Imola GP

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Turha koittaa Ferrari voittaa !!!

Monty normaalisti vikisee jälleen omiaan. Jos tilanne olisi ollut toisinpäin niin Bablo olisi sulkenut oven aivan samalla tavalla. Monty muuten muodostaa Ron-sedän kanssa aivan loistavan parin. Toivottavasti Suuri Saatana jatkaa vielä ensi kaudelle niin päästään kuulemaan vikisemistä duetossa.
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Kukaan ei tainnut panna merkille kuinka Montoya blokkasi jo lähdössä paremman startin ottanutta Ralfia. Ralf oli sisäkautta tulossa useasta autosta ohi ja olisi voinut päästä jopa veljensä eteen jos Montoya ei olisi änkenyt tielle. Tosan tapauksessa Montoyan on mielestäni turha syyttää Schumia, koska kaikki tietävät että Montoya olisi itse vastaavassa tilanteessa toiminut täysin samalla tavalla kuin Schumi. Heti perään piti blokata uudestaan Ralfia että Sato pääsi ohi ja jäi tulpaksi eteen. Ralf olisi helposti ottanut nelossijan muuten.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ferrari 4ever sanoi:
Hienoa, että Ferrari sai jätettyä voitokkaat jäähyväiset radalle, josta aika on ajanut ohitse. Samaa rataa parin viikon päästä kiitos! :thumbup:
Tota, jos radalle just jätettiin jäähyväiset, niin miksi sillä sitten ajettaisiin parin viikon päästä:doubtful:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever sanoi:
Pieni kurkkaus forumille on paikallaan. On mukava nähdä, että suuret puheet ovat - jälleen kerran - muuttuneet pieneksi vikinäksi neljän kilpailun jälkeen. Ferrari kulkee voitosta voittoon ja Mclaren konerikosta konerikkoon. Tosin propsit Kimille siitä, että sai avattua pistesaldonsa Imolassa. Minardit on ohitettu taulukossa!

Säälittävää itkemistä Montoyalta, joka itse on rymistellyt kilpakumppaneita ulos radalta. Mies onnistui puhumaan itsensä pussiin yhdellä lauseella. Ensin tölväistiin Schumacheria ja sitten puolustettiin omaa blokkailua, joka kohdistui Ralfiin.

Hienoa, että Ferrari sai jätettyä voitokkaat jäähyväiset radalle, josta aika on ajanut ohitse. Samaa rataa parin viikon päästä kiitos! :thumbup:
Voi ei!:D Tätä emme kaivanneet! Nyt on rakentavaa keskustelua luovia henkilöitä paikalla!:nope:
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Charlie sanoi:
Pistesijoilla oli tasaista kisaa koko ajan, mutta eipä tuo rata anna juuri mahdollisuuksia ohituksiin. Viimeisilläkin kierroksilla oli kuljettajia kymmenysten päässä toisistaan. Ensimmäinen kierros oli hyvä kaikkine kiilailuineenkin. Schumilla oli ihmeellisiä vaikeuksia päästä vauhtiin, ja Williams-kuljettajat ottivat melkoisia riskejäkin.
Tämän radan TODELLINEN ongelma on juuri se että ohittaminen on lähes mahdotonta, mikä teki tästäkin kisasta aika värittömän. Paras hetki oli eka kierros, missä säpinää riitti.

Schumi/Ferrari ansaitsevat pisteet voitosta. Maikkelin eka stoppi oli täysosuma niin ajoituksen kun suorituksen osalta. Kun Jenson ei ollut päässyt alussa karkuun, niin homma oli siltä osin selvä. Hienoa että Jenson sai kuitenkin kakkostilan, mikä on tähänastisen uran paras

Montoyan/Schumin taistelu oli kisatilanne. Ohitusta pitää joskus yrittää röyhkeästikin, mutta olikohan Montoyan yritys sittenkin vähän liian kovalla riskillä tehty? Hyvä ettei kummallakaan mennyt auton osia rikki.

