Schumacherin laiton ohitus

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Karpow sanoi:
No mustaa valkoiselle sitten jostain ja äkkiä. Mistä löytyy tulokset kierroksen 6 alkaessa?

FIA lukitusta panssarikaapista varmaankin, joka on sinetöity Ferrarin sinetillä. :D
Tuossa ylempänä on tollanen taulukko. Katso siitä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tässä on nyt väitelty vain siitä, miten tuota kierrostaulukkoa pitäisi oikein lukea. Välillä jopa samaa mieltä olleet ovat väitelleet keskenään. :D

Tuo kuvan "Lap 5" tarkoittaa, että viisi kierrosta on juuri tullut täyteen, ja kuudes kierros alkaa. Ja aivan totta, se kertoo myös että Schumacher olisi ylittänyt ajanottolinjan ensin. Ja em. asia on nimenomaan ristiriidassa tuon FIA:n virallisen kierrostaulukon kanssa.

Edit: Vaihdoin yhden sanan muotoa, toivottavasti selventää...
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tuo kuvakulma on hämäävä. Kuvan pitäisi olla joko suoraan ylhäältä tai suoraan sivulta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Charlie sanoi:
Tässä on nyt väitelty vain siitä, miten tuota kierrostaulukkoa pitäisi oikein lukea. Välillä jopa samaa mieltä olleet ovat väitelleet keskenään. :D

Tuo kuvan "Lap 5" tarkoittaa, että viisi kierrosta on juuri tullut täyteen, ja kuudes kierros alkaa. Ja aivan totta, se kertoo myös että Schumacher on ylittänyt ajanottolinjan ensin. Ja em. asia on nimenomaan ristiriidassa tuon FIA:n virallisen kierrostaulukon kanssa.
Tulikohan sulla nyt joku ajatuskämmi tuossa... siis tuossahan juuri on RB 1. kierroksen viisi lopussa, kuten aikaisemmin jo itsekin olit todennut. :p
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Dominic sanoi:
Tulikohan sulla nyt joku ajatuskämmi tuossa... siis tuossahan juuri on RB 1. kierroksen viisi lopussa, kuten aikaisemmin jo itsekin olit todennut. :p
Ei kai tullut... :confused:

RB on ykkösenä kierroksen viisi lopussa. Kuvaruudussa vain lukee Schumacherin nimi, aivan kuin tämä olisi ajanoton mukaan ollut edellä maaliviivalla. En kai ole muuta väittänytkään...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Charlie sanoi:
Ei kai tullut... :confused:

RB on ykkösenä kierroksen viisi lopussa. Kuvaruudussa vain lukee Schumacherin nimi, aivan kuin tämä olisi ajanoton mukaan ollut edellä maaliviivalla. En kai ole muuta väittänytkään...
Ah joo! Käsitin vähän väärin...luulin että puhuit koko ajan tuosta taulukosta... :p
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Dominic sanoi:
Ruutugrafiikat ovat sekoilleet ennenkin. Niistä on aika kehno mitään perusteita vetää. Virallinen ajanotto on se josta nuo tiedot pitää kaivaa.
No johan pomppas, eiköhän noi ruutugrafiikat perusta viralliseen ajanottoon, kun rinnakkaisen järjestelmän luominen olisi mieletöntä. Pääsääntöisesti ruutugrafiikan sekoilu johtunee virallisen ajanoton sekoilusta ja tarpeesta turvautua varajärjestelmiin.

Toisaalta FIAn virallinen kierrostaulukko heijastelee virallista totuutta. Taulukko on paljon helpommin tohtoroitavissa kuin miltei tosiaikaisesti ruuttuun tulevat tiedot. Jos luottaa FIAn viralliseen erheettömyyteen ajanotossa niin mikäs siinä, minä en, en Jerezin jälkeen.

De facto meillä ei ole muuta suoraa lähes varmasti puolueetonta harhatonta havaintoa tilanteesta kuin TV-ruudussa ollut tieto siiitä, että Schumcaher lähti kierrokselle kuusi johdossa. Jos havainto johtuu virheestä FIAn stydeemeissä niin vika on edelleen FIAn ei katsojien ja ansaitsisi selvennyksen. Kaikki ns. viralliset tiedot ovat FIAn virallisia totuuksia ilman ulkopuolista valvontaa.

- Oho -
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Olisin kai voinut vetää jonkun viivan tekstien väliin, että asiat eivät olisi sekoittuneet, pahoittelen.

Hurmurisija ei ole muuten vieläkään kommentoinut klo 12.44 paikallista aikaa esittämääni kysymystä...
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Siemensin Grafiikoissahan näytetään kuinka monta kierrosta on jäljellä, eli 73/73 lukee grafiikkataulussa vielä ennen lähtöä. Kun ensimmäinen kierros tulee täyteen, muuttuu tauluun 72/73.

