Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Se mikä tässä McLarenin tilanteessa eniten ihmetyttää on se että miksi Räikkönen ei ole ns.sorvin ääressä nyt kun sitä eniten tarvittaisiin; eli testaamassa ja kehittämässä autoa. Malesian jälkeen ei ole testihommat kiinnostanut. Eikö nyt kannattaisi painaa pitkää päivää radalla testaushommissa, kehittää autoa, keskustella inssien kanssa. Maikkeli kyllä jaksaa testata.
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Juu pitäis tosiaan saada enempi kierrosaikoja. Pitää vaan toivoa että, nopeimmat kierrokset on ajettu rataa pitkin, eikä mutkia oikomalla. JJ tais taannoin vetästä zikaanin oikoseksi ja sitä hirmuaikaa messuttiin koko talvikausi ja myöhemmin ihmeteltiin minne se vauhti on kadonnut .:tongue: . Toisaalta kyllä ne parhaat ajatkin sentään jotain kertoo. Pakettia kun pitää testata yleensä kaikissa nopeus nurkissa, eli kevyellä/raskaalla autolla uusilla/kuluneilla gummeilla rajotin eko/rypistys moodissa. Tässä vaiheessa kautta sekin kertoo jo ongelmista, jos ei päästä tuohon hionosäätöön asti. Nyt olis aika tehdä niitä kovia aikojakin.

Juu taitaa Kimi porskuttaa nassikkana hankituilla ajotaidoilla ja tuo tallin eteenpäin potkiminnen ei taida onnistua. Kukahan konahtas sille että, poika haalarihommiin ja heti! Kekellä oli auktoriteettiä komentaa Mikaa. Ketäs Kimi uskoo.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
312T4 sanoi:
Vieläkö löytyy semmoinen, joka ei usko, ettei McLaren ole syvällä ja kriisissä???

Anteeksi kuinka!!!
Mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan McLaren lähtee kulkemaan. Onko mahdollista, että seuraava malli on jo pelkästään ulkonäöltään selvästi erinäköinen kuin nykyinen? Tallilla on ollut niin paljon aikaa testata nykyistä autoa, että epäilyttää suuresti, voiko siitä kehittää lainkaan toimivaa kokonaisuutta, kun se ei vieläkään toimi.
 

McMike

Guest
Alkaa tosiaankin ihmetyttämään miksi Kimin auto aina hajoaa. Miksi ei Davidin.

David taitaa olla enemmän mukana testihommissa ja ymmärtää auton päälle, osaa kehittää ja tehdä siitä itselleen sopivan.
Kimi ei taida paljoa testihommissa viihtyä, ymmärtääkö edes F1:sen tekniikasta paljoakaan, siinäpä kysymys.

Luulen, että aikaisemmat lausunnot Kimistä ja Kimin naiviudesta saattaisivat osaltaan myös liittyä siihen, että Kimi diivana ei juuri viitsisi auton tekniseen puoleen ottaa muuta kantaa kuin sen, että "taas se hajos, enkä mä tiedä mikä siihen tuli".

McLaren tallina on nyt sitten pudonnut keskikastiin, jopa sen allekin. Mahtaa olla mainosarvokin menetetty öljysheikkien silmissä totaalisesti. Luulisi mesen myynnille näissä rikkaissa öljyvaltioissa tekevän suurta hallaa moinen epäluotettavuus ja luuslisin myynnin putoavan ko. maissa

Kimi nuorena kuskina on erittäin voitonnälkäinen ja menestymishaluinen. Ei tee Kiminkään motivaatiolle hyvää tällainen pelleily tallin taholta. Kuitenkin voisi Mr.Diiva myös mennä hiukan itseensäkin ja hankkia enemmän tietoa auton testaamisesta ja kehittämisestä sekä osallistua enemmän sen säätämiseen kuin mitä nyt on tapahtunut. Sitten olisi kenties helpompaa analysoida viat kisaviikonloppuna ja löytää niille ratkaisu, joka takaisi ainakin maaliin pääsyn.

McLarenilla nopeutta löytyy mutta juuri kestävyys on se ongelmakohta. Silloin ei siis paketti ole oikein kasattu ja sen oikean tasapainon löytämiseen tarvitaan varmasti kuskiltakin huomattavaa työpanosta.

