Ilmari sanoi:
Niin minä puhuin taas sellaisista hinnoista joissa suomalaisten e-tarvikkeiden tuotantoa ei ole hmm... mitenkä tämän nyt sanoisi.. "sponsoroitu" valtion taholta aivan niin voimakkaasti kuin nyt tehdään. Mutta tästähän me jossain vaiheessa jo sanailimmekin. Samaa ei kannattane aloittaa uudelleen, jos ei sitten ole jotain sellaista uutta sanottavaa jota ei ole aiemmin tuonut esille.
Niinhän sitä sanailtiin rakentavasti!
Tuota "sponsorointia" jäin miettimään, mitenkähän sitä saisi konkretisoitua? Jotenkin muutettua tarkemmaksi määritelmäksi kuin "voimakas"? Budjetista kaivaa esille viljelijöille maksettava kansallinen tukimäärä kokonaisuudessaan ( EU-tuet kaiten jätetään pois, koska ne eivät ole "valtion rahaa" ja niitä maksetaan muissakin EU-maissa?) ja verrata sitä kotimaisen elintarviketeollisuuden tuotannon arvoon? Vienti hieman sotkee... tai sehän pitäisi verrata Suomessa ruokakaupan kassalla maksettuun suomalaisien elintarvikkeiden kokonaishintaan??
Joitakin hahmotelmia voisi joku kaivella????? Itse olen seuraavat 3 pv opin tiellä...
Tai lähestyä yksittäisen elintarvikkeen hinnanmuodostuksen kautta?? Leivästä muistan esimerkin. viljelijän osuus leivän hinnasta on nykyään 4 %. Karkeasti arvioiden viljatilan tuloista puolet on tukia ja niistä taasen noin 70 % EU-tukea. Jos kotimaista tukea ei olisi, samalla osuudella pitäisi nostaa viljelijälle maksettavaa viljan hintaa ja samalla lopputuotteen hintaa! Sponsorointia siten 30 % X 4 % eli 1.2 % loppusummasta?!?
Meneekö missä ajatelma pieleen?
Maidolla kotimainen tuki on tällä alueella noin 9 centtiä/ltr, Etelä-Suomessa taitaa olla 4-5. Se on helppo lisätä maitopurkin hintaan, noin 80 centtiä. Eli noin 5-10 %:n sponsorointi. Kiloon juustoa menee noin 10 ltr maitoa. Sponsorointia n. 50- 100 senttiä/ kilo. Valio-Emmentalin kilohinta noin 9 euroa?? Taitaa olla edelleen 5-10 % spnssaus? Lihapuolella on niin sekava tukijärjestelmä, etten taida jaksaa miettiä! Sonnillakin 5 eri tukea! Kotimainen spnsorointi voisi olla noin 5 % peruslihassa. Mitä pitemmälle jalostettu tuote tai arvokkaampi osa ( file), sitä pienemmäksi sponsorointi jäänee.
Tällä kertaa tällä lailla! Jatketaan ensi viikolla!