Oletko koskaan kärsinyt suonenvedosta?

Oletko koskaan kärsinyt suonenvedosta?

• Olen

Äänet: 72 90,0%
  • En ole

Äänet: 8 10,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    80

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Aina joskus iskee pohkeeseen kivulias suonenveto, joka talttuu yleensä sillä, että nousee seisomaan.

Johtuu yleensä liian kovasta treenaamisesta. Varmaan suola/nestetasapainolla on jotain vaikutusta. Jos vaikka fillaroin duuniin, käyn futistreeneissä ja sen jälkeen fillaroin himaan, niin siinä on yleensä 3,5 - 4 tuntia treeniä, niin seuraavana yönä yleensä kramppaa. Aina joskus herkemminkin.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Et sä siellä vuorilla muuten kuule. :thumbdown

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Suonenveto on äkillinen kiputila, johon liittyy lihaksen kouristuksenomainen jännitys. Tilanteessa mitään suonta ei vedetä minnekään, vaikka sellainen tunne tuleekin. Useimmiten suonenvedon kohteena on pohjelihas, johon tulee nukkuessa äkillinen kouristus ja kiputila. Uidessa saattaa myös käteen tai jalkaan tulla vastaava lihaskramppi tai tilanne voi syntyä melkein milloin vain. Syytä ilmiöön ei tarkkaan tunneta, mutta otaksutaan, että jonkinlaisesta raajan verenkierron äkillisestä ja ohimenevästä häiriöstä on kyse.

Yleensä suonenvedosta ei ole juurikaan haittaa ohimenevää kiputilaa lukuunottamatta. Yöllisen lihaskouristuksen jäljiltä kävely voi aamulla tuntua vielä kivuliaalta. Paras ensiapu suonenvetokohtaukseen on koettaa estää lihasta kramppaamasta l. kannattaa yrittää vastustaa lihaksen pakkoliikettä joko käyttämällä vastalihasvoimaa tai estämällä mekaanisesti lihaksen toiminta. Kouristavan lihaksen samanaikainen hieronta voi myös auttaa tilannetta.

Mikäli suonenveto ilmenee toistuvasti ja haittaa, voi sitä yrittää ehkäistä jo ennalta. Lämpimät sukat jaloissa voi auttaa verenkierto ja ehkäistä kramppeja. Tupakoinnin lopettaminen ja B1-vitamiinin, sekä magnesiumin ja kalsiumin lisäravinteet voivat joskus vähentää alttiutta suonenvetoon. Jos vaiva on todella kiusallinen, voi lääkäriltä saada ääreisverenkiertoa parantavaa ja kramppitaipumusta estävää lääkitystä.
Tuo vastalihasvoima on se ensiapu mitä itse siis käytän. Ja hierominen/painaminenkin siihen pahimpaan kipupisteeseen auttaa. Pahimillaan en ole kyllä pystynyt jalkaa hetkeen käyttämään tai kääntelemään. (vrt. Oopee kertoma konsti)

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Olen, viimeksi tänään. Ongelmilla näemmä tapana kasautua..
Vasemman jalan pohjassa känsä, johon sattuu.
Vasemman jalan pikkuvarpaassa rakko, johon sattuu.
Vasempaan jalan pohjaan iski tänään tunniksi suonenveto, ei satu enää.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Uintia harrastaessani sita tuli vahan valia, eli vastaus on noin 2000 kertaa...

Iski jalassa varpaat solmuun ja oli pakko lammittaa suihkun alla. :thumbfh:

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Yhteen aikaan sain aina päivänselvän suonenvedon aikaiseksi kun ojensin jalkaterän suoraksi ja siirsin isovarpaan päälle sen viereisen varpaan. Tuloksena aina kramppi jota ei saanut kunnolla loppumaan. Kokeilkaapa! :thumbup:

Pohkeet ne ovat yleensä krampanneet, tosin ei kyllä enää pitkään aikaan. Maratonilla 2002 taisivat edellisen kerran krampata kunnolla, tosin silloin se tuntui vähän erilaiselta sattuneesta syystä.

DFiaA

I told you so
Joskus sain suonenvetoja nilkkaan/jalkapohjaan tuon tuosta, mm. punnertaessa, uidessa, ...

Jalan kääntely auttoi silloin. Viimeaikoina ei ole iskenyt.

haju

Banned
DFiaA sanoi:
Joskus sain suonenvetoja nilkkaan/jalkapohjaan tuon tuosta, mm. punnertaessa, uidessa, ...

Jalan kääntely auttoi silloin. Viimeaikoina ei ole iskenyt.
Venyttelyhän on kaiken a ja o. Tietysti pitää myös juoda...

Hoito: ehkäistä kramppi venyttelyllä, oikeilla varusteluilla ja riittävällä neste- ja suolavarastolla. Urheilu pitää keskeyttää ja pitää aktivoida kramppiin joutuneen lihaksen vastavaikuttajalihas.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Siinä se nähdään, miten paljon ihminen peilaa maailmaa itsensä kautta. Kun mä en itse ole suonenvetoa kokenut, niin tietty oletin, että suonenvedot on hyvinkin harvinaisia.

Noh, loppujen lopuks tällä otannalla näyttää että asia onkin päinvastoin; se on hyvinkin yleinen, mutta itse kuulun siihen 10 prosenttiin joka ei ole sellasta koskaan kokenut.

