Juu siis eihän sitä tietenkään voi tietää, mutta mulla on vahva epäilys. Villeneuve on sen verran kokeneempi, että ilman sutimisenestoja hänellä olisi ollut huomattava etulyöntiasema Massaan nähden.
Ja mitä tulee noihin meriitteihin.. Tiedät hyvin itsekin, että tilastollisia meriittejä ei sellaisella kalustolla ole voinut saavuttaa, kuin mitä Villeneuvella oli kausina 1999-2005. Kukaan kuljettaja ei olisi juuri parempaa menestystä saavuttanut. Joten pitää katsoa itse ajosuorituksia. Esim. vuonna 1999 Villeneuve oli usein pistetaistelussa mukana ja pari kertaa taisi pitää jopa ferrareita takaanaan (ainakin barcelonassa 1999). Moottori ei kuitenkaan ollut kovin kummoinen ja sen takia sitten niitä pisteitäkään ei tullut kun kone sanoi jatkuvasti poks. 2000 meni sitten jo paljon paremmin ja pisteitä tuli tasaiseen tahtiin. Ko. vuonnahan Jacques tuli kuuluisaksi huippustarteistaan ja paransi starteissa usein sijoitustaan usealla pykälällä. Lisäksi lähtöruudut oli aika huikeita kun ottaa huomioon kaluston tason. Ja auto ei todellakaan ollut mikään huippuauto (
kuten varmasti tiedät). Ja muistin virkistykseksi.. Montrealissa ruutu 6, ja startissa mentiin tyylikkäästi Mika Häkkisen edelle. Monzassa lähtöruutu oli neljäs ja sai jälleen mainion startin, mutta Barrichello plokkasi edessä ja pilasi Jacquesin nousun sijalle kaksi. Jos et muista, niin lataapa netistä ja katso.
2001 pari palkintokorokesijoitusta ja muutenkin mahtavia suorituksia. Auto nyt ei edelleenkään ollut mikään huippu, mutta mielestäni Villeneuve suoriutui kaudesta erittäin hyvin. 2002 oli todella vaikea, koska Ferrari hyötyi Bridgestonen etulyöntiasemasta jolloin muilla bridgestone talleilla oli vaikeampaa. Muutenkin kehitystyössä oltiin tultu takapakkia. Siitä huolimatta Villeneuve voitti Panisin pisteissä ja ansiolistalle tuli myös komea nelossija Silverstonen sateesta.
2003 alkoi paljon paremmin. Villeneuve oli nopea australiassa kuten tallikaverinsakin. Uho Buttonin lyömisestä oli typerää Jacquesilta ja kun hän ei sitten kyykyttänytkään Jensonia, niin se kieltämättä heikensi miehen osakkeita. Radalla hän oli kuitenkin Jensonin tasolla nopeudessa. Jälleen jos muisti ei riitä, niin voit tsekata jostain nauhalta kisoja uudestaan. Villeneuvella oli huomattavasti enemmän epäonnea kuin buttonilla, mistä tappio pisteissä yksinomaan johtui. Jos katsoi suorituksia radalla, niin sen saattoi näin oivaltaa.
2004 jäi sitten väliin lähes kokonaan. Renault pesti kauden lopussa tuli pahaan paikkaan ja vuoden tauon jälkeen parin vaivaisen testipäivän kokemuksilla Villeneuve suoriutui tuosta pestistä ihan ok tasolla. Kilpailusuoritus oli toki surkea jokaisessa kisassa, mutta jos ottaa huomioon olosuhteet, oli suoritus ihan ok.
2005 kauden kuviot varmaan jo muistatkin. Alkukausi meni mönkään pääasiassa erimielisyyksien takia. Villeneuve ei saanut säätää autoaan haluamallaan tavalla, mutta heti kun sitten Imolassa sai alleen auton, joka sopi paremmin ajotyylilleen, tuli tulostakin. Ja kauden loppua kohden nopeus oli hyvää ainakin massaan verrattuna.
Kyllä tuossa minusta on ihan tarpeeksi ainesta pitää Villeneuvea huippukuljettajana. Huippukuljettajahan voi olla vaikka ei ajaisikaan huipputallissa. Se on hyvä aina muistaa.