Off-Season

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
butterfly sanoi:
Huomasit varmaan roenick että honda ajattaa saman päivän aikana kuskeja sekä v-10 että v-8 moottorilla varustettuja autoja. Mua se vähän hämäs. ihmettelin että miks v*tussa honda on aina käressä :D Minkähänlaisia aikoja ne tykittää juurikin v-8 autoilla? Saattaa meinaan tulla aika tiukka kisa vanhojen vihollisten kesken ensikaudella :D
Joo ekana päivänä ku Honda tuli testailee fiilistelin, ennenkuin tajusin heidän käyttävän V10 koneita.
Joo käyttää sekaisin V10 rajoituksin sekä uutta V8 konetta.
Olleet luotettavia :) , hienoa niin.
Yhdestä otti ison askeleen eteenpäin joka oli kylläkin myöhemmin pamahtanut.
Tällä erää tutkitaan konetta jotta askeleita eteenpäin voi taas ottaa...

Hauska kyllä nähdä ensi kaudella millaisia koneita kukin moottorinvalmistaja on saanut aikaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Cosworthilla halutaan voittaa:
COSWORTH SETS NEW REV RECORD
Last Updated: Monday, 12, December, 2005, 11:55
Click to enlarge

Cosworth claims to have reached a new milestone for Formula 1 engines by clearing the 20,000rpm mark in recent testing with its new V8 unit.

The Northampton-based builder has extensive experience with eight-cylinder power plants in both F1 (notably with the once-ubiquitous DFV) and other branches of the sport.

With the 2006 rules mandating a switch from 3-litre V10s to 2.4-litre V8s, engine manufacturers have sought to compensate for the smaller displacement with higher revs.

But Alex Hitzinger, Cosworth’s head of F1 development, said 20,000rpm was within the company’s sights for 2006 even without the reduction in engine capacity.

“We had to be prepared to move the benchmark again in 2006 and 20,000rpm was our target,” Hitzinger told Autosport magazine.

“We don’t plan to run the engine to 20,000 as a matter of course, but it will be available to us.”

Cosworth began bench-testing V8 components since last spring., and Hitzinger said: “We have been very confident about this engine from the beginning.

“It’s a credit to the engineers that we’ve achieved such high figures.”

Cosworth is excited about its one-year supply deal with Williams and believes the two stalwart British companies can win together.

Head of race engineering Simon Corbyn said: “Williams can win with us and we would like them to.

“We haven’t been in such a strong position with a team since we were with Benetton [which won the world championship with Michael Schumacher] in 1994.”
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mossi Superstar sanoi:
Heh... Tasoitti eroa muihin... Joo tavallaan olet oikeassa, nyt Villeneuve on jo huomattavasti lähempänä Karthikeyania ja kumppaneita...
Tarkoitin tietenkin eroa esim. Massaan tai Buttoniin. Ainakin Massa olisi hävinnyt 100-0 Villeneuvelle jos sutimisen esto olisi kielletty ja vielä erityisesti jos ois slicksit alla. Mutta siis huippukuskihan Villeneuve silti on. Jos olet erimieltä, niin ei muuta kuin kunnon perusteluja kehiin, voin mielelläni keskustella asiasta, mikäli keskustelu on asiallista. :)
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
roenick97 sanoi:
Joo ekana päivänä ku Honda tuli testailee fiilistelin, ennenkuin tajusin heidän käyttävän V10 koneita.
Joo käyttää sekaisin V10 rajoituksin sekä uutta V8 konetta.
Olleet luotettavia :) , hienoa niin.
Yhdestä otti ison askeleen eteenpäin joka oli kylläkin myöhemmin pamahtanut.
Tällä erää tutkitaan konetta jotta askeleita eteenpäin voi taas ottaa...

Hauska kyllä nähdä ensi kaudella millaisia koneita kukin moottorinvalmistaja on saanut aikaan.


Luin tossa autosportin (joka käsittääkseni on melko hyvätasoinen ja luotettava julkaisu) ja siinä luki että honda oli ajattanut buttonilla 2004-mallista runkoa! Ei ihme että paineli kovasti. Perusteluna oli se että 2005-mallissa oli joku perustavaa laatua oleva aerodynaaminen vika ja eivät halunneet sitä runkoa käyttää testeissä. Eli ei kyllä ole hyvä verrata mihinkään niitten aikoja.

