Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
FO110K sanoi:
Muistaakseni alkuvuonna kun ollaan ns. kaukomaiden kiertueella, niin hyvin harva kisakuski matkustaa eurooppaan testaamaan... yleensä sen alkukauden testejä ajaa testitiimi ja sen kaverit ja kisakuskit saa rauhassa keskittyä lomailuun...
Niin tuskinpa Kimi on itse järjestänyt testejä ja osallistumistaan niihin ja sponssitilaisuuksiin. Jos tiimi päättää, että Kimin ja/tai DC:n on osallistuttava testeihin niin eiköhän nämä silloin osallistu.

Tietenkin voidaan epäillä onko tuollainen järjestely tehokas. Minä uskon kuitenkin, että syy Mäcin tilanteeseen löytyy ihan muualta kuin kuljettajista.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Formulanomi sanoi:
DC:n ykkösmylly ei sitten kestänyt paljon 1B:n mylleröä paremmin....:D

Mäcci on syvällä kriisissä.
Paremminkin pitäisi sanoa, että Mäcci on kriisi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sinänsä jännä ilmiö käynnissä Mäkillä ja Mesellä mikäli lehtitietoihin on uskominen eli ongelmat laitetaan kummassakin päässä uusien miesten niskoille. Siinä vaiheessa kun Coughlan ja tämä BMW:n moottorisuunnittelija siirtyivät projektiin, niin ei tiimillä kovin häävisti resursseihin nähden mennyt. Olisiko siis syytä laittaa molempien suunnittelutiimien perusta uusiksi?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Niin tuskinpa Kimi on itse järjestänyt testejä ja osallistumistaan niihin ja sponssitilaisuuksiin. Jos tiimi päättää, että Kimin ja/tai DC:n on osallistuttava testeihin niin eiköhän nämä silloin osallistu.

Tietenkin voidaan epäillä onko tuollainen järjestely tehokas. Minä uskon kuitenkin, että syy Mäcin tilanteeseen löytyy ihan muualta kuin kuljettajista.
Juu tokihan talli nämä päätökset tekee, joskin uskon, että Schumin asema Ferrarilla on sitä luokkaa, että kaveri pääsee vaikuttamaan itsekin asioihin (en nyt tarkoita auton suunnittelua :rolleyes: ) ihan eri tavalla kuin Räikkönen tai Coulthard. Vaikea tosin sanoa olisko Kimistä edes vaikutajaksi positiivisessa mielessä vaikka tähän mahdollisuus annettaisiinkin.

Kaukokisojen aikana testaus jää varmasti kaikissa talleissa lähinnä testikuljettajien niskoille, mutta kyllä tuo Schumin testausmäärä ihan koko kautenakin tuntuu olevan huomattavasti suurempi kuin esim. juuri Räikkösen. Päälle sitten vielä se jo mainitsemani ahkera kommunikointi insinöörien kanssa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Zep sanoi:
Sinänsä jännä ilmiö käynnissä Mäkillä ja Mesellä mikäli lehtitietoihin on uskominen eli ongelmat laitetaan kummassakin päässä uusien miesten niskoille. Siinä vaiheessa kun Coughlan ja tämä BMW:n moottorisuunnittelija siirtyivät projektiin, niin ei tiimillä kovin häävisti resursseihin nähden mennyt. Olisiko siis syytä laittaa molempien suunnittelutiimien perusta uusiksi?
Niinpä, toisaalta jatkuva uudistaminenkaan ei välttämättä ole kovin tuottoisaa vaikka selvää on myös ettei se paska punnitenkaan paranae, vaikea kuitenkaan kuvitella että Laurenzkaan ihan kädetön olisi.... Tässäkin asiassa kuitenkin vertaisin Ferrariin, jossa lähestulkoot sama porukka on ollut kasassa ja vuosia eli olisiko se menestyksen avain ehkä sittenkin jatkuvuudessa eikä muutosinnossa?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Vaikea tosin sanoa olisko Kimistä edes vaikutajaksi positiivisessa mielessä vaikka tähän mahdollisuus annettaisiinkin.
Jos tämä on kuljettajien osallistumisista autokehitykseen kiinni, niin eikös Skotin pitäisi (kokemuksensa takia) hoitaa asia kuntoon lähes tulkoon vasemmalla kädellä ?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Itse olen sitä mieltä, että kuskin kehitystyö tulee esiin siinä kuinka auto saadaan säädettyä balanssiin. Tällöin kuskin ja inssien yhteistyö on valttia. Tallin tehtävä on tehdä kestävää kalustoa, jota kuskit yrittävät säätää omalle ajotyylilleen sopivaksi.

Itse epäilen, että McLaren on tehnyt viime vuonna liian voimakkaan kehitysloikan, jota yritetään hallita huonosti.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... Sanotaan, että jatkuvuus on kaiken A ja O ykkösissä -ja olen kyseisen idean suuri kannattaja, tiettyyn pisteeseen. Siinä missä Ferrarin tiimi on toiminut nousujohdanteisesti aina vuodesta 96 lähtien, on Mäkin diagrammi yhtä vuoristorataa ja viime vuosina auton suhteen laskusuunnassa. Kun suunta on tämä, kannattaisi ehkä alkaa etsiä sitä heikointa lenkkiä, jonka tässä tapauksessa uskon löytyvän suunnittelutiimin vanhasta ytimestä. Adrian Neweyn hyppy Williamsilta toi McLarenille rekkalastillisen knowhowta joka sai tiimin suorituskyvyn nousemaan hetkellisesti. Nyt tämä aerodynamiikan "energialähde" on käytetty loppuun, eikä pelkkä hyvä aerodynamiikka riitä vaan tarvittaisiin taitoa myös mekaaniselle puolelle. Coughlan toi lisää aerodynaamista tietämystä tiimiin, mutta edelleen taitaa olla ongelmia mekaniikan ja lämmönjohtamisen kanssa eli sen perussuunnittelun osalla.

Pikkasen sama asia kuin Nokian digiboxien kanssa -softa on hyvää (joskin pikkasen bugista), mutta tuuletin huutaa koska kuulema on laitettu liian huono laakeri. Ei ne sähköinsinöörit osaa kaikkea tehdä. Oltais varmaan tarvittu konepuolen insinööriä..? :D :D
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Jos heikoin lenkki onkin Ron Dennis.. Ainakin silloin kun peugeotin myllyt siirtyivät Mäciltä pois Jordanille? Niin Jordanilla ihmeteltiin miksi peugeot oli keskittynyt ainoastaan huippu tehojen irroittamiseen kaiken muun kustannuksella.. Näin kuitenkin Dennis oli vaatinut... Tekisivät järkevää kehitystyötä jonkin tietyn päämäärän saavuttamiseksi ja sitten siirtyisivät seuraavaan vaiheeseen jne.. Eikä hypittäisi kehityksessä keskeneräisestä seuraavaan...

Jos tekniikka ei kestä niin sitä pitää parantaa vaikka vauhdin kustannuksella ja sitten kun tekniikka kestää niin lisää vauhtia jne.. Ronilla on aina ollut päinvastainen metodi ,eli lisää vauhtia vaikka paikat ei kestäisi...


Edit: Muistan joskus kun japsit perustivat autotehtaan niin siellä oli yksi edellytys uusille työntekijöille. Kukaan ei saanut olla työskennellyt aiemmin autotehtaassa...

Eli porukkaa vaan vaihtoon ,jotta wanhat rasitteet eivät painaisi niin paljoa kehitystyötä!
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ketä ehdottaisit sitten vaihtoon? Dennistä? kerroppa kuinka tiimistä syrjäytettäisiin kaveri jolla on hallussaan yli 50% tllin osakkeista ja äänivalta tiimissä?
Peugeot kytköstä on vaikea verrata Mersuun, saattaa olla hieman erilaiset hierarkiat noissa tiimeissä...
Mercedes on onnistunut tekemään sarjan parhaan koneen ennen beryllium yms sotkuja, uskon että sieltä noustaan uudelleenkin... kärsivällisyyttä...
Siihen että hommat lähti meneen päin honkia Laurenzin ja Coughlanin palkkaamisen jälkeen, niin oma mielipide on että ne miehet sais kenkää...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Vaihtaisivat nuorempaan pääsuunnittelijaan,tosin siinäkin menee jonkin aikaa ennen kuin hommat alkaa toimimaan hyvin.

Harmittaa vaan tää tilanne ,kun on jo yhden pitkän laman kestänyt.. (1992-1996)
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
bigbear sanoi:
Vaihtaisivat nuorempaan pääsuunnittelijaan,tosin siinäkin menee jonkin aikaa ennen kuin hommat alkaa toimimaan hyvin.
Tekisivät siitä autosta tanakan maaeläimen ja lopettaisivat tuon delfiinileikin. Talvella noita erilaisia uusia muotoja ihailtiin, mutta eipä niistä mitään erityisen näkyvää hyötyä näytä olevan. BAR ja Ferrari kulkevat hyvin tutuilla muodoillakin.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Coulthardin koneesta meni muuten taas painejärjestelmä - niitä on mäcin koneista mennyt männä vuosina kappaleiksi vaikka kuinka monta.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
FO110K sanoi:

Mercedes on onnistunut tekemään sarjan parhaan koneen ennen beryllium yms sotkuja, uskon että sieltä noustaan uudelleenkin... kärsivällisyyttä...
Ei se tuolloinkaan tainnut olla paras, mutta siellä kärjessä kuitenkin...

Ja millon tuo berrylium kiellettiin? 4v sitten, kauan se vaikuttaa? Kyllä tuo jo tekosyy puolelle menee!
Ett silleen!!!!!!!!!!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Beryllium kiellettiin kauden 2000 jälkeen, joten se itsessään ei ole syynä mutta Ilmorin toisen omistajan kuolema luultavasti on osaltaan vaikuttanut aika paljon kehityspuoleen...
Mersun kone oli 97 lopulta 99 loppuun sarjan paras kone, näin yleisesti myönnettiin moneltakin taholta... Ferrari nousi kaudella 2000 tasoihin, ehkä jopa ohikin, ja sitten 2001 tehtiin isokin harppaus kun Mäcin kone oli edelliskauteen verrattuna tehottomampi ja painavampi Ferrarin silti päästessä kehittään kauden 2000 koneesta parempaa...
Viime vuonna 17D mallissa ollut kone oli kohtuullisen kilpailukykyinen, joten voi vaan arvella Laurentzin olevan nykymoottorin vastaava suunnittelija...