Mikä Häkkinen osasi säätää autonsa oikein ja teki huomattavan paljon omalta osaltaankin töitä auton tekniikan ja kestämisen eteen. Siinä on Kimillekin opettelemista ja varmasti vaatii nöyrtymistä, että osaisi pudottautua egotasoltaan pykälää alemmaksi ja ryhtyä työskentelemään enemmän tallin ja auton eteen. Muussa tapauksessa voi heittää hyvästit tämän vuoden mestaruushaaveillekin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
en tiedä yritätkö provosoida eräitä henkilöitä vai mitä, mutta väitteesi ovat ainakin hauskoja. Pistät siis McLarenin nykykunnon täysin pelkästään kimin piikkiin :).

McMike sanoi:
Alkaa tosiaankin ihmetyttämään miksi Kimin auto aina hajoaa. Miksi ei Davidin.
Niin eihän se voi olla että Kimillä olisi huono tuuri, vaan syy on se että Kimi ei vaan osaa säästää autoa. Se että Kimi vaihtaa kun vaihtovalo syttyy ei ole hyvää taktikointia, koska kaikkihan tietää että kun vaihtaa aikaisemmin niin moottori säilyy paremmin.

David taitaa olla enemmän mukana testihommissa ja ymmärtää auton päälle, osaa kehittää ja tehdä siitä itselleen sopivan.
Kimi ei taida paljoa testihommissa viihtyä, ymmärtääkö edes F1:sen tekniikasta paljoakaan, siinäpä kysymys.
Olen samaa mieltä. Myös epäilen että Kimi olisi tahalleen hajottanut kätensä, jotta hänen ei olisi täynyt osallistua viime vuoden puolen talvitesteihin.


Luulen, että aikaisemmat lausunnot Kimistä ja Kimin naiviudesta saattaisivat osaltaan myös liittyä siihen, että Kimi diivana ei juuri viitsisi auton tekniseen puoleen ottaa muuta kantaa kuin sen, että "taas se hajos, enkä mä tiedä mikä siihen tuli".
Olen jälleen kanssasi samaa mieltä. Muut kuljettajat kuten David Coulthard, Mika Häkkinen ja Micheal Schumacher tunnetaan/tunnettiin siitä että he pähkäilivät yömyöhään insinöörien kanssa tallin tehtailla miksi jokin osa ei kestänyt. Kimi on saanut kaiken liian helpolla.

McLaren tallina on nyt sitten pudonnut keskikastiin, jopa sen allekin. Mahtaa olla mainosarvokin menetetty öljysheikkien silmissä totaalisesti. Luulisi mesen myynnille näissä rikkaissa öljyvaltioissa tekevän suurta hallaa moinen epäluotettavuus ja luuslisin myynnin putoavan ko. maissa
Kyllä.. kaksi huonoa kisaa ja kolmas huono aika-ajo putkeen viittaavakin siihen että McLaren-Mercedes ei taida konkurssin vuoksi osallistua ensi vuoden MM-sarjaan.

Kimi nuorena kuskina on erittäin voitonnälkäinen ja menestymishaluinen. Ei tee Kiminkään motivaatiolle hyvää tällainen pelleily tallin taholta. Kuitenkin voisi Mr.Diiva myös mennä hiukan itseensäkin ja hankkia enemmän tietoa auton testaamisesta ja kehittämisestä sekä osallistua enemmän sen säätämiseen kuin mitä nyt on tapahtunut. Sitten olisi kenties helpompaa analysoida viat kisaviikonloppuna ja löytää niille ratkaisu, joka takaisi ainakin maaliin pääsyn.
KYLLÄ!! Kimi pitäisi aina GP:n välisinä viikkoina lentää takaisin Eurooppaan ja testata autoa viisi päivää putkeen. Kimin täytyisi myös ottaa Schumista mallia, koska mies tunnetusti suunnittelee ja rakentaa kaikki Ferrarit yksin alusta loppuun.


McLarenilla nopeutta löytyy mutta juuri kestävyys on se ongelmakohta. Silloin ei siis paketti ole oikein kasattu ja sen oikean tasapainon löytämiseen tarvitaan varmasti kuskiltakin huomattavaa työpanosta.
Niin se että kisoissa ei ole vauhtia eikä kestävyyttä on täysin kuljettajien syy, erityisesti kimin. Se että kuljettaja ajaa autoa ja kertoo insinööreille miltä auto tuntuu ei missään tapauksessa riitä. Kuljettajien täytyy osallistua mm. moottorin ja aerodynamiikan kehitykseen niinkuin siihen erikoistuneet insinöörit tekevät.