Toyota oli niitten mukaan melko hyvässä (ellei jopa parhaassa) iskussa ja renaultin v8 ei oo vielä valmis testiradoille. Mäcillä taitaa jo olla. Lupaa hyvää ensi kaudelle näin sinivalkoisten lasien takaa :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jacques sanoi:
Tarkoitin tietenkin eroa esim. Massaan tai Buttoniin. Ainakin Massa olisi hävinnyt 100-0 Villeneuvelle jos sutimisen esto olisi kielletty ja vielä erityisesti jos ois slicksit alla. Mutta siis huippukuskihan Villeneuve silti on. Jos olet erimieltä, niin ei muuta kuin kunnon perusteluja kehiin, voin mielelläni keskustella asiasta, mikäli keskustelu on asiallista. :)
Jos ja jos. Ei oikein vakuuta tuo "ainakin Massa olisi hävinnyt". Mistä sitä voi tietää? Massa on vielä nuori ja kai se kokemus häntä jotenkin parantaa. Villeneuve taas... ei hyvältä näytä. Ja millähän meriiteillä Villeneuve olisi edelleen huippukuski? Ei se auta, että on voittanut joskus melkein kymmenen vuotta sitten maailmanmestaruuden, jos nykyään ei enää kulje. Oli ne syyt siihen mitkä tahansa. Ainakin tuo huippukuski-asia nyt voidaan unohtaa saman tien.

Se, että kannattaa jotain kuskia haltioissaan, ei oikeuta aivan älyttömän subjektiiviseen kommentointiin, jossa väen vängällä yritetään etsiä pointteja vahvistamaan omaa silmitöntä uskoa palvonnan kohteen erinomaisuuteen.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Jos ja jos. Ei oikein vakuuta tuo "ainakin Massa olisi hävinnyt". Mistä sitä voi tietää? Massa on vielä nuori ja kai se kokemus häntä jotenkin parantaa. Villeneuve taas... ei hyvältä näytä. Ja millähän meriiteillä Villeneuve olisi edelleen huippukuski? Ei se auta, että on voittanut joskus melkein kymmenen vuotta sitten maailmanmestaruuden, jos nykyään ei enää kulje. Oli ne syyt siihen mitkä tahansa. Ainakin tuo huippukuski-asia nyt voidaan unohtaa saman tien.

Se, että kannattaa jotain kuskia haltioissaan, ei oikeuta aivan älyttömän subjektiiviseen kommentointiin, jossa väen vängällä yritetään etsiä pointteja vahvistamaan omaa silmitöntä uskoa palvonnan kohteen erinomaisuuteen.
Juu siis eihän sitä tietenkään voi tietää, mutta mulla on vahva epäilys. Villeneuve on sen verran kokeneempi, että ilman sutimisenestoja hänellä olisi ollut huomattava etulyöntiasema Massaan nähden.

Ja mitä tulee noihin meriitteihin.. Tiedät hyvin itsekin, että tilastollisia meriittejä ei sellaisella kalustolla ole voinut saavuttaa, kuin mitä Villeneuvella oli kausina 1999-2005. Kukaan kuljettaja ei olisi juuri parempaa menestystä saavuttanut. Joten pitää katsoa itse ajosuorituksia. Esim. vuonna 1999 Villeneuve oli usein pistetaistelussa mukana ja pari kertaa taisi pitää jopa ferrareita takaanaan (ainakin barcelonassa 1999). Moottori ei kuitenkaan ollut kovin kummoinen ja sen takia sitten niitä pisteitäkään ei tullut kun kone sanoi jatkuvasti poks. 2000 meni sitten jo paljon paremmin ja pisteitä tuli tasaiseen tahtiin. Ko. vuonnahan Jacques tuli kuuluisaksi huippustarteistaan ja paransi starteissa usein sijoitustaan usealla pykälällä. Lisäksi lähtöruudut oli aika huikeita kun ottaa huomioon kaluston tason. Ja auto ei todellakaan ollut mikään huippuauto (kuten varmasti tiedät). Ja muistin virkistykseksi.. Montrealissa ruutu 6, ja startissa mentiin tyylikkäästi Mika Häkkisen edelle. Monzassa lähtöruutu oli neljäs ja sai jälleen mainion startin, mutta Barrichello plokkasi edessä ja pilasi Jacquesin nousun sijalle kaksi. Jos et muista, niin lataapa netistä ja katso. :)

2001 pari palkintokorokesijoitusta ja muutenkin mahtavia suorituksia. Auto nyt ei edelleenkään ollut mikään huippu, mutta mielestäni Villeneuve suoriutui kaudesta erittäin hyvin. 2002 oli todella vaikea, koska Ferrari hyötyi Bridgestonen etulyöntiasemasta jolloin muilla bridgestone talleilla oli vaikeampaa. Muutenkin kehitystyössä oltiin tultu takapakkia. Siitä huolimatta Villeneuve voitti Panisin pisteissä ja ansiolistalle tuli myös komea nelossija Silverstonen sateesta.

