Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5018
Koitan vielä tuota toistakin. Onko oikea vastaus nykyinen Mersu? 😀

Eli aikajana menee muistaakseni seuraavasti: Tyrrell-BAR-Honda-Brawn-Mercedes.

Mestaruudet Tyrrelin, Brawnin ja Mersun alla.

Mika Salo on ajanut Tyrrellin ja BARin tiimissä.
Kyllä😄 tämähän olikin sulle näköjään helppo. Oikein tämäkin siis👍
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5179
Sijainti
Vantaa
Nyt on aika hankala kysymys. Kenellä kuljettajalla on eniten sellaisia suorituksia, että hän on ajanut kaikki kyseisellä radalla ajetut F1-kilpailut?

Itse en tiedä, mutta veikkaan, että Berger. Kaikki Estorilissa ajetut kilpailut 1984 - 1996, kaikki Adelaidessa ajetut kilpailut 1985 - 1995 sekä kaikki Aidassa ajetut kilpailut 1994 - 1995.

EDIT: Onhan noita paljon muitakin. Esim. Hamiltonilla kaikki Portimaossa ajetut kilpailut, kaikki Mugellossa ajetut kilpailut, kaikki Intiassa ajetut kilpailut, kaikki Koreassa ajetut kilpailut ja kaikki Ryssissä ajetut kilpailut eli 5 rataa yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1697
Nyt on aika hankala kysymys. Kenellä kuljettajalla on eniten sellaisia suorituksia, että hän on ajanut kaikki kyseisellä radalla ajetut F1-kilpailut?

Itse en tiedä, mutta veikkaan, että Berger. Kaikki Estorilissa ajetut kilpailut 1984 - 1996, kaikki Adelaidessa ajetut kilpailut 1985 - 1995 sekä kaikki Aidassa ajetut kilpailut 1994 - 1995.

EDIT: Onhan noita paljon muitakin. Esim. Hamiltonilla kaikki Portimaossa ajetut kilpailut, kaikki Mugellossa ajetut kilpailut, kaikki Intiassa ajetut kilpailut ja kaikki Koreassa ajetut kilpailut.
Veikkaan Alain Prostia, joka on on ajanut kaikki kisat ainakin Caesars Palacessa, Dallasissa, Detroitissa, Phoenixissa, Doningtonissa…
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15752
Näinä päivinä tulee kuluneeksi Australian Grand Prixistä 1990 35 vuotta.

Lajin 500:s kilpailu oli juhlakisa ymmärrettävän happamissa tunnelmissa siihen nähden mitä Suzukassa 1990 silloisessa hyvin tuoreessa lähiajassa oli tapahtunut!

Onneksi kisa voitiin suorittaa aurinkoisissa, mutta jopa Adelaideenkin nähden poikkeuksellisen tukalan kuumissa oloissa.

Nelson Piquet voitti kisan huolimatta Nigel Mansellin viimeisen Ferrari-kisan ja viimeistä kertaa silti Silverstoneen nähden muka 'uransa lopettamisen' yhteydessä erittäin viime hetken ohitusyrityksestä huolimatta ja Alain Prost täydensi palkintokolmikon, mutta ihan kisan alussa Prost olisi saattanut ottaa johtoaseman ja voittaa lajin juhlakilpailun ilman pussiin jäämistään.

Samoin Gerhard Berger oli vauhdissa, mutta pettymykseksi jäi neljänneksi ja ilman voittoa vuodelta 1990 kun ei itävaltalainen kaikesta huolimatta viitsinyt valittaa tai Montrealin 1990 menetettyä voittoa ei olisi kai jälkikäteenkään sitten enää muutettu vaikka valitusaikaa olisi ollutkin.

Bergerillä lisäksi oli jalkakipuja kisan jälkeen ja hän vaati ehdottomasti jatkaakseen McLarenilla pidempää automallia kun hänellä oli vuoden 1990 automallin suhteen ollut ennenkin todella epämukavia kipuja ja kauden kisoja oli välillä jäädä siitäkin syystä kesken! Sittemmin hänelle luvattiinkin rakentaa Sennan vastaavaa automallia vähän pidempi perusmalli monokokkeineen päivineen tai edes ohjaamotiloineen.

Williamsin Thierry Boutsen ja Riccardo Patrese olivat viides ja kuudes eli viimeiset pistemiehet.

Ayrton Senna lähti happamissa merkeissä paalupaikalta ja keskeytti vuoden 1990 toiseksi viimeisenä keskeyttäjänä kilpailun ja Mansell ajoi kisan nopeimman kierroksen oltuaan harmittavasti voittamatta.

Piquet tosiaan tuntui vuoden 1990 ehkä luotettavimmalta kuljettajalta ja hän oli historian viimeinen kuljettaja jolta historiaan jääneiden lopputuloslaskentajärjestelmän mukaan otettiin yhtä viimeistä kertaa pisteitä pois koko vuoden pistetaulukosta!

Hädin tuskin tosiaan keskeytti ja ihan vuoden 1990 loppu sujui brasilialaiselta hyvin.

Suzukan sankarit eli Aguri Suzuki ja Roberto Moreno eivät ihan niin hyvin menestyneet, mutta Suzuki tallikaverinsa Eric Bernardin kanssa keskeytti jo varhain torjuen ehdottomasti myös siirron Brabhamille vuodeksi 1991 johtuen Zakspeedin Yamaha-moottoritraumasta mitä oli vuodeksi 1989 tapahtunut. Ja etenkin kun viimeistä kertaa murheellisesti aivan juuri sillä hetkellä Lola-Larrousse epäluotettavuudesta huolimatta näytti vielä kulkevan.

Tyrrellin Jean Alesi ei ollut päätöskisaansa tallissa kovin vauhdissa ja ilman jarrumuutostaan aiemmin viikonloppuna vauhti olisi ollut vieläkin huonompaa kuin oli ja Satoru Nakajiman yritys toistaa Suzukan loistoajo myös Tyrrellin väreissä päättyi jarruvian ennen pitkää aiheuttamaan ulosajokeskeytykseen. Jarruvaurio oli ollut ongelma tätä ennenkin. Muuna haasteena tosiaan japanilaisella oli juomapullon toimimattomuus eli häntä kai myöhemmin kisaan olisi uhannut nestehukka!

Moreno ei vain kyennyt saamaan täyttä vauhtiaan, mutta oli seitsemäs ikävästi ilman pisteitä johtaen sitten jatkopohdintaan hänen koko urastaan edelleen.

Pitkään ei katseltu asiaa ja vielä vähemmän kun Piquet sitten suitsutti ja enemmän tai vähemmän sai Flavio Briatoren myöntymään Morenon Benetton-paikkaan.

Mansell tosiaan lähti Williamsille ja kompromissina Williams-paikan menetyksestä toki pienellä varauksella aluksi Boutsen lähti Ligierille toiveenaan se, että Ligier todella viimeistään jälleen lähtee nousuun Renault-moottorien mukaan tai kuten sovittaessa kuului pystyi näiden tallien yhteistyön kautta jälleen sopivammassa välissä siirtymään takaisin sitten Williamsille!

Ikävästi Ligier ei Renault-moottoria juuri vuodeksi 1991 saanut, mutta vuodeksi 1992 tulisi sitten saamaan.

Paljonhan sitä vuoden 1990 Adelaidestakin muistoja riittäisi kun kuivan kelin kisa tosiaan oli ilman sadetta ja varsinkin Pirellillä oli todella villiä rengastaktiikkaa johtuen tästä kaikesta.

Osella-talli viimeisessä kisassaan välillä jo Osella-Fondmetallina tai Fondmetall-Osellana tuntien pitkälti Concorde-sopimuksen syistä edelleen vain pelkkänä Osellana teki pienen ennätyksen pitkästä aikaa historiansa viimeisessä kisassa:

Piskuinen italialaistalli käytännössä eniten rahaa koko 10 vuoden aikanaan silloisesti lajissa käyttäneenä vähyyteensä nähden pääsi eniten vuoden 1990 kisoissa yleensäkään ajaen maaliin sitten vuoden 1986 eli vaivaista neljä kertaa!
 
Ylös