MP4-22

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Jeeves sanoi:
Kerrotko sitten meille, miksi McLaren oli niin hidas viime kaudella Barcelonassa?
Rata on sellainen jolla autojen erot tulee parhaiten esiin. Muilla radoilla erot riippuu vähemmän autosta ja enemmän kuskista. McLarenin suurin puute on heikko moottori, jonka vuoksi aerodynamiikassa on panostettu suoranopeuteen. Barcelonassa ei pärjää tehotta, eikä suoranopeusorientoituneella aerodynamiikalla.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Lonso_567 sanoi:
Rata on sellainen jolla autojen erot tulee parhaiten esiin. Muilla radoilla erot riippuu vähemmän autosta ja enemmän kuskista. McLarenin suurin puute on heikko moottori, jonka vuoksi aerodynamiikassa on panostettu suoranopeuteen. Barcelonassa ei pärjää tehotta, eikä suoranopeusorientoituneella aerodynamiikalla.
Kuulostaa kyllä järkevältä, mutta ei se mersun motti nyt niin hirveän alitehoinen ollut, tosin vääntöä puuttui pienillä kierroksilla.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Lonso_567 sanoi:
Rata on sellainen jolla autojen erot tulee parhaiten esiin. Muilla radoilla erot riippuu vähemmän autosta ja enemmän kuskista. McLarenin suurin puute on heikko moottori, jonka vuoksi aerodynamiikassa on panostettu suoranopeuteen. Barcelonassa ei pärjää tehotta, eikä suoranopeusorientoituneella aerodynamiikalla.
Barcelonan radalla ei ole kuin pääsuora ja rata ei muutenkaan ole huippunopea. Kyllä siinä viime vuoden larenissa suurimmat ongelmat taisivat olla renkaiden kanssa. Moottori oli parempi kuin vuosiin, ainakin luotettavuus vaikka se ei vieläkään hyvä ollut muihin verrattuna.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Rip3 sanoi:
Barcelonan radalla ei ole kuin pääsuora ja rata ei muutenkaan ole huippunopea.
Siellä on kuitenkin aika paljon aerodynamiikkamutkia. Downforcea tarvitaan. Lisäksi sais olla tehoa jotta kulkee pitkällä suoralla. McLaren kyllä kulki suoralla, muttei mutkissa.

Se voisi yhtä hyvin näyttää siltä, että moottori hyvä ja aerodynamiikka huono, mutta oma mielipiteeni on, että moottori ei ole ihan huipputasoa, ja aerodynamiikan suuntaumuksella on piiloteltu moottorin heikkouksia.

Vähemmän tehoa vaativilla hitailla osuuksilla, ja toisaalta pidemmillä suorilla kulut olivat kohdallaan.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, ootte te kans hassuja!?! :D

Taitaa kuitenkin olla niin, että MP4-21 näkyi aika pitkälti Tompazin käden jälki joka nyt on suunnitellut uskomattoman F2007!

Olihan se nyt edistyksellinen matalan perän, kölittömän keulan jne ansiosta! Se miksei auto kulkenut, niin renkaat tehtiin Renaultille ja kone ei alkukaudesta yksinkertaisesti ollut riittävän tehokas! Siinä sitten jäädään jälkeen auttamattomasti!

Ja ongelmaksi tietty tuli myös se, että auton suunnittelija oli jo häipynyt kilpailijan leiriin, jolloin niitä pieniä juttuja ei välttämättä osattu kehittää siten miten Tompazis olisi niitä kehittänyt! Tämä ei kuitenkaan vähennä auton edistyksellisyyttä!

Ne jotka ovat sitä mieltä että McLaren ei ollut edistyksellinen, niin tyrmäävät itsensä kehuessaan Ferraria! Mut ihan vapaasti, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, vaikka se olisiki väärä :alppu:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mr Natural sanoi:
"Probably some of the things that hindered them last year, the direction that tyre development took and possibly the way that the engine rules were, have now fallen into their hands," added Newey.
Eli hommat levisivät McLarenilla käsiin? :doubtful: :eek:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"Hamilton accepts number-two status"

McLaren meni sekaisin Räikkösen ja Montoyan erilaisista vaatimuksista. Räikkösen mukaan auto saattoi olla hyvä, mutta Montoyan mielestä auton etupää oli huono vaikka ongelma saattoikin oikeasti olla takapäässä vai olikohan se sittenkin toisinpäin. McLarenillahan kehiteltiin jopa omia etusiipi- ja jousitusratkaisuja Montoyalle.

Mutta MP4-22:n kanssa tätä ongelmaa ei enää ole, sillä tiettävästi Martin Whitmarsh on kertonut Autosport-lehden paperiversiossa, että auton kehitystyö tapahtuu Alonson mielipiteiden ja palautteen pohjalta. Hanttipoika-Hamilton tyytykööt siihen mitä sattuu saamaan.

Onneksi sentään Ferrarilla kuljettajat ovat tasavertaisessa asemassa...
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Turun Sanomat/F1 sanoi:
Bridgestone kiittelee McLarenin älykkyyttä

F1-sähkeet 1.2.

McLaren on päässyt nopeimmin sinuiksi Bridgestonen uusien renkaiden kanssa.

- McLaren oli heti nopeimpien joukossa jo ensimmäisessä testissä Barcelonassa, sitten myös Jerezissä ja nyt täällä Valenciassa. Se ei ole minulle yllätys.

