Schumacherin laiton ohitus

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Conda sanoi:
Jep, ihan samaa nauroin itsekin! Antakaa lähetykset YLE:lle tai jotain! Tuo Maikkarin toiminta on todella naurettavaa! Oskari Saari, voi hellan lettas!
Tai Mustakaria lainaten, "voi hertti leili sentään". :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Jippo sanoi:
Lisää maustetta tähän toisi tietysti se että josko puhuttaisiin myös siitä että miksi Rubens löysäsi tuohon pääsuoralle tultaessa? Teki meinaan Rubens sen Schumin ohituksen turhan helpoksi. :doubtful:
Ruupeni ei näemmä oppinut Brasilian GP:stä 2003 yhtään mitään... :thumbdown
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Jippo sanoi:
Lisää maustetta tähän toisi tietysti se että josko puhuttaisiin myös siitä että miksi Rubens löysäsi tuohon pääsuoralle tultaessa? Teki meinaan Rubens sen Schumin ohituksen turhan helpoksi. :doubtful:
Ferrarilta tuli tallimääräys, jossa Rubens käskettiin päästää MS ohi juuri tismalleen tuossa pääsuoralla turva-auton poistumisen jälkeen kun tilanne oli sääntöjen kannalta epäselvä :D :D :D
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Ohessa olevan linkin takaa löytyy niin tästä kuin muistakin keskustelua aiheuttaneista tapahtumista videoklippejä US GP:stä. Ovatten vapaasti muuallakin jaossa joten ei aiheuttane hyperventilointia täälläkään?

US GP 2004
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Dii, tääsä on nyt kaikkea paskaa jauhettu, mutta totean että kyllähän Montoyakin ohitti turva-auton aikana Webberin joka ajoi hiljaa siinä Ralfin kohdalla, mutta päästi välittömästi Jaguarin edelleen. Ei tuostakaan mitään tullut, eikä tietysti pidä tullakaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ma: Niin, tuohon viittasin kisatopiikissa. Syyn laittaisin kyllä tuossa tapauksessa täysin Webberin niskoille. Mies peippaili Ralfin auton kohdalla kyllä ihan missä sattuu ja Montoyalla nousi jo höyryä kypärästä kun aussi ei osannu päättää mitä tekisi. Paikka oli erityisen sopimaton moiselle. Formula 1:ssä taitaa olla tällä hetkellä liian lepsu tuomarilinja. Tuomareiden pitäisi ainakin pitää erittäin vakava puhuttelu tuosta keltaisella lipulla käyttäytymisestä. Ellei toiminta muutu, on ratavirkailijat vaarassa!
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Jippo sanoi:
Lisää maustetta tähän toisi tietysti se että josko puhuttaisiin myös siitä että miksi Rubens löysäsi tuohon pääsuoralle tultaessa? Teki meinaan Rubens sen Schumin ohituksen turhan helpoksi. :doubtful:
rubens ei oikein osaa näitä lähtöjä safety carin takaa. saman huomas myös toisessa lähdössä, jossa rubens jäi metritolkulla kimin taakse, kun annettiin taas hanaa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
En sano muutakuin että näky on huikea. Kerrassaan mieletön.

Ai niin ja tuosta ilmakuvasta: Barrichellohan on selvästi edellä.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Schumilla käy aika usein "säkä" näissä sääntöasioissa
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
leipurihiiva sanoi:
rubens ei oikein osaa näitä lähtöjä safety carin takaa. saman huomas myös toisessa lähdössä, jossa rubens jäi metritolkulla kimin taakse, kun annettiin taas hanaa.
Rubins toisaalta varmasti huomasi, että lähtö safetycarin takaa epäonnistui, mutta miksei hän siirtynyt sisälinjalle estämään ohitusta?

Maranellored:
Selvästi..tuo on hieman liioittelua, mutta eipä tuolla ole pätkääkään väliä oliko Rubins selvästi vai niukasti edellä. Joissain kuvissa näyttää Michael olevan edellä joissain Rubens..riippuu paljon kuvakulmasta. Itse luotan viralliseen ajanottojärjestelmään.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Se nyt on varmaan kaikille tullut selväksi, että Rubens on huono näissä lentävissä lähdöissä, oli edessä tai takana sitten Schumi tai joku muu. Huomasitteko miten Ruupeni jäi kuin tikku p*****n myös toisessa lentävässä lähdössä? Kimiin matkaa oli yli sata metriä, eikä se ollut ainakaan Mersun ansiota.

Sanamuotoja noista säännöistä voi kaivaa vaikka mistä, mutta en ymmärrä mikä tässä asiassa on niin epäselvää. Tässä tapauksessa ohittamiseksi lasketaan se, että työntää nokkansa vaikka sen sentinkin edellämenevän edelle. Turva-auton poistumiskierroksella järjestyksen on säilyttävä maaliviivalle asti, ts. ohittaminen on kielletty. Jos järjestys ei nyt säilynyt, niin penaltia pitäisi tulla. En ota kantaa mikä se järjestys oli, kun sitä ei virallinenkaan taho taida osata kertoa.

