Newey jatkaa McLarenilla myös kauden 2006!

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Se mikä on mun mielestä tossa outoa, on yhden miehen nostaminen jonkinlaisen pelastavan jumalan ja korvaamattoman ihmisen asemaan. Formula ykköset on tiimityöskentelyä, kukaan siellä ei ole korvaamaton, paitsi ehkä Schumacher :D Maailma on täynnä korvaamattomia ihmisiä joiden kuoleman jälkeen hommat on jatkuneet entiseen tahtiin. On ihan yhtä tyoperää luulla, että jos Kimi Räikkönen lähtis MC-Larenilta Minardille, niin Minardi kappais MC-Larenin aseman ja MC-Laren vaipuis johonkin unholaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä minun mielestä maailmassa on ns. korvaamattomia miehiä, joiden poismenolla on ollut pitempiaikaisia seurauksia. Sanotaan nyt vaikka tuo heittämäni esimerkki Colin Chapman. Siinä oli mies joka loi omalla työllään huipputallin ykkösiin. Chapmanin menehdyttyä Lotuksen tulevaisuus oli vääjäämättömästi sinetöity. Kyllähän se homma jatkui aluksi ihan mainiosti ilman Chapmania mutta lopputulos oli että f1:n toiseksi legendaarisin talli katosi.

Yksi mies voi todella paljon ratkaista tiimin hyväksi tai aiheuttaa sen lopullisen tuhon. Toinen esimerkki voisi olla vaikkapa Brabham, jolle kävi hyvin huonosti kun Bernie Ecclestone luopui tallin vetämisestä. Ei ne hommat jatkuneetkaan entiseen malliin. Kuskipuolelta esille voidaan nostaa vaikka Alain Prost, joka nosti Ferrarin mestaruustaisteluun 7 vuoden jälkeen ja jonka jälkeen meni taas 7 vuotta ennen kuin talli oli vastaavassa tilanteessa uudestaan. Eihän nämä kaverit tietenkään kaikkea ole yksin tehneet, mutta mielestäni nämä esimerkit osoittavat, että niin suunnittelija, tallipäälikkö kuin kuskikin voi olla avainasemassa siinä, nouseeko joku talli terävimpään kärkeen vai ei.

Adrian Neweyn kohdalla näytöt alkavat olla kovaa luokkaa. Leyton Housen autot olivat 80-90 lukujen taitteessa hyviä, talli katosi parin vuoden jälkeen siitä kun Newey lähti Williamsille. Williams taas nousi ensimmäisellä Neweyn pääsuunnittelemalla autolla taistelemaan mestaruudesta usean laihan vuoden jälkeen. Williams myös pysyi huipulla niin kauan kun heillä oli Neweyn suunnittelema auto alla. Voidaanko vielä pitää sattumana että Williams romahti täysin heti kun talli otti käyttöön auton, jota Newey ei ollut suunnittelemassa. Oliko vielä sattumaa, että paikan f1:n huipulla otti McLaren, jonka palvelukseen Newey siirtyi Williamsilta. Vieläpä niin, että se McLarenin auto oli ensimmäinen Neweyn pääsuunnittelema.

Tämän ketjun ansiosta Adrian Neweyn maine on kiistaton, tallien menestyskäyrä seuraili yli 10 vuoden ajan sitä, missä tiimissä mies oli. Sitä ei kaiketi voi pitää sattumana? Toki se, että Neweyn suoritukset 2002-2004 olivat varsin vaisuja tuloksellisesti, on tosiasia. Mutta kai tässäkin kohtaa pitää muistaa että tiimityötähän se on ja tulokseen vaikuttaa muutkin tekijät kuin suunnittelija.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
pmv sanoi:
Toki se, että Neweyn suoritukset 2002-2004 olivat varsin vaisuja tuloksellisesti, on tosiasia. Mutta kai tässäkin kohtaa pitää muistaa että tiimityötähän se on ja tulokseen vaikuttaa muutkin tekijät kuin suunnittelija.
Jep, kai sitä erheitä sattuu mestarillekin - monelle muullekin on käynyt ja se sallittaneen.
Ja ei Mersun kone ole ollut todellakaan se "luotettavin lenkki" :(
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mun mielestä toi Adrian Neweyn jälki on lähinnä pelottava, jättää jälkeensä vain savuavia raunioita.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-Topic sanoi:
Mun mielestä toi Adrian Neweyn jälki on lähinnä pelottava, jättää jälkeensä vain savuavia raunioita.
Vähän kuin säkin?
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Rengassäännön vaihtuminen vaikuttaa enemmän kuin Neweyn työpaikan vaihto, siitä olen varma :dunno:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Urheilukanavalla näyttivät Neweytä harrastelemassa, ajoi Englannissa kisaa 60-luvun Ford GT40:llä. Onneksi ei jättänyt siitä savuavia raunioita vaikka lähellä oli.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Felix sanoi:
Näinhän se menee, mikä sitten oli Neweyn rooli ja merkitys autonkehittelyssä Mclarenilla viimeisinä vuosina...mieshän oli tekninen johtaja, ei pääsuunnittelija kuten aikoinaan Williamssilla.
Toivottavasti uusi tekninen johtaja on todella määrätietoinen johtaja, eikä mikään hissukkamainen suunnittelija. Tarkoituksena on luoda kuria ja järjestystä sinne autonrakentamiseen, että näistä helvetin pikkuvioista päästään McLarenilla lopultakin eroon.

