Kypros

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mäkinen kolumnissaan näytti sulkevan lähes kokonaan pois tahallisen vilpin mahdollisuuden ja arveli, ettei tiimit niin huolimattomia ole, että tekisivät moisen virheen. Tosin samaan hengenvetoon muistutti, että Mitsubishin taannoinen turbosählinki johtui juuri huolimattomuudesta; mitään hyötyä siitä ei saanut.

Jos Marcus diskataan, niin mm-sarjan kannalta olisi hyvä, että myös Sebastien Loeb kokisi saman. Mielestäni Loeb on isoin este Marcuksen mestaruushaaveille. Kun päästään asfaltille, niin Loeb kerää pisteitä, mutta muuten hyvin pärjäävä Solberg todennäköisesti tulee antamaan tasoitusta aika paljon. Pirelleillä ei voiteta kuivalla asvaltilla.

Itselleni on kehittynyt vakaa näkemys siitä, että Loeb tulee olemaan tuleva rallin valtias. Kaveri on soralla kokemattomampi kuin Solberg ja Märtin, mutta nähdäkseni pystyy jo nyt vähintään samaan vauhtiin kuin edellämainitut. Citroen luultavasti tulee ajan kanssa erottumaan edukseen Fordista ja Subarusta. Nyt toivon, että Marcus hoitaa uudella Peugeotilla kotiin tämän ja seuraavan kauden; sitten saa alkaa Sebastienin aikakausi.

Tulevaisuudessa Loebille saattaa tulla Märtinin ja Solbergin ohella rajuja haastajia. Olettaisin, että Peugeot satsaa moninkertaiseen maastopyöräilyn maailmanmestariin Voulliouziin, joka ajoi Montessa tosi hienosti todella pienellä kokemuksella. Jos itse olisi Peugeotin pomo, niin ottaisin yhteyttä Ruotsalaiseen Mattias Ekströmiin. Kaveri ajoi mielettömällä ammattitaidolla Ruotsin rallin kovatasoisessa N-ryhmässä, vaikka ajaa rallia vain huvikseen. Asvaltille mentäessä DTM-voittajan vauhti ei varmaan heikkene.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Valde sanoi:
Jos itse olisi Peugeotin pomo, niin ottaisin yhteyttä Ruotsalaiseen Mattias Ekströmiin. Kaveri ajoi mielettömällä ammattitaidolla Ruotsin rallin kovatasoisessa N-ryhmässä, vaikka ajaa rallia vain huvikseen. Asvaltille mentäessä DTM-voittajan vauhti ei varmaan heikkene.
Kaveri on vähän aikaa sitten ajanut Skodalla jotain testejä. Toivoi Ruotsin rallin jälkeen saavansa ajaa jonkun asfalttirallin vielä tällä kaudella.

 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Historian varrella monikin rallitiimi on venyttänyt sääntöjä ja moni on käyttänyt vippaskonsteja varsinkin jos tilaisuus on tullut. Yksi klassinen juttu oli Didier Auriolin Monte voitto vuonna 90(saatto olla myös 89...), jolloin Lancia modifioi Didin turboa. Homman nimi meni niin, että esikatsastuksessa Lancian turbojen kuristimet oli plommattu, kuten kaikkien muidenkin turbot. Tällä taattiin, että jokaisen turbossa oli 40 mm kuristin eikä sitä vaihdettu tai poistettu kesken rallin. Katsastuksessa oli tehty kuitenkin yhden turbon osalta sellainen virhe, että sinetti oli laitettu väärin. Kuristin oli mahdollista irrottaa ilman, että sinetti olisi riikkontunut. Tästähän ei Lancia tietystikkään valittanut, vaan laittoi turbon talteen tiukempaa tilannetta varten. Sitten yöpätkällä Didin Lancian kylkeen pultattiin tämä turbo ilman kuristinta ja yht´äkkiä Sainz olikin minuutin päässä.

