Rekkakuskit/Rahtarit

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
T101-testi

Jos maidossa on utaretulehdus- tai muun hoidon takia antibioottijäämiä, sitä ei saa toimittaa meijeriin. Maitohygienialaki kieltää lääkejäämiä sisältävän maidon toimittamisen meijeriin. Syynä tähän on se, että antibioottijäämät saattava aiheuttaa allergisia reaktioita maidon juojille ja lisäksi jäämät haittaavat meijerissä käytettävien hapatebakteerien toimintaa.

Maidon antibioottijäämiä tutkitaan Valio Oy:n kehittämällä T101- testillä. testin toiminta perustuu siihen, että lääkejäämät estävät testibakteerin, Streptococcus thermophiluksen kasvun. testi tehdään niin, että tutkittavaa maitoa lisätään kuumennuksen ja jäähdytyksen jälkeen testibakteeria sisältävään ampulliin. Ampullia säilytetään 42 asteen lämpöhauteessa 4,5 tuntia. Jos maidossa ei ole antibioottia, testibakteeri on kasvanut ja liuoksen väri muuttunut harmaankeltaiseksi. Jos antibiootti estää bakteerikasvun, väri säilyy sinisenä. Värien tulkinta ja vertaaminen kontrolliväreihin vaatii kokemusta.

T101 on hyvin herkkä testi. On kuitenkin muistettava, että vaikka näyte olisi testillä todettu vapaaksi antibiooteista, lääkityn lehmän maitoa ei saa lähettää meijeriin ennenkuin lääkkeen varoaika on ummessa.
Siis tämä?

Edit. tässä sanotaan tosin 4,5tuntia? Ei vaan muista enää näitä....15vuotta jo aikaa
Tais ollakin tämä vasta käsittelyn jälkeen :p
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Jos ne uudet säiliöt ovat korkeemmat, niin keräily autolla ei ole asiaa Joensuuhun.
Entä keräily jollakin muulla, kuin autolla?
Eipä ole oikein muuta mahdollisuutta, koska Rekkakuskit suomea pyörittää ja ajamme yhdistelmäajoneuvolla Maito kuljetusta Valiolle suomen ympäri siirtoautolla!. Emme ole junankuljettajia.

Ei ois kuule kaupassa tavaraa, jos ei ois Rekkakuskit hommissa loppuis tehtailta maidot sun muut. Ei rata kiskoilla pääse joka paikkaan kolkuttelemaan, niin ilman Rekkakuskeja suomen maa olisi hätää kärsimässä, tiet olisivat auraamatta ja täytyy antaa kunnioitus muillekkin kuskeille kun jaksavat uurastaa vuodestaan toiseen, koska työ on kovin pitkäpiimäistä.
Tää on aivan huikee toikki :D :D :D
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18478
Meneekös tämä nokkimisjärjestys jotenkin näin:

rintterimies - nyyttikuski - irtoperänvetäjäpelle - kappaletavarayhdistelmän kuljettaja - sorakuski/maitoauton kuski - pölliauton kuski

Pöllikuskit vissiin istuu baarissa vähän muista erillään. Juroja metsäläisiä, eivät ota osaa oikeiden rekkamiesten keskusteluun. Kuitenkin autoilu joskus hyvinkin pehmeillä ja mutkaisilla metsäteillä on erittäin vaativaa. Siihen eivät muut pysty!
Paha mennä sanomaan todellistä järjestystä, mutta keräily autoilla ajaessa käymme huoltsikoilla ainoastaan kahvittelemassa Joensuun reissulla Ylä-Myllyn Shellillä, siis minä käyn, muista kuskeistamme en tiedä. Siirto-autolla on mahdollisuus useammin käydä eri kuppiloissa ja itse kyllä koen että pöllikuskit eivät ole mitenkään eri asteilla.
Samasta testistä puhuimme.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Nuppiautoilija Uotinen! :D Mies, joka vaatii jäädä elämään forumin kansanperinteeseen. Kohtalo on sekin.