Eli:

Kierros 73/73 kun lukee grafiikkataulussa, on 0 kierrosta ajettu.
72/73 -> 1. kierros tulee täyteen, toinen alkaa.
71/73 ->2. kierros tulee täyteen, kolmas alkaa.
70/73 ->3. kierros tulee täyteen, neljäs alkaa.
69/73 ->4. kierros tulee täyteen, viides alkaa.
68/73 ->5 kierros tulee täyteen, kuudes kierros alkaa.
67/73 ->6. kierros tulee täyteen, seitsemäs kierros alkaa.

Edellisellä sivulla olevan taulukon mukaan Rubens Barrichello johti viidennen kierroksen jälkeen, jolloin Siemensin grafiikkataulussa on kuvissakin nähtävä 68/73. Taulukosta näkee Michael Schumacherin johtavan 6. kierroksen jälkeen, eli Siemensin Grafiikoissa olisi silloin lukenut 67/73.

Edellisen kierroksen taulukko on FIA:n virallinen kierrostaulukko. Kuinka paljon virallisempaa taulukkoa se Karpow vielä haluaa, että uskoisi sitä?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Charlie sanoi:
"Tuo kuvaaja siis kertoo järjestyksen kierroksen alkaessa", miten perustelet tämän? Grid-sarake kertoo lähtöjärjestyksen, ja seuraava sarake järjestyksen ensimmäisen kierroksen jälkeen jne. Missä sarakkeessa olisi sinun logiikkasi mukaan kisan viimeinen (73.) kierros?
Hmm, tätäköhän halusit minun kommentoivan.

Kisan viimeinen kierros on sarakkeessa 73. Viiva jatkuu sen loppuun saakka, jolloin kisa on loppu kun kierros on tullut täyteen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Oho sanoi:
No johan pomppas, eiköhän noi ruutugrafiikat perusta viralliseen ajanottoon, kun rinnakkaisen järjestelmän luominen olisi mieletöntä. Pääsääntöisesti ruutugrafiikan sekoilu johtunee virallisen ajanoton sekoilusta ja tarpeesta turvautua varajärjestelmiin.

Toisaalta FIAn virallinen kierrostaulukko heijastelee virallista totuutta. Taulukko on paljon helpommin tohtoroitavissa kuin miltei tosiaikaisesti ruuttuun tulevat tiedot. Jos luottaa FIAn viralliseen erheettömyyteen ajanotossa niin mikäs siinä, minä en, en Jerezin jälkeen.

De facto meillä ei ole muuta suoraa lähes varmasti puolueetonta harhatonta havaintoa tilanteesta kuin TV-ruudussa ollut tieto siiitä, että Schumcaher lähti kierrokselle kuusi johdossa. Jos havainto johtuu virheestä FIAn stydeemeissä niin vika on edelleen FIAn ei katsojien ja ansaitsisi selvennyksen. Kaikki ns. viralliset tiedot ovat FIAn virallisia totuuksia ilman ulkopuolista valvontaa.

- Oho -
Kyllä juu, mutta FIA:n antamien tietojen puitteissa tässä kuitenkin palloillaan. Ne ovat ne ainoa virallinen data mitä tuosta tilanteesta on annettu.

Enkä kiellä etteikö tuo VJR:n postaaman kuvan skenaario olisi hyvinkin mahdollinen. Eli Schumacher oli ihan aikuisten oikeasti RB:tä edellä jo kierroksen viisi päättyessä, mutta tuon lähettimen/anturin, mikä se sitten onkin vian takia RB kirjautui kierroksen viisi johtoon.

Totta on se että jos ajatellaan että tuollainen tilanne tapahtuisi esimerkiksi kauden viimeisessä kilpailussa ja voittaja ja kakkonen ratkaisisi kumpi voittaa maailmanmestaruuden asiasta tulisi erittäinkin suuri tutkinta. Miten suhtautua tuollaiseen anturivikaan, mikäli kyseessä oli anturivika.

Anyhow, mun juttu perustuu täysin tuon FIA:n antaman virallisen ajanoton taulukkoon ja se näyttää että RB oli 1. kierroksen viisi päätyttyä.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Juhis sanoi:

Edellisen kierroksen taulukko on FIA:n virallinen kierrostaulukko. Kuinka paljon virallisempaa taulukkoa se Karpow vielä haluaa, että uskoisi sitä?
Uskoitko sä kaiken mikä Pravdaan painettiin virallisena totuutena....

Se ruutukaappaus jossa näkyy 67/73 joissa Schumcaher ja Barichello ovat rintarinnan on edellisen kierroksen loppu uusintana. Fakta lienee on, että tosiaikaiset systeemit näyttivät kaikkialla hetken Schumacherin johtaneen kierroksen 5 lopussa mutta syystä tai toisesta tilanne muutetiin hiukan myöhemmin.

- Oho -
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Hurmurisija sanoi:
Hmm, tätäköhän halusit minun kommentoivan.