Kyllä näitä temppuja on käytetty vuosien varrella, niistä vain ei ole aina jääty kiinni.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tänään piti FIA:n julistaa rallin lopulliset tulokset...vaan eipä kuulu mitään. Sopisi FIA:n nykyiseen hasardityyliin jotenkin munata tämäkin juttu.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
pmv sanoi:
Historian varrella monikin rallitiimi on venyttänyt sääntöjä ja moni on käyttänyt vippaskonsteja varsinkin jos tilaisuus on tullut. Yksi klassinen juttu oli Didier Auriolin Monte voitto vuonna 90(saatto olla myös 89...), jolloin Lancia modifioi Didin turboa. Homman nimi meni niin, että esikatsastuksessa Lancian turbojen kuristimet oli plommattu, kuten kaikkien muidenkin turbot. Tällä taattiin, että jokaisen turbossa oli 40 mm kuristin eikä sitä vaihdettu tai poistettu kesken rallin. Katsastuksessa oli tehty kuitenkin yhden turbon osalta sellainen virhe, että sinetti oli laitettu väärin. Kuristin oli mahdollista irrottaa ilman, että sinetti olisi riikkontunut. Tästähän ei Lancia tietystikkään valittanut, vaan laittoi turbon talteen tiukempaa tilannetta varten. Sitten yöpätkällä Didin Lancian kylkeen pultattiin tämä turbo ilman kuristinta ja yht´äkkiä Sainz olikin minuutin päässä.

Kyllä näitä temppuja on käytetty vuosien varrella, niistä vain ei ole aina jääty kiinni.
Lancian päämekaanikko Rino esikuntineen nyt pystyi aikanaan diskauttamaan koko Peugeot teamin San Remossa 1986, kun valitti kisan valvojalle Peugeotin ilmanohjaimista.

Seuraus Lancian Markku Alén voitti San Remossa, ja reilua kuukautta myöhemmin hänestä leivottiin väliaikainen maailmanmestari onneksi Fisa järjesteli tulokset oikeaan uskoon, ja palautti Maailmanmestaruuden Juha Kankkuselle. Se Turbo-kikka tehtiin 1990 Monacossa. Kuin Didi oli puoliminuuttia Sainzin perässä, ennen Turinin yötä.

Turinia edeltävässä huollossa kaivettiin toi sääntöjenvainen turbo esiin. Lähinnä siksi, koska Didi on Ranskalainen ja Fisaa johti Siihenaikaan Ranskalainen Jéan-Marié Balestre homma meni läpi. Balestrelle oli tärkeää saada Monte Carlon voittajaksi Ranskalainen Lancia-kuljettaja, Espanjalaisen Toyota-kuskin sijaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh.., tuo Peugeot vs Lancia @ San Remo 1986 nyt on sellainen keissi, että siinä nyt voi asettua ihan kummalle puolelle tahansa. Itse olen ollut sitä mieltä, että oikein päin ratkaisu lopulta meni, MUTTA kyllähän niistä San Remon kuvistakin näkee, että Pösössä on pohjassa helman poikasta. Se sitten on taas katsastajan sääntökirjan tulkinnasta kiinni, että onko ne "pokkaukset" pohjan vahvikkeita vai helmoja...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, en mäkään Lanciaa lähtisi syyttelemään protestistaan Pösöä kohtaan. Niitähän saa tehdä kuka tahansa kilpailija mistä tahansa kilpailijastaan. Se on sitten tuomarineuvoston ja kattojärjestön asia, mihin ratkaisuihin päädytään. Sinänsä varmaan aivan oikein meni kauden 86 MM-sarja. Kyllä Pösö oli paras auto tuona vuonna. Harmittaa vaan Markun puolesta ettei sitä titteliä koskaan tullut, vaikka ei kai se tänä päivänä Alénia itseään harmita.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Worldrallynews:

Peugeot Sport will appear before the stewards of the Cyprus Rally on May 26 as a result of the scrutineers’ report on the 307 WRCs’ water pumps, leaving the result of the event, won by Marcus Gronholm on the road, in doubt.

The “meeting” - FIA sources rejected the word “hearing” - will be in Paris. So far there has been no hint of a verdict, but it appears that the stewards are not yet entirely satisfied of the cars’ legality.

Citroen will not be summoned before the stewards, raising the possibility that Sebastien Loeb will become the winner if Gronholm is excluded.

