Lontoossa paukuu..

• Viestiketjun aloittaja Oho
  • Aloituspäivämäärä

Hurmurisija

Well-known member
Originally posted by Oho Meidän syyllistäminen nälänhädistä on aika lennokasta
Voihan se olla. Kysytään nyt sitten niin, että olisitko itse valmis terrorismiin, jos Suomi vallattaisiin ja omaisesi kidutettaisiin hengiltä?

Mitä olen sotadokumentteja katsellut, niin vastuulliset ja täysipäiset ihmiset pystyvät sodassa raiskaamaan ja tappamaan naisia ja lapsia ilman tunnontuskia. Hyvin paljon ihmisen käytökseen siis vaikuttaa ympäristö ja sen mallit. Siksi terrorismin tuomitseminenkin yksioikoisesti on minusta täysin turhaa ja hedelmätöntä. Jos tuomitsemme vain teot pyrkimättä ymmärtämään, millaiselta pohjalta ne ponnistavat, emme koskaan etene puusta pitkään.

Se mikä meidän mielestämme on terrorismia, voi jonkun mielestä olla vapaustaistelua.

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
Mites paljon sinä olet tehnyt muuten afrikan nälän poistamiseksi viimeisen vuoden aikana, vai piiloudutko "länsimaiden" taaksi, kun ei ne, niin en minäkään.
Hyvin vähän. Ja tunnustan avoimesti olevani itsekäs paska. Tästä lähtökohdasta myös yritän ymmärtää muita itsekkäitä paskoja.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Hurmurisija sanoi:
Voihan se olla. Kysytään nyt sitten niin, että olisitko itse valmis terrorismiin, jos Suomi vallattaisiin ja omaisesi kidutettaisiin hengiltä?
Terrorismiin en, sissisotaan valloittajia vastaan kyllä.

Huomaa, että esim. Irakissa suurin osa iskuista ei kohdistu "valloittajiin" vaan tavallisiin Irakilaisiin - tarkoituksena vain luoda epäjärjestys.

Sinulle vastakysymys, jos Jenkit valtaisi Suomen (kun joku huomaa, että saimaa ei ole järvi, vaan puhdasta öljyä) niin olisitko valmis laittamaan pommeja, tarkoituksena tappaa Suomalaisia, jotta jenkit poistuis ? Minä en.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Hurmurisija sanoi:
Jos ymmärsin oikein, sinun mielestäsi terrorismia ei tule millään lailla ymmärtää. Kuulisin kuitenkin mielelläni, mitä ovat mielestäsi vaihtoehdot? Tällä hetkellä terrorismi on ankarasti kansainvälisesti tuomittu ja sen torjumiseen käytetään suuret summat rahaa. Kuitenkin sitä on hyvin helppo harjoittaa ja niin tehdään. Tuomitseminen ja voimakeinot eivät siis auta. Pitää keksiä jotain muuta, mutta mitä?
Siinäpä oli kysymyksiä.

Ainakin olisi varmistuttava siitä, että mikään valtio ei tue kansainvälistä terrorismiä antamalle niille voimavaroja, harjoitusleirien paikkoja ja turvapaikkoja.

Terrorismin torjuminen edellyttää myös ikävä kyllä ihmisten perusoikeuksien kavennuksia, joihin nykyisin törmääkin monessa paikassa.

Lisäksi nämä vanhat periaatteet terroristien kanssa ei neuvotella ja ettei terroristien vaatimuksiin suostuta.

Minä en SIIS usko, että kukaan keksii toteutuskelpoisia tapoja vähentää terrorismia radikaalisti. Pääpaino on luonnollisesti ennaltaehkäisyssä ja toki niiden terrorisolujen paljastaminen mieluummin ennen/jälkeen iskujen on oleellista.

Pientä toivoa on ehkä siinä, että esim. muslimiyhteisöt ottaisivat suuremman roolin terrorismin estämiseksi/kitkemiseksi. Näin olisi heidänkin etujen mukaista toimintaa. (iskut vähentävät suvaisevuutta, ja lisäävät mahdollisesti vääriin paikkoihin suuntautuvia iskuja)

Terrorismi on sen harjoittajille reaalipolitiikkaa aivan niinkuin välinpitämättömyys nälkään kuolevia kohtaan on meille reaalipolitiikkaa.
Huh, huh...

Kehitysmaita tuetaan ja on tuettu iät ja ajat, joten länsimaat eivät ole välinpitämättömiä. Ja kuten aiemmin tuli kirjoitettua nälkäiset eivät niitä iskuja tee...eikä niillä iskuilla muutenkaan saavuteta tai saakaan saavuttaa ruokaa/elintasoa yms.

Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Hurmurisija sanoi:
Se mikä meidän mielestämme on terrorismia, voi jonkun mielestä olla vapaustaistelua.
Sieltä se tuli taas....nyt sitten kiinnostaa millä tavalla sinun mielestäsi arabiterroristeja tulisi tuomita tai palkita vapaustaistelusta ?!

