Lapo Elkannin ”vahinko” Facebook-päivityksen kanssa ei varmasti ollut vahinko. Hän ymmärtää tarkkaan, että Ferrari julkaisee kuskinsa, kun sen aika on. Ohje Facebook-tekstiin tuli todennäköisesti isoveljeltä.
Tarkoitusta voimme vain arvuutella.
Joten tehdään niin.
Ferrarin kuskipäätösprosessiin liittyy jo nyt niin paljon ristiriitaisuuksia, ettei oikeastaan mihinkään julkisuudessa liikkuvaan ”tietoon” kannata luottaa. Perinteisesti talli on julkistanut ajajansa viimeistään Italian GP:n yhteydessä.
- Maurizio (Arrivabene) on tallipäällikkö, ja hän lopullisesti tekee ratkaisun. Mutta luonnollisesti hän keskustelee siitä minun kanssani, uudeksi toimitusjohtajaksi valittu Louis Camilleri kuvaili kuskien valintaprosessia.
Julkisuudessa sekä Rauta-Mauri että Camilleri on laskettu Kimi Räikkösen leiriin.
- Tunnen Kimin äärettömän hyvin. Hän on ollut läheinen ystäväni jo pitkän aikaa, Camilleri alleviivasi.
Italialaislehdissä esiintyy kuitenkin ”varmana” tietona, että puheenjohtaja Elkann olisi tehnyt jo päätöksen Charles Leclercin eduksi. Elkann haluaisi teorian mukaan kunnioittaa edesmennyttä oppi-isäänsä Sergio Marchionnea ja lunastaa tämän lupauksen monacolaisnuorukaiselle.
Mitä se kertoisi Ferrarin hierarkiasta, jos sekä tallipäällikkö että toimitusjohtaja joutuisivat joustamaan jossain niin tärkeässä kuin kuskivalinnassa?
Entä miksi entinen Ferrari-kuski Mika Salo oli niin vakuuttunut, että Räikkönen ilmoittaisi oman F1-uransa päättymisestä juuri Monzassa? Miksi La Gazzetta dello Sportin F1-toimituksen päällikkö Luigi Perna kirjoitti, että Arrivabene olisi kertonut Räikköselle Leclerc-päätöksestä jo ennen Italian osakilpailua?
Voisiko olla, että Ferrarin lehdistöä lähellä olevat syväkurkut vuotavat nyt tietoa Leclercin sopimuksesta jonkun tietyn syyn takia?
Ja voiko olla, että juuri siksi se ei pidä paikkaansa?
Formula ykkösiin liittyy hyvin paljon suoranaista valehtelua. Siksi sanojen lisäksi kannattaa katsoa spontaaneja reaktioita.
Räikkönen ajoi Monzassa uransa 18. paalupaikan. Heti sen varmistumisen jälkeen Arrivabene otti Minttu-vaimon karhumaiseen syleilyyn ja nosti tämän ilmaan.
Oliko se sellainen ele, jota odottaisit ihmiseltä, joka on juuri irtisanonut aviomiehesi?
Yksi palapelin osa liittyy Haas-talliin ja sen ensi kauden kuskeihin. Tiettävästi Ferrarin esittämä polku veisi Leclercin vielä vuodeksi kasvamaan korkoa jenkkitalliin, jonka jälkeen hän olisi kypsä ottamaan Räikkösen paikan - siis kaudella 2020.
Tallin omistaja Gene Haas olisi kuitenkin kyllästynyt hiljaisen yhtiökumppanin asemaansa. Haas olisi halunnut Leclercin päivähoidosta tuntuvan alennuksen ensi kauden moottorikauppaan.
Ferrari oli tiettävästi torjunut alennusvaatimuksen.
Haasin neuvotteluasemat paranivat kuitenkin selvästi Force India -tallin muutosten myötä. Nyt myös Esteban Ocon on vapailla markkinoilla, ja ranskalaisen sopimusasioita hoitava Toto Wolff on kovasti työntämässä suojattiaan Haasille.
Oikeastaan Oconille ei ole muita järkeviä vaihtoehtoja enää jäljellä.
Haas voi siis kuvitella pitävänsä kaikkia valtteja käsissään. Sitä kuvitelmaa voidaan murtaa vain siten, että tiedotetaan Leclerc-sopimuksesta mahdollisimman uskottavasti - vaikka se ei pitäisi paikkaansa.
Gene Haasin uhkapeli voi nimittäin päätyä myös siihen, että hän maksaa täyden hinnan F1-moottoreistaan ja tahkoaa ensi kaudenkin Romain Grosjeanin kanssa.
Ferrari todennäköisesti estäisi Oconin Haas-sopimuksen. Mersu-akatemialaisen liittymistä farmitalliin ei varmasti katsottaisi hyvällä.
- Kun otimme Estebanin Gravitylta (aiempi manageritoimisto), tunsimme, että hän tarvitsee tukeamme. Mutta meidän apumme kantaa ainoastaan formula ykkösiin asti, sen jälkeen se on oikeastaan vain haitaksi näille kavereille, Wolff pyöritteli tällä viikolla.
- Meidän pitää myös harkita Oconin vapauttamista.
Mihin siis voimme luottaa?
- Emme ole päättäneet vielä. Mutta kun teemme päätöksen, kerromme siitä välittömästi, Camilleri linjasi Ferrarin tiedotuspolitiikkaa Monzassa.
Siihen nyt ei ainakaan kannata luottaa.
JANNE PALOMÄKI