Olin kerran Patalahden Essolla kyrsäämässä vähän höyrymakkaraa, kun tiskiltä kuulu kauheeta älämäikeetä. Siellä huitoi joku Lahti78-pipopäinen asiakasjamppa tuulimyllynä menemään, niin että kahvit ja sipsit ja kermat ja muut vaan lenteli. Ääntelystä sain selville, että myyjätär oli laskuttanut ison kahvin vaikka hurjistunut asiakas Tapparantakissaan, jossa oli nikotiinin ja paskanhajun kellastamat hihat, oli kaatanut vain vajaan kupin ja sitä olisi pitänyt pikkukuppina pitää, jos edes laskuttaa kehtaa moista pisaraa. Myyjä oli vielä hölmöyttään niitannut samaan hätään, että onko tuo teidän kuorkkuri kun pakokaasuttaa tänne sisälle. KUORKKURI!? Minä olen jumalauta REKKAMIES! Pereetän kuin mikä ja ajuni hoidan kuin vettä! Olen maanteiden kuk norris! Siinä mölistessään ja paiskoessaan oli mieheltä valahtaneet housut sen pari senttiä niin, että nyt ihan koko perse oli ulkona. Höyrymakkara rupes tökkiin takaspäin, joten ajattelin, että parempi liueta ennen kuin virkavalta tulee ja pamputtaa lämpimikseen laattaavan yleisönkin. PYÖRITÄN MAATA! kuului huuto vielä ulos asti. Hymähdin, kun ohitin käyvän nupin, jonka peilissä roikkui Johanna Tukiainen -wunderbaum. Mietiskelin Tuksun tuoksua, kun höyrymakkara päätti tulla kerralla asvaltille. Niin vitutti, että kaavin makkaramössön ylös ja kiskaisin nupin ikkunasta ineen. Aseman sisältä kuului iloista pampun mätkähtelyä.

Myöhemmin vasta sain tietää, että olin juuri saanut ensikosketukseni eläimeen, jonka tulisin tuntemaan nimellä nuppiautoilija Uotinen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18478
Tässä teille mystinen DME-laite, tuttavallisemmin "demelaite" ja vieressä kuittirulla/tulostin:

DME-laite rekisteröi mm. vastaanotetun maidon määrän, lämpötilan ja keruuajan. Tämän lisäksi siihen on kytketty GPS-paikannusjärjestelmä, joka varmistaa, että paikka on oikea. Jos paikka onkin väärä, se vaihtaa näyttöön nimen, jossa olet sillä hetkellä, ettei väärät maidot mene väärän tuottajan nimiin.
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Eiks muka enää riitä, että maitolaiturille hevoskyydillä kuskatussa tonkassa on niillä keltasilla tarroilla tilan numero? Tai vaihtoehtoisesti siihen alumiinitonkan kylkeen nakuteltu nummero.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18478
Eiks muka enää riitä, että maitolaiturille hevoskyydillä kuskatussa tonkassa on niillä keltasilla tarroilla tilan numero? Tai vaihtoehtoisesti siihen alumiinitonkan kylkeen nakuteltu nummero.
AJat muuttuvat ja meidän reiteillä on nykyään vain yksi tonkkatila, kärsällä imemme maidon hänen tilaltaan.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
DME-laite rekisteröi mm. vastaanotetun maidon määrän, lämpötilan ja keruuajan. Tämän lisäksi siihen on kytketty GPS-paikannusjärjestelmä, joka varmistaa, että paikka on oikea. Jos paikka onkin väärä, se vaihtaa näyttöön nimen, jossa olet sillä hetkellä, ettei väärät maidot mene väärän tuottajan nimiin.
Olin iha fiilareissa kun Kurski tykittää typoitta. Mutta googletus kertoikin ihan muuta.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
DME-laite rekisteröi mm. vastaanotetun maidon määrän, lämpötilan ja keruuajan. Tämän lisäksi siihen on kytketty GPS-paikannusjärjestelmä, joka varmistaa, että paikka on oikea. Jos paikka onkin väärä, se vaihtaa näyttöön nimen, jossa olet sillä hetkellä, ettei väärät maidot mene väärän tuottajan nimiin.
Ei saatana, nyt meinas mennä maidot väärään kurkkuun. Tollanen laite on saatava kotiin! Saako tuota selässä kannettavana mallina? Vois vähän laajentaa toimintapiiriä tästä Kalliosta. Maallahan tuo ois kans ehdoton peli. Kävis vähän iltalypsyllä. Hähhähää! Ja kaikki lypsyt ois tukevasti printtinä.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
AJat muuttuvat ja meidän reiteillä on nykyään vain yksi tonkkatila, kärsällä imemme maidon hänen tilaltaan.
AJ ei oo pahemmin muuttunu. Mitä nyt postaa paljon vähemmän, ku ennen. Tiedä sitte, jos lätkäkeskustelukin lasketaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18478
Olin iha fiilareissa kun Kurski tykittää typoitta. Mutta googletus kertoikin ihan muuta.
En olisi mainnnut koko laitteesta ellei joku typo olisi sen esitellyt netissä. Nöäin kaikkiaan maitokuskeille voi tulla reiteillä ongelmia jos laitteet rupeaa vittuilemaan, toisin kuin rahtikuskit heillä voi ainoastaan auto oikutella. Soran ajusssa, ei ole mitään ihme vempaimia myöskään.
Saako tuota selässä kannettavana mallina?
Tuskin, mutta toki itse voit tehdä omat patentit ja kantaa sitä selässä sen jälkeen.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
En olisi mainnnut koko laitteesta ellei joku typo olisi sen esitellyt netissä. Nöäin kaikkiaan maitokuskeille voi tulla reiteillä ongelmia jos laitteet rupeaa vittuilemaan, toisin kuin rahtikuskit heillä voi ainoastaan auto oikutella. Soran ajusssa, ei ole mitään ihme vempaimia myöskään.
Kyllä noilla jakeluautokuskeillakin on nykyään kaikenlaista vempainta, kun allekirjoituskin pitää piirtää elektroniselle näytölle ja satelliittivempaimilla toimistojormat seuraa missä autot kulkee ja paljonko ovat aikataulusta jäljessä. Noutokuormien tiedotkin tulee niihin kouramikroihin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18478
toimistojormat seuraa missä autot kulkee ja paljonko ovat aikataulusta jäljessä.
Noin toimivat myös Valion jampat tehtaalla. Soran-aju on lepposta hommaa toisinaan ja isähän ei ole enää moneen vuoteen ajanut maitoa kesäisin koska koko kesämenee soralla eikä häntä liiemmin nykyään kiinnosta maidonaju jostain syystä, meidän poikien takia lähinnä maitoautoja pitää ja me sitten myöhemmin kun aika koittaa katsomme tilanteen ajammeko soran lisäksi maitoa vai jotain muuta. Tai vaikkapa paljastaan soraa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Noin toimivat myös Valion jampat tehtaalla. Soran-aju on lepposta hommaa toisinaan ja isähän ei ole enää moneen vuoteen ajanut maitoa kesäisin koska koko kesämenee soralla eikä häntä liiemmin nykyään kiinnosta maidonaju jostain syystä, meidän poikien takia lähinnä maitoautoja pitää ja me sitten myöhemmin kun aika koittaa katsomme tilanteen ajammeko soran lisäksi maitoa vai jotain muuta. Tai vaikkapa paljastaan soraa.
Riittääkös sora-autolle ajoa talveksi?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18478
Riittääkös sora-autolle ajoa talveksi?
Ei oikeastaan, muutaman kerran talveen vain parikeikkaa ja yleensä toinen sora-auto koko talven hallissa seisoo. Talvella isä panostaa maidon ajuun ja silloin hän myös lomailee kun ei tunne -> kesälomaa. Sora-autoja ei aja kukaan muu kuin isä, minä ja eno (ensi kesänä veljeni tulee neljänneksi pyöräksi). Maidolla on 6 muuta kuskia lähinnä isän koulu aikaisia kavereita.
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Kyllä noilla jakeluautokuskeillakin on nykyään kaikenlaista vempainta, kun allekirjoituskin pitää piirtää elektroniselle näytölle ja satelliittivempaimilla toimistojormat seuraa missä autot kulkee ja paljonko ovat aikataulusta jäljessä. Noutokuormien tiedotkin tulee niihin kouramikroihin.
UPS on hyvä esimerkki. Mitä olen heidän lähettikuskeja nähnyt, niin he eivät käytä paperisia rahtikirjoja enää ilmeisesti ollenkaan. Allekirjoitukset otetaan jollain sähkökynällä siihen näyttöön. Sitten on Kaukokiito, Transpoint, Kiitolinja ja DHL, joilla on paperiset rahtikirjat mukana. Jokaisessa on viivakoodit tai numerot, jotka "ammutaan" koneelle aina kun kyseisen kirjan tavara noudetaan tai jaetaan. DHL:llä on jokaisessa lähetyksessä vielä jokaisessa kollissa erikseen omat id-koodinsa, kun pitää piipata erikseen. Sen koneen kautta menee tieto muutamassa sekunnissa, että missä kohtaa kuljetusketjua kyseinen tavara kulkee.
 
Ylös