Selkeimmät pettymykset olivat Rubens, DC ja Webber. Kimillä sentään oli edes pieni muru onnea: Saton keskeytyksen myötä yksi piste. Ihan hyvä ajo kaikkien vastoinkäymisten jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Lintu sanoi:
Kukaan ei tainnut panna merkille kuinka Montoya blokkasi jo lähdössä paremman startin ottanutta Ralfia. Ralf oli sisäkautta tulossa useasta autosta ohi ja olisi voinut päästä jopa veljensä eteen jos Montoya ei olisi änkenyt tielle. Tosan tapauksessa Montoyan on mielestäni turha syyttää Schumia, koska kaikki tietävät että Montoya olisi itse samaisessa tilanteessa toiminut täysin samalla tavalla kuin Schumi. Heti perään piti blokata uudestaan Ralfia että Sato pääsi ohi ja jäi tulpaksi eteen. Ralf olisi helposti ottanut nelossijan muuten.
Asiatekstiä. Montoya tuhosi Ralfin kisaa ensimmäisen kierroksen aikana oikein kunnolla. Ralf sai loistavan lähdön, mutta Juan blokkasi tien. Heti sen jälkeen kun Schumi oli kiilannut Juania, tämä teki aivan saman Ralfille (vielä suoralla kovemmassa vauhdissa) ja pakotti tämän nurmikolle. Samassa Sato tosiaan pääsi vielä Ralfin edelle hidastelemaan. Että semmosta.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
kouvotsvoni sanoi:
Schumacherille + + +
Ferrarille +
Nuo meni nyt kyllä väärinpäin. Schumi ajoi puhtaan hyvän kisan niinkuin lähes kaikki kuljettajat. Miksei esim. Kimi saanut 3+++?

Ferrari sen sijaan oli aivan ylivoimanen.

Rubensiin vertaamalla ei kannata perustella, koska auto oli aivan eri asetuksissa, sen näki paljain silmin.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Eniten kisassa mietin, että kuinka tyhmä Oskari Saari oikeasti on, kun hän ihmetteli Schumin ohitusta nappulasta varikkokäyntien aikana. Ei varmaan vieläkään ole keksinyt syytä, miksi Schumacjer pääsi kärkee.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
JOC sanoi:
Eniten kisassa mietin, että kuinka tyhmä Oskari Saari oikeasti on, kun hän ihmetteli Schumin ohitusta nappulasta varikkokäyntien aikana. Ei varmaan vieläkään ole keksinyt syytä, miksi Schumacjer pääsi kärkee.
Kilpailun voitto ratkaistiin siinä vaiheessa kun Button meni varikolle. Ammattitaitoinen selostaja olisi ottanut Schumacherin kierrosajat tuolloin suurennuslasin alle ja yrittänyt päätellä riittävätkö ne ohitukseen.

Tässä vaiheessa idiootti Saari ei kuitenkaan kierrosaikoja paljon seuraillut. Myöhemmin sitten kyllä runsaasti kun niillä ei enää ollut mitään merkitystä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
JOC sanoi:
Eniten kisassa mietin, että kuinka tyhmä Oskari Saari oikeasti on, kun hän ihmetteli Schumin ohitusta nappulasta varikkokäyntien aikana. Ei varmaan vieläkään ole keksinyt syytä, miksi Schumacjer pääsi kärkee.
"Ihmeellistä, jotenkin se vain tapahtui." :D

Voisi nuo MTV3:n porukan muut jäsenet opettaa Saarelle nämä F1:n perusasiat, eli miten auton bensalasti ja varikkokäyntien ajoitus vaikuttavat kokonaistulokseen. ;)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bombay sanoi:
Että tälläinen kisa tällä kertaa:mad_old: :mad_old: :mad_old:

Ihmettelen vain miten Rubens onnistuu olemaan noin hidas
täydellisellä autolla:confused: :confused: :confused:
Elä ihmettele, Barrichello ei ole hidas eikä aja täydellisellä autolla. Tällä kertaa hän jäi rellujen taakse. Ei Barrista mestariksi oo, jopa minä tiiän sen, mutta hiffaattakohan te että Schumi on ylivoimaisesti paras kuski, BAR:llä hän olisi myös voittanut...

Hän on herrra ja hitalko :jaska:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Charlie sanoi:
"Ihmeellistä, jotenkin se vain tapahtui." :D

Voisi nuo MTV3:n porukan muut jäsenet opettaa Saarelle nämä F1:n perusasiat, eli miten auton bensalasti ja varikkokäyntien ajoitus vaikuttavat kokonaistulokseen. ;)
En usko että Saari on tyhmä mies. Häntä ei vain kiinnosta ja se paistaa läpi. Ote on vähän sellainen, että "selostetaanpas tässä nyt yksi autourheilukisa alta pois". Leipäselostaja, usko puuttuu.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Charlie sanoi:
"Ihmeellistä, jotenkin se vain tapahtui." :D

Voisi nuo MTV3:n porukan muut jäsenet opettaa Saarelle nämä F1:n perusasiat, eli miten auton bensalasti ja varikkokäyntien ajoitus vaikuttavat kokonaistulokseen. ;)
Nimenomaan tuo kierros 10 jolloin MS ajoi kilpailun nopeimman kierroksen (1.20.411) oli voiton kannalta ratkaiseva.

