Käytätkö silmälaseja?

Joudutko käyttämään silmälaseja?

  • Kyllä

    Äänet: 80 52,6%
  • En

    Äänet: 69 45,4%
  • Lukiessa, mutta ei muulloin

    Äänet: 3 2,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    152

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Moe Szyslak sanoi:
Menkää pässit laserleikkaukseen.

Ette kadu.
Faija on luvannu maksaa mut silti on menny jo vuosikymmen funtsiessa.

Kaasomme meni leikkaukseen mutta tulikin "ennallaan" takaisin. Silmänpaineet eivät kuulemma olleet leikkaukselle sopivat, masensi häntä voimakkaasti.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Eipä tämä "yksisilmäisenä" eläminen tunnu lainkaan ongelmalliselta. Etäisyydet olen pystynyt havaitsemaan vähintään normaalisti. Pesistä pystyn pelaamaan kopparina ongelmitta :thumbup:
 

Rintintin

Karanteenikapiainen
Liittynyt
28.9.2004
Viestit
753
Valitettavasti tällaiset sottaiset rillit tässä silmien edessä möllii.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Re: Re: Käytätkö silmälaseja?

Nasse-setä sanoi:
Älä helvetissä?
Huomasin kyllä tuon typon melkein heti kirjoitettuani, mutta mielenkiinnosta odotin, että onko kolmas vai jopa viides postaus jossa tuosta huomautetaan. Yllättävän paljon arvasin pieleen. :ahem:
Mutta odotukseni palkittiin, tulihan se sieltä. :D
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Eräs tuttuni on käyttänyt viisitoista vuotta piilareita tyyliin päähän-ja-kuukauden-parin-päästä-uudet. Siis koko ajan linssit asemassa eikä mitään ongelmia. Outoa settiä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
OoPee sanoi:
Sorry jos menee liian henkilökohtaiseksi uteluksi (jätät sitten vaan vastaamatta :)), mutta mistäköhän sairaudesta mahtanee olla kyse ja miten se vaikuttaa näkökykyyn? Jotenkin vaan hämää toi, että käsittääkseni sulle ei myönnetä edes ajokorttia, mutta et kuitenkaan ihan välttämättä näköjään lasejakaan tarvitse? Eli kuinka hyvin sä näet ilman laseja?
Eli siis suomennettuna kyseessä on "synnynnäinen silmänpohjanrappeuma" joku retinoscisis latinaksi.

Ihmisellä on tarkannäönalue siinä aivan näkökentän keskipisteessä. Siinä on siis tavallaan pieni piste, jolla ihminen näkee muita näköalueita huomattavasti tarkemmin.

Tauti/vamma ilmenee niin, että siinä kohtaa, jossa muilla on tarkannäön alue, mulla on vain "sumea" kohta. vähän niinku just siihen eteen olis vedetty harmaa teippi. :p Itse en tietysti tuota harmaata näe, vaan näen vain mitä sen pisteen ympärillä on. Taittovikaa kun mulla ei ole, niin lasit ovat vähän niin ja näin, että auttaisivat mitään. Lähinnä nää mun lasit vaan suurentavat maailmaa, niin näkis edes vähän enämpi, ku sen mitä normisti näkee.

Suurimmat ongelmat olleet koulussa taululle näkeminen, ja nykyään jos odotan bussia jonkun isomman tien varrella, jossa autojen nopeudet kasvavat yli 50km/h, niin en välttämättä kerkeä nähdä bussinumeroa kun se on mennyt jo ohi. Näillä pienemmillä kaduilla onneks näen, ja bussin pysäyttäminenkin onnistuu. Tuon syyn takia, etinkin aina sellaiset pysäkit, joissa bussi kääntyis juuri risteyksestä siihen ja mulla olis aikaa tiirata sitä nummeroa.

Onneks noi bussit aika hyvin menee aikataulujen mukaan, ja lisäksi ovat useasti eri värisiä, niin tulee napattua huonommastakin paikasta se oikea linja - yleensä.

Nii ja leikkausta tähän jutskaa ei ole vielä olemassa.

Tämmönen, toivottavasti selvensi.

EDIT: Unohtu sanoa, että tää on myös perinnöllinen, eli kulkee tosiaan geenreissä. Mulla on tää, samoin serkkupojalla. Omatkin ipanat sitte joskus voivat tän saada, tai heidän lapsensa... :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
McMike sanoi:
Jotenkin minulla oli mielikuva Olgasta sellaisena silmälaseja käyttävänä kainuun tyttönä.:D

No joo, kannattaisko käydä lääkärissä, ettei olisi vaan kaihista kysymys, sen kun voi nykyään hoitaa nätisti laserleikkauksella.
No nyt on varattu aika silmälääkärille. Tarkistetaan onko sälekaihtimet kasvaneet silmiinkin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Dominic sanoi:
Eli siis suomennettuna kyseessä on "synnynnäinen silmänpohjanrappeuma" joku retinoscisis latinaksi.

Ihmisellä on tarkannäönalue siinä aivan näkökentän keskipisteessä. Siinä on siis tavallaan pieni piste, jolla ihminen näkee muita näköalueita huomattavasti tarkemmin.

