Suomen radat

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
OK, eli eri mieltä olo, epäsuomalaisen positiivinen innostuminen uusista projekteista tai asioiden tarkastelu out of the box on yhtä kuin "huudella kaikkea paskaa"? Olisi varmasti kivaa, jos tämä palsta olisi vain Ahvenisto-fanien keskinäisen kehumisen kerho jossa vihataan kaikkea ulkopuolista. Ja missä saisit olla puheenjohtajana. Mutta se ei ole mahdollista, siihen on varmasti otollisempia foorumeita.

Ja kuten huomaat, muutamaakin nimimerkkiä ihmetyttää tapasi uhriutua ja olla nyrkit pystyssä heti, kun joku ei ole samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Nämä ovat omia mielipiteitäni ei muiden.
Kyllähän mielipiteitä saa esittää, ei siinä mitään. Perustelut sen sijaan olisivat tietysti aina paikallaan.

Et muuten vastannut kysymykseeni, että millä perustein Kymiringillä on mielestäsi vielä pitkä matka Pärnun rataan?

Ja eikös tätä päästä vertailemaan oikeastaan vasta ensi kesänä, kun Kymiring otetaan käyttöön?
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
688
Kysymystä ratapäiviä harrastaville; koska suomen radat tulevat tänä keväänä avoimiksi vapaille ajovuoroille ja minne kannattaisi ensimmäisenä koettaa päästä ajelemaan omalla kalustolla?

Onko missään radalla kilometrin ”suoraa” missä voi tavoitella kunnon nopeuksia ennen jarrua? Löytyykö paikkaa missä pääsee rikkomaan kahdensadan rajaa katulaillisella autolla?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Suomen radoista huippunopeudeltaan selvästi nopeimmat kohdat ovat Kymiringin 1,1 km pitkä suora ja Motoparkin noin 1,0 km pitkä kolme loivaa taitosta sisältävä "suora".
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jos nyt välttämättä haluaa ajaa suoraa ja lujaa, niin sitten kannattaa suunnata kinnerin keula kohti lentokenttäajoja tms. mailin kiihdytysjuttuja. Et tarkemmin maininnut millaisesta katuautosta on kyse, mutta vähänkään normaalimmalle tai tavallisen kuolevaisen omistettavalle autolle suomen moottoriradat ovat liian hitaita edes siihen kahden sadan kokeiluun, kun tarkoitus on ilmeisesti selvitä myös suoraa seuraavasta mutkasta.

Itse olen ratoja katuautolla kierrellyt ja parhaimmat fiilikset ainakin itse saan mutka-ajosta ja jarrutuksista.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
688
Jos nyt välttämättä haluaa ajaa suoraa ja lujaa, niin sitten kannattaa suunnata kinnerin keula kohti lentokenttäajoja tms. mailin kiihdytysjuttuja. Et tarkemmin maininnut millaisesta katuautosta on kyse, mutta vähänkään normaalimmalle tai tavallisen kuolevaisen omistettavalle autolle suomen moottoriradat ovat liian hitaita edes siihen kahden sadan kokeiluun, kun tarkoitus on ilmeisesti selvitä myös suoraa seuraavasta mutkasta.

Itse olen ratoja katuautolla kierrellyt ja parhaimmat fiilikset ainakin itse saan mutka-ajosta ja jarrutuksista.
Kyllä itsekin tykkään ajella mutkat nopeasti, mutta sen lisäksi olisi kiva tietää missä suomen radoista ehtii nostaa myös vähän nopeutta suoralla?
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kyllä itsekin tykkään ajella mutkat nopeasti, mutta sen lisäksi olisi kiva tietää missä suomen radoista ehtii nostaa myös vähän nopeutta suoralla?
Vastailinkin tähän jo aiemmin, mutta jos jäi vielä epäselväksi, niin tässä vielä lisätietoa:

Kymiringin 1110 m pitkällä suoralla kellotetaan varmasti kovimmat huippunopeudet, mutta Motoparkin 990 m pitkällä kaarteisella suoralla päästään melko lähelle. Muilla moottoriradoilla suorien pituudet tippuvat noin puoleen edellämainituista.

Toiseksi nopeimman "suoraryhmän" muodostavat Kemora (550m) ja Botniaring (530m). Kemoran suoralle tullaan kovempaa ja sen myös päättää nopeampi mutka, joten jarrutuksen voi aloittaa myöhemmin. Kemoran suoralla päästään siis kovempaa kuin Botniaringin suoralla. Mutta Botniaringin uudella osuudella on kuitenkin pitkä nopea kaarre, jonka voi katsoa muodostavan n. 830 metriä pitkän kaasu pohjassa ajettavan osuuden, mikäli alla on hitaampaa kalustoa. Mutkan voi toki ajaa kaasu pohjassa myös nopealla autolla, mikäli downforcea on riittävästi (esim. F1 autolla onnistuu varmasti).