2003 alkoi paljon paremmin. Villeneuve oli nopea australiassa kuten tallikaverinsakin. Uho Buttonin lyömisestä oli typerää Jacquesilta ja kun hän ei sitten kyykyttänytkään Jensonia, niin se kieltämättä heikensi miehen osakkeita. Radalla hän oli kuitenkin Jensonin tasolla nopeudessa. Jälleen jos muisti ei riitä, niin voit tsekata jostain nauhalta kisoja uudestaan. Villeneuvella oli huomattavasti enemmän epäonnea kuin buttonilla, mistä tappio pisteissä yksinomaan johtui. Jos katsoi suorituksia radalla, niin sen saattoi näin oivaltaa.

2004 jäi sitten väliin lähes kokonaan. Renault pesti kauden lopussa tuli pahaan paikkaan ja vuoden tauon jälkeen parin vaivaisen testipäivän kokemuksilla Villeneuve suoriutui tuosta pestistä ihan ok tasolla. Kilpailusuoritus oli toki surkea jokaisessa kisassa, mutta jos ottaa huomioon olosuhteet, oli suoritus ihan ok.

2005 kauden kuviot varmaan jo muistatkin. Alkukausi meni mönkään pääasiassa erimielisyyksien takia. Villeneuve ei saanut säätää autoaan haluamallaan tavalla, mutta heti kun sitten Imolassa sai alleen auton, joka sopi paremmin ajotyylilleen, tuli tulostakin. Ja kauden loppua kohden nopeus oli hyvää ainakin massaan verrattuna.

Kyllä tuossa minusta on ihan tarpeeksi ainesta pitää Villeneuvea huippukuljettajana. Huippukuljettajahan voi olla vaikka ei ajaisikaan huipputallissa. Se on hyvä aina muistaa. :)
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Lähteenä MTV3:
Autonvalmistajien arvioidut rahalliset panostukset F1:een kaudella 2005: (miljoonaa dollaria)
Honda 560
Mercedes 238
Toyota 210
BMW 160
Renault 110
Fiat 10
Hondan panostusta nostatti tosin osake enemmistön osto BAR:lta, joka leikkaa siivusta arvioituna n. 174 miljoonaa euroa.

Villeneuve

Villeneuven ensi kausi näyttää minun silmissäni valoisalta, sopimus BMW:n kanssa on alla ja pakettia pääsee talven aikana kehittämään rauhassa. Vaikkakin olen ymmärtäny että sopimus on yksi vuotinen, en usko että bemarilla sorrutaan mihinkään muuhun kuin maksimaaliseen tuloksen havitteluun. Täten Villeneuven asema on varsin hyvä, todellinen näytönpaikka on silti nyt edessä.

Ei ole syytä aliarvioida Villeneuvin kykyjä, paluu kilpailemaan ja totutteleminen kuvioihin ei ole yksinkertaista, mutta ensi kaudella sen pitäisi ehdottomasti jo näkyä. En odota mieheltä mitään, näytöt puhukoon puolestaan. Mitä tulee menneiden vuosien näyttöihin, niin kyllä mies ajaa osaa, nyt olisi aika vain näyttää että kuinka kovaa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Se, että kannattaa jotain kuskia haltioissaan, ei oikeuta aivan älyttömän subjektiiviseen kommentointiin, jossa väen vängällä yritetään etsiä pointteja vahvistamaan omaa silmitöntä uskoa palvonnan kohteen erinomaisuuteen.
Tähän vielä sen verran, että kommenttini oli toki piikitys Mossin lievästi provoavaan kommenttiin. Mutta perusteluja kommenteilleni riittää, ja olen kyllä valmis keskustelemaan aiheesta enemmänkin. Mikäli keskustelu on keskustelua eikä väittelyä tai provoilua. :)