Mikä Häkkinen osasi säätää autonsa oikein ja teki huomattavan paljon omalta osaltaankin töitä auton tekniikan ja kestämisen eteen. Siinä on Kimillekin opettelemista ja varmasti vaatii nöyrtymistä, että osaisi pudottautua egotasoltaan pykälää alemmaksi ja ryhtyä työskentelemään enemmän tallin ja auton eteen. Muussa tapauksessa voi heittää hyvästit tämän vuoden mestaruushaaveillekin.
Suurin ongelmahan Kimillä tällä hetkellä tuntuu olevan se, että hän ei ole Mika Häkkinen. Hän on nopea radalla, mutta missään muussa, jos siinäkään, hän ei ole mika häkkisen veroinen.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Eihän McLarenin epäonnistumista tietenkään voi pistää Kimin piikkiin. Toisaalta on tuossa McMiken analyysissä osittain perääkin. Minua ihmetyttää etenkin se, miksi ihmeessä Kimi eikä edes David ole testannut autoa helmikuun jälkeen. Schumi kyllä kiertäisi vastaavassa tilanteessa rataa tarvittaessa vaikka seitsemänä päivänä viikossa ja paiskoisi töitä insinöörien kanssa yömyöhään. Kovalla työllä kurottiin umpeen mm. McLarenin etumatka kaudella 1998. Nytkin Schumi ehti testaamaan Malesian ja Bahrainin välissä, vaikka auto kulkee kuin unelma.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
JT sanoi:
Eihän McLarenin epäonnistumista tietenkään voi pistää Kimin piikkiin. Toisaalta on tuossa McMiken analyysissä osittain perääkin. Minua ihmetyttää etenkin se, miksi ihmeessä Kimi eikä edes David ole testannut autoa helmikuun jälkeen. Schumi kyllä kiertäisi vastaavassa tilanteessa rataa tarvittaessa vaikka seitsemänä päivänä viikossa ja paiskoisi töitä insinöörien kanssa yömyöhään. Kovalla työllä kurottiin umpeen mm. McLarenin etumatka kaudella 1998. Nytkin Schumi ehti testaamaan Malesian ja Bahrainin välissä, vaikka auto kulkee kuin unelma.
En tiedä miten paljon McLarenilla kuljettajat voivat vaikuttaa testaukseen, mutta luulisi, että jos he haluavat testata, niin tallin johdolla ei ole mitään sitä vastaan. Tai sitten on. Tuolla testauksella saattaa olla sellainenkin vaikutus, että se lisää motivaatiota tai ainakin auttaa sitoutumaan voimakkaammin yhteiseen kehitystyöhön. Jotenkin on sellainen mutu, että esimerkiksi Schumacher on osa organisaatiota, kun Kimi taas käy töissä vain joka toinen viikonloppu. Eihän asia käytännössä noin ole, mutta noin niin kuin ajatuksena.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Mclaren ei ole missään kriisissä. Onko se muka kriisi, jos talli, jolta on totuttu näkemään voittoja, tipahtaakin äkkiä keskikastiin tai vähän kärjen ulkopuolelle ?
Näin suomalaisten näkökulmasta se saattaa tuntua siltä, mutta tosiahan on että F1:ssa tallit eivät pysty toistamaan vuosi toisensa jälkeen samaa menestystä kovin pitkään. Ferrari hallitsee tällä hetkellä, mutta varmasti se tipahtaa kärjestä vielä jonain vuonna, ehkä jo ensi vuonna. Kehitys tuntuu kulkevan sykleissä ja aina on joku tai muutama talli jo(t)ka hallitsee.
Kovasti tunnutaan elävän vain nykyhetkeä, jossa pitäisi saada kaikki ja nyt. Tosiasia on että F1-urheilukin on pitkäjänteistä kehitystyötä ja saattaa mennä vuosia saada talli huipulle, johan se on nähty. Ne vuodet kun Häkkinen kohosi F1-testikuskista mestariksi, olivat pitkiä ja välillä meinasi toivo loppua, mutta palkinto oli hieno kun sitä jatkoi odottaa !

Meidän on helppo täältä (no täähän on yks F1-forumin suola ;) ) kotisohvalta neuvoa miten tallia pitäisi johtaa tai kehittää. Luulen että kuitenkin myös Mclarenin tallissa on miehiä, jotka tietävät miten homma pitää hoitaa. Tällä hetkellä tallissa kuitenkin näyttää olevan vaan tekijöitä ja ihmisiä, jotka eivät tunnu saavan kiinni punaisesta langasta. Varmasti tietoa ja taitoa löytyy, mutta sitä ei tällä hetkellä ole osattu valjastaa oikein.
Tekniikkakin on lopulta ihmisen suunnittelemaa ja virheitä sattuu. McLaren tiedostaa varmasti että luotettavuus ei ole kohdallaan ja eivätkä varmasti ole tyytyväisiä tilanteeseen vaan pyrkivät ratkaisemaan ongelmat. F1-autojenkin tekniikka on kuitenkin monimutkaista ja monista pienistä asioista kiinni ja syitä heikkoon luotettavuuteen on varmasti tuhansia, ei niitä yhdessä tai kahdessa yössä ratkaista.