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Enpä ole varsinaisesta suonenvedosta muistaakseni kärsinyt. Sen sijaan pari kertaa on niskalihas tulehtunut jostain syystä siten, että joutunut kulkemaan pää kenossa ja pikkusenkin kun liikautti niin aivan helvetillinen (kiitos Lordi!) kipu iski lihakseen. Ekan kerran toi oli mulla lukioaikaan ja muistan kun yöllä makasin sängyssä yhessä ja samassa asennossa ja vähän väliä toi kipu iski ja tuntui kun jonkun puukon olisi työntänyt lihakseen. Siis aivan sanoinkuvailematon kipu, itku meinas tulla! Kokemuksena ehkä top-2:ahdessa kivuliaimmista kokemuksista eva! Antibioottikuurila toi sitten lähti. Intissä sit iski toisen kerran kun olin viikonloppuna päivystämässä, mut oli noita antibiootteja jälellä ekasta kerrasta.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
AJ sanoi:
Ei helvetti. Mä kärsin sekä suonenvedosta, että migreenistä. Kumpaakaan ei kuitenkaan onneksi kovin taajaan esiinny.
Mul on sama.. molempia ehkä about 1 - 2 kertaa vuodessa. Tosin mä en edelleenkään oo migreenistä ihan varma onko se ollut migreeni, mutta mitä netistä oon tutkinut niin oireet ovat viitanneet migreeniin.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Tänä kesänä on odotettavissa ainakin 5 suonenvetoa. Mulla kramppaa aina kisojen jälkeen sisäreisi/sisäreidet, eikä sitä pysty estämään millään. Yhtäkkiä vain lyö toisen tai molempien jalkojen sisäreidet lukkoon, joskus tiukemmin, joskus vähemmin. Yleensä siitä selviää vastalihaksia aktivoimalla ja väkisin krampannutta lihasta venyttämällä, mutta kerran oltiin ruotsista tulossa, niin ei auttanut mikään tollanen perusjuttu. Molemmat sisäreidet kramppas noin tunti nukkumaanmenon jälkeen aivan mielettömän kovasti, koitin siinä sitten sätkiä herättämättä kaveria, mutta lopulta se oli pakko herättää ja pyysin sen tuomaan lämpimällä vedellä kasteltuja pyyheitä. Nekun painoi sisäreisille niin lopulta sain krampit pois. Pistäkään vinkki mieleen, toimii.

Tuo kramppausilmiö on kyllä ihmeellinen. Mä saan juosta, nostella punttia, uida tai tehä muuta urheilusuoritetta ilman ongelmia, mutta sitten tulee just tollasesta jossa ei sinänsä pitäisi tarvita edes kyseisiä lihaksia. Kaikenkaikkiian mulla on ollut suonenvetoja reilusti yli 30 kertaa.

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
En ole kyllä koskaan tainnut kokea mitään vastaavaa fyysistä kipua, kuin minkä suonenveto aiheuttaa. Olisi kiva kuulla onko joku oikeasti saanut vielä kauheamman kivun aikaiseksi?

Ja teiltä, joilla niitä on ollut kymmeniä tai satoja, niin voiko niihin tottua? Että se kipu ei ole enää niin mieltä sumentava?

Makkonen

Guest
Jonkki sanoi:
En ole kyllä koskaan tainnut kokea mitään vastaavaa fyysistä kipua, kuin minkä suonenveto aiheuttaa. Olisi kiva kuulla onko joku oikeasti saanut vielä kauheamman kivun aikaiseksi?

Ja teiltä, joilla niitä on ollut kymmeniä tai satoja, niin voiko niihin tottua? Että se kipu ei ole enää niin mieltä sumentava?
Mulla on joskus ollut suonenvetoja ja ei tosiaan ole fyysisesti mikään nautittava kokemus. Ainoa, mikä menee tuon kivun yläpuolelle on tähystys peräsuolen kautta. Mulle tehtiin tuo operattio runsas vuosi sitten. Muistan jossain vaiheessä lääkärin sanoneen notta siellä on nytten 70cm letkua sisällä. Operaatio kesti n. puoli tuntia, tosin se tuntui ikuisuudelta. :nope:

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Siinä se nähdään, miten paljon ihminen peilaa maailmaa itsensä kautta. Kun mä en itse ole suonenvetoa kokenut, niin tietty oletin, että suonenvedot on hyvinkin harvinaisia.

Noh, loppujen lopuks tällä otannalla näyttää että asia onkin päinvastoin; se on hyvinkin yleinen, mutta itse kuulun siihen 10 prosenttiin joka ei ole sellasta koskaan kokenut.
Minkä tää polli myös opetti, on se, että suonenvetoja on kahdenlaisia, mietoja ja vähemmän mietoja. Tosin epäilen, että se kivuliasuus riippuu aika pitkälti myös siitä, mihin lihakseen kramppi iskee. Pohkeessa se on ainakin ittellä pirun kivuliais ja kuten tuolla jo muutamat muutkin mainitsivat, on se krampannut kohta useinmiten pidempäänkin arka. Harvemmin mulla kramppia muualle on tullukkaan.

Eiku onpas... täysin kylmiltään kun treenaamatta vedät parikytä vatsalihasliikettä, niin iskee aika helvetin helposti kramppi vatsalihaksiin. Ja se on sitten yhtä helvettiä :nope: