DW
2009-2016
- Liittynyt
- 13.5.2009
- Viestit
- 6137
PH mittaus?Meijerillä pitää tehdä koe heti aluksi onko maito nega vai positiivistä
PH mittaus?Meijerillä pitää tehdä koe heti aluksi onko maito nega vai positiivistä
Siis kyseessä on 15min kestävä antibiootti testi, että onko maito nega vai posi.PH mittaus?
Itse annoin taannoin itselleni tittelin "meijerivastaava". Mutta sitten meijerit päättivät ottaa etäisyyttä ja luovuin tittelistä suosiolla.
Siis tämä?T101-testi
Jos maidossa on utaretulehdus- tai muun hoidon takia antibioottijäämiä, sitä ei saa toimittaa meijeriin. Maitohygienialaki kieltää lääkejäämiä sisältävän maidon toimittamisen meijeriin. Syynä tähän on se, että antibioottijäämät saattava aiheuttaa allergisia reaktioita maidon juojille ja lisäksi jäämät haittaavat meijerissä käytettävien hapatebakteerien toimintaa.
Maidon antibioottijäämiä tutkitaan Valio Oy:n kehittämällä T101- testillä. testin toiminta perustuu siihen, että lääkejäämät estävät testibakteerin, Streptococcus thermophiluksen kasvun. testi tehdään niin, että tutkittavaa maitoa lisätään kuumennuksen ja jäähdytyksen jälkeen testibakteeria sisältävään ampulliin. Ampullia säilytetään 42 asteen lämpöhauteessa 4,5 tuntia. Jos maidossa ei ole antibioottia, testibakteeri on kasvanut ja liuoksen väri muuttunut harmaankeltaiseksi. Jos antibiootti estää bakteerikasvun, väri säilyy sinisenä. Värien tulkinta ja vertaaminen kontrolliväreihin vaatii kokemusta.
T101 on hyvin herkkä testi. On kuitenkin muistettava, että vaikka näyte olisi testillä todettu vapaaksi antibiooteista, lääkityn lehmän maitoa ei saa lähettää meijeriin ennenkuin lääkkeen varoaika on ummessa.
Jos ne uudet säiliöt ovat korkeemmat, niin keräily autolla ei ole asiaa Joensuuhun.
Entä keräily jollakin muulla, kuin autolla?
Tää on aivan huikee toikkiEipä ole oikein muuta mahdollisuutta, koska Rekkakuskit suomea pyörittää ja ajamme yhdistelmäajoneuvolla Maito kuljetusta Valiolle suomen ympäri siirtoautolla!. Emme ole junankuljettajia.
Ei ois kuule kaupassa tavaraa, jos ei ois Rekkakuskit hommissa loppuis tehtailta maidot sun muut. Ei rata kiskoilla pääse joka paikkaan kolkuttelemaan, niin ilman Rekkakuskeja suomen maa olisi hätää kärsimässä, tiet olisivat auraamatta ja täytyy antaa kunnioitus muillekkin kuskeille kun jaksavat uurastaa vuodestaan toiseen, koska työ on kovin pitkäpiimäistä.
Paha mennä sanomaan todellistä järjestystä, mutta keräily autoilla ajaessa käymme huoltsikoilla ainoastaan kahvittelemassa Joensuun reissulla Ylä-Myllyn Shellillä, siis minä käyn, muista kuskeistamme en tiedä. Siirto-autolla on mahdollisuus useammin käydä eri kuppiloissa ja itse kyllä koen että pöllikuskit eivät ole mitenkään eri asteilla.Meneekös tämä nokkimisjärjestys jotenkin näin:
rintterimies - nyyttikuski - irtoperänvetäjäpelle - kappaletavarayhdistelmän kuljettaja - sorakuski/maitoauton kuski - pölliauton kuski
Pöllikuskit vissiin istuu baarissa vähän muista erillään. Juroja metsäläisiä, eivät ota osaa oikeiden rekkamiesten keskusteluun. Kuitenkin autoilu joskus hyvinkin pehmeillä ja mutkaisilla metsäteillä on erittäin vaativaa. Siihen eivät muut pysty!
Samasta testistä puhuimme.Siis tämä?
AJat muuttuvat ja meidän reiteillä on nykyään vain yksi tonkkatila, kärsällä imemme maidon hänen tilaltaan.Eiks muka enää riitä, että maitolaiturille hevoskyydillä kuskatussa tonkassa on niillä keltasilla tarroilla tilan numero? Tai vaihtoehtoisesti siihen alumiinitonkan kylkeen nakuteltu nummero.
Olin iha fiilareissa kun Kurski tykittää typoitta. Mutta googletus kertoikin ihan muuta.DME-laite rekisteröi mm. vastaanotetun maidon määrän, lämpötilan ja keruuajan. Tämän lisäksi siihen on kytketty GPS-paikannusjärjestelmä, joka varmistaa, että paikka on oikea. Jos paikka onkin väärä, se vaihtaa näyttöön nimen, jossa olet sillä hetkellä, ettei väärät maidot mene väärän tuottajan nimiin.
Ei saatana, nyt meinas mennä maidot väärään kurkkuun. Tollanen laite on saatava kotiin! Saako tuota selässä kannettavana mallina? Vois vähän laajentaa toimintapiiriä tästä Kalliosta. Maallahan tuo ois kans ehdoton peli. Kävis vähän iltalypsyllä. Hähhähää! Ja kaikki lypsyt ois tukevasti printtinä.DME-laite rekisteröi mm. vastaanotetun maidon määrän, lämpötilan ja keruuajan. Tämän lisäksi siihen on kytketty GPS-paikannusjärjestelmä, joka varmistaa, että paikka on oikea. Jos paikka onkin väärä, se vaihtaa näyttöön nimen, jossa olet sillä hetkellä, ettei väärät maidot mene väärän tuottajan nimiin.
AJ ei oo pahemmin muuttunu. Mitä nyt postaa paljon vähemmän, ku ennen. Tiedä sitte, jos lätkäkeskustelukin lasketaan.AJat muuttuvat ja meidän reiteillä on nykyään vain yksi tonkkatila, kärsällä imemme maidon hänen tilaltaan.
En olisi mainnnut koko laitteesta ellei joku typo olisi sen esitellyt netissä. Nöäin kaikkiaan maitokuskeille voi tulla reiteillä ongelmia jos laitteet rupeaa vittuilemaan, toisin kuin rahtikuskit heillä voi ainoastaan auto oikutella. Soran ajusssa, ei ole mitään ihme vempaimia myöskään.Olin iha fiilareissa kun Kurski tykittää typoitta. Mutta googletus kertoikin ihan muuta.
Tuskin, mutta toki itse voit tehdä omat patentit ja kantaa sitä selässä sen jälkeen.Saako tuota selässä kannettavana mallina?
Kyllä noilla jakeluautokuskeillakin on nykyään kaikenlaista vempainta, kun allekirjoituskin pitää piirtää elektroniselle näytölle ja satelliittivempaimilla toimistojormat seuraa missä autot kulkee ja paljonko ovat aikataulusta jäljessä. Noutokuormien tiedotkin tulee niihin kouramikroihin.En olisi mainnnut koko laitteesta ellei joku typo olisi sen esitellyt netissä. Nöäin kaikkiaan maitokuskeille voi tulla reiteillä ongelmia jos laitteet rupeaa vittuilemaan, toisin kuin rahtikuskit heillä voi ainoastaan auto oikutella. Soran ajusssa, ei ole mitään ihme vempaimia myöskään.
Noin toimivat myös Valion jampat tehtaalla. Soran-aju on lepposta hommaa toisinaan ja isähän ei ole enää moneen vuoteen ajanut maitoa kesäisin koska koko kesämenee soralla eikä häntä liiemmin nykyään kiinnosta maidonaju jostain syystä, meidän poikien takia lähinnä maitoautoja pitää ja me sitten myöhemmin kun aika koittaa katsomme tilanteen ajammeko soran lisäksi maitoa vai jotain muuta. Tai vaikkapa paljastaan soraa.toimistojormat seuraa missä autot kulkee ja paljonko ovat aikataulusta jäljessä.
Riittääkös sora-autolle ajoa talveksi?Noin toimivat myös Valion jampat tehtaalla. Soran-aju on lepposta hommaa toisinaan ja isähän ei ole enää moneen vuoteen ajanut maitoa kesäisin koska koko kesämenee soralla eikä häntä liiemmin nykyään kiinnosta maidonaju jostain syystä, meidän poikien takia lähinnä maitoautoja pitää ja me sitten myöhemmin kun aika koittaa katsomme tilanteen ajammeko soran lisäksi maitoa vai jotain muuta. Tai vaikkapa paljastaan soraa.
Ei oikeastaan, muutaman kerran talveen vain parikeikkaa ja yleensä toinen sora-auto koko talven hallissa seisoo. Talvella isä panostaa maidon ajuun ja silloin hän myös lomailee kun ei tunne -> kesälomaa. Sora-autoja ei aja kukaan muu kuin isä, minä ja eno (ensi kesänä veljeni tulee neljänneksi pyöräksi). Maidolla on 6 muuta kuskia lähinnä isän koulu aikaisia kavereita.Riittääkös sora-autolle ajoa talveksi?
UPS on hyvä esimerkki. Mitä olen heidän lähettikuskeja nähnyt, niin he eivät käytä paperisia rahtikirjoja enää ilmeisesti ollenkaan. Allekirjoitukset otetaan jollain sähkökynällä siihen näyttöön. Sitten on Kaukokiito, Transpoint, Kiitolinja ja DHL, joilla on paperiset rahtikirjat mukana. Jokaisessa on viivakoodit tai numerot, jotka "ammutaan" koneelle aina kun kyseisen kirjan tavara noudetaan tai jaetaan. DHL:llä on jokaisessa lähetyksessä vielä jokaisessa kollissa erikseen omat id-koodinsa, kun pitää piipata erikseen. Sen koneen kautta menee tieto muutamassa sekunnissa, että missä kohtaa kuljetusketjua kyseinen tavara kulkee.Kyllä noilla jakeluautokuskeillakin on nykyään kaikenlaista vempainta, kun allekirjoituskin pitää piirtää elektroniselle näytölle ja satelliittivempaimilla toimistojormat seuraa missä autot kulkee ja paljonko ovat aikataulusta jäljessä. Noutokuormien tiedotkin tulee niihin kouramikroihin.
Mitvit?AJ ei oo pahemmin muuttunu. Mitä nyt postaa paljon vähemmän, ku ennen. Tiedä sitte, jos lätkäkeskustelukin lasketaan.