Mielialasi ja päällimmäinen tunteesi just nyt?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Olga sanoi:
Ei kai nyt sentään ihan huoletta? Sopimusrikkomus kuitenkin.
Ei siitä sanktioita tule, tosin kyseiseen lafkaan on varmaan suht turha myöhemmin uudestaan yrittää.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
jps sanoi:
Ei tuo ole paha ongelma. Ennenkuin olet aloittanut uudessa paikassa voit aivan huoletta muuttaa mielesi, eihän se välttämättä kiva homma ole, mutta mahdollista kuitenkin. Mikäli jo vastaanottamassasi hommassa on koeaika, niin silloinkin ritolat voi ottaa välittömästi. Ei nuo kuiteskaan ihan helppoja päätöksiä ole.
juu ei siinä muuta kuin, että sitten saattaa polttaa siltoja takanaan, mitä en haluaisi tehdä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Koeaika alkaa vasta, kun työsuhde alkaa konkreettisesti. Näin meille erään riidan yhteydessä sanottiin. Ennen työn alkamista on ns. 'harmaa vyöhyke', josta ei ole oikein selviä sääntöjä. :rolleyes:
Mun tapauksessa kyseessä oli tietysti Itävallan työsuhdelainsäädäntö, mutta otin tosta etukäteen meitin henkilösto-osastolta selvää (niitten pitäis tietä) ja siellä olivat sitä mieltä, että ei ole olemassa mitään laillista estettä sille, että ilmoitan etten tulekkaan. Eikä näköjään sitten ollutkaan. Vaikea sanoa mikä on tilanne Suomessa.

Mutta siis voihan sen työyuhteen sanoa sitten vaikka heti ekalla minuutilla irti, jos Suomessa nyt tosiaan vaaditaan, että sen pitää ensin alkaa konkreettisesti ;)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jacques sanoi:
juu ei siinä muuta kuin, että sitten saattaa polttaa siltoja takanaan, mitä en haluaisi tehdä.
Juu ei sun siitä firmasta varmaan kannatta lähitulevaisuudessa sitten enää duunia haeskella kuten ei varmaan olis tarttenu munkaan silloin aikoinaan, en tiedä olisivatko jo nyt unohtaneet asian :D

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
jps sanoi:
Ei siitä sanktioita tule, tosin kyseiseen lafkaan on varmaan suht turha myöhemmin uudestaan yrittää.
OK. Niin varmaan. Päteekö sama toisinkinpäin? Voiko/saako työnantajakin tehdystä sopimuksesta huolimatta ilman seuraamuksia ilmoittaa, että ähäkutti enpäs otakaan sinua kun sain toisen? :confused:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
OK. Niin varmaan. Päteekö sama toisinkinpäin? Voiko/saako työnantajakin tehdystä sopimuksesta huolimatta ilman seuraamuksia ilmoittaa, että ähäkutti enpäs otakaan sinua kun sain toisen? :confused:
Mun käsittääkseni myös työnantaja voi irtisanoa sopimuksen koeaikana ilman sen ihmeempää syytä, niin että eiköhän tuo käytännössä onnistuis.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Olga sanoi:
Jos koeaika on sovittu niin silloin ilman epäilystäkään.

Kerran olen kuullut tutultani tapauksesta (työllisyystilanne ei ollut ko. aikaan kovinkaan hyvä). Tuttavani mies oli hakenut uuttaa duunia saanut sen, käynyt työhöntulo tarkastuksen. Vasta kun kaikki tämä oli tehty sanoutui irti aeimmasta duunistaan. Viikkoa ennen kuin piti aloittaa tulikin ilmoitus, että unohda koko juttu. Mies sai kuitenkin aiemman duuninsa takaisin. Vitutus oli kuulemma ollut ankara, muttei mitään prosessia oltu nostettu (tossa pariskunnassa molemmat puoliskot olivat juristeja).

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
OoPee sanoi:
Mun käsittääkseni myös työnantaja voi irtisanoa sopimuksen koeaikana ilman sen ihmeempää syytä, niin että eiköhän tuo käytännössä onnistuis.
Koeaikana voi purkaa, mutta perustelun pitää olla kuitenkin asiallinen. Koeaika alkaa kuitenkin vasta työnteon aloittamisesta.

Työsopimuslaki 4 §
Koeaika

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään neljän kuukauden pituisesta koeajasta. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhdenjaksoisesti yli neljä kuukautta, koeaika saadaan sopia enintään kuuden kuukauden pituiseksi.

Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta.

Jos työnantajaa sitovassa työehtosopimuksessa on määräys koeajasta, työnantajan on ilmoitettava tämän määräyksen soveltamisesta työntekijälle työsopimusta solmittaessa.

Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
jps sanoi:
Jos koeaika on sovittu niin silloin ilman epäilystäkään.