Kärsivällisyyttä tässä nyt kysytään. Ei Kimin menestys ole kiinni siitä mitä tänä päivänä saavutetaan, vaan pitää katsoa eteenpäin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
the flying finn sanoi:
Mclaren ei ole missään kriisissä. Onko se muka kriisi, jos talli, jolta on totuttu näkemään voittoja, tipahtaakin äkkiä keskikastiin tai vähän kärjen ulkopuolelle ?
Näin suomalaisten näkökulmasta se saattaa tuntua siltä, mutta tosiahan on että F1:ssa tallit eivät pysty toistamaan vuosi toisensa jälkeen samaa menestystä kovin pitkään. Ferrari hallitsee tällä hetkellä, mutta varmasti se tipahtaa kärjestä vielä jonain vuonna, ehkä jo ensi vuonna. Kehitys tuntuu kulkevan sykleissä ja aina on joku tai muutama talli jo(t)ka hallitsee.
Kovasti tunnutaan elävän vain nykyhetkeä, jossa pitäisi saada kaikki ja nyt. Tosiasia on että F1-urheilukin on pitkäjänteistä kehitystyötä ja saattaa mennä vuosia saada talli huipulle, johan se on nähty. Ne vuodet kun Häkkinen kohosi F1-testikuskista mestariksi, olivat pitkiä ja välillä meinasi toivo loppua, mutta palkinto oli hieno kun sitä jatkoi odottaa !

Meidän on helppo täältä (no täähän on yks F1-forumin suola ;) ) kotisohvalta neuvoa miten tallia pitäisi johtaa tai kehittää. Luulen että kuitenkin myös Mclarenin tallissa on miehiä, jotka tietävät miten homma pitää hoitaa. Tällä hetkellä tallissa kuitenkin näyttää olevan vaan tekijöitä ja ihmisiä, jotka eivät tunnu saavan kiinni punaisesta langasta. Varmasti tietoa ja taitoa löytyy, mutta sitä ei tällä hetkellä ole osattu valjastaa oikein.
Tekniikkakin on lopulta ihmisen suunnittelemaa ja virheitä sattuu. McLaren tiedostaa varmasti että luotettavuus ei ole kohdallaan ja eivätkä varmasti ole tyytyväisiä tilanteeseen vaan pyrkivät ratkaisemaan ongelmat. F1-autojenkin tekniikka on kuitenkin monimutkaista ja monista pienistä asioista kiinni ja syitä heikkoon luotettavuuteen on varmasti tuhansia, ei niitä yhdessä tai kahdessa yössä ratkaista.

Kärsivällisyyttä tässä nyt kysytään. Ei Kimin menestys ole kiinni siitä mitä tänä päivänä saavutetaan, vaan pitää katsoa eteenpäin.
Aivan! Näinhän se on, että välillä tulee parempia ja välillä huonompia aikakausia joka tallille, ei Ferrarikaan ollut kummoinen talli 90-luvulla paitsi sen loppupuolella verrattuna nykyiseen. Eivät ne ongelmat McLarenilla hetkessä välttämättä ratkea, mutta kyllä Kimi vielä jossain vaiheessa taistelee taas voitoista ja mestaruuksista, siihen voi mennä muutamia vuosia kuten Häkkisen tapauksessa, tai sitten ei.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
aku: Se oli Salo.

Kyllä Mese siinä mielessä on kriisissä, että tämän hetkinen tila ei ihan täytä tuota sykli-teoriaa. Nimittäin yleensä siellä huipulla ollaan kuitenkin kauemmin kuin pari vuotta, mitä McLaren käytännössä oli eli kaudet 98 ja 99.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
McMike sanoi:
Alkaa tosiaankin ihmetyttämään miksi Kimin auto aina hajoaa. Miksi ei Davidin.

