Newey jatkaa McLarenilla myös kauden 2006!

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja omasta mielestäni Newey on John Barnardin henkinen jälkeläinen. Uran "ehtoopuolella" autoista alettiin tekemään sellaisia taideteoksia, että ennättivät vanheta tekniikaltaan, ennen kuin radalle saatiin, taikka sitten jokin hieno idea sorsi muita osa-alueita senkin edestä. McLarenin epäonnistuneet autot olivat hyviä esimerkkejä siitä, miten käy kun annetaan aerodynaamikolle liian vapaat kädet. Voidaan myös kysyä oliko Barnardilta sittenkään niin järkevä veto vaatia Pirelliltä Benettonille kapeammat renkaan parempien suoranopeuksien toivossa...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-Topic sanoi:
Yliarvostettu mies, ollut johtamassa muutaman onnistuneen auton syntymistä
6 kuljettajien mestaruutta, 6 valmistajien mestaruutta ja vuosina 1991-2005 lähes 100 gp voittoa äijän suunnittelemilla pirsseillä. Että en puhuisi muutamasta onnistuneesta autosta.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Samaa mieltä kuin patriot. Harmillista McLarenin kannalta, koska heidän autonsa alkoi vihdoin olla siellä kärkijoukoissa. Noo, Newey lähti Williamsilta ja vaikka talli hetkeksi notkahtikin, niin kyllähän Williams on sen jälkeen ollut ihan hyvä. Tosin kyllä on sitä vaikeatakin aikaa mahtunut mukaan yllättävän paljon... Kyllä kuitenkin vähän pelonsekaisin tuntein sitä odottaa ensi kautta! Mutta, ehtiikös Newey piirtää Mäkille vielä ensi kauden autonkin?
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ei 12 mestaruutta 30:stä jaossa olleesta suinkaan huonosti ole, mutta Neweyn osuus niihn ei ehkä oo niin dramaattisen suuri kun on annettu ymmärtää. Jotenkin kuvitellaan, että siellä se setä piirtää ja muut odottaa kuola valmiina valmiita piirustuksia, että pääsee toteuttaa. Ei se taida ihan sillee kulkea. Sekä Williams, että MC-Laren olis noina vuosina voittanut mestaruuksia vaikka ilman pääsunnittelijaa. Mä oon Zep:n kanssa samoilla linjoilla, aikansa kutakin ja se aika on ton Neweyn kohdalta mennyt jo vuosia sitten.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Off-Topic sanoi:
Mä oon Zep:n kanssa samoilla linjoilla, aikansa kutakin ja se aika on ton Neweyn kohdalta mennyt jo vuosia sitten.
Mihin Neweyn tietotaito olisi yhtäkkiä kadonnut? Jos hänen merkityksensä auton nopeuteen on hyvin pieni, niin miksi hän kuitenkin on hyvin haluttu?
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Sitä voi vaan arvuutella, usein turvataan vanhaan helpommin kuin uuteen. Ei varmaan Neweyn tietotaito ole mihinkään kadonnut. Asia on vähän sama kun vaikkapa Suomen huippu-urheilulajeissa. Niissä ollaan huipulla niin kauan, kunnes jotkut toiseta lakavat niitä harjoitella ja harrastaa, eli ei tarvi menettää mitään ja silti muut voi mennä ohi. Toi maailma muuttuu, siinä ei oo mitään sellasta tietoa jonka voi oppia ja omata, ja josta sitten ammenetaan maailman ääriin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tietotaidon katoamisesta kun on puhe, niin miksi yleensä meillä ei ole enempää vanhoja suunnittelijoita? ;) Olisiko jossain määrin idearikkaus kaikonnut? Käynyt kuten huippumuusikon, että kun ideat alkaa olla vähissä ja mikään ei tyydytä, niin projektit venyy ja venyy ja uutta "albumia" saadaan odottaa KAUAN.