Kuitenkin, Newey on ehdottomasti F1-maailman huippua, mutta nykypäivänä yksittäisen miehen merkitys on entisestään vähentynyt. Teknisenä johtajana McLaren ei selvästikään saanut Neweystä niin paljon irti kuin Neweyn ollessa suunnittelijana.

Red Bullille Newey pystyy antamaan paljon (yhteistyö sujuu tutun Cuutionpäänkin kanssa hyvin), mutta McLarenille ei ehkä enää niinkään. Ron Dennis varmasti aavisti saman ja ei viitsinyt käydä tuhlaamaan tolkutonta tilipussia enää Neweyn pitämiseen. Raha tässä taas todennäköisesti ratkaisi, ei niinkään ne ns. "uudet haasteet".
 
Viimeksi muokattu:

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
VOI ITKU.

Minulle Adrian Neweyn olemassaolo toi turvallisuuden tunteen.
Nyt ei ole sitäkään. :(
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:
Kyllä minun mielestä maailmassa on ns. korvaamattomia miehiä, joiden poismenolla on ollut pitempiaikaisia seurauksia.
....
Toki se, että Neweyn suoritukset 2002-2004 olivat varsin vaisuja tuloksellisesti, on tosiasia. Mutta kai tässäkin kohtaa pitää muistaa että tiimityötähän se on ja tulokseen vaikuttaa muutkin tekijät kuin suunnittelija.
Pitäisikö tämä ymmärtää niin että silloin kun Newey suunnittelee voittaja-auton se on korvaamaton yksilö mutta kun Neweyn auto on paska on tiimi vastuussa?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kai nuo Neweyn autot on tavallaan osoitus siitä, että ei hänkään voi onnistua aina. Mikä tietysti on inhimillisesti katsottuna aivan normaalia. Meillä ei ole sen kummempaa tietoa siitä kuka on vaikuttanut auton suunnittelluun minkäkin verran minäkin vuonna.

Kuitenkin tuo jo Marchin ajoista alkanut ketju painaa minun mielestä vaakakupissa enempi kuin muutaman heikomman auton suunnittelutyön johtaminen.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Off-Topic sanoi:
Mun mielestä toi Adrian Neweyn jälki on lähinnä pelottava, jättää jälkeensä vain savuavia raunioita.

Mersun koneen kanssa Adrianilla ei ole juurikaan tekemistä. :nope:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
öö ruz sanoi:
Kyllä itsellä on mielessä päälimmäisenä Mersun savuavat myllyt. Aika usein näinhän on ollut.
Totta mutta ainakin yksi 19A:n suurista ongelmista oli tuo että koneella oli tukalat oltavat siellä rungossa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Niin tai näin niin kuin jo aiemmin sanoin: menetyksen puolelle taitaa mennä.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Observer sanoi:
Totta mutta ainakin yksi 19A:n suurista ongelmista oli tuo että koneella oli tukalat oltavat siellä rungossa.
Newey ei erityisesti osallistunut MP4/19A-auton suunnitteluun. Suurimman osan suunnittelusta teki Mike Coughlan. Dennis ja Whitmarshan joutuivat myöhemmin myöntämään Coughlanin suunnitteluvastuun lisäämisen olleen virhe. 19A-autonkin epäonnistuttua joutui Newey keskittymään enemmän auton suunnitteluun ja 19B-auto syntyikin lähinnä Neweyn ja Tombazisin yhteistyönä.
 
Ylös