Tietty raha vaikuttaa asiaan.. Sen takia tuossa tarkensinkin, että eri paikat tulisi suunnitella tilannekohtaisesti.. Sen verran tiedän nykyisestä Helsingin liikennesuunnittelusta, että lähtökohtana siellä on pidetty autoja ja pyöräilijöiden reitit suunniteltu sitten vasta viimeiseksi.Toki turvallisuus on tärkeää, niin myös, kustannukset, sujuvuus ja mahdollisuus liikkumiseen.
Hyvänä esimerkkinä hakamäentie. Ottivat helsingin polkupyöräilijöiden hallitukseen yhteyttä vasta siinä vaiheessa, kun suunnittelut olivat loppusuoralla. Ja silloinkin halusivat vain hyväksyntää. Kun sitä ei tullut, niin mitään ei kuitenkaan asialle enää tehty.
Lopputuloksena kyllä saatiin tieosuus, jossa pääsee pyörällä ilman tieylityksiä Pasilasta Haagaan (pyöräilijät pois autojen tieltä). Pieni asia jäi kuitenkin huomioimatta. Ko. pyörätie luikertelee ylös ja alas tunnelien ja siltojen kautta siten, että pyöräilijälle on kokoajan ylämäkeä tai alamäkeä. Autoilijat menevät suht tasaisella vieressä.
Asia ei ole ongelma esim. mulle, koska en mä edes luokittele niitä mäeksi. Ne menee mulla ihan samalla välityksellä kuin tasamaa.. Ongelmallisia ne on kuitenkin tavallisille pyöräilijöille, joilla ne mäet tuntuvat raskaaltakin.
Jos hepo:in tms. olisi otettu yhteyttä suunnitteluiden alussa ja tehty liikennesuunnittelua yhteistyössä, olisi varmaan voinut parempikin ratkaisu löytyä.. Näin voisin kuvitella.. Siinä ei varmaan kuitenkaan raha ollut syynä, koska se tie vedettiin kokonaan uusiksi.