Hurmurisija

Well-known member
Formulanomi sanoi:
Sieltä se tuli taas....nyt sitten kiinnostaa millä tavalla sinun mielestäsi arabiterroristeja tulisi tuomita tai palkita vapaustaistelusta ?!
Ei mitenkään. Meidän näkökulmastamme teot ovat tuomittavia, mutta jotta niihin voitaisiin yrittää vaikuttaa, pitäisi ymmärtää, miksi ne terroristien mielestä ovat hyväksyttyjä.

Asiat voi nähdä eri näkökulmista:

http://www.vapaasana.net/keskustelu/?topic_id=7216

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Hurmurisija sanoi:
Ei mitenkään. Meidän näkökulmastamme teot ovat tuomittavia, mutta jotta niihin voitaisiin yrittää vaikuttaa, pitäisi ymmärtää, miksi ne terroristien mielestä ovat hyväksyttyjä.
Kuten tuossa jo totesin, WTC:n syitä oli jenkkien läsnäolo Saudeissa. Jossa he olivat hallituksen pyynnöstä. Eli onko tämä laskettava niin, että meidän on toteltava mieluummin terroristejä, kuin laillisia hallituksia ?

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
Kuten tuossa jo totesin, WTC:n syitä oli jenkkien läsnäolo Saudeissa. Jossa he olivat hallituksen pyynnöstä. Eli onko tämä laskettava niin, että meidän on toteltava mieluummin terroristejä, kuin laillisia hallituksia ?
Ei. Mistä ihmeestä sait päähäsi, että minä hyväksyn terrorismin tai kannatan sitä?

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Hurmurisija sanoi:

Asiat voi nähdä eri näkökulmista:

http://www.vapaasana.net/keskustelu/?topic_id=7216
Niin voikin. Olen tosin jo sanonut sanani miksi en pidä terroristien mielestä hyväksyttäviä perusteita hyväksyttävinä.

Lontoossa iskeneet olivat terroristeja, eivät vapaustaistelijoita.

Olen tämän teknikon kanssa samaa mieltä. (tässä olevasta osasta)
minusta Schaumann ei ollut terroristi koska tappoi tsaarin riistopolitiikan johtajan.Kuvernöörin.

Jos hän olisi tappanut tavallisia, venäläisiä kansalaisia,naisia ja lapsia pitäisin häntä terroristina.
...
Sama koskee esim. Tsetseenian Venäjää vastaan käymää taistelua, jossa iskut kohdistetaan Venäjän asevoimia vastaan. Mutta esim. koulukaappaukset, kerrostaloiskut Venäjällä ovat ehdottomasti muuta kuin vapaustaistelua.

Muitakin esimerkkejä löytyy missä voin olla nimenomaan "vapaustaistelijoiden" puolella.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Hmmm... mä ymmärrän ehkä mistä terroriteot kumpuaa, vaikken hyväksy niitä. Formulanomin mä hyväksyn, vaikken ymmärrä häntä ollenkaan.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Hurmurisija sanoi:

Mitä olen sotadokumentteja katsellut, niin vastuulliset ja täysipäiset ihmiset pystyvät sodassa raiskaamaan ja tappamaan naisia ja lapsia ilman tunnontuskia. Hyvin paljon ihmisen käytökseen siis vaikuttaa ympäristö ja sen mallit. Siksi terrorismin tuomitseminenkin yksioikoisesti on minusta täysin turhaa ja hedelmätöntä. Jos tuomitsemme vain teot pyrkimättä ymmärtämään, millaiselta pohjalta ne ponnistavat, emme koskaan etene puusta pitkään.

Niin aina, mitkähän ypäristön mallit Saksan maalla saivat ylempään keskiluokkaan kuuluneet lännessä koulunsa käyneet ja vuosia asuneet perin hyvin toimeen tulevat arabit, pääosin Saudit, lentämään matkustaja koneilla päin WTC torneja. I am all ears....
Kukahan sitä Van Goghin murhannutta Hollantilaista muslimia oli niin kovasti sortanut, kenen vapauden puolesta hän taisteli?

Terrorismi kumpuaa köyhyydestä, sorrosta ja eriarvoisuudesta, joo kyllähän sitä toitotetaan mutta AQ:n länteen tekemien iskuihin on jokseenkin hankala liittää ensimmäsitäkään ko. määreistä. Mitenhän Lontoossa, olivatkohan iskujen tekijät jotain ryysyihin puettuja Irakilaisia, joilta koalitio oli vienyt kodin vai pitkään lännessä, asuneita fundamentalisteja, veikkaisin jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Uskonnollinen fundamentlismi on vaan niin pirun pelottavaa, koska sitä vastaan ei oiken tunnu olevan aseita, ja siksipä luulemma, että fundamentalismin riskejä vähätellään. Demokratialla, poliittisilla ja yhteiskuntaa avaavilla uudistuksilla ei ole mitään jakoja, nehän ovat fundamentalistin pahimmat viholliset, ei USA pommeineen, USA on fundamentalistin liittolainen tajoammalla kanavan vihalle.