Tämä kierros meni Saarelta autuaasti ohi. Mutta eihän se nyt paha moka ole jos selostaja ei huomaa kilpailun ratkaisua :D
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Jonkunlaiset säännöt tossa radalla kisaamisessa pitäisi olla. Sisältääkö sääntökirja edelleen "klassikon", edellä ajava saa valita ajolinjansa ja siihen olennaisesti liittyvä, ajolinjaansa saa muuttaa ainoastaan kerran? Ainakin näitä sääntöjä rikotaan nykyään ihan pikku formuloiden tyyliin. Suoralla blokataan ja ei sitten suostutakaan ajamaan seuraavaan mutkaan väärää ajolinjaa, vaan hakeudutaan optimi ajolinjalle takaisin. Tälläisiin useisiin ajolinjan muutoksiin tulisi saada tuomaristolta jonkinlainen linjanveto.

Mielestäni Bahrainin tuomariston jälkikäsittelyssä Halfille pistetty varoitus Saton rusikoinnista, muistutti erehdyttävästi Half versus Alonso tilannetta Imolassa. Alonso meni kanttarille niin paljon kuin vain oli turvallista mennä, saksalainen jätti taas liian vähän tilaa. Jos tuomaristo ei anna Halfille lisää huomautuksia niin jommassa kummassa kisassa on tehty väärä päätös. Jos samalla linjalla tuomaristo jatkaa niin varoitus olisi mielestäni oikein. Millaisia muunlaisia näkemyksiä teillä on?

Oliko Half jo Montyn rinnalla ekalla kierroksella, kun Monty pisti oven kiinni? Kuvakulma etuvinkkelistä ei ollut kovin selventävä. Nämä kaikki tälläiset olisi aihetta katsoa tuomariston toimesta lävitse kisan jälkeen. Ei varoitusten antamis kynnyksen tarvitsisi olla edes kovin korkea niin alkaisivat kuljettajat tajuamaan, että on jokin tolkku oltava noissa omissa tekemisissä.

En tietenkään haluaisi automaattisia rangaistuksia jokaisesta ohitusyrityksestä, mutta pitkällä aikavälillä tälläinen "selkeä" linjanveto voisi auttaa. Jos kuljettajat tietäisivät millaisia ovien sulkemisia ei sallita niin niiden määrän olettaisi laskevan.

Elikkäs lopullinen yhteenveto selkeyttämään tilannetta. Viralliset varoitukset jakaisin Ralfille (Alonson blokkaus), IsolleShumille (ajolinjan vaihtaminen enemmän kuin kerran) ja Montylle (Ralfin blokkaus). Kolmesta varoituksesta 2 minuuttia jäähyä...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ilmari sanoi:
Kilpailun voitto ratkaistiin siinä vaiheessa kun Button meni varikolle. Ammattitaitoinen selostaja olisi ottanut Schumacherin kierrosajat tuolloin suurennuslasin alle ja yrittänyt päätellä riittävätkö ne ohitukseen.

Tässä vaiheessa idiootti Saari ei kuitenkaan kierrosaikoja paljon seuraillut. Myöhemmin sitten kyllä runsaasti kun niillä ei enää ollut mitään merkitystä.
Paljon parjattu Kyllönen hoiti tuon juurikin noin kuin olisi pitänyt.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Hieman kyseenalaistaisin Ferrarin "ylivoimaisuutta". Kalusto on varmaankin kaikilla osa-alueilla paras tai vähintään tasoissa muiden kanssa, mutta "ylivoimainen" termi ei oikein kuvaa tilannetta, jossa 1B kuljettaja ajelee täysin letkan ehdoilla koko kisan.

Rataprofiili mahdollistaa osittain tollaisen letkaan tarttumisen, muttei mielestäni esimerkiksi Ferrari tallin taktiikka pöydältä löytynyt aseita vastata edessä matelevien rellujen tai Halfin haasteeseen. Lienee selvää ettei tollaisessa tilanteessa ole optimaalista tulla varikolle samalta kierrokselta kuin edessä köröttelijä. Renkaiden pidosta riippuen kierros ennen tai jälkeen saattaisi ratkaista tilanteen takana olijan eduksi. Toisena vaihtoehtona näkisin tilanteen, jossa tankataan bensaa enemmän ja otetaan suosiolla turpaan stopilla, mutta kuitataan asemat muuten hieman nopeammalla autolla, seuraavan lyhyemmän stopin avulla.