Yllättäen John Barnard, joka oli jossain määrin "80-luvun Newey", vain tippui hiljakseltaan pois F1:stä RR:n puolelle, saamatta ilmeisesti sielläkään paljoa aikaiseksi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Off-Topic sanoi:
Sitä voi vaan arvuutella, usein turvataan vanhaan helpommin kuin uuteen. Ei varmaan Neweyn tietotaito ole mihinkään kadonnut. Asia on vähän sama kun vaikkapa Suomen huippu-urheilulajeissa. Niissä ollaan huipulla niin kauan, kunnes jotkut toiseta lakavat niitä harjoitella ja harrastaa, eli ei tarvi menettää mitään ja silti muut voi mennä ohi. Toi maailma muuttuu, siinä ei oo mitään sellasta tietoa jonka voi oppia ja omata, ja josta sitten ammenetaan maailman ääriin.
Saattaa se olla noinkin, mutta kun kysymys on tiedosta, niin pikemminkin näen asian niin, että tieto tulee tiedon luokse. Huippulääkäri kehittyy melkein kokoo uransa eikä yhtäkkiä lakkaa olemasta huippulääkäri. Aikaisempi pohja luo edellytyksiä oppia utta yhä enemmän ja nopeammin.

Vaan tiedä sitten, miten on.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Zep sanoi:
Tietotaidon katoamisesta kun on puhe, niin miksi yleensä meillä ei ole enempää vanhoja suunnittelijoita? ;) Olisiko jossain määrin idearikkaus kaikonnut? Käynyt kuten huippumuusikon, että kun ideat alkaa olla vähissä ja mikään ei tyydytä, niin projektit venyy ja venyy ja uutta "albumia" saadaan odottaa KAUAN.

Yllättäen John Barnard, joka oli jossain määrin "80-luvun Newey", vain tippui hiljakseltaan pois F1:stä RR:n puolelle, saamatta ilmeisesti sielläkään paljoa aikaiseksi.
Katkero? Voihan se noin olla, mutta kai tolla Neweyllä jotain annettavaa vielä on kun Red Bull sen halus. Kyllä ne tuolla tietää meitä paremmin kuka on vielä iskussa ja kuka ei.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Zep sanoi:
Yllättäen John Barnard, joka oli jossain määrin "80-luvun Newey", vain tippui hiljakseltaan pois F1:stä RR:n puolelle, saamatta ilmeisesti sielläkään paljoa aikaiseksi.
Viimeisimmäksihän Barnard oli mukana kiinalaisen Brilliancen WTCC-projektissa. Tuostahan ei sitten lopulta tullut mitään, kun kiinalaiset olivat jokseenkin haluttomia maksamaan Barnardille tai yhtään kenellekään ja lopulta hommat hyytyivät siihen kun henkilö, jonka piti pyörittää tallia Englannista käsin jäi kiinni huumeiden salakuljetuksesta.

patriot sanoi:
Voihan se noin olla, mutta kai tolla Neweyllä jotain annettavaa vielä on kun Red Bull sen halus.
Halushan Arrowskin Barnardin tallin kokoon nähden ilmeisesti vieläpä aika isolla rahalla... Ja se Salon Mikankin ajama autohan taisi jäädä Barnadin viimeiseksi fykköseksi (vai puuhastelikos se vielä jotain Prostillakin?).
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tais ainakin Barnardin tiimi tehdä jotain Prostille. Sitä onkin syytä kysyä oliko TW:ltä viisas veto palkata niinkin kallis mies Arrowsille? Siitä kuitenkin tais alkaa koko TWR imperiumin kaatuminen...

Ei minulla ole Neweytä vastaan mitään. Eihän se ole miehen vika, jos muilla on liian kova luotto kykyihin... :) Pitäis siellä johtopäässä osata tehdä oikeita johtopäätöksiä.

