Ilmastonmuutos / Kasvihuoneilmiö

Knoukka

Well-known member
Törni sanoi:
Varmaan pitäisi vähentää energiankulutusta. Pitäisi paljon muutakin. Mutta kun se on mahdotonta. Kuka kertoo niille kiinalaisille, että he eivät saa nostaa elintasoaan nykyisestä?/QUOTE]

Ei tarttis kertoa kunhan vaan mainos- ja bisnesmiehet jättäisivät kertomatta tästä länsimaisen elintason nousun auvosta. :wink:

Ihminen kun on sitä mitä luulee olevansa ja ihminen luulee olevansa sitä mitä telkussa ja kiiltopaperilehdessä sen sanotaan olevan. Näin siis suurimman osan kohdalla- eli Kiinassakin.

haju

Banned
Oma ennakkoasenteeni ydinvoiman lisärakentamiseen on ollut hieman kielteinen. Lähinnä olen perustanut mielipiteeni jäteongelmaan. Ydinvoiman lisärakentamista on kuitenkin esitetty ainoana mahdollisuutena hiilidioksipäästöjen vähentämiselle ja tätä kautta olen jossain määrin hyväksynyt ajatuksen uudesta ydinvoimasta. Enpä ole kuitenkaan varsinaisesti asiaan aiemmin perehtynyt. Tänään lueskelin Science Magazinen uutisia aiheesta ja muutamia sieltä löytämiäni linkkejä myös selailin. Aika selvästi kääntyi ajatukset ydinvoimaa vastaan ja lisärakentaminen tuntuu jopa järjettömältä. Seuraava teksti perustuu pääasiassa päivän lukuantiin.

Ilmaston lämpeneminen on varmaankin tällä hetkellä maailmanlaajuisesti katsottuna pahimpia ympäristöongelmia. Tämä aiheutuu hiilidioksidipäästöistä ja nämä päästöt tulevat pääasiassa fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Lisäksi on tiedossa, että ydinvoimaloiden hiilidioksisipäästöt ovat vähäisiä. Tällä perusteella yksinkertaisesti ajateltuna voisi päätellä, että ei ole mitään järkevää syytä vastustaa ydinvoimaa. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertainen, vaikka ydinvoimateollisuuden PR-osastot mielellään sen tässä valossa esittävätkin.

Ydinvoiman lisärakentaminen on erittäin kallista. Sen rakentaminen on kannattavaa ainoastaan valtioiden (veronmaksajien) tuen avulla. Tukea on tullut ydinvoimateollisuuden onnistuneen lobbauksen ansiosta. Ilman tätä tukea uusien ydinvoimaloiden tuottaman energian hinta ei olisi kilpailukykyinen. Tällä hetkellä ydinsähkön osuus maailmanlaajuisesti on n. 17%. Vanhat voimalat ovat tulossa käyttöikänsä päähän. Tarvitaan siis valtavia investointeja, jotta ydinenergian osuus maailman energiatuotannossa kyetään pitämään edes nykyisellä tasolla. Jos ydinvoiman osuutta pyritään kasvattamaan, tarvitaan myös lisää kaivoksia ja rikastamoita. Tällöin ympäristö ja jäteongelma paisuu entisestään. Ydinjäte on todellinen ongelma. Jätteet pitäisi pystyä pitämään eristettynä kymmeniä tuhansia vuosia. Jätteiden loppusijoituksesta ei ole konkreettisia suunnitelmia kuin muutamassa valtiossa – puhumattakaan siitä, että loppusijoitus olisi jossain ratkaistu ongelma. Turvallisuusongelmaa lisää rikastetun uraanin tai ydinjätteen helpohko reitti ydinasetta tavoitteleville valtioille tai terroristeille (likaiset pommit). Täytyy myös muistaa, että ydinvoiman lisääminen ei vähennä liikenteen hiilidioksidipäästöjä lainkaan.