World Rally Car rules stipulate that the water pump must be standard. Colin McRae was excluded from third place on the 1999 Monte Carlo Rally when it emerged that his Focus’s water pump was not standard.
Citroen vapautettu syytteistä, mutta Peugeotin osalta asia ei ole vielä aivan selvä. Peugeot kutsutaan "tapaamiseen" tai "kokoukseen". FIA-lähteet vastustavat tässä yhteydessä ankarampaa sanaa "kuuleminen", mikä viitannee siihen, että kokouksen sävy ei ole kriittisin mahdollinen. Vaikuttaisi siltä, että Peugeot säästyisi konkreettisilta sanktioilta.
 
Viimeksi muokattu:

Wasserschwein

Well-known member
Liittynyt
7.7.2003
Viestit
255
Late sanoi:
Ens keskiviikkona tulee varmstus.
Juu, ihan niin kuin tuli tänäänkin... :jaska:

Ärsyttää kun nykyään ei koskaan tiedä onko voittaja oikeasti voittaja kun tuloksia vatvotaan FIAn kabineteissa vielä viikkoja itse kisan jälkeen ennen kuin tiedetään kuka lopulta voitti.

Ei voi olla niin vaikeaa todeta jotakin osaa joko lailliseksi tai laittomaksi. Tai jos se kerran on niin helvetin vaikeaa niin onkohan silloin FIAn säännöt tehty liian monimutkaisiksi/tulkinnanvaraisiksi? :mad_old:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Tässä vielä Ilta-Sanomien uutinen aiheesta:

IS:

Marcus Grönholmin voitto viime viikonlopun Kyproksen MM-rallissa ei saa virallista sinettiään ennen kuin Kansainvälinen autoliitto FIA kuulee Grönholmin Peugeot-tallia. Asia venyy ensi viikon keskiviikkoon eli 26. päivään toukokuuta, jolloin tapaaminen järjestetään. FIA vahvisti asian tänään.

Grönholmin tapauksessa on kyse kisan jälkeisessä katsastuksessa löydetystä eroavaisuudesta Grönholmin Peugeot 307 -auton ja Sebastien Loebin Citroen Xsara -auton vesipumpuissa. Autojen moottorit ovat samanlaiset, ja niiden jäähdyttämiseen on sääntöjen mukaan käytettävä vakioautojen vesipumppua. Peugeotin pumpussa oli käytetty muovia, kun taas Citroenilla vastaava osa oli tehty alumiinista. (STT-AFP)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
patriot sanoi:
Tässä vielä Ilta-Sanomien uutinen aiheesta:

IS:

Marcus Grönholmin voitto viime viikonlopun Kyproksen MM-rallissa ei saa virallista sinettiään ennen kuin Kansainvälinen autoliitto FIA kuulee Grönholmin Peugeot-tallia. Asia venyy ensi viikon keskiviikkoon eli 26. päivään toukokuuta, jolloin tapaaminen järjestetään. FIA vahvisti asian tänään.

Grönholmin tapauksessa on kyse kisan jälkeisessä katsastuksessa löydetystä eroavaisuudesta Grönholmin Peugeot 307 -auton ja Sebastien Loebin Citroen Xsara -auton vesipumpuissa. Autojen moottorit ovat samanlaiset, ja niiden jäähdyttämiseen on sääntöjen mukaan käytettävä vakioautojen vesipumppua. Peugeotin pumpussa oli käytetty muovia, kun taas Citroenilla vastaava osa oli tehty alumiinista. (STT-AFP)
Ainakin jossain väitettiin, että Peugeotin moottorin pohja on uudempaa mallia. Se kuulostaisikin ihan loogiselta siinä valossa, että Peugeotin peruskonstruktio on uudempi kuin Citikalla.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Rally-live:

Is the first win of the 307 compromised?

Marcus Gronholm's winning Peugeot 307 went through a technical inspection after the Cyprus Rally, just like Harri Rovanpera's car. Both of these cars and the two Citroën Xsaras were also closely inspected by the FIA.

The water pump on these cars are being checked out carefully by the FIA, to be sure they are the same design as the ones used on the road car version of the WRC machines.

The regulation stipulates that World Rally Cars must have some of the same basic elements as their road car counterparts, such as the water pumps.

The FIA's decision was supposed to be unveiled today but according to Peugeot Sport's Press officer, this report will be made public only on Friday or even as late as next Monday.