David taitaa olla enemmän mukana testihommissa ja ymmärtää auton päälle, osaa kehittää ja tehdä siitä itselleen sopivan.
Kimi ei taida paljoa testihommissa viihtyä, ymmärtääkö edes F1:sen tekniikasta paljoakaan, siinäpä kysymys.
Voi voi. Muistuuko viime kausi mieleen? Miksei silloin kyselty että miksi Kimin auto kestää paremmin kuin Davidin? Kimi keskeytti vain kerran tekniseen vikaan, David 3-4 kertaa muistaakseni. Samoin Kimi osaa säätää autoa nykyään paremmin kuin David; näin oli jo 2003, joskaan ei 2002. Tämä näkyy lähinnä siinä että Kimi on niin paljon Davidia nopeampi. Ei nopeuserot F1:ssä tule niin paljoa hanskasta (ajotaidosta) kuin auton säädöistä. Lisäksi David oli viime vuonna säätöjen kanssa hukassa suurimman osan ajasta, kun taas Kimillä oli säädöt hukassa ainoastaan Suzukassa koko kaudella.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
RON! Tee se ratkaisu ja potki MERSU pihalle tallistasi ja tee Hondat!!! Osta Mersu ulos tallistasi; niin ongelmatkin ratkeavat!:jaska:
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
vaikuttaa kyllä siltä, että kimittäjä on kakkoskuskin (tai 1B) asemassa tallissaan. eihän muuten voi selittää sitä, että vehkeet hajoo aina vain toisen kuskin alta. eihän?
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
the flying finn sanoi:
Mclaren ei ole missään kriisissä. Onko se muka kriisi, jos talli, jolta on totuttu näkemään voittoja, tipahtaakin äkkiä keskikastiin tai vähän kärjen ulkopuolelle ?
Silloin ei voisi puhua kriisistä, jos autot kestäisivät maaliin asti (tai edes lämmittelyissä/aika-ajoissa ;) ), jolloin tuloksena olisi edes pistesijoja. Eihän tällaista konttausta pahinkaan pessimisti olisi voinut kuvitella, vaikka talvitesteissä oli ongelmia. Eli kriisi päällä.

Larenin ongelma on ollut kuulemma, että uutta moottoria ei olla saatu integroitua itse autoon. Siitäkö johtuu että koneet eivät kestä?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
leipurihiiva sanoi:
vaikuttaa kyllä siltä, että kimittäjä on kakkoskuskin (tai 1B) asemassa tallissaan. eihän muuten voi selittää sitä, että vehkeet hajoo aina vain toisen kuskin alta. eihän?
DC:n ykkösmylly ei sitten kestänyt paljon 1B:n mylleröä paremmin....:D

Mäcci on syvällä kriisissä.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
312T4 sanoi:
RON! Tee se ratkaisu ja potki MERSU pihalle tallistasi ja tee Hondat!!! Osta Mersu ulos tallistasi; niin ongelmatkin ratkeavat!:jaska:
Tässä se on lyhyesti ja ytimekkäästi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jäämies sanoi:
Se mikä tässä McLarenin tilanteessa eniten ihmetyttää on se että miksi Räikkönen ei ole ns.sorvin ääressä nyt kun sitä eniten tarvittaisiin; eli testaamassa ja kehittämässä autoa. Malesian jälkeen ei ole testihommat kiinnostanut. Eikö nyt kannattaisi painaa pitkää päivää radalla testaushommissa, kehittää autoa, keskustella inssien kanssa. Maikkeli kyllä jaksaa testata.
Olen vahvasti sitä mieltä (ja niin tuntuvat olevan monet asiantuntijatkin), että nimenomaan juuri tässä on niin Michaelin kuin Ferrarinkin menestyksen salaisuus. Juuri nytkin kisan aikana RTL:lläkin ihmettelivät tuota Schumin asialleen omistautumista, kundi oli myöhään torstaiyönä vihoviimeinen kuljettaja varikkoalueella ja jo varhain perjantaiaamuna ensimmäsenä paikalla keskustelemassa insinöörien kanssa (ja tämä on normaalirutiinia Ferrarilla eikä mikään poikkeus). Ja joka helvetin välissä se vetää rinkiä Ferrarin testiradoilla samalla kun saadaan lukea, että David käy vetäisemässä päivän tai parin testit joskus viikon kuluttua ja Kimi, jos kerkee, sitten päivää myöhemmin :rolleyes: Siis kyllä kai ne siellä Wokingissa ovat suurempia ammattilaisia kuin minä :rolleyes: ja tietävät mikä on fiksua ja mikä ei, joten ehkä se johtuu vain minun tyhmyydestäni, kun en tätä strategiaa oikein sisäistä :confused:

Töitä tekemällä niitä tuloksia tulee, ei tuurilla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Muistaakseni alkuvuonna kun ollaan ns. kaukomaiden kiertueella, niin hyvin harva kisakuski matkustaa eurooppaan testaamaan... yleensä sen alkukauden testejä ajaa testitiimi ja sen kaverit ja kisakuskit saa rauhassa keskittyä lomailuun...
 
Ylös