Edit: Mercedeksen koneen myönnettiin yleisestyi olevan tehoiltaan/ajettavuudeltaan paras sen jälkeen kun Renault lopetti -97 silloisen koneensa kehittämisen... muistaakseni Villeneuve sanoi joskus 98 aikoihin että he ajavat edelleen samalla koneella kuin kesällä 97...
Ja mieti kauanko beryllium saattaa vaikuttaa, jos joudutaan rakentamaan kokonaan uudentyyppinen kone sen takia että jokin materiaali kielletään, niin äkkiä siitä parin vuoden kehityskaari tulee...
No viime vuonnahan se mersu kulkikin kohtuu lujaa, ja tekn. ongelmiakaan ei hirveesti ollut... tänä vuonna opnkin menty taaskepäin, oma veikkaukseni on tuo Laurentzin tulo tiimiin...
(+Coughlanin huono auto ni siinähän se jo on)
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Jos tämä on kuljettajien osallistumisista autokehitykseen kiinni, niin eikös Skotin pitäisi (kokemuksensa takia) hoitaa asia kuntoon lähes tulkoon vasemmalla kädellä ?
Ehkä siitä ei ole siihen?

Tai ei anneta riittävästi mahdollisuutta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
bigbear sanoi:
Jos heikoin lenkki onkin Ron Dennis.. Ainakin silloin kun peugeotin myllyt siirtyivät Mäciltä pois Jordanille? Niin Jordanilla ihmeteltiin miksi peugeot oli keskittynyt ainoastaan huippu tehojen irroittamiseen kaiken muun kustannuksella.. Näin kuitenkin Dennis oli vaatinut... Tekisivät järkevää kehitystyötä jonkin tietyn päämäärän saavuttamiseksi ja sitten siirtyisivät seuraavaan vaiheeseen jne.. Eikä hypittäisi kehityksessä keskeneräisestä seuraavaan...

Jos tekniikka ei kestä niin sitä pitää parantaa vaikka vauhdin kustannuksella ja sitten kun tekniikka kestää niin lisää vauhtia jne.. Ronilla on aina ollut päinvastainen metodi ,eli lisää vauhtia vaikka paikat ei kestäisi...


Edit: Muistan joskus kun japsit perustivat autotehtaan niin siellä oli yksi edellytys uusille työntekijöille. Kukaan ei saanut olla työskennellyt aiemmin autotehtaassa...

Eli porukkaa vaan vaihtoon ,jotta wanhat rasitteet eivät painaisi niin paljoa kehitystyötä!
Ongelma oliskin huomattavasti yksinkertainen, jos McLarenilta löytyisi vauhtia, mutta vain luotettavuus olisi ongelma. Nyt kuitenkin Mersu ei tuota tarpeeksi tehoja eikä siitäkään huolimatta ole luotettava.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
FO110K sanoi:
Beryllium kiellettiin kauden 2000 jälkeen, joten se itsessään ei ole syynä mutta Ilmorin toisen omistajan kuolema luultavasti on osaltaan vaikuttanut aika paljon kehityspuoleen...
Sanoisin, että helvetin huonosti johdettu organisaatio, jos yhden henkilön menetys ajaa koko systeemin katastroofin partaalle :rolleyes:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
jäämies sanoi:
Se mikä tässä McLarenin tilanteessa eniten ihmetyttää on se että miksi Räikkönen ei ole ns.sorvin ääressä nyt kun sitä eniten tarvittaisiin; eli testaamassa ja kehittämässä autoa. Malesian jälkeen ei ole testihommat kiinnostanut. Eikö nyt kannattaisi painaa pitkää päivää radalla testaushommissa, kehittää autoa, keskustella inssien kanssa. Maikkeli kyllä jaksaa testata.
Sanoppa tuo Kimin työnantajille. Hehän sen määräävät, koska Kimi ajaa ja koska ei. No, taisi tuo Kimi sanoa tulosruudun haastattelussa, että testejä on tulossa myös hänelle.

Eipä tuo Schumikaan ole pahemmin testaillut. Ennen Bahrainia toki ajoi yhdet testit. Muuten on lomaillut Kimin tapaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
OoPee sanoi:
Ja joka helvetin välissä se vetää rinkiä Ferrarin testiradoilla
Ei pidä paikkaansa, ainakaan enää. Kyllä Sumi testaa nykyään vain suunnilleen saman verran kuin muutkin. Ennen muinoin kyllä testasi ahkerammin kuin muut, vaan ei enää. Varsinkin talvitesteissä mies viihtyy nykyään vähemmän kuin kukaan muu huippukuski. Kauden aikana testailee siinä missä muutkin, mutta ei todellakaan (enää) "joka helvetin välissä."
 
Ylös