We will have to wait and see to know if the first victory of the Peugeot 307 WRC will be confirmed and if the four drivers of the French teams will be able to keep their championship points acquired in Cyprus.
Hieman erisuuntaista tietoa Rally-liveltä. Juttu on tullut neljä tuntia myöhemmin kuin ensimmäiset uutiset asiasta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos Citikan ja Pösön täytyy käyttää samanlaisia vesipumppuja, niin on aika eriskummallista, että toisessa on käytetty alumiinia ja toisessa muovia. Kun vesipumppujen minun mielestä täytyy olla tasan samanlaisia kuin varaosatiskiltä saa, niin ei tässä molemmat voi olla oikeassa. Tai sitten on sääntökirjan pykäliä venytetty.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Ehkeipä sentään olisi kovin kummallista, että Citroeneissa ja Peugeoteissa olisi erilaiset vesipumput. Nähdäkseni on aika tavanomaista, että näiden merkkien perheversioissa komponentteja vaihdetaan kesken tuotantosarjan. Vieläpä niin, että edes auton valmistusnumeron perusteella ei voi varmasti tietää, mikä osa autossa on. Tai että ulospäin ei voi nähdä, onko osa tyyppiä A vai B.

Uutisoinnin perusteella minulle ei ole täysin valjennut, onko tarkastelussa nyt vain Grönholmin ja Löebin vaunut, vaiko myös Rovanperän ja Sainzin? Ymmärsin kuitenkin niin, että kaikki neljä olisivat. Silloin voisi tulla hylyt Peugeoteille tai Citroeneille, ellei peräti kaikille neljälle. Mutta ei kai voisi niin käydä, että vain yksi auto hylättäisiin. Tai onhan sekin mahdollista, jos esim. Harrin ja Marcuksen autot olisivat erilaiset.

Niinkö siis on, että vesipumppu pitää olla samaa tyyppiä, kuin perheautoissakin on? Verrokkiryhmä ei ole WRC- autot?

Niinkin voisi ajatella, että voima on kuitenkin tehtaiden puolella. Nehän voivat ilmoittaa, että juuri tämäntyyppistä pumppua on nyt alettu asentaa tuotantoversioiden kylkeen. Aloitettiin viime torstaina.:rolleyes: Pmv:n Petterin Subaru- analogia on toki mahdollinen skenaario sekin. Minusta vain vaikuttaa siltä, että tehtailla (talleilla) on nyt hyvät saumat selittää asiat "oikeinpäin".
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Tolerantti sanoi:


Niinkin voisi ajatella, että voima on kuitenkin tehtaiden puolella. Nehän voivat ilmoittaa, että juuri tämäntyyppistä pumppua on nyt alettu asentaa tuotantoversioiden kylkeen. Aloitettiin viime torstaina.:rolleyes: Pmv:n Petterin Subaru- analogia on toki mahdollinen skenaario sekin. Minusta vain vaikuttaa siltä, että tehtailla (talleilla) on nyt hyvät saumat selittää asiat "oikeinpäin".
Ei tehtailla ole mitään saumaa selittämään asioita oikein päin, jos käytettyä vesipumppua ei ole luokiteltu. Jos ei ole luokiteltu, se on sääntöjenvastainen, eikä silloin voi selittää mitään "noku uusimmassa autossa on toi uudenlainen vesipumppu".
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Asia on siis tältäosin yksiselitteinen. Mitään sählinkiä tyyliin Formuloiden kisabensat 90- luvun puolivälissä ei liene odotettavissa? Siis ikäänkuin puolinaista armahdusta. Parempi selkeä, sääntöjenmukainen tuomio kuin suhmurointi. Silläkin uhalla, että Marcukselta menee pisteet.

EDIT: Tajusin vasta nyt lukea firman omaa uutispalstaa :dunno: . Osa spekuloimistani asioista selvisikin sieltä.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vaffasti epäilen, että ratkaisu on sellainen että se ei miellytä oikein ketään. PSA konserni käyttää rallissa runsaasti poliittista valtaa. Ja kuten sanottu, niin ainoa oikea vesipumppu on luokiteltu vesipumppu.
 
Ylös