Ydinvoiman lisärakentaminen on siis jo pelkästään taloudellisesti ajatellen kannattamatonta. Tämän lisäksi sillä ei ole edes merkittävää vaikutusta hiilidioksipäästöjen vähenemiseen. Kun tähän lisätään jäte- ja turvallisuusongelmat, vaikuttaa lisärakentaminen typerältä ratkaisulta.

Mikä on sitten vaihtoehto? Jos kalliiseen ydinvoimaan ei pumpata rahaa, voidaan nämä varat käyttää parempien (tehostettu päästöjen kerääminen) kaasu- ja hiilivoimaloiden rakentamiseen. Niiden rakentaminen on huomattavasti edullisempaa kuin ydinvoiman lisääminen. Lisäksi täytyy panostaa tuuli- ja aurinkovoiman kehittämiseen. Keskeistä on myös energiansäästö ja käytön tehokkuus.

Törni

Well-known member
KnowHow sanoi:
Ei tarttis kertoa kunhan vaan mainos- ja bisnesmiehet jättäisivät kertomatta tästä länsimaisen elintason nousun auvosta. :wink:
Ne tietää siitä jo ;)

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Eli takaisin lähtöruutuun?

Varmaan pitäisi vähentää energiankulutusta. Pitäisi paljon muutakin. Mutta kun se on mahdotonta. Kuka kertoo niille kiinalaisille, että he eivät saa nostaa elintasoaan nykyisestä? Olemme todellakin taas siinä mistä tämä topiikki lähti liikkeelle.
Miten tuosta nyt saa sen kuvan, että kun ei kerran kiinalaiset, niin ei taatusti mekään. Varsinkaan kun suomalaisilla tähän ei olisi todellakaan niin hirveästi varaa. Jospa jokainen valtio hoitaisi jotenkin edes omansa, eikä aina olisi ensimmäisenä hakemassa tekemättömyyteensä syitä muista. Paras esimerkki tästä on toki ylivoimaisesti Yhdysvallat, joka ilmeisesti kuvittelee elävänsä muihin nähden eri planeetalla.

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Jospa jokainen valtio hoitaisi jotenkin edes omansa, eikä aina olisi ensimmäisenä hakemassa tekemättömyyteensä syitä muista.
Tässä on nyt jonkinlainen Déjà vu ilmiö. Mutta todettakoon tämä nyt viimeisen kerran. Minusta suomea ei kannata syökseä taloudelliseen lamaan ja kurjuuteen samalla kun päästöt moninkertaistuvat muualla ja siellä voidaan paksusti.

Jospa... on asia jota sinunkin täytyy vain toistella iltarukouksissasi, varsinkin kun myös itse kulutat energiaa samalla tavalla kuin kaikki muutkin.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Tässä on nyt jonkinlainen Déjà vu ilmiö. Mutta todettakoon tämä nyt viimeisen kerran. Minusta suomea ei kannata syökseä taloudelliseen lamaan ja kurjuuteen samalla kun päästöt moninkertaistuvat muualla ja siellä voidaan paksusti.

Jospa... on asia jota sinunkin täytyy vain toistella iltarukouksissasi, varsinkin kun myös itse kulutat energiaa samalla tavalla kuin kaikki muutkin.
Juuh, ei. Kenenkään ei taatusti kannata laittaa tikkuakaan ristiin ennenkuin ne muut jotain tekevät........

Olisikohan kuitenkin sittenkin niin, että lama ja kurjuus seuraavat vielä nopeammin ja helpommin nykyistä tietä:

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/vasen/id45946.html

Olenko muuten kenties väittänyt itseäni puhtaaksi - tässäkään asiassa - vaikka jotain nyt toki yritänkin.

Miten ihmeessä muuten pieninkään merkittävä ympäristöteko, johtaa muuten aina lamaan tai kurjuuteen?