Ja toivottavasti tekee hyvää työtä Red Bullilla. Siitä vain en tykkää, että miestä pidetään jonain messiaana, jonka mukana tiimi kaatuu tai nousee. Niin suureen vaikutukseen en enää, miehen nykyisellä "tuloskunnolla", usko.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Zep sanoi:
Sitä onkin syytä kysyä oliko TW:ltä viisas veto palkata niinkin kallis mies Arrowsille? Siitä kuitenkin tais alkaa koko TWR imperiumin kaatuminen...
Taisi sillä nigerialaisella prinssillä Malik Abo Ibrahimillakin olla osansa tuossa alamäen vauhdittamisessa.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Nyt kun Newey lähtee, niin varmasti lakaa "Räikkönen-Ferrarille" huhut pyöriä uudestaan ja entistä voimakkaammin. :dunno: Mutta eiköhän ensi kausi vasta kerro millaiset voimasuhteet on...
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Hurmurisija sanoi:
Mihin Neweyn tietotaito olisi yhtäkkiä kadonnut? Jos hänen merkityksensä auton nopeuteen on hyvin pieni, niin miksi hän kuitenkin on hyvin haluttu?
Ykkösissä taitaa tuo tietotaito vanhentua hyvin nopeasti. Tietotaito, jolla rakennettiin vielä viimevuosikymmenen loppupuolella voittaja-autoja on auttamatta vanhaa osaamista nyt ja tulevaisuudessa. Newey on ollut Mclarenilla sen verran kauan, että uudet haasteet RB:lla saavat varmasti miehen näyttämään taas parasta osaamistaan. Se, riittäkö se vielä onkin sitten toinen juttu. Newey on samassa tilanteessa kuin Schumi, komeaa uraa on väistämättä jälkellä vähemmän kuin sitä tähän asti kestänyt, luonnon kiertokululle kun ei voi mitään...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Felix sanoi:
Ykkösissä taitaa tuo tietotaito vanhentua hyvin nopeasti. Tietotaito, jolla rakennettiin vielä viimevuosikymmenen loppupuolella voittaja-autoja on auttamatta vanhaa osaamista nyt ja tulevaisuudessa.
Hiton nopean auton McLaren kuitenkin onnistui rakentamaan. Ainoastaan luotettavuus ontui. Sitä en tiedä, mikä osuus Neweyllä on epäluotettavuudessa ja mikä osuus nopeudessa.

Voittaja-auton kehittäminen pitkä projekti ja pahoin pelkään, että yksi tärkeä palikka lipesi paikaltaan juuri nyt, kun huippumenestys olisi näköpiirissä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mitä sen Neweyn nyt pitäisi tehdä että kelpaisi? Osallisuisi erikoisia autoja tehtailevan huumeidenkäyttäjän projektiin ja tekisi siinä sivussa törkeän talousrikoksen ja lopulta kuolisi sydänkohtaukseen? Olisiko se sopiva päätös uralle?

Mun mielestä Neweyyn ja muihinkin suunnittelijoihin pätee sama homma kuin kuskeihinkin, että jos ne on tarpeeksi hyviä, niin kyllä ne paikkansa ansaitsee. En usko että kovin moni uusi kyky on yhtään Neweytä parempi alallaan, vaikka Adrian on ehkä jäänyt omasta tasosta viime vuosina jälkeen.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
Mielenkiintoista nähdä kuinka Red Bullin vauhti kehittyy ensi kauden edistyessä.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Zep sanoi:
Se ei ole noissa piireissä mitään uutta, että joku suunnittelija saa PIKKASEN turhan hyvää palkkaa/arvostusta. Voit kysyä monelta tallipäälliköltä oliko esim. Alan Jenkinsin palkka balanssissa. Nopeutta usein autoissa löytyi, mutta huonosti jaksoivat ruutulipulle....
Niinpä joo. Vaikka sitä täällä ollaan harmiteltu tuota Neweyn lähtöä, niin eikös se ole niin ettei sota yhtä miestä kaipaa. Ja Renault, entinen Benetton, pärjää tänään kummasti ilman semmoisia nimiä kuin Rory Byrne, Michael Schumacher, Ross Brawn... :thumbup:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
pmv sanoi:
Mun mielestä Neweyyn ja muihinkin suunnittelijoihin pätee sama homma kuin kuskeihinkin, että jos ne on tarpeeksi hyviä, niin kyllä ne paikkansa ansaitsee. En usko että kovin moni uusi kyky on yhtään Neweytä parempi alallaan, vaikka Adrian on ehkä jäänyt omasta tasosta viime vuosina jälkeen.
Näinhän se menee, mikä sitten oli Neweyn rooli ja merkitys autonkehittelyssä Mclarenilla viimeisinä vuosina...mieshän oli tekninen johtaja, ei pääsuunnittelija kuten aikoinaan Williamssilla.
 
Viimeksi muokattu:

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Newey ohittaa palkoissa Gascoynen

Tapaninpäivänä 47 vuotta täyttävä Adrian Newey nousee Red Bullin teknisenä ylijohtajana brittilähteiden mukaan parhaiten palkatuksi F1-insinööriksi ohi Toyotan Mike Gascoynen.

Huhujen mukaan Newey kuittaisi peräti kymmenen miljoonan dollarin vuosipalkan.

Gascoyne nauttii tiettävästi 6,5 miljoonan taalan vuosituloista.
Newey ja Ferrari nostavat Red Bullin huipputalliksi

Itävaltalainen bisnespohatta Dietrich Mateschitz teki vuoden kaappauksen houkuteltuaan maailman arvostetuimman formula 1 -suunnittelija Adrian Neweyn loikkaamaan McLarenilta Red Bullin tekniseksi ylijohtajaksi.

