mustikoita vähään aikaan, mutta ne säilyvät sillä unohtumattomalla tavalla mielessäsi ja niistä tulee legendaarisia. Aina joskus palaat niihin ajatuksissasi ehkä vain ohi mennen kunnes taas palaat uudestaan ja uudestaan niihin.
Älkää viekö meiltä sitä tunnetta jota koemme Minardia kohtaan, vaikkakin saatte oman mielipiteenne sanoa, mutta muistakaa samalla kunnioittaa meidän unelmiamme ja uskomuksiamme. Ihmisen on hyvä uskoa johonkin, on hyvä kokea intohimoja ja rakkautta jotain kohtaan. Moottoriurheilu, F1 ja Minardi, ne kaikki ovat intohimon aikaansaamia luomuksia tässä maailmassa.
Minardi on rakennettu ja perustettu näiden samojen intohimojen ja uskojen varaan kuten moni muukin talli F1:ssä. Minardi halusi olla osa F1:ä ja näin pitkään historiaan ei pääse pelkällä halulla, vaan on oltava myös tahtoa. Minardi ei ole pelkkä sana tallin nimessä vaan se on osa traditiota ja perinnettä. Siihen kuuluminen tai sen tunteminen on osa tapaa jolla käsitellään moottoriurheilua. Joku käsittelee Minardia täytenä nollana, toinen piskuisena pyristelevänä pikku tallina kun taas yhdelle se on osa moottoriurheilua, näyttö omasta osaamisesta ja tahdosta. Näillä traditioilla ja perinteillä luodaan jotain jonka pohjalta on syntynyt suurempiakin tekoja, näiden traditioiden avulla F1-sarja on nyt mitä se on kaikkien tallien osalta, koko sarjana.
Minardi siirtyy vähitellen kaupan myötä historiaan ja suon sen sille. Uusia talleja ja tiimejä tulee ja F1:t näkevät toivottavasti uusia entistäkin parempia vuosia. On turha takertua mihinkään menneeseen ajan jaksoon, koska siihen ei voi palata, mutta nykyisyydessä on mahdollista elää ja säilyttää nämä asiat, vaikka vain muistoina.
Kun ensimmäisen kerran pikkupoikana näin oikean F1 auton radalla, oli kuuma ja helteinen päivä Unkarissa. Varikko oli hiljainen, muut tallit odottelevat vielä, niin kauan kunnes joku starttaa ja lähtee radalle, mitään ei näy mutta kuuluu. Kierrosta myöhemmin Minardi saapuu radan viimeiseen mutkaan ja avaa täydellä kaasulla kohti pääsuoraa. Sitä hetkeä ei voi unohtaa.
--------
Lopuksi, jos jostain löytyisi tai joku tekisi, olisi hienoa nähdä historiikki filmiä tai musakoostetta Minardista vuosien varrella. Ainakaan siitä videosta ei väriä, kolareita tai savuja puuttuisi.