Kisan viimeinen kierros on sarakkeessa 73. Viiva jatkuu sen loppuun saakka, jolloin kisa on loppu kun kierros on tullut täyteen.
Enemmän kiinnostaisi se ensimmäinen kierros ja varsinkin Alonson sijoitus. Miten tulkitset sen verrattuna siihen mitä TV-kuvissa näkyi. Oliko Alonso kolmantena heti 1. kierroksen alkaessa (eli lähdössä)? Jos ei, niin miksi hän on kolmantena FIA:n taulukossa?

PS. Itse tiedän kyllä vastaukset.

Jatketaan tuosta viivan "jatkumisesta" joskus myöhemmin...
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Oho sanoi:
Uskoitko sä kaiken mikä Pravdaan painettiin virallisena totuutena....

Se ruutukaappaus jossa näkyy 67/73 joissa Schumcaher ja Barichello ovat rintarinnan on edellisen kierroksen loppu uusintana. Fakta lienee on, että tosiaikaiset systeemit näyttivät kaikkialla hetken Schumacherin johtaneen kierroksen 5 lopussa mutta syystä tai toisesta tilanne muutetiin hiukan myöhemmin.

- Oho -
Ehkä Todt soitti ja sanoi, että käyttäkää Schumilta taemman sensorin antamaa aikaa :)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Fakta lienee on, että tosiaikaiset systeemit
näyttivät kaikkialla hetken Schumacherin johtaneen kierroksen
5 lopussa mutta syystä tai toisesta tilanne muutetiin hiukan
myöhemmin.
Jos näin on, niin sitten siellä on jotain kähmitty. Minulla ei tuosta kuitenkaan tietoa ole. Kieltämättä M. Schumacher ilmestyi TV ruudulle Lap 5 lopussa johtoon.

Kuin lienee totuus, ken tietää sen...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Charlie sanoi:
PS. Itse tiedän kyllä vastaukset.


Hyvä jos tiedät, sillä minä en ole varma enää mistään, mutta tulisin mielelläni varmaksi.

Jatketaan tuosta viivan "jatkumisesta" joskus myöhemmin...
Joo, sekin on mielenkiintoinen aihe. Näyttääkö se vain sijoituksen vai kulkeeko se aikajatkumolla?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mites ois tällainen (Juhiksen) skenaario:

Noissa autoissa on kaksi eri ajanottojärjestelmää. Valokenno (nopeampi, voi ottaa vain yhden auton, jos autoja on rinnakkain) ja transponderijärjestelmä. Virallinen tieto tulee transponderijärjestelmästä mahdollisesti pienellä viiveellä.

Valokennosysteemi on varikkomuurin puolella. MSC peittää Rubensia ja rekisteröityy ajanottojärjestelmään 1. valokennoajanoton takia. Transponderisysteemin kautta kuitenkin hetken kuluttua tulee virallinen tieto -> RB oli johdossa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Hurmurisija sanoi:
Hyvä jos tiedät, sillä minä en ole varma enää mistään, mutta tulisin mielelläni varmaksi.
No jos sitten uskoisit vain minua, Dominicia ja Spamia. Me olemme varmoja. :)

Hurmurisija sanoi:
Joo, sekin on mielenkiintoinen aihe. Näyttääkö se vain sijoituksen vai kulkeeko se aikajatkumolla?
Tuo FIA:n taulukko voisi olla vähän toisella tavalla tehty. Sillä, että viivat leikkaavat missä sattuu, ei ole mitään merkitystä. Kannattaa miettiä tätä vaikka ensimmäisen kierroksen ohitusrumban kannalta. Pienet heitot ovat grafiikan epätarkkuutta, ei mitään ohitusajankohtia.

Se, että viiva "jatkuu" läpi sarakkeen, on hämäävää. Myös pienet pallot keskellä saraketta voisivat olla selvyyden takia paikallaan. Taulukkoa kun luetaan sarakkeiden keskeltä, ei niiden reunoilta viivojen kohdalta. Ja sarake yhä edelleen kuvaa tilannetta kyseisen kierroksen täytyttyä. Se, että viiva jatkuu aivan oikeaan reunaan asti, ei sinänsä kerro mitään, hämää vain kuvittelemaan, että kierros "jatkuu" läpi sarakkeen vasemmalta oikealle. Toivottavasti tämä selvensi asiaa.
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Salaliiitto. Tulospalvelu oli oikeassa, mutta FIA korjasi. Kukaan täällä ei todennäköisesti kiellä sitä, että FIA:lla ja Ferrarilla on hyvät suhteet. Tästä on niin paljon esimerkkejä, ettei edes muista. FIA vetää Maranelloon päin aina kuin on mahdollista.

En vihaa Ferraria, vaan FIA:ta. Sen pitäisi pitää kaikki tallit samalla viivalla. Lisäksi se vanha Eccelstone vanhainkotiin. Niin paljon valtaa ei pitäisi olla F1:ssä kellään.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Jälleen on yksi tilanne puitu perinpohjaisesti. Paras topicci vähään aikaan. Aijai jos meillä ei olisi Maikkelia, niin näitä tuskin nähtäisiin. :D
 
Ylös