- Olemme toimittaneet heille paljon datatietoa ja McLarenilla on töissä älykkäitä ihmisiä, mikä helpottaa nopeaa omaksumista, Bridgestonen tekninen johtaja Kees van der Grint kiittelee.
:thumbup:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Craig Scarborough maalailee Autosport Weekly Journalissa MP4-22:n diffuusorinäkymiä.

The diffuser has undergone a significant change, the central tunnel is much more aggressive and the side channels are supplemented by some unusual ducts that are mounted above them. These appear to be a workaround the maximum height rule from 2005, as a false diffuser roof exists in the normal area, which splits the usual side channel from the new upper duct.

This design effectively regains McLaren the lost diffuser performance from the limited height allowed to the side of the diffuser - but how this extreme interpretation of the rules is viewed by the other teams and the FIA remains to be seen.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Mutta MP4-22:n kanssa tätä ongelmaa ei enää ole, sillä tiettävästi Martin Whitmarsh on kertonut Autosport-lehden paperiversiossa, että auton kehitystyö tapahtuu Alonson mielipiteiden ja palautteen pohjalta. Hanttipoika-Hamilton tyytykööt siihen mitä sattuu saamaan.

Onneksi sentään Ferrarilla kuljettajat ovat tasavertaisessa asemassa...
Vaikuttaa loogiselta. Alonson omien sanojen mukaan hänen työpäivänsä Paragonissa ovat siirtymistä palverista toiseen...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Janne A. sanoi:
Vaikuttaa loogiselta. Alonson omien sanojen mukaan hänen työpäivänsä Paragonissa ovat siirtymistä palverista toiseen...
Mistäs tämä Alonson kommentti on peräisin? Ne lähteet voisi aina laittaa mukaan näihin "väitöksiin"! "Alonson omien sanojen mukaan", hah, nuohan on sinun sanoja, niin pitkään kunnes löytyy joku lähde!

Kyllä näyttää kovasti siltä, että Alonso on tyytyväinen tämän hetkiseen tilanteeseen(lähde: mtv3.fi):

Alkavalla F1-kaudella McLaren-tallin autoa kuljettava Fernando Alonso kertoo olevansa tyytyväinen auton suorituskykyyn. Lupaava alku testeissä ei kuitenkaan saa hallitsevaa maailmanmestaria odottamaan liikoja.
Toki heillä on selkeä etu edellisen viikon testeistä Valenciassa mutta kuten tuossa aikaisemmin mainitussa TS:n jutussa, on McLaren ollut heti ensimmäisistä testeistä lähtien perillä Bridgestonen kumien kanssa toimimisesta ja näin ollen heti sillä vaikeaksi haukutulla Barcelonana radalla hyvässä vauhdissa!

McLaren tulee olemaan kova vastus sekä Renaultille että Ferrarille!
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Suomen Huippu sanoi:
Onneksi sentään Ferrarilla kuljettajat ovat tasavertaisessa asemassa...
Kuinka niin onneksi? Luulisi, että kuskien mestaruudesta on parempi ajaa, jos autosta saadaan edes toiselle kuskille täydellinen, ja toinen sitten yrittää parhaansa sillä mitä se on. Kahteen suuntaan kun vedetään, ei ehkä kumpikaan ole tyytyväinen.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Lonso_567 sanoi:
Kuinka niin onneksi? Luulisi, että kuskien mestaruudesta on parempi ajaa, jos autosta saadaan edes toiselle kuskille täydellinen, ja toinen sitten yrittää parhaansa sillä mitä se on. Kahteen suuntaan kun vedetään, ei ehkä kumpikaan ole tyytyväinen.
Todetusti parhaimman tuloksen saa kun auto rakennetaan yhden kuljettajan tarpeille. Tapaus Schumacher ja Alonso viimeisen kuuden kauden ajalta on jo niin hyvä esimerkki. Ja aivan varmasti pizza-talli rakentaa auton Kimin tarpeille, eikä Massalle puheista huolimatta. Ei kai Ferrarillakaan niin tyhmiä olla, vai?
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Niinpä, tuskin Ferrari lähtee toimivaa taktiikkaa muuttamaan.. Melkein vuosikymmen meni ennenkuin Macci tajusi että vain toiseen kuskiin kannattaa panostaa. Siinä meni Kimin mahikset ainakin kahteen mestaruuteen jos toi on totta.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
DaSilva sanoi:
Niinpä, tuskin Ferrari lähtee toimivaa taktiikkaa muuttamaan.. Melkein vuosikymmen meni ennenkuin Macci tajusi että vain toiseen kuskiin kannattaa panostaa. Siinä meni Kimin mahikset ainakin kahteen mestaruuteen jos toi on totta.
Olishan se hauskaa jos kimi olisi tasavertainen massan kanssa, hänelle maksetaan kuitenkin yli 5x parempaa likaa mitä massalle.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Formula1Fan sanoi:
Olishan se hauskaa jos kimi olisi tasavertainen massan kanssa, hänelle maksetaan kuitenkin yli 5x parempaa likaa mitä massalle.
Kimillä suurempi palkka, Massalla pidemmät Ferrari-suhteet, tasapeli. Vaikka oikeastaanhan pienempi palkkakin on Massan etu, sillä sehän tuo mukavasti lisämotivaatiota, kun rökittämällä säännöllisesti Räikkösen lähtisi palkkiotkin jatkossa huimaan nousuun.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Veikkaisin Massan todellisen arvon olevan tällä hetkellä paljon suurempi kuin tuosen nykyinen sopimus. Seuraavaan soppariin varmasti tulee hieman suurempia summia.

Seuraava kausi voi vaikuttaa siihen ja paljon.
 
Ylös