Hurmurisija

Well-known member
Formulanomi sanoi:
Niin voikin. Olen tosin jo sanonut sanani miksi en pidä terroristien mielestä hyväksyttäviä perusteita hyväksyttävinä.
Jotta terrorismia pystyttäisiin kitkemään, pitäisi kuitenkin ymmärtää asia juuri terroristien näkökulmasta. Niin kauan kuin sitä ei ymmärretä, ei siihen myöskään voida vaikuttaa.

Asiaa voi verrata neuroottiseen terapiassa käyvään ihmiseen, jonka kokemusta terapeutti pyrkii ymmärtämään. Ei auta mitään, jos terapeutti sano, että kokemuksesi ei ole totta, vaan olellista on ymmärtää, mikä kokemusta selittää.

Hurmurisija

Well-known member
Oho sanoi:
Niin aina, mitkähän ypäristön mallit Saksan maalla saivat ylempään keskiluokkaan kuuluneet lännessä koulunsa käyneet ja vuosia asuneet perin hyvin toimeen tulevat arabit, pääosin Saudit, lentämään matkustaja koneilla päin WTC torneja.
Se juuri pitäisi pyrkiä ymmärtämään. Selitys ei ehkä ole köyhyys, mutta ihmisen käytöstä pystytään kuitenkin tilastollisesti selittämään, myös terroristien käytöstä. Voimme hokea maailman tappiin saakka, että väärin väärin väärin väärin väärin, mutta jos emme ymmärrä syitä, jotka vääryyttä aiheuttavat, niin se vain jatkuu jatkumistaan.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Juskanen sanoi:
Hmmm... mä ymmärrän ehkä mistä terroriteot kumpuaa, vaikken hyväksy niitä. Formulanomin mä hyväksyn, vaikken ymmärrä häntä ollenkaan.
Tässä on nyt kosolti sanan 'ymmärtää' väärinkäyttöä...:D

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Hurmurisija sanoi:
Se juuri pitäisi pyrkiä ymmärtämään. Selitys ei ehkä ole köyhyys, mutta ihmisen käytöstä pystytään kuitenkin tilastollisesti selittämään, myös terroristien käytöstä. Voimme hokea maailman tappiin saakka, että väärin väärin väärin väärin väärin, mutta jos emme ymmärrä syitä, jotka vääryyttä aiheuttavat, niin se vain jatkuu jatkumistaan.
Joo ne arviot joita jostain lukasin oli, että poikien oli hankala sulattaa avointa länistä yhteiskuntaa, jossa muun muuassa nainenkin on ihminen eikä miehensä omaisuutta, jossa Koraani ei määritellytkään kaikkien ympärillä olevien normeja uskontokunnasta riippumatta vaan missä immeiset saivat pääosin olla kukin tavallaan.

Suojaa haettiin eristäytymisestä ja Moskeijasta jossa kiihkoileva imaami sai päät aivan pyörälle ja teki heistä jokkotuhoajia, massamurhaajalentäjiä. Sen porukan rinnastaminen vapaustaistelijoihin on loukkaus. Ton rinnastaminen johonkin taistelukenttästressiin on taas niin tärviölle ymmärtämistä kuin olla vaan ja voi..

SamiJ

Well-known member
En minäkään hyväksy terroritekoja millään tasolla, mutta millä tavalla se on keneltäkään pois, että terrorismin syntyyn johtavia syitä yritettäisiin ymmär... noh, jos ei pointti tule selväksi niin sanotaan että TUTKIA? Jos sen avulla voitaisiin jollain tavalla ennaltaehkäistä ihmisten ajautumista terroritekoihin, niin eikö se ole hyvä asia?

patriot

Foorumin senaattori
Juskanen sanoi:
Joo... Ethän sä ymmärtänyt mun perusteluita sille miksi lapsia ei kannata liian nuorena hankkia...;) Off-topic!

Tokihan noihin terrorismin syihin on syytä paneutua. En kuitenkaan missään nimessä pidä terroristien tapaa toimia hyväksyttävänä. Yrittäkööt avointa hyökkäystä länsimaita vastaan. Terrori-iskut siviilejä vastaan ovat tuomittavia suurimmissa määrin.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
SamiJ sanoi:
En minäkään hyväksy terroritekoja millään tasolla, mutta millä tavalla se on keneltäkään pois, että terrorismin syntyyn johtavia syitä yritettäisiin ymmär... noh, jos ei pointti tule selväksi niin sanotaan että TUTKIA? Jos sen avulla voitaisiin jollain tavalla ennaltaehkäistä ihmisten ajautumista terroritekoihin, niin eikö se ole hyvä asia?
Voihan sitä tutkia, mutta ei pidä edes yrittää ymmärtää. ;)

Ymmärsitkö ? :D

Olen sanottavani sanonut siihen mitä mieltä olen esitetyistä perusteluista. (Irak, köyhyys, koulutus, demokratia) Eli aikaisemmista viesteistä löytyy....