Ohittamisen aloittamista ei tietääkseni säännöt kiellä, ja näin on tehtykin lukemattomia kertoja myös viime vuosina. Olisi myös erittäin vaikea ruveta tulkitsemaan näitä "aloittamisia", joten on parempi jättää ne tuomitsematta. Autojen järjestys taas pitäisi ilmetä aivan selvästi virallisesta ajanotosta, kun niissä autoissa kerran se lähetin on samassa kohdassa. Tosin tällä kertaa järjestelmä taisi pettää pahan kerran. :rolleyes:
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180


Tuossa on FIA:n virallinen kierrostaulukko. Sen mukaan Kuminaama ohitti Brassin 5. kierroksella, eli laittomasti, eikö?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jaki sanoi:
Tuossa on FIA:n virallinen kierrostaulukko. Sen mukaan Kuminaama ohitti Brassin 5. kierroksella, eli laittomasti, eikö?
Kuvaruutukaappauksista näkyy, että lähtöhetkellä viisi kierrosta tulee juuri täyteen. Grafiikan tulkitsen taas siten, että viides sarake näyttää järjestyksen kyseisen kierroksen päätyttyä. Tällä tulkinnalla Schumacher ei ohittanut ennen maaliviivaa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Charlie sanoi:
Kuvaruutukaappauksista näkyy, että lähtöhetkellä viisi kierrosta tulee juuri täyteen.
Ave !!

Kuvaruutu kaapauksessa näkyy järjestelmän mielestä johtanut auto ja kuljettaja kierroksen viisi lopussa, käsi pelillä tommosia grafiikoita ei noin nopeasti tuoteta.

- Oho -
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Hmm. yllättävän vaikea on monen ymmärtää kuinka yksinkertainen asia tämä on. :eek!:

Eihän tässä ole edes varsinaisesti kyse ohittamisesti. Hmm, mitenköhän tuon yksinkertaistaisi.

SC:n perässä ajettaessa ja SC:n poistuessa radalta on kuljettajien järjestys pysyttävä muuttumattomana sen kierroksen loppuun (ellei joku mene varikolle tai jollakin ole teknistä vikaa tai aja ulos, jotka ovat erityistapauksia). Hetkellisesti ohi saa ajaa kesken kierroksen, (mm. väistötilanteessa). Mutta maalilinjalla järjestys täytyy olla muuttumaton. Pääsuorallakin saa käydä toisen ohitse, KUNHAN on maalilinjan kohdalla taas perässä.

Jos MSC oli SC:n poistuessa radalta sen kierroksen lopussa Barrichellon edellä ajanottolaitteiston mukaan, on aivan takuu varmasti tapahtunut sääntörikkomus. Se että miksei siitä ole rangaistuksia jaettu on sitten asia erikseen ja jää varmaan mysteeriksi.

Mun mielestä asia on aivan yksinkertaisesti näin. Kumma miten jotkut saavat jo tähänkin asiaan joitain ohittamisen säännöstöjä sekoitettua... :eek!: :dunno:

Mutta :alppu:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie sanoi:
Autojen järjestys taas pitäisi ilmetä aivan selvästi virallisesta ajanotosta, kun niissä autoissa kerran se lähetin on samassa kohdassa. Tosin tällä kertaa järjestelmä taisi pettää pahan kerran. :rolleyes:
Itse asiassa mikäli tulkitsin Atlakselle linkitettyä kuvaa oikein niitä sensoreita on autossa kolme. Yksi keulassa ja kaksi ohjaamon sivuilla. Jotkut spekuloivat että Sgumin autossa olisi keulalähetin ollut toimimattomassa kunnossa jolloin tuo metrin ristiriita/0.013s olisi selitettävissä.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Schumia ei niin vain huijata noissa lentävissä lähdöissä, mutta on se vaan käsittämätöntä, että kun Rubens saa itse päättää milloin lämän lyö pohjaan, että ei onnistu sijaansa pitämään... Tainnu Ross kääntää rubenin tc:tä niin että on renkaat lyöny suttua... ;)
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Oho sanoi:
Ave !!

Kuvaruutu kaapauksessa näkyy järjestelmän mielestä johtanut auto ja kuljettaja kierroksen viisi lopussa, käsi pelillä tommosia grafiikoita ei noin nopeasti tuoteta.

- Oho -
No tässä onkin kaksi eri asiaa kyseessä. Tuon viisi kierrosta otin vain "todisteeksi" kuvaruudusta taulukkoa varten, ja tästä kierroksesta ei liene epäselvyyttä. Saman ruudun mukaan Schumacher on viivalla ensimmäisenä.

Toinen juttu on taas se, että miten tuota taulukkoa luetaan. Sitähän tuossa aiemmin kysyttiin. Ja sitä luetaan mielestäni siten, että jokainen sarake kuvaa kyseisen kierroksen loppua, ei alkua.

Selvä ristiriitahan näiden kahden tiedon välillä kyllä on.

Jos Schumacherin keulalähetin oli "rikki" juuri tuolla hetkellä, niin olipahan taas tuuria. :D
 
Ylös