Malesian GP - aika-ajot

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Toni_V sanoi:
Eiköhän Kimilä ole taas reilummin bensaa kuin muilla.
"- - Kauden avauskilpailussa takarivistä kolmanneksi ajanut Räikkönen oli aika-ajossa seitsemänneksi nopein 0,7 sekunnin erolla kärkeen. Vauhtia ei pudottanut bensalasti vaan ruuhka.

- Talli lähetti minut yrittämään nopeaa kierrosta viimeisen aika-ajojakson aikana vähän huonoon rakoon. Radalla oli sen verran ruuhkaa, ettei renkaiden lämpötila päässyt sille tasolla kuin olisi pitänyt. Auto sinällään toimi ihan hyvin, vaikkeivat säädöt ihan täydelliset olleetkaan, Räikkönen"
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Hurmurisija sanoi:
Kimin mukaan hänellä ei ole suurta bensalastia vaan hitaampi aika oli seurausta ruuhkasta radalla, minkä vuoksi renkaat eivät lämmenneet riittävästi.
Ai mikä ruuhka? Webberhän se ajeli siinä DC:n ja Kimin välissä, onko se "ruuhkaa"? :D
Olisi sitten höllännyt kaasua heti alussa että olisi saanut eroa enemmän, sitten muutamien sekuntien (5-10) jälkeen painanut taas kaasun kunnolla pohjaan ja renkaat olisi ehtinyt lämpiämään ennen nopean alkua
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
the flying finn sanoi:
Ei tarkoitakaan, mutta olet varmaan huomannut, että eikö bensa lähde virtaamaan aina silloin kun tankkaaja painaa ne "kädensijat" eli "turvalukko" tms. pohjaan. siinä letkussa? Siitä se aika lähtee, ei siis letkun laittamisesta paikalleen. Helppoa tuosta ainakin on seurata milloin tankkaus alkaa.
Periaatteessa kai niin, mutta toisaalta en tiedä onko mahdollista estää bensankulku jostain muualtakin vaikka vipstaakit oliskin pohjassa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Hurmurisija sanoi:
"- - Kauden avauskilpailussa takarivistä kolmanneksi ajanut Räikkönen oli aika-ajossa seitsemänneksi nopein 0,7 sekunnin erolla kärkeen. Vauhtia ei pudottanut bensalasti vaan ruuhka.

- Talli lähetti minut yrittämään nopeaa kierrosta viimeisen aika-ajojakson aikana vähän huonoon rakoon. Radalla oli sen verran ruuhkaa, ettei renkaiden lämpötila päässyt sille tasolla kuin olisi pitänyt. Auto sinällään toimi ihan hyvin, vaikkeivat säädöt ihan täydelliset olleetkaan, Räikkönen"
Taitaa olla Mtv:n omaa tulkintaa, että merkittävin syy hitaalle kierrosajalle oli tuo Kimin mainitsema renkaiden alilämpö.

Racingliven kommentit viittaavat eri suuntaan:

Juan Pablo Montoya
“I am happy with our qualifying result today, and we will see tomorrow with the different fuel loads just how well we have done. Hopefully the Michelin tyres will continue to perform, so far they have been good, but it is a very long and hot race. We have worked intensively on the set-up of the car and I am much happier with it. I am looking forward to a good race tomorrow where we can hopefully be challenging at the front."

Kimi Raikkonen
“I had a little bit of traffic on my out lap at the end of the session which disrupted my flying lap. As a result I didn't do as well as I could have, but I am pretty happy with the result.
The car could still be better but I think that we have a competitive strategy and we will still be strong in the race tomorrow.”
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
OoPee sanoi:
Toisaalta ei Renaultilla tarvitse ajaa tyhjillä tankeilla, että varmistaa tiensä kymmenen sakkiin (eli ts. voihan olla, että tankissa oli jo aika paljon sitä bensaa ennestäänkin), mutta kieltämättä toi Fisicon paaluaika kielii hieman sitä, että aika kevyellä autolla oltiin liikkeellä.
En kyllä jaksa uskoa, että lähdettäsiin kovin paljoa riskeeraamaan ajamalla bensalastilla 2. sessiossa. En keksi tuosta mitään muuta etua, kuin jonkinasteinen muiden tallien hämääminen. En silti näe hämäämistä sen sisältämän riskin arvoisena.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Valde sanoi:
Taitaa olla Mtv:n omaa tulkintaa, että merkittävin syy hitaalle kierrosajalle oli tuo Kimin mainitsema renkaiden alilämpö.

Racingliven kommentit viittaavat eri suuntaan:

Juan Pablo Montoya
“I am happy with our qualifying result today, and we will see tomorrow with the different fuel loads just how well we have done. Hopefully the Michelin tyres will continue to perform, so far they have been good, but it is a very long and hot race. We have worked intensively on the set-up of the car and I am much happier with it. I am looking forward to a good race tomorrow where we can hopefully be challenging at the front."

Kimi Raikkonen
“I had a little bit of traffic on my out lap at the end of the session which disrupted my flying lap. As a result I didn't do as well as I could have, but I am pretty happy with the result.
The car could still be better but I think that we have a competitive strategy and we will still be strong in the race tomorrow.”
Joo, suattaapi olla Maikkarin möhläystä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
OoPee sanoi:
Periaatteessa kai niin, mutta toisaalta en tiedä onko mahdollista estää bensankulku jostain muualtakin vaikka vipstaakit oliskin pohjassa.
Hetkinen, eikös toi mene muutenkin niin, että ei sitä bensamäärää niillä vipstaakeilla määrätä, vaan se määritellään sieltä tankkauslaitteesta käsin. Eli ei sieltä tuu kuin se ennaltamääritelty määrä löpöä vaikka oliskin kahvat pohjassa pidempäänkin?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Aqualizer sanoi:
En kyllä jaksa uskoa, että lähdettäsiin kovin paljoa riskeeraamaan ajamalla bensalastilla 2. sessiossa. En keksi tuosta mitään muuta etua, kuin jonkinasteinen muiden tallien hämääminen. En silti näe hämäämistä sen sisältämän riskin arvoisena.
No onhan siinä 20 minuuttia aikaa nähdä, pitääkö bensamäärää pudottaa.

Mutta voit olla oikeassakin.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Hurmurisija sanoi:
Kimin mukaan hänellä ei ole suurta bensalastia vaan hitaampi aika oli seurausta ruuhkasta radalla, minkä vuoksi renkaat eivät lämmenneet riittävästi.
Ei se missään sanonut etteikö olis suurta bensalastia. Ja eipä ne muutkaan painavalla ajaneet tehneet täydellisiä kierroksia. Kevyellä on helpompi tykittää ehjä kierros.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Zep sanoi:
Pikkasen kyllä haiskahtaa tuo "liikaa tankkaaminen". Eiköhän moista pyritä välttämään sillä, että tuolla varikon tankissa ei juuri ole "ylimääräistä". Näin ainakin jossain vaiheessa käsittääkseni oli. Tiedä sitten...
Tankkasivat liikaa aika-ajotulosta silmällä pitäen, mutta juuri sopivasti kisaa varten.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
poko sanoi:
Ei Webberiä kannata ruveta tuomitsemaan. Voi olla, että Markilla oli enemmän bensaa tankissa kun Nicolla. Hienoa kuitenkin nähdä, että Williams on palannut kärkikahinoihin.
Voi myöskin olla että vähemmän. Huomennahan se selviää. Ja mielenkiintoisempaa kuin aika-ajoparemmuuden selviäminen on se kumpi on parempi kisassa :)
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Helpostihan se Alonso olis voinu siitä ylimääräisestä bensasta päästä eroon jos olisi halunnut, olisi vaan ajanut yli sen 110% niitä bensanpolttokiekkojaan. Ei olisi edes saanut tankata niitä takaisin.

Kuinkahan tuo takaisintankkaussääntö on muuten kirjoitettu, enempää ei saa bensaa laittaa mutta saako jättää tankkaamatta takaisin? Mitään etuahan noin ei saisi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
KnowHow sanoi:
Kimin auto ei näyttänyt toimivan noissa keskinopeissa mutkissa lainkaan, koko ajan korjasi kädellä ja kaasulla. Oliko sitten todella raskaalla kuormalla liikkeellä? Schumin Ferrari taasen näytti kulkevan kuin kiskoilla, mutta perusnopeus taitaa jäädä tämän päivän renkailla kärkiautoista.
Musta tuntuu että Kimi ei juurikaan menetä aikaa noissa kun vähän ottaa ratilla takaisin. Enintään kymmenyksen, se on nähty ennekin. Sen verran sulavaa se on. Kimin ja sumin ajotyylejä/säätöjä ei voi muutenkaan verrata, niillä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Mika Salolta irtos hyvä yksityiskohta että Ferrarin etupyörä nousee ilmaan ja menee lukkoon mutkaan jarrutuksessa, kun perä on suht pehmeä.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Taitaa se vanha sanonta "fisi on nopea hitaalla autolla ja hidas nopealla" tosiaan pitää paikkansa :D
 

Ioni

Well-known member
Liittynyt
26.4.1999
Viestit
110
Sijainti
JKL
Razah sanoi:
Kuinkahan tuo takaisintankkaussääntö on muuten kirjoitettu, enempää ei saa bensaa laittaa mutta saako jättää tankkaamatta takaisin? Mitään etuahan noin ei saisi.
Renaultin blogista ymmärsin että saisi jättää tankkaamatta.

Lähtöjärjestys onkin sitten mielenkiintoinen juttu :rolleyes: Sitä kun ei tiedä vielä kukaan, virallista järjestystäkään ei ole vielä julkaistu. Esimerkiksi Schumin lähtöruutu vaihtelee lähteistä ja tulkintatavoista riippuen 11-14 välillä ja eipä nuo loputkaan ruudut 10-22 ole aivan selkeitä. Schumi taas itse ilmoitti lähtevänsä kuudennesta rivistä.
Autosportin foorumilla tuota on jo enemmänkin pohdiskeltu.

Virallinen sivusto ilmoittaa puolestaan että
The true grid won’t be published until Sunday morning, and there are numerous complications in determining where the drivers with engine changes will ultimately be placed for the start of the eighth Malaysian Grand Prix.
:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ioni sanoi:
Renaultin blogista ymmärsin että saisi jättää tankkaamatta.

Lähtöjärjestys onkin sitten mielenkiintoinen juttu :rolleyes: Sitä kun ei tiedä vielä kukaan, virallista järjestystäkään ei ole vielä julkaistu. Esimerkiksi Schumin lähtöruutu vaihtelee lähteistä ja tulkintatavoista riippuen 11-14 välillä ja eipä nuo loputkaan ruudut 10-22 ole aivan selkeitä. Schumi taas itse ilmoitti lähtevänsä kuudennesta rivistä.
Autosportin foorumilla tuota on jo enemmänkin pohdiskeltu.

Virallinen sivusto ilmoittaa puolestaan että :thumbup:
Tästähän voitaisiin järjestää veikkaus, mikä on lähtöjärjestys :D
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Niin tosiaan, ehkäpä Kimillä hiukan ruuhkaa siinä oli, mutta oli varmasti myös paljon bensaa.

Rellun Briatore ehtikin jo mainita, että heidän kuskinsa ovat eri taktiikoilla liikenteessä ja Williams ilmoitti jo ennen kisaa että tulevat lähtemään kilpailuun agressiivisesti pienemmällä bensalastilla. Tuskin Buttoninkaan kierros hurjalla lastilla tuli, joten aika selvältä näyttäisi tuo lähtötilanne huomiseen kisaan.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Huominen kilpailu:

Betandwin.com:
Kimi Räikkönen (FIN/McLaren) 3.30
Fernando Alonso (ESP/Renault) 4.40
Giancarlo Fisichella (ITA/Renault) 7.00
Michael Schumacher (GER/Ferrari) 8.00
Jenson Button (GBR/Honda) 10.00
Nico Rosberg (GER/Williams) 12.00
Juan-Pablo Montoya (COL/McLaren) 15.00
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Olisko kellään tuota aika-ajoa koneella, kun on ilmeisesti ollut sähkökatko tai jotain koska ei ollut viimeinen jakso tarttunut kuin puoleksi nauhalle?

Ensimmäinen aika-ajo vuosiin kun jää näkemättä.. :jaska: :jaska: :jaska:
 
Ylös