Mclaren ei ole missään kriisissä. Onko se muka kriisi, jos talli, jolta on totuttu näkemään voittoja, tipahtaakin äkkiä keskikastiin tai vähän kärjen ulkopuolelle ?
Näin suomalaisten näkökulmasta se saattaa tuntua siltä, mutta tosiahan on että F1:ssa tallit eivät pysty toistamaan vuosi toisensa jälkeen samaa menestystä kovin pitkään. Ferrari hallitsee tällä hetkellä, mutta varmasti se tipahtaa kärjestä vielä jonain vuonna, ehkä jo ensi vuonna. Kehitys tuntuu kulkevan sykleissä ja aina on joku tai muutama talli jo(t)ka hallitsee.
Kovasti tunnutaan elävän vain nykyhetkeä, jossa pitäisi saada kaikki ja nyt. Tosiasia on että F1-urheilukin on pitkäjänteistä kehitystyötä ja saattaa mennä vuosia saada talli huipulle, johan se on nähty. Ne vuodet kun Häkkinen kohosi F1-testikuskista mestariksi, olivat pitkiä ja välillä meinasi toivo loppua, mutta palkinto oli hieno kun sitä jatkoi odottaa !
Meidän on helppo täältä (no täähän on yks F1-forumin suola
) kotisohvalta neuvoa miten tallia pitäisi johtaa tai kehittää. Luulen että kuitenkin myös Mclarenin tallissa on miehiä, jotka tietävät miten homma pitää hoitaa. Tällä hetkellä tallissa kuitenkin näyttää olevan vaan tekijöitä ja ihmisiä, jotka eivät tunnu saavan kiinni punaisesta langasta. Varmasti tietoa ja taitoa löytyy, mutta sitä ei tällä hetkellä ole osattu valjastaa oikein.
Tekniikkakin on lopulta ihmisen suunnittelemaa ja virheitä sattuu. McLaren tiedostaa varmasti että luotettavuus ei ole kohdallaan ja eivätkä varmasti ole tyytyväisiä tilanteeseen vaan pyrkivät ratkaisemaan ongelmat. F1-autojenkin tekniikka on kuitenkin monimutkaista ja monista pienistä asioista kiinni ja syitä heikkoon luotettavuuteen on varmasti tuhansia, ei niitä yhdessä tai kahdessa yössä ratkaista.
Kärsivällisyyttä tässä nyt kysytään. Ei Kimin menestys ole kiinni siitä mitä tänä päivänä saavutetaan, vaan pitää katsoa eteenpäin.