Edit: Ja jos joku haluaa tällaista keskustelua, niin sopii perustaa uuden toikin. Tämä toikki on ehkä väärä tälle aiheelle. :)
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Jacques sanoi:
Tähän vielä sen verran, että kommenttini oli toki piikitys Mossin lievästi provoavaan kommenttiin. Mutta perusteluja kommenteilleni riittää, ja olen kyllä valmis keskustelemaan aiheesta enemmänkin. Mikäli keskustelu on keskustelua eikä väittelyä tai provoilua. :)

Ihan ilman mitään provokaation siementä, jos Villeneuve on uusi messias autonratissa, miksi Bmw ei halunnut häntä kuin pakosta??
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mossi Superstar sanoi:
Ihan ilman mitään provokaation siementä, jos Villeneuve on uusi messias autonratissa, miksi Bmw ei halunnut häntä kuin pakosta??
Ainakaan Mario Theissenin viralliset kommentit eivät viitanneet moiseen pakkoon. Lehdistö paisutteli asioita, koska BMW ei antanut mitään suurempaa tiedoitetta asiasta. Tottakai BMW katsoi tilannetta kuljettajamarkkinoilla. On selvää että se on markkinallisesti kannattavampaa panostaa nuoreen tulevaisuuden lupaukseen ja siten ylläpitää jatkuvuutta. Mutta toivon mukaan Villeneuve näyttää ensi kaudella että on Bemarin luottamuksen arvoinen ja hankkii itselleen paikan tallissa myös kaudelle 2007. :)

Ja en tietenkään messiaana häntä pidä, vaan huippukuljettajana. Muita huippukuljettajia on mm. Kimi, Michael, Juan-Pablo, Fernando, Jenson, Ralf, Jarno...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
*wruuum* sanoi:
Lähteenä MTV3:


Hondan panostusta nostatti tosin osake enemmistön osto BAR:lta, joka leikkaa siivusta arvioituna n. 174 miljoonaa euroa.

Villeneuve

Villeneuven ensi kausi näyttää minun silmissäni valoisalta, sopimus BMW:n kanssa on alla ja pakettia pääsee talven aikana kehittämään rauhassa. Vaikkakin olen ymmärtäny että sopimus on yksi vuotinen, en usko että bemarilla sorrutaan mihinkään muuhun kuin maksimaaliseen tuloksen havitteluun. Täten Villeneuven asema on varsin hyvä, todellinen näytönpaikka on silti nyt edessä.

Ei ole syytä aliarvioida Villeneuvin kykyjä, paluu kilpailemaan ja totutteleminen kuvioihin ei ole yksinkertaista, mutta ensi kaudella sen pitäisi ehdottomasti jo näkyä. En odota mieheltä mitään, näytöt puhukoon puolestaan. Mitä tulee menneiden vuosien näyttöihin, niin kyllä mies ajaa osaa, nyt olisi aika vain näyttää että kuinka kovaa.
Näin juuri! Veit sanat suustani. :)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jacques sanoi:
Ainakaan Mario Theissenin viralliset kommentit eivät viitanneet moiseen pakkoon. Lehdistö paisutteli asioita, koska BMW ei antanut mitään suurempaa tiedoitetta asiasta.
Ei se nyt ihan noin mennyt. Yhdessä vaiheessa FIA:n osallistujien listalla oli vain Heidfeld. Kyllä siellä olis Villeneuvekin pitänyt olla jos BMW olisi häntä varmana pitänyt.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
J.Heldenview sanoi:
Ei se nyt ihan noin mennyt. Yhdessä vaiheessa FIA:n osallistujien listalla oli vain Heidfeld. Kyllä siellä olis Villeneuvekin pitänyt olla jos BMW olisi häntä varmana pitänyt.
Luet viestini uudestaan, niin huomaat että en väittänytkään että ois pitänyt varmana. Sanoin vain että ei sillä nyt todennäköisesti ollu mikään pakko päästä villestä eroon. Katsoi kuitenkin tilannetta kuljettajamarkkinoilla ja teki lopulta päätöksen, joka oli ainoa oikea.
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Jotenkin tulee mieleen Ferrarin,Mclarenin ja Jordanin hirveä sekosikiö :frown: :yuck:

...ja minardia sekaan!
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Siis jo paikallaan ollessaan toi on hirveä, en tosiaan halua tietää miltä tuo näyttää liikkeessä. :mad_old:
 
Ylös