Tauti/vamma ilmenee niin, että siinä kohtaa, jossa muilla on tarkannäön alue, mulla on vain "sumea" kohta. vähän niinku just siihen eteen olis vedetty harmaa teippi. :p Itse en tietysti tuota harmaata näe, vaan näen vain mitä sen pisteen ympärillä on. Taittovikaa kun mulla ei ole, niin lasit ovat vähän niin ja näin, että auttaisivat mitään. Lähinnä nää mun lasit vaan suurentavat maailmaa, niin näkis edes vähän enämpi, ku sen mitä normisti näkee.

Suurimmat ongelmat olleet koulussa taululle näkeminen, ja nykyään jos odotan bussia jonkun isomman tien varrella, jossa autojen nopeudet kasvavat yli 50km/h, niin en välttämättä kerkeä nähdä bussinumeroa kun se on mennyt jo ohi. Näillä pienemmillä kaduilla onneks näen, ja bussin pysäyttäminenkin onnistuu. Tuon syyn takia, etinkin aina sellaiset pysäkit, joissa bussi kääntyis juuri risteyksestä siihen ja mulla olis aikaa tiirata sitä nummeroa.

Onneks noi bussit aika hyvin menee aikataulujen mukaan, ja lisäksi ovat useasti eri värisiä, niin tulee napattua huonommastakin paikasta se oikea linja - yleensä.

Nii ja leikkausta tähän jutskaa ei ole vielä olemassa.

Tämmönen, toivottavasti selvensi.

EDIT: Unohtu sanoa, että tää on myös perinnöllinen, eli kulkee tosiaan geenreissä. Mulla on tää, samoin serkkupojalla. Omatkin ipanat sitte joskus voivat tän saada, tai heidän lapsensa... :dunno:

Sori, mulla meni toi vastaus ohi öö.. silmien :rolleyes: Eli siis kyseessä on tauti, jonka kanssa kyllä pärjää, mutta joka kuitenkin enemmän tai vähemmän vaikeuttaa normaaleja jokapäiväisiä asioita? Kehittyykö tuo tauti tuosta suuntaan tahi toiseen vai onko nykyinen tila, se joka tulee ilman mahdollisia operaatioita (ehkä semmoinen tulevaisuudessa on mahdollista) seuraamaan sua hautaan saakka?

Tsemiä!
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
Ennen käytin kunnes muutama vuosi sitten kävin leikkauttamassa likinäön pois. Toimenpiteestä löytyy yllin kyllin tietoa kun hakee sanoja Zyoptix lasik.

Toipuminen oli hämmästyttävän nopeaa. Leikkauksen jälkeen oli täydellinen näkö jo samana iltana. Silmätippoja ja suojalaseja (ulkona esim. pyöräillessä) piti käyttää jonkin aikaa. Töitä pystyi tekemään tietokoneen ääressä suunnilleen samantien.

Ainoa ihmeellisyys on että kovan rasituksen yhteydessä (esim. pyöräilyä tai rullaluistelua kovalla sykkeellä) näkö voi mennä epätarkaksi. Ongelma poistuu treenin jälkeen itsekseen parissa tunnissa.
 

tania

Well-known member
Liittynyt
9.4.2001
Viestit
1587
Sijainti
NeverNeverLand
Käytän silmälaseja ainoastaan sisätiloissa. Ulkona en omasta mielestäni tarvitse enkä oikein osaakaan siellä niitä käyttää.
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
tania sanoi:
Käytän silmälaseja ainoastaan sisätiloissa. Ulkona en omasta mielestäni tarvitse enkä oikein osaakaan siellä niitä käyttää.
Niitä käytetään ulkona ihan samalla tavoin kuin sisälläkin. :cool:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Hmm. alkaa kiinnostaa MILLAISET ne tanian SISÄsilmälasit nyt sitten oikein ovat jos niitä ei oikein ulkona voi käyttää :confused:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mä kokeilin piilolaseja viime kuussa, ne oli aika mukavat, helppo laittaa ja poistaa, ja oli huomaamattomat. Mulla vain on hieman kuivat silmät ja sisällä sen alkaa tuntea joskus. Mut muuten mukavat ja voi käyttää jossain jos haluaa nähdä, mut ei halua pitää laseja.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Nyt en ole kuukauteen käyttänyt piilareita, joten menee taas uuden opetteluksi... just kun alkoi sujua :frown:
 

tania

Well-known member
Liittynyt
9.4.2001
Viestit
1587
Sijainti
NeverNeverLand
Mutku sanoi:
Hmm. alkaa kiinnostaa MILLAISET ne tanian SISÄsilmälasit nyt sitten oikein ovat jos niitä ei oikein ulkona voi käyttää :confused:
No tuota..ei ollut tarkoitus täällä avautua MUTTA on täysin mahdollisen ja mahdottoman rajalla käyttää laseja ulkona. Mie tunnen itseni kääpiöksi! Maa on niin lähellä ja se ei tunnu miellyttävältä. :eek:

Kerronpa nyt, että miulla on ollu silmälasit 7 vuotta ja olen yrittänyt opetella käyttämään laseja myös ulkona. Vahvuudetkin on sopivat.

Siispä lopputulos on etten tarvitse laseja ulkona liikkuessani..tarvitsen vain apusilmät.
 
Ylös