Tuo nykyinen Ferrari (samoin kuin voitokas F2002 malli) vaikuttaisi optimoidun "kärjestä karkuun" -taktiikkaa varten. Väittäisinkin että Ferrari on lyötävissä yksittäisissä kisoissa, jos jokin muu kärkitalli pistää molemmat kuljettajansa tavoittelemaan yhteistä päämäärää. Toinen auto uhrataan kisan alussa ja aika-ajoissa kuivan tankin taktiikan avulla estämään Ferrarien pakeneminen. Näin toiselle autolle saataisiin laadittua Ferrareista poikkeavampi varikko strategia, jonka turvin pyrittäisiin saamaan etua. Wiljameista ei taida olla "yhteisenedun" tavoitteluun tällä kaudella, mutta ehkä muilta vois onnistua.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Punainen sanoi:
En tietenkään haluaisi automaattisia rangaistuksia jokaisesta ohitusyrityksestä, mutta pitkällä aikavälillä tälläinen "selkeä" linjanveto voisi auttaa. Jos kuljettajat tietäisivät millaisia ovien sulkemisia ei sallita niin niiden määrän olettaisi laskevan.

Elikkäs lopullinen yhteenveto selkeyttämään tilannetta. Viralliset varoitukset jakaisin Ralfille (Alonson blokkaus), IsolleShumille (ajolinjan vaihtaminen enemmän kuin kerran) ja Montylle (Ralfin blokkaus). Kolmesta varoituksesta 2 minuuttia jäähyä...
Sellainen voisi olla hyvä ratkaisu, että se joka örveltää joutuu päästämään toisen ohi. Vaatisi tietysti erittäin nopeaa toimintaa tuomareilta, mutta luulisi olevat mahdollisuuksien rajoissa. Sen jälkeen homma taas jatkuisi. Hommassa säilyisi mielenkiinto kun taistelu jatkuisi tavallaan heti uudestaan. Varikon läpiajaminen on hieman liian ankara rangaistus. Kisa on heti ohi ilman turva-autoa tai muuta vastaavaa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed sanoi:
Niin siinä siis paplon valitsema ajolinja johti nurmikolle kun schumi piti omansa. Mitä epäselvää tuossa oikein on ? Eikös paplo ja kimi ole kuuluisia siitä että tuumaakaan ei anneta periksi. Miksi siis schumin pitäisi antaa. Kun räkä teki saman tempun schumille vuosi sitten niin jo oli upeaa ja mahtavaa ja siistäs sait.
Montoya ja Räikkönen ajavat tuumaakaan periksi antamatta, mutta antavat toiselle aina tilaa! Schumi ajaa periksi antamatta ja kiilaa muut ulos radalta. Tänään nähtiin se taas.

Schumi ei tunnu millään hyväksyvän sitä, että hänet ohitetaan. Jos joku on tulossa ohi, AINA kolisee. Ja yleensä Montoyan kanssa. On se kummallista... Parhaina esimerkkeinä nyt tämä San Marinon GP 2004, Indianapolis 2003 Euroopan GP 2003 ja Malesian GP 2002... :thumbdown Joko "aliohjataan" toisen kylkeen tai sitten ajetaan "vahingossa" mutka hieman leveäksi ja "vahingossa" kiilataan toinen nurmikolle. En voinut kuin nauraa, kun Schumi väitti lehdistötilaisuudessa ettei muka nähnyt Montoyaa. Ajaako Schumi silmälaput silmillä!?! Samanlaisen tempun Schumi teki Damon Hillille Spassa 1995.

Australiassa 2003 Kimi kyllä jätti tilaa Schumille. Schumi jarrutti itse itsensä pihalle. Schumi oli nurtsilla ja vasta sen jälkeen Kimi palasi mutkan sisälinjalle. :frank:
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Minusta nuo kaikki ohitusyritykset ns. kiilailuneen olivat niitä tilanteita, joita voidaan kutsua normaaleiksi kilpailutilanteiksi.

Ohituksia ei voi tulla, ellei edes yritetä. Toivottavasti noista ei rangaista ketään.
 
Ylös