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Juuh, ei. Kenenkään ei taatusti kannata laittaa tikkuakaan ristiin ennenkuin ne muut jotain tekevät........
No miksi ihmeessä et lopeta itse ekosysteemin kuormittamista ja ala elämään kuin suuri oppi-isäsi Linkola. Mikä helvetin äijä sinä olet vaatimaan muilta toimenpiteitä, kun itse kuitenkin kellut tässä samassa hyvinvoinnissa jota koko ajan arvostelet :yuck:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
No miksi ihmeessä et lopeta itse ekosysteemin kuormittamista ja ala elämään kuin suuri oppi-isäsi Linkola. Mikä helvetin äijä sinä olet vaatimaan muilta toimenpiteitä, kun itse kuitenkin kellut tässä samassa hyvinvoinnissa jota koko ajan arvostelet :yuck:
Anteeksi nyt vain, mutta mikä sinä kuvittelet olevasi arvostelemaan ja haukkumaan muita heidän sanomistensa ja mielipiteidensä perusteella? Mistäköhän sinä kuvittelet suuressa viisaudessasi tietäväsi minkälaisessa hyvinvoinnissa minä elän ja miten niukasti? Jos et muuta pysty kuin menemään henkilökohtaisuuksiin, niin ole yksinkertaisesti hiljaa. Vai pitäiskö täällä nykyään hakea kirjoituksiinsa hyväksyntä sinulta?

Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Törni sanoi:
Mistäs sinä tiedät, jotta asuuko Black leopard ekosähkötalossa, kierrättää kaiken mahdollisen ym?:wink:

Knoukka

Well-known member
kouvotsvoni sanoi:
Mistäs sinä tiedät, jotta asuuko Black leopard ekosähkötalossa, kierrättää kaiken mahdollisen ym?:wink:
Törni nyt menee alta riman henkilökohtaisuuksiin muutamassa muussakin kohtaa ja ainakin mun mielestäni aika ikävällä tavalla joissain paikoin. Eikä tunnu siitä piittaavaan. Mutta omapa on tiensä ja siinäpä ihmetelköön muiden reaktioita.

Törni

Well-known member
kouvotsvoni sanoi:
Siitä, että hän on itse kertonut asiasta ;)

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Anteeksi nyt vain, mutta mikä sinä kuvittelet olevasi arvostelemaan ja haukkumaan muita heidän sanomistensa ja mielipiteidensä perusteella? Mistäköhän sinä kuvittelet suuressa viisaudessasi tietäväsi minkälaisessa hyvinvoinnissa minä elän ja miten niukasti? Jos et muuta pysty kuin menemään henkilökohtaisuuksiin, niin ole yksinkertaisesti hiljaa. Vai pitäiskö täällä nykyään hakea kirjoituksiinsa hyväksyntä sinulta?
Anteeksi nyt vaan herra nirppanokka. Tässä kohtaa, se miten elät, on aika oleellinen asia. Yrität näemmä kiemurella ulos tästä vetoamalla siihen, että minä olen mennyt henkilökohtaisuuksiin? Mutta en minä ole. Minä olen vain todennut että sinä elät kuten muutkin ihmiset.

Älä sinä ryhdy vaatimaan muilta sellaista mihin et itse kykene.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Anteeksi nyt vaan herra nirppanokka. Tässä kohtaa, se miten elät, on aika oleellinen asia. Yrität näemmä kiemurella ulos tästä vetoamalla siihen, että minä olen mennyt henkilökohtaisuuksiin? Mutta en minä ole. Minä olen vain todennut että sinä elät kuten muutkin ihmiset.

Älä sinä ryhdy vaatimaan muilta sellaista mihin et itse kykene.
Siis mitä!? Missä minä olen vaatinut muita elämään Linkolan elämantyylillä? Tai väittänyt tekeväni sitä itse? Olen pääasiassa pyrkinyt herättämään ihmisiä ajattelemaan asioita ja kuluttamista omassa elämässään ja miten nitä voisi jokainen halutessaan muuttaa. En taatusti ole täydellinen - enkä edelleenkään ole sitä väittänyt - mutta jotain kuitenkin väitän tekeväni oikeinkin.

Miten sinä muuten taasen väität tietäväsi miten minä elän?

