Rusina sanoi:
Pääsinpä todistamaan kuinka moottoripyöräilijä pääsi karkuun poliiseilta ja meinasin jäädä moottoripyörän alle. Olin kävelyllä hetki sitten ja kuulin taka-alalla poliisin merkkiäänen ja kun käännähti katsomaan, niin lehvästön takaa näkyi poliisiauton vilkkuvalot.
Tuo on todella huolestuttavaa, että liikennepaot ovat yleistyneet. Ovat ihan arkipäivää poliiseille, monta kertaa joka ainut ilta ja yö suuremmissa kaupungeissa. Kun poliisiradiota tuli koko 90-luku kuunneltua ja vielä 2000-luvun alussa kuului netistäkin, niin silloin noiden todellisen määrän tajusi kunnolla. Niitä oli tosiaankin monta joka yö pelkästään Lounais-Suomen alueella.Tuskin ne ainakaan vähentyneet siitä ovat.
On sitten alla mopo, auto tai moottoripyörä niin nuo ovat aina huolestuttavia. Surullisimpana esimerkkinä lähiajoilta se poliisimiehen kuolema tiesululla.
Prätkien osalta siihen yhdeksi pieneksi ratkaisuksi voisi olla moottoripyöräpoliisien raju lisääminen. Prätkien määrä on moninkertaistunut esim. 90-luvusta mutta käsittääkseni moottoripyöräpoliisien määrä ei ole seurannut kehitystä. Moottoripyöriä on nyt enemmän kuin koskaan. Lähemmäs 180 000. Esim. vuonna 1992 prätkiä oli rekisterissä 60 000, eli n. kolmasosa nykyisestä. En usko (voin toki olla väärässäkin, mutta ihan silmällä havaiten päätellen) että prätkäpoliisien määrä olisi kolminkertaistettu tuona aikana.
Ihan vähän offtopicia tähän väliin: vuonna 1992 oli siis prätkiä kolmasosa nykyisestä ja keskimääräiset ajokilsat oli alempia kuin nykyiset, silti kuolonkolareita oli sama määrä, joten en siis todellakaan allekirjoita iltapäiväkehiten kohu-uutisointia huolestuttavasta suunnasta onnettomuuksien suhteen. Päinvastoin; meillä on nyt koulutetumpia, paremmin ja turvallisemmin ajavia motoristeja kuin koskaan aiemmin
Kiusaus voi nuorella miehellä olla kova lähteä karkuun, kun sitä on jo mopolla tehty ja nyt on alla peli, joko prätkä tai kovakulkuinen auto, joka on suorituskyvyltään täysin ylivertainen poliisiautoon verrattuna. Ei tajuta sitä, että samalla moninkertaistetaan myös seuraukset; alkuperäisen pysäytysyrityksen syynä voi olla mitätön ylinopeus, josta selviäisi rikesakolla. Kuten oli siinä Nummi-Pusulan takaa-ajossa, joka levisi nettiinkin takaa-ajetun itsensä toimesta. Pakoon lähtenytttä (ja kiinnisaatua) odottaa täysin erilaiset seuraukset. Valitettavasti vain esim. prätkillä karkuunlähteneistä suuri osa myös pääsee pakoon. Kaikki poliisit kun eivät ole samanlaisia rattimiehiä kuin mainitussa Nummi-Pusulan videossa prätkää takaa-ajanut poliisi on. Tosin autolla karkuunlähteneet useimmiten saadaan kiinni.
Sitten tulee vielä se toinen puoli; myös se poliisiauto aiheuttaa vaaraa. Esim. mainitussa Nummi-Pusulan videossa siitä poliisiautosta oli selkeesti huomattavasti enemmän vaaraa muulle liikenteelle kuin takaa-ajetusta. Sama näkyy esim. siinä videossa, jossa poliisi ajaa farmari-Bemaria takaa. Todellinen vaaran aiheuttaja siinä on nimenomaan poliisiauto. Joo, en tarkoita sitä että karkuun lähtevät tarttis päästää suosiolla menemään, vaan sitä että takaa-ajotilanteiden koulutusta tarttis rankasti lisätä.
Kaverini on poliisina eräällä pikkupaikkakunnalla, on niin pieni, etten viitsi edes mainita paikkakuntaa tunnistamisen estämiseksi. Siellä oli 90-luvulla yksi takaa-ajo joka kiinnitti eirtyisen paljon huomiota jopa valtakunnallisesti koska kaikki takaa-ajetussa autossa olleet loukkaantuivat ja auto romuttui aika totaalisesti.
Kysyin tuon takaa-ajon jälkeen eräänä ryyppyiltana, alkoholin rohkaisemana kaveriltani "Masalta", joka siis ajoi takaa-ajanutta poliisiautoa että "Oisitko yhtä rajusti ajanut takaa, jos oma lapses ois ollut siinä autossa?", johon "Masa": "En tietenkään, en mä omaa lastani alkais tollaseen hengenvaaraan laittaa. Meil oli rekkarinumero jo tiedossa. Olis annetu mennä ja otettu myöhemmin kiinni.". Mun mielestä tuo vastaus ja sitä seurannut selitys "Kunnon takaa-ajot kun ajetaan tosi kovaa, on kaikkein mukavinta poliisin työssä" olivat aika tyrmäävät. Eli asennekasvatusta poliiseillekin tuossa mielessä.
Noin minuutin etumatka tuli karkulaiselle kaikenkaikkiaan ja tuskin siitä oli hyötyä, että näytin mihin suuntaan tämä moottoripyöräilijä ajoi.
No ei ollut hyötyä.
Ne ei sun suunnan näyttelyistä välittäneet oikeesti yhtään mitään. Kyseisen "Masan" mukaan se on Suomessa ihan yleistä kansanhuvia olla karkulaisen puolella ja näyttää väärää suuntaa, jos poliisilla on suunta hakusessa. Ne poliisit meni just siihen suuntaan mihin vaisto vei, riippumatta siitä mihin päin sinä osoittelit. Korkeintaan olivat vähän vittuuntuneita että "Taas noita perkeleen viittoilijoita kun yrittää sotkea".