46-vuotias Newey toteuttaa jokapojan unelman vaihtaessaan työpaikkaa yhdeksän toimivuotensa jälkeen McLarenilla: Luvassa on vähemmän töitä, vähemmän vastuuta, mutta rutkasti enemmän palkkaa.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on jo avoimesti kehunut, miten hyvältä teknisen johtajan Mark Smithin työryhmän luoma ensi kauden RB2 -auto näyttää.

Helmikuun lopussa työt Red Bullilla aloittava Newey ei uhkaakaan Smithin asemaa. Hän tulee Red Bullille tavallaan ylivalvojaksi, jonka tehtävänä on ennen kaikkea järjestellä suunnitteluosasto tehokkaaksi.

Williamsille ja McLarenille voittaja-autoja säännöllisesti vuodesta 1991 lähtien kynäillyt Newey tietää tarpeen tullen tarkkaan, mitä vaaditaan, että auto toimii.

Formuloiden Abramovitsh

Mateschitz on vakiinnuttamassa asemansa F1-urheilun Roman Abramovitshina, joka jalkapallossa on tehnyt Chelsean kanssa saman, mihin juomajätin pääjehu pyrkii Red Bull-tallin kanssa.

Jo keväällä Mateschitz kaappasi moottorisopimuksen Ferrarin kanssa vuosiksi 2006-07. Samalla talli saa luksuksen käyttää virallisena nimenä Red Bull Ferraria.

Neweyn värväämisessä merkittävää osaa on esittänyt myös David Coulthard, joka tunsi entisen työkaverinsa tilanteen ja osasi vetää oikeista naruista saadakseen tämän Red Bullille.
Neweyn lähtö ei vaikuta Kimin jatkoon

Kimi Räikkösellä on sopimus McLarenin kanssa vielä ensi kaudeksi. Manageri Steve Robertson oli yhtä yllättynyt kuin kaikki muutkin tiistain uutisesta, että tallin tekninen johtaja Adrian Newey suuntaa Red Bullille.

- Loppujen lopuksi en kuitenkaan usko, että Neweyn lähdöllä olisi vaikutusta siihen, jatkaako Kimi McLarenilla 2007 vai ei. Eniten riippuu siitä, miten uusi auto lähtee menemään ja miten hyvä mies paljon kehuttu Nicolas Tombazis oikein on, Robertson arvioi Turun Sanomille.

Tombazis on kreikkalaisinsinööri, jonka ansioksi McLarenin nousu on pistetty ainakin Ferrarilla.

- McLaren menestyi huonosti, kunnes Tombazis jätti meidät ja meni heille. Sen jälkeen McLaren lähti kuin lentoon, Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn tuumaili.

Yksi tekijä ei tee voittajaa

McLarenille Neweyn menetys on kiistatta raskas isku. Vaikka Neweyn osuus autojen suunnittelussa on vähentynyt, hän sai viime vuonna organisoiduksi suunnitteluosastot erittäin tehokkaaseen keskinäiseen työskentelyyn.

Vuosi sitten Neweyn katsotiin huippusuunnittelijana olevan jo menneen talven lumia. Tämän vuoden McLaren kuitenkin nosti miehen uudelleen tähtitasolle.

Neweyn jälkeiseen aikaan McLarenilla pystytään siirtymään pitkälti sorvaamalla organisaatio uudelleen hänen alaistensa asemaa korottamalla.

Uudeksi tekniseksi johtajaksi nousee näillä näkymin joko aerodynamiikan erikoismies Nicolas Tombazis tai uudelleen motivoitunut Neil Oatley.

Neweyn lähtö ei näy vielä ensi kauden alussa. Tammikuun puolivälissä radoille lähtevä MP4-21 on vielä nykyisen työryhmän luomus.

Neweyn valvonnassa siihen panoksensa ovat antaneet Tombazisin ohella erityisesti pääsuunnittelija Mike Coughlan sekä Paddy Lowe.

- Adrian on tärkeä tekijä työryhmässä, mutta yksikään yksilö ei yksin tee voittaja-autoa, McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh luonnehti kuukausi sitten Kiinan Grand Prix -varikolla.

Tiettävästi juuri Whitmarshin kanssa Newey ei tullut toimeen.
Heikki Kultaaaa :alppu:
 
Ylös