Linux

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Eikö tämä perkeleen pentium 4 olekaan 64-bittinen, kun tuo redhatiin asennus väitää niin. Voi helvetti näiden kanssa. 2,5 gigaa turhaa tavaraa imuroin.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tose sanoi:
Eikö tämä perkeleen pentium 4 olekaan 64-bittinen, kun tuo redhatiin asennus väitää niin. Voi helvetti näiden kanssa. 2,5 gigaa turhaa tavaraa imuroin.
Noiden kanssa menee solmuun. :yuck: Sun kannattas varmaan pitäytyä Windowsissa. :thumbup:
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Sen verran on ainakin selvinnyt, että tuon asentamani mandrake-paketin mukana tuleva Open Office ei toimi. Sain asennettua uuden ja siitä käsipelillä tehtyä linkin työpöydälle ja se toimii. Täytyy nyt vielä kokeilla, jos saisi tämän mandariinin jotenkin skulaamaan. Ei tämä ainakaan itse löydä yhtään firewureä, vaikka minulla on niitä kaksin kappalein.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Latasin piruuttani Ubuntun Live CD:n, joka siis toimii Knoppixin tavoin eli ei asenna mitään kovalevyle vaan boottaa suoraan CD:ltä. Kaataa koko helvetin koneen (ryhtyy boottaamaan uudestaan) oletettavasti siinä vaiheessa, kun desktopin pitäisi aueta. Kaks kertaa yritin, mutta kun ei toimi niin ei toimi :(

Mul on himassa joku vanha Knoppix versio (3.1), sillä sentään boottaa, mutta ei mulla ole aavistustakaan, millä mä saisin asennettua sille esim. verkokortin ajurit, että pääsis nettiin, saatikka konfattua sen hakemaan DHCP:llä ip-osoitteen mun hardispalomuurista :doubtful: SATA-levyt jäävät tuoltakin tunnistamatta, varmaan niihin jostain ajurit löytyy?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
OoPee sanoi:

Mul on himassa joku vanha Knoppix versio (3.1), sillä sentään boottaa, mutta ei mulla ole aavistustakaan, millä mä saisin asennettua sille esim. verkokortin ajurit, että pääsis nettiin, saatikka konfattua sen hakemaan DHCP:llä ip-osoitteen mun hardispalomuurista :doubtful: SATA-levyt jäävät tuoltakin tunnistamatta, varmaan niihin jostain ajurit löytyy?
Knoppixessa on muistaakseni ihan valikoissa ohjelmat eri laitteinen konfigurointiin. Ainaki jossain versiossa mitä kokeilin joskus reilu vuosi takaperin. Mulla se löysi kaiken oleellisen varsin kivuttomasti. Kokeilitko katsoa ohjeesta? Olen joskus huomannut se auttavan. Ellen väärin muista niin toi Knoppix on debianiin pohjautuva ja siitä kovin vanha versio ei välttämättä tue kovin uusia laitteita, kun Debian on muutenki aika konservatiivinen noiden uusien jutskien kans.

Tosta eri distron valinnasta sen verran, että sen seittemän eri Linuxin asentaminen aina sen jälkeen ku joku asia prakaa ei kyllä juurikaan vie asiaa eteen päin. Parasta ois pitäytyä jossain noista isoista distroista (Fedora Core/Redhat, Suse, Mandrake tai Debian) ja vieläpä sellaisesta johon on saatavan apua toisilta. Eli tässä Tosen tapauksessa ois ehkä toi ml:n tuntema Mandrake, vai oliko se Redhat?. Debiania en Toselle lähtis juurikaan suosittelemaan, jos yleensä mitään Linuxia...

Noista Ubuntuista sun muista uusista en tiedä mitään.

Toi RedHat -hommeli mua vähä kans ihmetyttää. Eiks se oo nykysi pelkästään kaupallinen vekotin, vaikka toki sorsat saa imuutettua. Ne vaan pitää ite kääntää. Fedora Core on se entinen Redhatin "ilmainen" versio ja se löytyy tuolta http://fedora.redhat.com/
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Yli 2 gigaa latasin x86 64-bittistä Fedoran Redhattia funetista nopeudella 215 kbs, mutta en tiedä mitä latasin, kun ei suostu P4:ään asentumaan. Mandrakekaan ei toimi täydellisesti, mutta ei sen varmasti kuulukaan toimia kuten Windowsin ainakaan heti aluksi. Esimerkiksi ftp-clienttiä taikka html-editoria en ole vielä löytänyt, vaikka valitsin sinne kaikki mahdolliset ohjelmat. Siinä OO:ssa on joku Wordin kaltainen editori. Eli ei tällä Linuxilla ainakaan voi tehdä vielä edes niitä juttuja, mitä vindowsillani.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
markoj sanoi:

Toi RedHat -hommeli mua vähä kans ihmetyttää. Eiks se oo nykysi pelkästään kaupallinen vekotin, vaikka toki sorsat saa imuutettua. Ne vaan pitää ite kääntää. Fedora Core on se entinen Redhatin "ilmainen" versio ja se löytyy tuolta http://fedora.redhat.com/
Mä käytän RedHatin kaupallista. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Kaikki toimii niinkuin pitääkin. Uskoisin, että RedHad löytyy jostain päin netistä asennuspakettina, eikä kääntämiseen tarvitse mennä.

Fedoran ongelma on se, että laatu on vähän mitä sattuu. Tässä näkee (valitettavasti) sen, että ilmaiset resurssit eivät pärjää mitenkään kaupallisten rinalla RedHatin tapauksessa. Jos asenuslevyt ostaa kaupasta, osa levyistä on susia.

Asensin aikoinaan Corelin (tai mikä sen virallinen nimi nyt olikaan), sen vahvuus oli viimeistelty asennus aloittelijalle, mutta taas asennuksen räätälöintiin ei ollut mahdollisuutta.


Uusin RedHat 4 on hieno. Olin yllättynyt siitä, että konsolinäkymä oli piilotettu graafisen liittymän taakse. Yleensä x-ikkunan palkissa on konsolipainike valmiina, nyt se piti liittää itse.
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
ml sanoi:
..
Asensin aikoinaan Corelin (tai mikä sen virallinen nimi nyt olikaan), sen vahvuus oli viimeistelty asennus aloittelijalle, mutta taas asennuksen räätälöintiin ei ollut mahdollisuutta.
Taitaa olla nimeltään Xandros. Syksyllä asensin ihan linux-untuvikkona tuollaisen Open Circulation version työasemaan ilman mitään ongelmia. Käyttöönotto tuntui itseasiassa windowsia helpommalta. Myös käyttö tuntui helpolta - Windowsmiehelle. Kone oli tosin ihan peruskamaa ilman mitään erikoiskikkareita ja ilman windowsia.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Eliel sanoi:
Taitaa olla nimeltään Xandros. Syksyllä asensin ihan linux-untuvikkona tuollaisen Open Circulation version työasemaan ilman mitään ongelmia. Käyttöönotto tuntui itseasiassa windowsia helpommalta. Myös käyttö tuntui helpolta - Windowsmiehelle. Kone oli tosin ihan peruskamaa ilman mitään erikoiskikkareita ja ilman windowsia.
Näköjään paketin nimi on muuttunut.

http://www.theosfiles.com/os_linux/ospg_Linux_corel.htm
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
markoj sanoi:
Knoppixessa on muistaakseni ihan valikoissa ohjelmat eri laitteinen konfigurointiin. Ainaki jossain versiossa mitä kokeilin joskus reilu vuosi takaperin. Mulla se löysi kaiken oleellisen varsin kivuttomasti. Kokeilitko katsoa ohjeesta? Olen joskus huomannut se auttavan. Ellen väärin muista niin toi Knoppix on debianiin pohjautuva ja siitä kovin vanha versio ei välttämättä tue kovin uusia laitteita, kun Debian on muutenki aika konservatiivinen noiden uusien jutskien kans.
Eihän mulla mitään ohjeita edes ollu :D
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Downloadasin Knoppix 3.7 version, poltin ja boottasin ja kas, nettikin skulaa suoraan. Viela kun loytais jostain saksalaisen nappaimiston :rolleyes:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Downloadasin Knoppix 3.7 version, poltin ja boottasin ja kas, nettikin skulaa suoraan. Viela kun loytais jostain saksalaisen nappaimiston :rolleyes:
Mites toi on mahdollista ? "nettikin suoraan"...kait sä nyt jotain jouduit tekemään.....?!
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Mites toi on mahdollista ? "nettikin suoraan"...kait sä nyt jotain jouduit tekemään.....?!
En yhtään mitään! Näköjään tää haki suoraan dhcp:llä ip-osoitteen (dummy-osoite) mun hardware-firewallista. Mitään ei tarvinnu tehdä, browserikin oli jo valmiiks auki, sinne vaan näpyttelin osoitteen ja jo jo oltiin f1-forumilla :D
 
Ylös