Eikö sinusta "helvetin äijä" - niin vaikuttavalta kun se omalla tavallaan kieltämättä kuulostaakin - ole henkilökohtaisuuksiin menemistä?

Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Virkistä ihmeessä muistia :thumbup:

Missä olen kertonut?
*virkistää*

Black Leopard sanoi:
Kiitos erittäinkin aiheellisesta kysymyksestä :ahem: :)

Pyrin yksinkertaisesti välttämään kaikkea turhaa kulutusta. Eli säästän niin sähköä, vettä, ruokaa kuin yleensä kaikkea muutakin niin pitkälle kuin inhimillisesti mahdollista. Tunnustan kuitenkin suoraan että olen kaukana täydellisestä ja varsinkin Linkolan tasosta (sitä en kuitenkaan muiltakaan liene missään tekstini kohdassa 110% vaatineeni)

Eli omistan niin television/digiboksin sekä DVD-tallentimen, stereot, kännykän, tietokoneen...ym normaalia kodintekniikkaa. Kuitenkin mitään näistä tai muustakaan omaisuudesta ei ole ostettu lyhyellä tähtäimellä vaan AINA sen perusteella, mikä on aidosti laadukkain ja kestävin. Olkoon sitten hinnaltaan vaikka miten reilusti muita arvokkaampi.

Esimerkkinä voisi ottaa niinkin pienen asian kuin sytkän: Itse suosin Zippoa siitä hyvin ymmärrettävästä ja yksinkertaisesta syystä, että se on oikein hoidettuna ja huollettuna elinikäinen kumppani ja antaa siihen sijoitetulle rahalle 110% täyden vastineen. Voi ehkä jonkun mielestä kuulostaa naurettavalta, mutta kun asiaa miettii normaalikuluttajan kannalta, niin se on itseasiassa kaikkea muut. Kertäkäyttöinen kaasusytytin on kaasun loppumisen jälkeen ympäristössä jätteenä. Näitä aktiivitupakoitsija käyttää pahimmassa tapauksessa elämänsä aikana satoja tai tuhansia jotka kaikki ovat käyttönsä jälkeen kuormittamassa luontoa.

Omistan myös auton, mutta sitä käytän vain todella harkitusti, mahdollisimman taloudellisella ajolla. Tarkempia kuvauksia välttääkseni, voin sanoa sen olevan luokkaa Micra, niin fyysiseltä kooltaan kuin moottorin litratilavuudeltaan, sekä reilusti yli kymmenen vuotta vanha - kuitenkin jo katalysaattorilla varustettu.

Yhteenvetona voi kaiketi sanoa että, eräs asia mitä köyhän viimeisenä kannattaa tehdä, on ostaa halpaa. Se on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä kalleinta mahdollista kaikkien osapuolten kannalta - tärkeimpänä luonto.

Off-Topic

Well-known member
Jeps; ahkeraa Zippon käyttöä, niin on pian yks kuluttaja vähemmän. Viikon ympäristöteko.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Mielenkiintoista. Jos sanon että omistan television, kännykän ym olen siis automaattisesti kaiken ennen sanomani petturi? :rolleyes: :doubtful:

Pitäisikö sinusta siis ollakseen uskottava, kirjoittajan elää vielä Linkolaakin askeettisemmin: Maakuopassa vailla mitään yhteyksiä ulkomaailmaan?

Tai toisaalta tuo kyllä sinänsä paljastaa sangen hyvin logiikkasi. Mielestäsi kukaan joka ei elä em tavalla, ei ole oikeutettu hiiskahtamaan sanaakaan asiasta, koska sinusta maailman ongelmille ei kuitenkaan kukaan voi yhtään mitään ja se että hommalle voisi ehkä sittenkin jotain - ja jopa ilman mainostamaasi elintason täyttä nollaamista, ei enää sopisi ollenkaan yhteen linjasi kanssa.

Linkola muuten omistaa pakastimen x2, radion sekä ilmeisesti nykyään myös lankapuhelimen ja ennen miehellä oli jopa henkilöauto. Joten mitä keksisit seuraavana?

Viimeksi muokattu: