Rekkakuskit/Rahtarit

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Usein sanottu, nämä olivat vielä autoja toisin kuin nykyiset ajokit.
F12 mallin Volvot olivat teräväkulmaisia autoja hytistä katsottuna ja pystyi valitsemaan hankkiiko kahdella vai neljällä lasinpyyhkijällä.

Knoukka

Well-known member
F12 mallin Volvot olivat teräväkulmaisia autoja hytistä katsottuna ja pystyi valitsemaan hankkiiko kahdella vai neljällä lasinpyyhkijällä.
Näissä uudemmissako ei voi enää päristellä kuskinpukilla?

jjv

Arschloch
Ei oikeastaan, muutaman kerran talveen vain parikeikkaa ja yleensä toinen sora-auto koko talven hallissa seisoo. Talvella isä panostaa maidon ajuun ja silloin hän myös lomailee kun ei tunne -> kesälomaa. Sora-autoja ei aja kukaan muu kuin isä, minä ja eno (ensi kesänä veljeni tulee neljänneksi pyöräksi).
No ette ole ajatellu lumiauraa ja hiekkasirotinta hommata sora-autoon, että vois talvella aurauskeikkoja pyydellä? No vähän epävarmaa hommaahan ne tietysti on ja se joka niitä tekee ei voi talveksi hirveesti menoja suunnitella. Jotkut syrjäseuduilla kasettivehkeillä ajelevat taitavat ottaa talveksi pääkaupunkiseudulta urakoita. Kuski asustelee työviikot Helsingissä autossa tai vuokrakämpässä.

Isäukolla oli joskus muutamia kymmeniä vuosia sitten "pillari" ja se oli siihen aikaan ihan normaalia, että urakoita otettiin ympäri Suomea ja jotkut ulkomailtakin. Asustelivat sitten jossain työmaakopissa. Metsäkoneurakoitsijat tuota taitaa tehdä nykyäänkin.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
No ette ole ajatellu lumiauraa ja hiekkasirotinta hommata sora-autoon, että vois talvella aurauskeikkoja pyydellä?
Olen minä joskus auroista ja sun muista peleistä vihjaissut, mutta isäukko ei ole lämmennyt ajatukselle.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Sieluni silmin näen Mehen kirjoittaman viestin hirvistä, auroista, peleistä ja vehkeistä :D

DW

2009-2016
Miten mahtaa kurskin firmassa olla tämä, ollaanko siellä jo puhuttu näistä ammattipätevyyskoulutuksista? Kuorma-autopuolella tais takaraja olla 9/2013, linjuripuolella vuotta aikaisemmin.

Eli vaikka kortti on taskussa, niin 5v. välein tarttis kait uusia tuo oma ammattipätevyys kurssi.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Miten mahtaa kurskin firmassa olla tämä, ollaanko siellä jo puhuttu näistä ammattipätevyyskoulutuksista? Kuorma-autopuolella tais takaraja olla 9/2013, linjuripuolella vuotta aikaisemmin.
Ei olla otettu puheeks vielä, mutta mielestäni kaikki kurssit ovat aina olleet persiistä. Valio järjestää joka talvi kuljettajille yhden päivän kurssin asioista, että muistaako kuskit kaikki säännöt ym jutskat. Ihan ok toi kortti homma, jos tosiaan 5v välein tosin minun puolesta vois vaikka 10v välein.

Knoukka

Well-known member
Isäukolla oli joskus muutamia kymmeniä vuosia sitten "pillari" ja se oli siihen aikaan ihan normaalia, että urakoita otettiin ympäri Suomea ja jotkut ulkomailtakin. Asustelivat sitten jossain työmaakopissa. Metsäkoneurakoitsijat tuota taitaa tehdä nykyäänkin.
Maanantaina soittelin maalle naapurille, koneyrittäjälle jolla on kaksi kasettiautoa, puskutraktori ja kaivinkone eli 2-4 työmiestä, että ajaisi mun pihalle nuppiautollisen hiekkaa ja soraa. Sano että kuun alusta vasta ehtii kun on siihen asti kalusto kainuussa.

Hieman hämmästelin että on reissutyössä kun oon ollu siinä luulossa että paikalliset soraharjut työllistää. Ja yötä myöten on kuuluneet koneet kulkevan pikitietä jo vuosikausia. Hallillakin palaa valot ja kuuluu möyke pimeään saakka. Onkohan siellä kainuun korvissa jotain isompia työmaita? No, pohojanmaan junaradan perusparannuskin on vissiin jo valmiiseen päin- ainakin maansiirron suhteen.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Maanantaina soittelin maalle naapurille, koneyrittäjälle jolla on kaksi kasettiautoa.
Minkä merkkiset kasettiyhdistelmät?
Hallillakin palaa valot ja kuuluu möyke pimeään saakka. Onkohan siellä kainuun korvissa jotain isompia työmaita?
Paha sanoa ja on meillä myös aika myöhään varsinkin syksyllä valot koska Sorakaluston huoltoa jne.

Knoukka

Well-known member
Minkä merkkiset kasettiyhdistelmät?

Paha sanoa ja on meillä myös aika myöhään varsinkin syksyllä valot koska Sorakaluston huoltoa jne.
Pajahommien äänethän sieltä kuuluu ja hitsin valo välkkyy... ja scanioita ovat.

DW

2009-2016
Ei olla otettu puheeks vielä, mutta mielestäni kaikki kurssit ovat aina olleet persiistä.....
Itekin sil kannalla että jos on kymmenen vuoden välein, niin joku taho saa puolet vähemmän rahaa kuin silloin, jos kurssit olisikin viiden vuoden välein.

ADR:n ymmärrän paremmin, siinä on oikeastikin asiaa mikä unohtuu melko äkkiä

markoj

Custom User
Punasella maalilla se numero maalattiin kannun yläosaan. Lounaismurteissa ei tunneta tonkkaa. Se on kannu se.Sama asia kuitennii.
En muista tommosta tältä seudulta. Oisko jotain vaihtelua noissa tai sitte en vaan muista oikein. Onko teillä pääläreitä?

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

En muista tommosta tältä seudulta. Oisko jotain vaihtelua noissa tai sitte en vaan muista oikein. Onko teillä pääläreitä?
Todennäköisesti tilan tunnuksen merkitseminen on vaihdellut paikka-, ja maakuntakohtaisesti.

Ei ole täälläkulmin juurikaan, tai siis oikiastaan lain', käytetty sanaa pääläri. Yhtenä poikkeuksena yllekirjoittanut, joka käyttää tilanteissa sopivissa.

Pahkasiasta aikoinaan ko. nesteenkuljetusastian nimen löysin, ja olen sitä siitä lähtien satunnaisesti käyttänyt. Mukava ja kuvaava sana kun on.

Knoukka

Well-known member
Hemmetti näiden kans. Toinen isovanhempi oli Etelä-Pohjanmaalta, toinen Karjalasta ja sitten paikallinen versio. En mä aina tiedä mikä on mistäki, jos koskaan.
Nyt kun rupesin miettimään niin olikohan päniköitä pelkästään äidin puolen mummolassa. Isovanhemmat siis Tavajärven-Savukosken seudun evakkoja. Ja että Vihannissa olisi maitotonkka. Ei voi muistaa, täytyy kysäistä.