Joo, hyvä sitä on ihmetellä. Ei siihen kai mitään loogista selitystä ole.
Mitä tuohon diskausuhkaan tulee, niin sinänsä pidän mahdollisena molempienkin tiimien käyttäneen Kyproksella vesipumppua joka ei ole luokiteltu. Kyproksen helteessä ja hitailla teillä koneen jäähdytys on kriittinen. Esimerkkinä tästä Solbergin Subarun lämpöongelmat. Koska WRC-autojen vesipumpun on oltava vakio, on se tietysti järjestelmän alimitoitetuin osa.
Tallit kyllä tietävät että autoja ei välttämättä syynätä lopputarkastuksessa kaikilta osin kovin tarkasti, vaan kyseessä on tiettyjen kohteiden läpikäynti. En tiedä minkälainen vesipumpun rakenne on, mutta jos siihen on ollut helppo tehdä pumpun tuotta parantava muutos ilman että sitä erottaa kovin herkästi, niin houkutus on tietysti suuri. Kyseessä ei kuitenkaan ole Toyotan kaltainen turbovilppi missä oli kyse törkeästä huijauksesta. Pösöllä ja Citikalla oli ehkä laskettu että hieman modifioitu osa parantaa maaliin pääsyn mahdollisuuksia hyvillä sijoilla. Onko ajateltu, että sama ottaa riski kiinnijäämisestä, koska vakiopumpulla keskeyttäminen on suurempi riski.
Toki toivon ja luotan, että ranskalaistehtaat ovat toimineet rehellisesti. Tuo edellä mainittu ajatuksenjuoksu on vain yksi mahdollisuus, jossa on spekuloitu mahdollisen vilpin mahdollisia syitä.