Kerran olen kuullut tutultani tapauksesta (työllisyystilanne ei ollut ko. aikaan kovinkaan hyvä). Tuttavani mies oli hakenut uuttaa duunia saanut sen, käynyt työhöntulo tarkastuksen. Vasta kun kaikki tämä oli tehty sanoutui irti aeimmasta duunistaan. Viikkoa ennen kuin piti aloittaa tulikin ilmoitus, että unohda koko juttu. Mies sai kuitenkin aiemman duuninsa takaisin. Vitutus oli kuulemma ollut ankara, muttei mitään prosessia oltu nostettu (tossa pariskunnassa molemmat puoliskot olivat juristeja).
Olen kuullut myös työntekijän mahdollisuudesta korvauksiin, jos työntekijä on kyseisen työn toivossa (sopimus jo tehty) vaihtanut paikkakuntaa, hankkinut asunnon jne. Työ ei ollut vielä alkanut.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Koeaikana voi purkaa, mutta perustelun pitää olla kuitenkin asiallinen. Koeaika alkaa kuitenkin vasta työnteon aloittamisesta.
Ok. Mä muistelisin, että ainakin silloin, kun mä alotin työnteon Itävallassa, tuo oli täällä erilainen. Se koeaika oli meinaan silloin jaettu kahteen jaksoon. Eka kuukausi oli se, jolloin ei tarvittu minkäänlaisia perusteluita ja ne kaksi seuraavaa kuukautta olivat sellaisia, että sai irtisanoa, mutta piti perustella. Yhteensä koeaika oli siis kolme kuukautta.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Näyttäis olevan hieman eri tavalla kuin täällä. Toisaalta käytännön tapauksissa ratkaisuja taitaa olla suunnilleen niin monta sorttia kuin on tapauksiakin.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
otsikon aiheeseen liittyen.. mieliala on nyt vähän huolestunut, kun ei noista parista paikasta ole kuulunut. Toki termi "vuoden vaihteen jälkeen" voi tarkoittaa myös "loppiaisen jälkeen"?

Muutenkin tämä tilanne on aiheuttanut tietynlaista saamattomuutta. Joulukuussa oli niin kauhea stressi, että se näkyy nyt väsymyksenä ja lievänä masennuksena. Etenkin just tuo, että olen ollut 9 haastattelussa, niin en ainakaan ole passiivinen ollut. Toisaalta jos 9:stä mikään ei tärppää, niin voin sanoa jo etukäteen, että siitä seuraa varmaan aika pahaa masennusta ja työnhaun aktiivisuuskin laskee..

Viimeksi muokattu:

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Olisiko hyväksi vai pahaksi soittaa itse? Toisaalta se voisi osoittaa aktiivisuutta ja kiinnostusta...

(sissus ... vahingossa allekirjoitin tämänkin, kun ohessa teen töitäkin) :mad_old: Onneksi huomasin ajoissa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Olisiko hyväksi vai pahaksi soittaa itse? Toisaalta se voisi osoittaa aktiivisuutta ja kiinnostusta...

(sissus ... vahingossa allekirjoitin tämänkin, kun ohessa teen töitäkin) :mad_old: Onneksi huomasin ajoissa.

t: Jorma
:eek!: :eek!: :eek!: :eek!: :eek!: :eek!:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Niin mä kyllä odottelisin loppiaiseen ja soittaisin vasta sen jälkeen ellei ala mitään kuulumaan. Eiköhän se uusi työvuosi ala monelle varsinaisesti vasta loppiaisen jälkeen. Ainakin täällä on tää viikko vielä aikalailla lomailua, tosin täällä alkaa koulutkin vasta ensi viikolla, Suomessa taitavat jo olla koulussa vai?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Jacques sanoi:
otsikon aiheeseen liittyen.. mieliala on nyt vähän huolestunut, kun ei noista parista paikasta ole kuulunut. Toki termi "vuoden vaihteen jälkeen" voi tarkoittaa myös "loppiaisen jälkeen"?
. Etenkin just tuo, että olen ollut 9 haastattelussa, niin en ainakaan ole passiivinen ollut. Toisaalta jos 9:stä mikään ei tärppää, niin voin sanoa jo etukäteen, että siitä seuraa varmaan aika pahaa masennusta ja työnhaun aktiivisuuskin laskee..
Nyt on oikeastaan eka työviikko Joulun jälkeen ja useimmissa paikoissa saadaan aikaisintaan tällä viikolla jotain päätöksiä aikaan, useimmilla tuppaa menemään vähintään ensi viikkoon.

Mikäli lähdet soittelemaan, voit perustella siten että sulla ois parikin hyvää vaihtoehtoa, mutta tämä vaikuuttais mielenkiintoisimmalta, tarvitset kuitenkinpäätöksen nopeasti. On tossa päätöksen hoputtamisessakin riskinsä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Niin mä kyllä odottelisin loppiaiseen ja soittaisin vasta sen jälkeen ellei ala mitään kuulumaan. Eiköhän se uusi työvuosi ala monelle varsinaisesti vasta loppiaisen jälkeen. Ainakin täällä on tää viikko vielä aikalailla lomailua, tosin täällä alkaa koulutkin vasta ensi viikolla, Suomessa taitavat jo olla koulussa vai?
Itse asiassa moni palas tänään lomilta (joulusta 5 päivää lomaa ottaneet).

Tai jos KehäI:n ruuhkiin suhteuttaa. Niin normaalisti madellaan ~2km ennen valoja. Tänään madeltiin ~1km ennen valoja. Joulun jälkeen ei olla ennen tätä aamua madeltu lainkaan.