Hitaimman ryhmän muodostavat Alastaro (470-500 m tulkinnan mukaan) ja Ahvenisto (270m). Alastarolla pääsuora ei ole välttämättä nopein, vaan huiput kellotetaan kalustosta riippuen myös takalenkin n. 640m ja 630 m pitkillä osuuksilla, jotka kummatkin jakaa puoliksi nopea mutka. Ahveniston maalisuora on siis todella lyhyt (270 m), mutta sinne tullaan n. 390 m pitkän kaartuvan kiihdytysalueen kautta, joka yhdessä nopean maalisuoralle kaartavan mutkan kanssa muodostaa kokonaispituudeltaan 750 m pitkän kiihdytysalueen. Maalisuoralle kaartuvaan mutkaan tosin joutuu hiukan hidastamaan, jos on vähänkin nopeampaa kalustoa alla.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ja mitä tulee tähän toiseen kysymykseen, niin ratojen varauskalentereita ja netti/facebook/twitter/mitälie sivuja seuraamalla saa tietoa vapaista ajovuoroista. Yleensä nämä ajoittuvat kyllä viikolle, koska viikonloput on varattu kilpailuille/kerhoille/maksaville asiakkaille. Lisäksi radalle. Com ja eri autokerhot pitävät ratapäiviä. Et kertonut vieläkään autostasi mitään, mutta allekirjoituksen perusteella suosittelen tutustumaan Ladakerhon tarjontaan, että milloin ja missä he ratapäivänsä pitävät. :)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Ja mitä tulee tähän toiseen kysymykseen, niin ratojen varauskalentereita ja netti/facebook/twitter/mitälie sivuja seuraamalla saa tietoa vapaista ajovuoroista.
Alastarolla ainakin on sivuillaan kalenteri

https://www.alastarocircuit.fi/web/alastaro-varaukset2020.pdf

Huhtikuun puolivälistä alkaen viikonloput aikalailla täynnä ja toukokusta elokuuhun valtaosa arkipäivistäkin.

Kemorassa näyttäisi olevan ainakin arkena paremmin tilaa

http://www.kemora.fi/fi/moottorirata/varauskalenteri
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Et kertonut vieläkään autostasi mitään, mutta allekirjoituksen perusteella suosittelen tutustumaan Ladakerhon tarjontaan, että milloin ja missä he ratapäivänsä pitävät. :)
Ainakin parina viime vuonna ollut Pesämäessä, mutta siellä ei pääse kahta sataa edes Ladalla.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ainakin parina viime vuonna ollut Pesämäessä, mutta siellä ei pääse kahta sataa edes Ladalla.
Pesämäelläkin on itse asiassa 500 m pitkä suora. Tästä 400 metriä on luotisuoraa ja loivan taitteen jälkeen vielä 100 metriä. Menee siis huippunopeusluokituksessa kolmanteen luokkaan Alastaron ja Ahveniston kanssa. Radan kokonaispituus tosin on vain 1,8 km, joten siltä osin se ei paini samassa sarjassa paremmin tunnettujen moottoriratojemme kanssa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
^
Hieno homma! Ovat päässeet pidemmälle kuin olin uskaltanut toivoa. Kyllä tässä kuitenkin on koko ajan sellainen pieni jännitys taustalla, että onko rahoitus sillä mallilla, että valmista tulee kesään mennessä. Kuvapäivitykset kun ovat olleet kovin pitkään kiven alla.

On tuo vaan valtaisan kokoinen varikkokompleksi Suomen mittakaavalla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Vauhdin Maailma lehdessä Ramirent Oyj:n myyntipäällikkö kertoi että heillä on mielenkiintoa Kymi Ringiä ja MotoGP tapahtumia kohtaan, niistä ovat jo neuvotteluja käyneet.

Jalkapallon EM-finaali osuu samaan viikonloppuun Suomen MotoGP-kisan kanssa – Venäjältä odotetaan silti "viisinumeroista katsojamäärää"
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Ovat päässeet pidemmälle kuin olin uskaltanut toivoa. Kyllä tässä kuitenkin on koko ajan sellainen pieni jännitys taustalla, että onko rahoitus sillä mallilla, että valmista tulee kesään mennessä.
Mikäli lumityöt oli budjetoitu osaksi talvirakentamista, sieltä on ainakin rahaa säästynyt. Ja...se raha on käytetty järkevästi...ainakin ideaalimaailmassa :ahem:

Jalkapallon EM-finaali osuu samaan viikonloppuun Suomen MotoGP-kisan kanssa – Venäjältä odotetaan silti "viisinumeroista katsojamäärää"
Finaalihan on Lontoossa ja sinne on muutenkin venäläisille ollut lippukiintiö samaan tapaan kuin muunkin maalaisille. Turhaa saivartelua syyttää futista mahdollisesti alittuvista yleisötavoitteista.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onhan monia MotoGP- ja F1-kisoja järjestetty yhtä aikaa jalkapallon arvokisojen kanssa, eikä ole ollut yleisön kanssa ongelmia. Suomen haasteena kesällä järjesttävissä tapahtumissa ylipäätään on suhteellisen lyhyt kesä ja pieni väestömäärä.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Suomen haasteena kesällä järjesttävissä tapahtumissa ylipäätään on suhteellisen lyhyt kesä ja pieni väestömäärä.
Tätä ei voi koskaan liikaa korostaa. Harvaan asutun Suomen väkiluku kuitenkin on alle puolet esim. Pariisin metropolialueen väkiluvusta, joten sanomattakin fanipohja on ohut.

Sinänsä paskan ilmaston omaavissa Belgiassa, Hollannissa ja Britanniassa näin esimerkkinä, aikaikkuna rata-autoilua tai pyöräilyä ajatellen on pari kuukautta pitempi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onhan Suomessa useinkin Jyväskylän MM-ralli, Kuninkuusravit ja Kalevan kisat olleet samana viikonloppuna ja bonuksena Unkarin GP ja kaikkiin riittänyt yleisöä.
 
Ylös